Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
Ike
Pri asistovanom pristávaní, alebo aj asistovanom dosadnutí, podľa kategórie letiska (ILS), pracuje aj s prijmom signálu z dvoch antén (tzv. localizer), ktoré rozdeľujú dráhu podľa pozdĺžnej osi, pričom ak je miera signálu rovnaká z oboch antén, znamená to, že letí zarovnané v osi. Takisto je na konci dráhy aj druhá dvojica antén, ktoré rozdeľujú pristávaciu rovinu (glide slope) na hornú a dolnú. Rovnaký signál zo všetkých antén znamená, že lietadlo je v ideálnej pristávacej rovine. Ak nie je, autopilot to vie korigovať.
Síce sú podmienky vo vzduchu značne primitívnejšie ako na ceste, netreba zabúdať na jednu podstatnú vec. Lietadlo musí mať rýchlosť. Tá rýchlosť nesmie byť ani príliš nízka (nižšia ako pádová rýchlosť) ani príliš vysoká (do 25.000 ft vzhľadom na odpor vzduchu, nad 25.000 ft vzhľadom k vibráciám). Teda v prípade "exception failure severe kernel error" sa autopilot proste vypne a niekto to lietadlo musí dostať na zem. To pri cestnom vozidle tak trochu odpadá, keďže naprogramovať fallback v podobe výstražných svetiel a zastavenia vozidla je asi to najjednoduchšie, čo môže na programovaní autonómnych vozidiel byť. Druhá vec je, že stačia drobnosti na vypnutie autopilota a ten sa sám zapnúť nevie. Nebohí piloti z AF447 by vedeli rozprávať.
Ja by som si teda skôr sadol do autonómneho auta a ako autonómneho lietadla.