Reakcia na: SDF #25385:
Su tam pekne reakcie
Je vidiet, ako cestujuca verejnost, cize vlcaci, miluje DPB
Je vidiet, ako cestujuca verejnost, cize vlcaci, miluje DPB
Koniec koncov, zas az tak nadseny z tej rekonstrukcie nie som, ono by bolo vhodnejsie kupovat nove vozy a T3 aj s jej vydarenym/nevydarenym designom z roku 1960 a koncepciou z roku 1930 poslat do muzea, ale ked sme (vdaka komu to vlastne?) este 15 rokov po revolucii stale v prdeli s peniazmi (vsetky postkomunisticke krajiny, nielen my), tak je podla mna stale lepsia rekonstrukcia ako nic. Bezny vlcak si takuto rekonstrukciu urcite vsimne a - pozor - mozno ho pri pohlade na 1301 (zvlast spredu) ani nenapadne, ze to povodne bola T3.
a zaradime na predok supravy
Tie detaily okolo T3SUCS ked tak nechame na niekedy inokedy pri pripadnej kofole alebo co.
no snad si to precita aj tu 
Odpust dalsiu laicku otazku -- co konkretne znamena "zlou technikou jazdy pri prejazde povelovym kontaktom"? Ako vlastne funguje ovladanie prehadzovania vyhybiek? (Nesmejte sa, ja to vazne neviem.
)

Tolko k teme nadcasovosti designu.
(a moja upravena 3-napravova SM15N (lowfloor) vyzera snad este lepsie ako original Solaris U15)
No a kedze na designe 70tych rokov (B/C/LC 73x a 74x, 14Tr0 (0-ky boli najkrajsie), Sanos, Ik280) som vyrastal, oblubil som si aj tie, ale zas skor kvoli inym veciam - motory (ML634/635), prevodovky (2M70), zvuky, to bolo moje... Ik280 mal zas mimoriadne vydarenu konstrukciu (o com svedci ich zmrtvychvstanie v podobe Ikarusov C60 a C80), ale tie povodne, starsie vozy boli akosi stylovejsie...hlavne mali krajsi (bohatsi) zvuk
K dojazdeniu Ik280/283 - aj podla mna uz bez nich nebude MHD-cka MHD-ckou, bez nich to bude take akesi nekompletne, takze ked raz vyradia posledny Ikarus, bude mi velmi smutno... No, na to ze je to moj sukromny nazor, som sa tusim az prilis rozpisal 
Len neviem prist na zmysel toho nudzoveho exitu oproti 3.dveram (v NP clanku), podla mna je neucelny (ked nie je ziaden na ziadnom inom voze, tak naco tam) a len skaredi lavy bok, na ktorom by mohli byt 2 normalne a 2 pekne velke (a vetrane!) okna. Ale zas sa mi paci, ze konecne v Sumperku pochopili, ako ma vyzerat nater cela, teda v prechode bocnice do cela (nater K2S v tych miestach je humus, akoby k nej to celo nemalo patrit).
, ale nejako sa mi to celo tej T3 stale nechce pacit, jednoducho mi to k tomu vozu vobec nesedi, proste to (tak ako pisem vyssie) povazujem za nehanebne prznenie T3-ky, nehovoriac o tom, ze ani bez tej T3 mi to celo nejak nesmakuje
Podla mna pan arch.Kotas na rozdiel od tohoto tu aspon vedel urobit pekny, moderny, a nie prehnany design, len on zas vobec nemyslel na vyhlad do bokov a zrkadiel. Inac vzhladom na zname problemy s vyhladom do spatneho zrkadla cez vyklopne dvere som skumal, ako je to u 1301, a zistil som ze akosi ziadne spatne zrkadlo nema!
To uz nan po tej reko nezvysilo? 
Tretia moznost podhodenia je pod vozom bez cudzieho zavinenia, co sa stalo velmi zriedkavo (ak vobec, neviem) - to uz musi byt strasne vadna vyhybka alebo strasne vadny vodic (ked ide do odbocky strasne rychlo) - u niektorych typov vyhybiek to nejako slo (neviem to uplne presne) ked sa okolesnik prilis oprie do vonkajsieho jazyka, tym napruzi jazyk a ten posunie prestavovaci mechanizmus, a jeho struna ho donuti preskocit na opacnu stranu, ale toto je u novych vyhybiek nemozne.

