Špeciálne vybavený autobus premával na rekreačnej linke 144.
Počas uplynulého víkendu premával na linke 144 autobus vybavený rôznymi snímacími zariadeniami. Ako informoval minister dopravy a výstavby SR, cieľom tohto experimentu bolo zozbierať dáta z reálnej premávky pre výskum a vývoj autonómnych autobusov v rámci Pilotného projektu pre inteligentnú smart mobilitu budúcnosti realizovaného na Slovenskej technickej univerzite a Žilinskej univerzite. Dáta získané z kamier, radarov a lidarov budú ďalej analyzované a použité pri vývoji autonómneho riadenia autobusov. V rámci experimentu neprišlo k žiadnym zásahom elektroniky do samotného riadenia autobusu, snímacie zariadenia iba pasívne zbierali dáta o správaní sa autobusu v reálnej premávke. Snímače boli nainštalované na autobuse Iveco Urbanway 10,5M #2406, ktorý poskytol Dopravný podnik Bratislava ako partner projektu.
"Unikátnym meraním v reálnej premávke získavame dáta, ktoré slúžia pre výskum v oblasti inteligentnej mobility v mestách. Veľká vďaka patrí najmä vedcom a akademikom, ktorých prácu si nesmierne vážim. Práve vďaka ich špičkovému výskumu máme možnosť získať unikátne know how v oblasti smartmobility, ktoré prispeje k tomu, že aj na Slovensku raz budú jazdiť autonómne vozidlá," uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal práve v čase, keď na Slovensku prebiehal štrajk vodičov MHD, ktorý mal upozorniť na neochotu vlády SR poskytnúť pomoc dopravným podnikom, ktorých výrazne zasiahli obmedzenia nariadené v súvislosti s pandémiou Covid-19.
johnnyjanko
Ďalej, ešte predtým, ako sa rozšíria autonómne autá, by som čakal plne autonómne vlaky a lietadlá, pretože to musí byť predsa jednoduchšie. Pri vlakoch je to asi najjednoduchšie, ale je treba zabezpečiť, aby autonómnu prevádzku podporovala aj celá trať. IMHO nestačí dať senzory do mašiny. A to je jeden z dôvodov, prečo to tak skoro bežné nebude. Pri novostavbe nejakého uzavretého systému (ako napr. DLR) je to iné, tam už technologické prekážky dnes nie sú.
Dopravné lietadlá sú už dávno skrz-naskrz prešpikované senzormi a všetko vyhodnocujú počítače, ale predsa tomu stále niečo chýba. Podľa dostupných informácii dopravné lietadlá stále nie sú schopné vzlietnuť a pristáť úplne bez zásahu človeka. V roku 2005 let 522 spoločnosti Helios Airways ( https://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522 ) havaroval, pretože v kabíne poklesol tlak vzduchu (to bola chyba pilotov), všetci cestujúci aj posádka upadli do bezvedomia, lietadlo následne pokračovalo autopilotom nad cieľové letisko, kde krúžilo ešte 70 minút (holding pattern), kým mu nedošlo palivo a nezrútilo sa. Zmenilo sa odvtedy niečo? Bolo by dnes v rovnakej situácii lietadlo schopné samo pristáť? Ja by sa tomu veľmi potešil, ale myslím, že taká technológia v lietadlách dodnes nie je a dnes by sa to skončilo rovnako. Jediné, čo výrobcovia vylepšili (na základe odporúčaní vyšetrovateľov), bol systém kontroly tlaku vzduchu a výstražné kontrolky. Systém na úplne autonómne štarty a pristátia možno existuje, ale bežné dopravné lietadlá ho s najväčšou pravdepodobnosťou stále nemajú. A nie je to len tak bezdôvodne, určite sú za tým reálne dôvody. Má niekto podrobnejšie informácie?
Aby som to zhrnul, ja autonómnym vozidlám fandím, výskum v tejto oblasti má svoje opodstatnenie, ale nevidím to ako hotovú vec.