Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
lostrail
Ked raz viem, ze v tej budove elektricku nepocujem, tak ju nepocujem. To ty teraz ides tvrdit, ze som ju musel pocut, aj ked som ju nepocul? Navyse, ked idem na nejake predstavenie, tak sa snazim ho aj sledovat, t.j. pocuvat, co pocuvat treba a nie nasilu natahovat usi, ci nahodou nepocujem elektricku, aby som mohol nadavat. Ale chapem, kazdy je iny a dokonca su taki, ktori kvoli tomuto natahovaniu usi by elektricku v pohode zabili. Netvrdim, ze si to ty.
A mozno som len ja nahluchly, ktovie.
Aj keby, trat na Jesenskeho nie je z hladiska prenosu hluku nijako osetrena, podobne ani historicka budova SND. Nie su tam ani len take opatrenia, ako na tej oplutej DKR.
"...Takže áno, v zásade máš pravdu, umelé ozvučenie tam môže byť, ale nijako to nevyvracia môj pôvodný argument, dokonca to s s ním ani nesúvisí."
Pravda je, ze k elektricke ako takej je toto cele, aj so samotnymi stenami v podstate irelevantne.
"Neviem kde si čítal, že sa to určite nepodarí. V mojich príspevkoch asi nie. Prečítaj si ich prosím znova a možno si všimneš, že vravím, že sa to nemusí podariť a preto to čo ja chcem je, aby sa do zmlúv zaniesla aj povinnosť zabezpečiť taký stav trate, ktorý svojou prevádzkou neovplyvní prevádzku divadla."
Cital som to nie u teba, ale u toho, co ma tu freneticky minuskuje. O trati pred SND nechce pocut za ziadnych okolnosti, tvrdi, ze nikdy sa to nepodari a ze predstavenia budu navzdy nenavratne pokazene. Dava do diskusii demagogicke vizualizacie zavodiacich elektriciek v tesnom zavese, ktore ludom navzdy odrezu cestu do kulturneho stanku, ako ked chcel jezko v rozpravke prejst cez autostradu. Moje reakcie su vacsinou smerovane na margo ludi ako on, ktori proti tomu broja bez akychkolvek dat, ci skutocnych argumentov, ktore by ich tvrdenia podporili. Jeden by si mozno myslel, ze ide o samotneho vojaka v poli, ale je ich bohuzial ovela viac a su tak skalopevne presvedceni o svojej pravde, az hroza.
"... potom sa trať opäť odskúša, urobia sa merania a to sa bude opakovať dovtedy, kým trať v divadle nebude počuť a až potom sa môže spustiť riadna prevádzka trate. Predtým ani týždeň, ani na mesiac, ani ani na rok, ani na žiaden časový úsek."
No tak dufajme, ze sucasne (alebo buduce?) vedenie magistratu pri tvorbe zmluv nebude podobne benevolentne / uplatne, ako vedenia predchadzajuce. Pri podmienkach, ake mal zhotovitel na DKR bohuzial vznika velka pravdepodobnost, ze sa to cele odflakne. Ja len k tomu dodam, ze tvrdsia zmluva by mala byt aj s projektantom.
Mimochodom, aby bolo mozne urobit merania, ktore budu relevantne, tu trat bude pocas odladovania potrebne spustit aj s cestujucimi. Inak sa hluk bude sirit, ked prejde prazdna elektricka a inak, ked v nej budu ludia.
"Keď sa chceli ľudia dostať na mesiac, tiež postavili prototyp, odskúšali ho a až keď všetko naozaj fungovalo, tak sa išlo na mesiac. Trošku premrštený príklad, ale snáď sa chápeme v tom, čo som tým chcel povedať."
Och, toto je naozaj velmi zly priklad. Cesta na mesiac (po prvy uspesny let az tam) v skutocnosti trvala 8 rokov, pocas ktorych okrem inych problemov doslo aj ku katastrofe Apolla 1. Traja ludia zhoreli ako fakle v kokpite, ked inzinieri pre tuto lod navrhli cisto kyslikovu atmosferu. Jedna iskra vdaka poruche elektroinstalacie a plamen bol nekonecny. Naozaj dufam, ze elektricka pred SND sa zaobide bez strat na zivotoch, nanajvys okrem ritualnych samovrazd ortodoxnych Landereristov.
Okrem toho je to ine aj preto, ze ten "prototyp" trate holt bude naostro a na mieste.
Nezabudajme, ze sa bude musiet otvarat a nanovo riesit prekrytie garaze, takze cela struktura nosnej dosky v mieste trate bude uplne nova. To je vlastne jedinecna sanca, pretoze nejde len o vybagrovanie miesta a ukladanie vrstiev. Tu sa mozu pozabavat uz s ulozenim dosky na pilieroch a oddilatovanim od vedlajsej dosky napriklad.
"Opäť by som rád zopakoval, že som nikdy netvrdil, že električka bude URČITE rušiť predstavenia a že ju URČITE bude počuť a podobne. (Btw prečo píšeš slovo URČITE veľkými písmenami?"
Toto je opat o tom, ze pisem na margo takych, ktori to tvrdia presne tak, ako som to tymi velkymi pismenami napisal. Nikdy som nepopieral, ze tam moze vzniknut problem s prenosom vibracii, ale uz kvoli tej doske garazii a kvoli tomu, ze tento problem je na stole, pevne verim, ze sa kompetentni k tomu postavia tak, ako maju.
Ja sa napr. nebojim o to, ze by tato nova medzinarodna skupina neprisla k odbornemu zaveru. To, co ma trapi a co zrejme nastane je kategoricke odmietnutie akychkolvek dat zo strany ministerstva kultury / umeleckej obce, lebo si skratka povedali, ze oni maju nazor kvalitnejsi, ako kohokolvek ineho fakt. A toto je ten problem.