Martyk - v Prahe jazdí metro často tam, kam kedysi jazdili električky (Vysočany, Hloubětín, Holešovice, Vinohrady, ...) a s výnimkou okolia Budějovickej aj veselo jazdia naďalej. Pozdĺž metra plnia funkciu doplnkovej dopravy (DD), pretože nosný dopravný systém (NDS) nemôže zastavovať pri každej vŕbe. Tam, kde električky neboli, plnia funkciu DD busy. Predpokladám, že rovnako by to bolo po výstavbe metra v Bratislave.
Zmena rozchodu - podľa mňa je pre izolované systémy hlúposťou. Je to veľmi náročné (Liberec sa o tom poučil). Tvrdeniam o pripravenosti na "rýchlu zmenu" príliš neverím. Máme pár úsekov (slučka ŽST Vinohrady, kríženia s autami Ružinovská), kde je položená tretia koľajnica, a máme pár údsekov, kde sú pražce aj s dierami na 1435. Lenže: pri prestavbe buď posunieme jednu koľajnicu, a v tom prípade posunieme aj os koľaje, takže budeme musieť posúvať aj ostrovčeky a perspektívne trolej. Alebo posunieme obe koľajnice, aby sme zachovali os koľaje - ale v tom prípade budeme musieť zdvihnúť aj trojdierové pražce a posunúť ich. Tým pádom ani jeden spôsob nebude práca "na jeden víkend".
Zmena je osožná iba v prípade vytvorenia Karlsruhe. Vtedy by bolo vhodné začať vybudovaním vozovne Dúbravčice, a to rovno na 1435 mm, a trate postupne prebudovávať od Dúbravky. 1000 mm sieť by sa zmenšovala postupne.
Filiálka - hlavová stanica je anachronizmus. Dnes sa dá vďaka priamym vlakom Kúty-Nové Zámky niekoľkokrát denne slušne dostať z DNV na východ (Vinohrady, Vajnory) a späť. Ak by vlaky zastavovali v DNV bližšie k sídlisku (= zriadenia novej zastávky), bolo by to super spojenie. V prípade jazdy úvraťou cez hlavovú stanicu by sa dosť predĺžili cestovné časy. Riešenie úzkeho hrdla medzi hlavnou stanicou a Lamačom je pomerne jednoduché - dokončiť stavbu dvoch tisícročí, rekonštrukciu druhého tunela. Ostatne, v plánoch sa hovorí o tuneli od Lamača na Vinohrady, ktorým by jazdili nákladné vlaky mimo hlavnej stanice. (Je to dosť drahé. Ale ak by ste chceli dotiahnuť vlaky od Kútov na filiálku bez úvrate, taktiež by bolo treba vyraziť oblúkový tunel pod Strážami, z ktorého by vlak vyliezol niekde medzi Mladou gardou a Kukuricou a vošiel zo severu na Filiálku.)
Vlaky z Filiálky na Viedeň a Rajku - ďakujem, neprosím. Už teraz je jazda z hlavnej stanice cez Nové Mesto a ÚNS siahodlhá a pripomína skôr prehliadku mesta. Potom pobyt na colnici v Petržalke (pre vlaky do Viedne). Už teraz, keď vám ráno na hlavnej zdrhne rýchlik do Viedne, nasadnete na autobus a v Petržalke ho počkáte. Ak by sa ešte vložila úvrať na Predmestí, tak by ste to z Filiálky do Petržalky stihli rýchlejšie hádam aj peši.
Zmena rozchodu - podľa mňa je pre izolované systémy hlúposťou. Je to veľmi náročné (Liberec sa o tom poučil). Tvrdeniam o pripravenosti na "rýchlu zmenu" príliš neverím. Máme pár úsekov (slučka ŽST Vinohrady, kríženia s autami Ružinovská), kde je položená tretia koľajnica, a máme pár údsekov, kde sú pražce aj s dierami na 1435. Lenže: pri prestavbe buď posunieme jednu koľajnicu, a v tom prípade posunieme aj os koľaje, takže budeme musieť posúvať aj ostrovčeky a perspektívne trolej. Alebo posunieme obe koľajnice, aby sme zachovali os koľaje - ale v tom prípade budeme musieť zdvihnúť aj trojdierové pražce a posunúť ich. Tým pádom ani jeden spôsob nebude práca "na jeden víkend".
