Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
keks
- Tebe naozaj nepríde ani trochu blbé tu tvrdiť, že neviem ktorá budova je Historická budova SND? To ako fakt? Podľa môjho názoru je to vcelku dosť nezameniteľná budova v centre BA a takýto argument len ukazuje na spôsob tvojho uvažovania. Alebo teraz môžem argumentovať že ty nevieš kde je Nová budova SND, že nevieš kde je Eurovea, že nevieš ani čo je električka, lebo si ju pletieš s niečim iným. A keď budeš tvrdiť opak, tiež to bude tvrdenie proti tvrdeniu. Naozaj prepáč, ale toto by skutočne nebola ani trochu validná diskusia.
"No neviem, aj bezne predstavenie si moze vyzadovat umele ozvucenie."
- Pokiaľ viem, dve kinosály zdieľajú zvyčajne spoločnú stenu, kým v Novom SND sú sály oddelené a je medzi nimi priestor s hlavným bufetom a schodiskom. Teda minimálne čo sa hľadiskovej časti sály týka, o zázemí toho veľa neviem, ale predpokladám, že ak, tak sa pri predstavení ozvučuje práve hľadisko a nie zázemie, aby to ozvučenie diváci počuli. Takže áno, v zásade máš pravdu, umelé ozvučenie tam môže byť, ale nijako to nevyvracia môj pôvodný argument, dokonca to s s ním ani nesúvisí. Alebo sa ešte môžeš hádať že som nikdy v Novej budove SND nebol a neviem ako to tam vyzerá, ale k tomu som sa už vyjadril vyššie.
"Nuz, pravdou je, ze dodnes to nebola ziadna slava, ale napr. Petrzalsky kypet nehuci. Tam sa "len" zdrzali stavebne prace o dva roky. Ale vychadzat zo strachu, ze urcite sa to nepodari znamena, ze do buducna nebudeme schopni reagovat na ziadne nove vyzvy. Ak budeme vychadzat z predpokladu, ze to pokasleme, tak radsej naozaj nestavajme nic a nechajme tam ludi v autach stat v zapchach."
- Neviem kde si čítal, že sa to určite nepodarí. V mojich príspevkoch asi nie. Prečítaj si ich prosím znova a možno si všimneš, že vravím, že sa to nemusí podariť a preto to čo ja chcem je, aby sa do zmlúv zaniesla aj povinnosť zabezpečiť taký stav trate, ktorý svojou prevádzkou neovplyvní prevádzku divadla.
"V com mas v zivote istotu?..." (Nechcem sem kopírovať celý odsek, ale vyjadrujem sa k celému)
- Tá istota, ktorú žiadam, je práve to, že sa do tej zmluvy zanesie, že trať nesmie ohroziť prevádzku divadla. Pretože v BA je zvykom, že ono sa to nejako postaví a ak je problém, tak sa nejako buď rieši hneď, alebo sa rieši dlhé roky, alebo sa nerieši vôbec. Tu sa nejde stavať celý nosný systém, ale pomerne krátky úsek. Tu si podľa mňa nemôžeme dovoliť 6 rokov prevádzky trate, ktorá bude v divadle počuť každé 4 minúty a potom, ako to už v BA býva zvykom, to prehlásiť za štandard. Ak sa tá trať postaví, má sa odskúšať a odmerať hlučnosť v divadle. Ak bude trať v divadle počuť, prevádzka sa nespustí a zhotoviteľovi sa na základe zmluvy prikáže trať prerobiť / opraviť. Potom sa trať opäť odskúša, urobia sa merania a to sa bude opakovať dovtedy, kým trať v divadle nebude počuť a až potom sa môže spustiť riadna prevádzka trate. Predtým ani týždeň, ani na mesiac, ani ani na rok, ani na žiaden časový úsek.
Keď sa chceli ľudia dostať na mesiac, tiež postavili prototyp, odskúšali ho a až keď všetko naozaj fungovalo, tak sa išlo na mesiac. Trošku premrštený príklad, ale snáď sa chápeme v tom, čo som tým chcel povedať.
"To skor elektricka sa bude stazovat na to, ze ma v ceste divadlo, ked uz robime zrkadlove porovnanie ;-P. Ale OK, ako som napisal, stazovanie sa a protestovanie je v pohode, kym to neskonci ako debatou hlucheho so slepym, ked su jasne argumenty, ale druha strana nechce pocuvat v style maleho chlapca, co si zapchal usi, zavrel oci a schoval sa do kuta."
- Na začiatku mi skôr išlo o to, že stavba divadla pri trati by asi trať veľmi neovplyvnila, ale stále by trať mohla ovplyvňovať kvalitu divadla. Ale ešte by niekto mohol chcieť postaviť to divadlo v strede trate a požadovať prekládku trate. Opäť šialené prirovnanie, ale v oboch prípadoch, keďže by tam bola trať skôr, tak by do nej nemalo divadlo čo kecať a malo by sa prispôsobiť ono. Bohužiaľ mám ale pocit, že je až príliš veľa ľudí, čo akékoľvek argumenty púšťajú jedným uchom dnu a druhým von.
"Je aj nie je. Ak niekto tvrdi, ze elektricka URCITE bude rusit predstavenia, ze URCITE ju bude pocut, ze URCITE brutalnym sposobom rozdeli namestie a sposobi nenapravitelne skody, pricom este nema v rukach ziadnu realnu spravu z merania a vyraba rozne demagogicko-katastroficke vizualizacie zapchy elektriciek pri rychlosti Warp 3, je to podobne, ako argumentovat kinom. Minimalne som neklesol pod uroven druhej strany. To je totiz uroven tych tzv. "argumentov". "
- Opäť by som rád zopakoval, že som nikdy netvrdil, že električka bude URČITE rušiť predstavenia a že ju URČITE bude počuť a podobne. (Btw prečo píšeš slovo URČITE veľkými písmenami? Chceš ho kričať alebo si myslíš, že keď bude veľké, tak mňa, alebo iných ľudí čítajúcich tvoj príspevok, presvedčíš, že som ho niekedy napísal, aj keď to tak nie je?) Zopakujem, že stále píšem o tom, že hluk môže (alebo MÔŽE, ak chceš) byť počuť v divadle a že keď odborníci tvrdia, že sa dá postaviť tichá trať, tak nech sa tá trať postaví, ale nech je v zmluvách podmienka, že zhotoviteľ je povinný trať postaviť tak, aby skutočne tichá bola, v prípade potreby je povinný buď odhlučniť trať alebo divadlo a že sa električka spustí až potom, ako merania preukážu, že naozaj električku v divadle nepočuť. Takže ja skutočne nerozumiem, kam týmto svojim argumentom mieriš. Podľa mňa argumentovať niečím, čo druhá strana nikdy netvrdila, ale tvrdiť že áno je poklesnutím pod úroveň druhej strany. A ťahať sem vesmírne rýchlosti je ešte k tomu aj celkom detinské.
Takže by som ťa rád poprosil, skús si znova prečítať príspevok na ktorý si reagoval a reaguj skutočne na to, čo sa v ňom píše, nie na to, čo by si chcel aby sa v ňom písalo, aby tvoje argumenty vyzerali lepšie.