Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
keks
- Nesnažím sa tvrdiť, že by si ju mal počuť. Ja sedávam zvyčajne na galérii a tam sapoň ja tie električky proste počujem. Ale je pravda, že som si nerobil prieskum koľko ľudí ich počuje a koľko nie.
"Navyse, ked idem na nejake predstavenie, tak sa snazim ho aj sledovat, t.j. pocuvat, co pocuvat treba a nie nasilu natahovat usi, ci nahodou nepocujem elektricku, aby som mohol nadavat."
- Práve to je smutné, že sa snažím niečo počúvať a zrazu do toho električka. Nie je to síce tak strašné akoby tam niekto vŕtal, ale aj tak by som bol radšej keby bolo ticho. Ale je zase pravda, že niekedy ma viac hnevajú nevychovanci, čo majú pocit, že sa do divadla prišli porozprávať, než tá električka.
"Nie su tam ani len take opatrenia, ako na tej oplutej DKR."
- To je práve to smutné, že na DKR sa o nejaké opatrenia snažili a výsledok teda nič moc.
"Pravda je, ze k elektricke ako takej je toto cele, aj so samotnymi stenami v podstate irelevantne."
- S argumentom s kinom som nezačal, iba som sa snažil poukázať na to, že nie je moc dobrý, keď ho niekto použil. Tak ako tak sme obaja došli k rovnakému záveru, čo je celkom fajn.
"Moje reakcie su vacsinou smerovane na margo ludi ako on"
- Prepáč, tu som to úplne nepochopil, keďže celý komentár je označený ako reakcia na môj komentár. Asi som nemusel reagovať tak ostro...
"Naozaj dufam, ze elektricka pred SND sa zaobide bez strat na zivotoch"
- Ten príklad bol asi naozaj trošku (dosť) odveci, ale verím, že sme aj tak všetci pochopili, čo bola myšlienka.
"Nezabudajme, ze sa bude musiet otvarat a nanovo riesit prekrytie garaze, takze cela struktura nosnej dosky v mieste trate bude uplne nova. To je vlastne jedinecna sanca, pretoze nejde len o vybagrovanie miesta a ukladanie vrstiev. Tu sa mozu pozabavat uz s ulozenim dosky na pilieroch a oddilatovanim od vedlajsej dosky napriklad."
- Mne tam ide aj o to, že akustika samotnej sály (aspoň čo sa týka sály opery a baletu) nie je podľa mňa žiadna sláva. A len by som bol nerád, keby sa táto zlá akustika zmenila na ešte horšiu. SND, aspoň mám pocit, pomerne často bojuje s poloprázdnou sálou (i keď aj kvalita samotných predstavení je často nie práve hodná národného divadla) a problém s električkou by tomu asi moc nepomohol.
"Toto je opat o tom, ze pisem na margo takych, ktori to tvrdia presne tak, ako som to tymi velkymi pismenami napisal."
- Áno, k tomu už som sa vyjadril vyššie, že som nepochopil, že je to na mňa. Ešte raz prepáč, že som tak vyštartoval.
"To, co ma trapi a co zrejme nastane je kategoricke odmietnutie akychkolvek dat zo strany ministerstva kultury / umeleckej obce, lebo si skratka povedali, ze oni maju nazor kvalitnejsi, ako kohokolvek ineho fakt. A toto je ten problem."
- Nuž áno, oni pravdepodobne nevedia posúdiť ani kvalitu predstavení SND, lebo inak by s tým asi niekto niečo robil. A to je to pritom ich náplň práce. Takže súhlasím, že posúdiť niečo takéto pre nich problém bude.
Záverom som rád, že hoc to zabralo pár komentárov, som rád, že sme sa nakoniec dostali k tomu, že chceme vlastne to isté. Električku pred SND, ktorá snáď bude zaručene bezhlučná.