Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
810zssk
Čo sa týka neštandardných situácií, sú rôzne úrovne autonómnosti. Level 2 je tzv. hands-off, kedy vodič do riadenia v bežných podmienkach nezasahuje, ale musí sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu (a to aj iniciatívne). Také auto si vieš kúpiť už aj dnes. Level 3 (eyes off) je režim kde už premávku sledovať nemusíš, ale musíš byť na mieste vodiča, pripravený viesť vozidlo ak ťa na to systém vyzve, pričom tak vždy robí s nejakou časovou rezervou - teda si môžeš napr. čítať knihu a na výzvu SW ju odložíš a po minúte prevezmeš riadenie. Level 4 (mind off) je plná autonómnosť vo vybraných oblastiach alebo podmienkach (napr. na diaľnici). Počas autonómnej prevádzky môžeš opustiť miesto vodiča, alebo napr. spať. Auto je schopné sa samostatne núdzovo odstaviť ak nepreberieš kontrolu keď je to potrebné. Level 5 je potom plná autonómnosť.
Osobne z toho hladiska čo popisuješ považujem za najnebezpečnejší level 2 práve preto že vyžaduje proaktívnu okamžitú reakciu od vodiča ktorý ale možno nesleduje premávku lebo si zvykol že bežne nič nerobí. Napriek tomu neviem o tom že by sme z tohto titulu mali nejake extra veľké množstvo nehôd. A s levelmi 3 a 4 už bude tento problém len klesať.