Beus
Takze - funguje to tak, ze pred elektricky ovladanou vyhybkou (cca 20m, niekedy dalej) je na troleji tzv. povelovy trolejovy kontakt (dalej PTK), ktory pozostava zo samotneho poveloveho kontaktu (co je kus drotu odizolovany od troleja tak, aby prechadzajuci voz chvilu (milisekundu) bral prud len z neho) a z blokovacieho kontaktu (po starom brnkatko, o ktore prechadzajuca lista zberaca fyzicky brnkne, po novom hallova sonda). Pri prejazde zberaca PTK (dolezity je len ten jediny kratky okamih) zalezi na tom, aky prud odobera v tom momente voz z troleja. Ak je odber maly (radovo 0 az cca 30-50A), tak vyhybka ostane tam kde je, ak je odber vacsi (voz ide pod jazdou, alebo ma zopnuty vyhybkovy odpornik, ten urobi cca 70A), vyhybka prehodi. Samozrejme, kedze nezalezi na smere prudu ktory kontaktom tecie, tak pri vozoch ktore vedia rekuperovat (T3G (vyzbroj TV8) a K2S/T3S) sa da prehodit aj brzdou - rekuperaciou do troleja. Zaroven prejazd blokovacim kontaktom sposobi, ze sa obvod vyhybky zablokuje (vtedy sa rozsvieti ten oranzovy stvorec uprostred tej navesti o postaveni vyhybky) a uz prehodit nejde ani velkym odberom (najma kvoli zberacu zadneho voza supravy), odblokuje sa az prejazdom zberaca cez odblokovaci kontakt ktory je za vyhybkou.
Zla technika jazdy: su rozne dovody, preco moze vyhybka podhodit (ked nechcem) alebo neprehodit (ked chcem), v skratke zhrnute asi tolko:
Podhodenie:
- prilis rychla jazda cez kontakt - u novsich vozov, ktore maju vacsi odber, vznikne velky prudovy naraz v momente dotknutia sa PTK a hoci trvaly odber voza je maly, okamzity, sposobeny narazom, je velky a vyhybka prehodi; niekedy (pri niektorych kontaktoch) sa vsak prilis rychlou jazdou rozumie viac ako 5km/h - su proste prilis citlive.
- jazda so zapnutym kurenim do voza - tyka sa najma suprav 2 vozov na 1 zberac - kurenie ma nezanedbatelny odber, chalani z dielne ma sice presviedcali ze je to zapojene tak, ze kym drzim tlacidlo blokovania vyhybky, stykace kurenia su rozopnute, moje prakticke skusenosti mi vsak vravia ze asi nie na kazdom voze to tak je
- brzdenie pod PTK a nestlacenie tlacitka na blokovanie - u vozov s rekuperaciou, uz som spominal; u nich treba to tlacitko drzat, vtedy voz brzdi do vlastnych odporov (tzv. do zaskoku), nie do troleja...a najistejsie je v tom kratkom momente nebrzdit vobec
Neprehodenie:
- prilis rychla jazda (fakt rychla) - kontakt nestihne zistit ze vobec bol nejaky prudovy odber (moc kratky impulz)
- prilis rychla jazda (nie az tak velmi) a prilis mala brzda u T3SUCS - tieto vozy (vsetky zrychlovace 7737-7834) maju konstrukcnu upravu vyziadanu DP Praha, ze vo velkej rychlosti jednoducho nezapnu vyhybkovy odpornik, takze neprehodia, lebo nemaju cim, dopodrobna vysvetlit mozem mailom, ak by si chcel
- prilis pomala jazda (krokom a menej) - dovod je pravdepodobne (mozem sa mylit) ten, ze blokovaci kontakt je umestneny tesne pred povelovym, takze blokovanie obvodu zapne skor, nez stihne prejst prud povelovym kontaktom a prehodit
Inac, pojem "zla technika jazdy" zavisi od konkretneho typu voza (niekedy dokonca od konkretneho kusu), a najma od konkretneho kontaktu - kazdy kontakt je nastaveny nejako inac a sprava sa nejako inac - na to treba trochu praxe nez sa clovek nauci, co si na ten-ktory kontakt s tym-ktorym vozom moze dovolit a co nie.