Z: trošku sa zaujímam o motory, ale motor ktorý by mohol spalovať naftu a zároveň plyn, no neviem neviem. Tu je problém v princípe práce motora a samotnej konštrukcii. V krátkosti benzínový (plynový) motor nasáva zmes vzduchu a paliva, ktorá sa zapaluje iskrou od sviečky. Naftak nasava len cisty vzduch, ktorý po kompresii zvysi teplotu na niekolko 100°C a pri hornej uvrati piestu sa do tohto horúceho vzduchu vstrekne nafta, ktorá sa vznieti (od toho vznetový). Okrem toho majú benzínové motory kompresné pomery tak od 9-11:1 a naftové od 18-23:1, takže sú konštrukčne iné. Neviem či by bolo ekonomické vyrábať takýto hybrid, ale hlavne čo by som tým dosiahlo. Vysoké náklady na výrobu a nízka účinnosť takéhoto motora by určite nevyvážili možnosť spalovať 2 druhy palív (naftu a plyn)
Cez 2 sv. vojnu vraj niečo také existovalo, ale to bola vojna a motor mal zrejme malú účinnosť, tam bola ale iná filozofia, vtedy bol človek rád že bolo vôbec nejaké palivo, nieto aby si si ešte vyberal.
Cez 2 sv. vojnu vraj niečo také existovalo, ale to bola vojna a motor mal zrejme malú účinnosť, tam bola ale iná filozofia, vtedy bol človek rád že bolo vôbec nejaké palivo, nieto aby si si ešte vyberal.
tr3mp
1. Aj keby sme sa boli schopni technicky (s kombinovanym vyuzitim elektriciek a zeleznic) dostat, odvsadial vsade (napr. z Trnavy do Volkswagenu, ako som to niekde pocul), nie je predsa mozne, aby spoje "odvsadial vsade" chodili v prijatelne kratkych intervaloch. Cize bol by nutny aspon v casti spojeni prestup a tym by sa stracala hlavna vyhoda kombinovaneho systemu.
2. Rychle spojenie je mozne realizovat aj vylepsenou prevadzkou vlakov a lepsim prepojenim zeleznicnich stanic s MHD - napr. spolocne nastupiste primestskej vlakovej dopravy a elektricky, nadvazujuce intervaly, cim by sa prestupne a cakacie doby minimalizovali (cestujuci by len presiel par metrov krizom cez nastupiste).
3. Treba sa zamysliet nad tym, ci je vobec zaujimave robit spojenia typu Trnava - VW a nie skor snazit sa o rovnomernejsie rozlozenie pracovnych prilezitosti - priemyselne parky na Zahori uz pomaly budu mat problem zohnat kvalifikovane pracovne sily v blizkom okoli a regionalny dopravny system takuto nerovnomernost podporuje. Plati (s vynimkami), ze rychlejsie a plynulejsie dopravne spojenie neskracuje dochadzku do zamestnania, ale predlzuje vzdialenost, na ktoru pracovnik dochadza, pretoze vacsina ludi je ochotna stravit cestovanim urcitu dobu (napr. 30-45 minut) a zavisi od dopravneho spojenia, ako daleko budu dochadzat.
4. Most Kosicka - je velka skoda, ze pri projekte nebolo myslene na elektricky - co je zrejme podmienene tym, ze rozvojove plany mesta s elektrickami vobec nerataju, kvoli metru. Suhlasim vsak s Rikom, ze v tomto stadiu pripravy mostu sa s tym uz zrejme neda nic robit. Ostava este Stary most a trat z neho po Pribinovej a Kosickej by mohla celkom dobre obsluzit aj vychodnu cast mesta, bohuzial vsak spojenie do Petrzalky nebude takto zvojene pre pripad nehod. Ale to by sa dalo obist uplnou segregaciou trate po Starom moste a premyslenym vyustenim trate na oboch jeho koncoch.
5. Stale si neviem predstavit, kde chce Metro a.s. vopchat supravy nosneho systemu na hlavne zeleznicne trate. O tom sa bohuzial na minolorocnej prezentacii a diskusii nehovorilo a ja som sa zabudol spytat