Reakcia na: MatejBA #254899:
Znepokojené matky sú podobné hnutie ako Cyklokoalícia. Pretláčajú, čo sa im hodí, ukazujú malé veci, že aha toto spravili tam a tam a prečo to nejde aj v Bratislave napríklad, dajú fotku ulice, kde sa napríklad zakázal vjazd autám, ale je to len slepá ulica medzi domami a na druhej strane sú seriózne cesty, ale oni to našróbujú na to, že tak treba upraviť aj niektorý z hlavých ťahov v Bratislave. Ale nepovedia, že to je slepá ulica. Alebo že v meste XY zrušili cestu pri nábreží. Ale už ti nepovedia, že ju nezrušili, len ju presunuli pod zem, alebo upravili cestu vedľa za radom budov, ktorá teraz plní jej funkciu. Alebo prídu s tým, že aha v Utrechte zrušili 5000 parkovacích miest, musíme aj v Bratislave. Ale už ti nepovedia, že Utrecht cca 300 tisícové mesto o rozlohe o niečo menšej ako Petržalka, Ružinov a Nové mesto, kde priamo mesto spravuje cca 180 tisíc parkovacích miest (pre porovnanie, Magistrát Hl. mesta Bratislava uvádza, že v Bratislave je cca 70-80 tisíc oficálnych parkovacích miest). A áno, Utrech zrušil 5000 parkovacích miest, lenže predtým vybudoval v parkovacie domy pre 5000 vozidiel, aby mohol zrušiť tie miesta. Alebo Cyklokoalícia ti bude tvrdiť, že až 25% populácie Holandska využíva bicykel na cestu za bežnými potrebami. V tomto neklamú. Ale keď sa na to pozrieš lepšie, cca 80% cyklistov na ktorých sa odvolávajú, tak nerobia trasy dlhšie ako 4km. Na to je oficálna štatistika. Do práce cestuje bicyklom len 10% populácie. Tých chýbajúcich 15% sú ľudia, čo sadnú na bike a idú ten 1-2km max do obchodu, či pozrieť suseda. Kým napríklad na Slovensku cca 20% populácie sa presúva pešo, cca 40% VHD a cca 40% IAD a okolo 1% cyklistov ak sa bavíme o dochádzaní do práce, tak v Holandsku máš cca 10% cyklistov, ale máš len 4% chodcov, VHD využíva cca 30% a IAD tvorí cca 55% prepravnej kapacity. Takže áno, máš viac cyklistov, ale menej chodcov a ľudí vo VHD. Štatistiky hovoria tiež jasne, kým na Slovensku je mediánový priemer ročného nájazdu vozidiel v súkromnom vlastníctve okolo 10-11 tisíc km, v Holandsku je to niekde medzi 13-14 tisíc km. Majú väčší pomer vozidiel na 1000 obyvateľov (504) ako Slovensko (472). Takže tam je ten problém, že oni koľkokrát povedia A, ale zabudnú povedať B (či úmyselne, alebo naschvál, nech si zhodnotí každý sám)
Čo sa týka AS Mlynské Nivy, Slovak Lines to nepo... Vybudoval stanicu? Vybudoval. Bola najmodernejšia a asi aj najlepšia na Slovensku? Za mňa áno. Bola využívaná VHD? Nie, ani na 50% kapacity. Stačil mi posledný rozhovor, kde sa predstavitelia Arrivy a BSK odvolávali na to, že AS Mlynské Nivy má najvyššie poplatky na Slovensku a že predtým, kým bola dočasná stanica, tak pýtali 2€ (logika, provizórium, nedávam plnú sumu). Nikto sa ale nepozastavil nad tým, či už z BSK, alebo ani reportér, že pokiaľ je 9,5€ na AS Mlynské Nivy veľa, tak 5,5€ za AS Šamorín nie je náhodou krádež?
Kto teda zlyhal? Za mňa Magistrát, resp. BSK, alebo kto mal na to dosah. Mali presne zadefinovať veľkosť a kapacitu stanice (nestalo sa tak). Teraz sú tu aj Magistrát, aj BSK celý odutý, že ako si súkromná spoločnosť môže dovoliť nakladať so svojím majetkom, hlavne ak je nevyužívaný ako mal byť a sa tu oháňajú, že by chceli regulovať poplatky za stanicu (najlepšie 2-3€ za bus, čo som zachytil, ale 5,5€ za AS Šamorín je v poriadku evidentne). Ak sa to Magistrátu a BSK nepáči, prosím, mali si oni postaviť vlastnú stanicu, ktorá by bola majetkom mesta. Aha, na to neboli peniaze.
Ďalšia otázka do diskusie pre niekoho, za mňa veľmi nie, môj osobný názor, že centrálna AS pre autobusy je dávno prežitok v prípade Bratislavy. Je to niečo, na čo boli ľudia zvyknutý 70+ rokov, tak to tu musí byť stále. Jasne, napríklad pre Dunajskú Stredu to dáva zmysel, ale pre BA už veľmi nie, v momente, keď nám medzimestská regionálna doprava koľkokrát stojí na zastávka MHD (čo je super, človek má viac možností ako sa dostať na vhodnejšiu zastávku). Môžeme sa baviť, že nejakú autobusovú stanicu treba, ale len pre diaľkové autobusy, čo nestoja na zastávkach MHD a stoja len v centrách miest. Na to stačí aj súčasná AS Mlynské Nivy.
To že je AS zahrabaná pod zemou za mňa problém nie je, majú to tak vo viacerých mestách. Ja osobne to podporujem. Potrebuješ na to obrovskú plochu, ktorú vieš využiť lepšie, napríklad pre park, bytovú či kancelársku zástavbu, nejaké športovisko či niečo podobné. Kvalitu vzduchu samozrejme riešiť treba, na druhú stranu, na rušných staniciach aj keby boli na povrchu a otvorené na všetky strany, tak sa namerajú podobné hodnoty znečistenia ako pri AS Mlynské Nivy. Stačí vedieť kedy a kde merať.
Gabikamo