Reakcia na: eripmav #71519:
Toto sa pise v cestnom a drahovom zakone platnom od 1.1.2004:Čl. 6
Kontrola tarifného vybavenia cestujúcich
1. Kontrolu tarifného vybavenia cestujúcich má právo vykonávať oprávnená osoba dopravcu (ďalej len ”revízor”), ktorá je vybavená identifikačnou kartou. Revízor je povinný mať identifikačnú kartu na viditeľnom mieste počas výkonu kontroly.
2. Cestujúci je povinný na vyzvanie revízora predložiť na kontrolu cestovný lístok, v prípade zľavneného cestovného lístka spolu s preukážkou na tarifnú zľavu.
3. Cestujúci, ktorý sa na vyzvanie podľa odseku 2 tohto článku nemôže preukázať platným cestovným lístkom, je povinný zaplatiť dopravcovi cestovné a úhradu vo výške stonásobku základného cestovného bez príplatkov a zliav. Ak cestujúci má platný predplatný cestovný lístok na meno s mesačným alebo dlhším časom platnosti a v lehote po 48 hodinách do 30 dní od tarifného zistenia predloží na nahliadnutie doklad totožnosti, originál predplatného cestovného lístka, ktorý bol platný v čase zistenia v doplatkovej pokladni dopravcu, zaplatí v tejto pokladni úhradu vo výške desaťnásobku základného cestovného bez príplatkov a zliav.
4. Cestujúci, ktorý sa na vyzvanie podľa odseku 2 tohto článku nemôže preukázať platným cestovným lístkom o zaplatení dovozného za príručnú batožinu alebo psa (s výnimkou vodiaceho psa), je povinný zaplatiť dovozné a úhradu vo výške príslušného päťnásobku základného dovozného.
5. V prípade, že cestujúci nezaplatí požadované cestovné (dovozné) a úhradu revízorovi priamo vo vozidle, cestujúci je povinný revízorovi preukázať sa osobnými údajmi (výlučne občiansky preukaz, cestovný pas, vojenská knižka, vodičský preukaz, povolenie na pobyt a potvrdenie o strate občianskeho preukazu) potrebnými na vymáhanie cestovného a úhrady. Cestujúci a revízor sú povinní všetky úkony, ktoré sú spojené s tarifným zistením vykonať priamo vo vozidle. Pokiaľ sa cestujúci nemôže alebo nechce preukázať svojimi osobnými údajmi (nemá preukaz totožnosti, odmieta sa preukázať), je povinný strpieť potrebné úkony spojené s privolaním polície a zistením jeho totožnosti.
6. Ak revízor zistí, že cestujúci sa preukazuje neplatným predplatným cestovným lístkom alebo neplatnou preukážkou na tarifnú zľavu a cestujúci odmietne zaplatiť cestovné a úhradu vo výške stonásobku základného cestovného bez príplatkov a zliav, je oprávnený odobrať kmeňovú kartu, preukážku na tarifnú zľavu alebo identifikačnú čipovú kartu. Cestujúci nemá nárok na náhradu škody, ktorá mu vznikne odobratím časti predplatného cestovného lístka. Dopravca úpravou v tarife určí, za akých podmienok je možné nedostatok na kmeňovej karte alebo preukážke na tarifnú zľavu dodatočne odstrániť alebo za akých podmienok ich v takomto prípade možno cestujúcemu ponechať, prípadne vrátiť.
Staci?
Ámos
Fakt je ten, ze mestsky nater ma kazda divizia iny. Mne osobne by to neprekazalo, keby kazdy autobus, ktori nema CVR bol cerveno biely, kazda elektricka bola modrocerveno strieborna a kazdy trol bol bielocervnecierny.
Re #71455 peter.tomsik: Ak si das na dpb.sk zalozku vyrocna sprava tak su tam aj roky 2005 aj 2004
Re #71488 SDX: Hm... a co so zakaznikom, ktory si roky pravideln ekupuje elektricenku a zrazu raz zabudne, nema ju jeden den, lebo sa jednoducho pomyli a mysli si ze mu este plati a chyti ho revizor. Das zaplatit vernemu a poctivemu zakaznikovi zaplatit pokutu 14.000?
Re #71490 fobust: Poplatky za sudne spory idu na ucet pravnickej kancelarie pri neuspesnom vymahani alebo na ucet cierneho pasaziera pri uspesnom vymahani. DP stym nema ziadne vydavky, dokonca teraz uz ani kolky neplati... 1400 je podla mna pokuta, tak akurat... Len revizorov by malo byt viac.
Re #71493 richardhudec: Nie, ludi na DPB by mali konecne pochopit, ze doplnkovy predaj CL u vodica je standard, ktory mimochodom zvysuje prijmi od cestujucich. Kolko je takych ludi co si chceli kupit listok ale nemali kde, respektive dobiehali na bus a cakat dalsich 15 minut sa im nechcelo, tak to riskli...
Re #71495 eripmav: Zase kecas. Revizorovi si povinny sa podla zakona preukazat osobnymi udajmi...
s cim mozem suhlasit je to sledovanie ci si dotycny elektricenku kupuje alebo nie...
Takisto progresivne pokutovanie... A za kolko by sa ti ta prva pokuta zmazala. Co ked ma prvy krat chyti v 18, druhy krat v 40 a treti v 59. To budem platit pokutu 50.000 a este aj umyvat busy?
Myslim si, ze na celu reorganizaciu by bola potrebna analyza ako to funguje teraz, co by sa mohlo zlepsit, ako to funguje inde. A z vysledkov urobit zavery a najst si poslanca, ktory ti to pretlaci v NR SR. Vysku pokuty urcuje zakon ako 100 nasobok zakladneho cestovneho, pokial si dobre pamatam.