Zmena je osožná iba v prípade vytvorenia Karlsruhe. Vtedy by bolo vhodné začať vybudovaním vozovne Dúbravčice, a to rovno na 1435 mm, a trate postupne prebudovávať od Dúbravky. 1000 mm sieť by sa zmenšovala postupne.
Filiálka - hlavová stanica je anachronizmus. Dnes sa dá vďaka priamym vlakom Kúty-Nové Zámky niekoľkokrát denne slušne dostať z DNV na východ (Vinohrady, Vajnory) a späť. Ak by vlaky zastavovali v DNV bližšie k sídlisku (= zriadenia novej zastávky), bolo by to super spojenie. V prípade jazdy úvraťou cez hlavovú stanicu by sa dosť predĺžili cestovné časy. Riešenie úzkeho hrdla medzi hlavnou stanicou a Lamačom je pomerne jednoduché - dokončiť stavbu dvoch tisícročí, rekonštrukciu druhého tunela. Ostatne, v plánoch sa hovorí o tuneli od Lamača na Vinohrady, ktorým by jazdili nákladné vlaky mimo hlavnej stanice. (Je to dosť drahé. Ale ak by ste chceli dotiahnuť vlaky od Kútov na filiálku bez úvrate, taktiež by bolo treba vyraziť oblúkový tunel pod Strážami, z ktorého by vlak vyliezol niekde medzi Mladou gardou a Kukuricou a vošiel zo severu na Filiálku.)
Vlaky z Filiálky na Viedeň a Rajku - ďakujem, neprosím. Už teraz je jazda z hlavnej stanice cez Nové Mesto a ÚNS siahodlhá a pripomína skôr prehliadku mesta. Potom pobyt na colnici v Petržalke (pre vlaky do Viedne). Už teraz, keď vám ráno na hlavnej zdrhne rýchlik do Viedne, nasadnete na autobus a v Petržalke ho počkáte. Ak by sa ešte vložila úvrať na Predmestí, tak by ste to z Filiálky do Petržalky stihli rýchlejšie hádam aj peši.
Andrej (Anndy008)
Podla precitaneho ma napada, ze to co popisuje Martyk, bude mat nejaku myslienku. A to taku, ze by sa malo spojit par skupin a vylobovat si prachy na skutocnu a racionalnu regionalnu dopravu. Ak ten projekt bude mat zmyslel a privoniame si k EU, tak prachy urcite budu (a pocitam, ze nie zvacsa od nas - nastastie). Inak si s nasimi zdrojmi nevystacime.
Mozno Grecko je priklad. Neviem, ci je to tym, ze vstupili relativne nedavno do EU a prachmi EU, ale teraz som mal moznost precestovat par krat vacsiu cast grecka - od solunu az po ateny(tam a spat a este medzi tym par 100km) (dlzka medzi Atenami a Solunom je cca 600km po ceste jednym smerom - defacto spojenie medzi dvoma najvacsimi mestami) a medzi tym a co som nevidel? Jedno velke stavenisko (v dobrom zmysle). Proste tam stavaju 600 a viacej km dialnic + vedla toho nova zeleznica (uplne novy zvrsok /ciest, kolajnic/ a tak isto nova elektrifikacia zeleznic) a urcite si to nefinancuju sami. Niekedy to prichadza az do absurdit - klasicka cesta prejde razom na strk, tam su uz betonovymi kockami polozene krajnice a stred cesty (asfalt este nikde) a vedla znacka, ze je to dialnica a smerove tabule
Este tak keby si dali spravit kanalizaciu
Akurat, ze slovo spojit znamena pre slovaka vseobecne nieco neskutocne, ba priam je to vyzva do boja (neviem, preco to je, ale aj sam to, dokonca aj na sebe, niekedy tak citim)
Inak MHD - ja som videl (nestihal som aj pouzit
Jo este som videl budapest, teda MHD, ale jedina zaujimavost, ze tam v pohodke jazdia "nove" ikarusy i260 resp. C80 s transparentmi. Musim povedat, ze je z toho iny bus - aspon z vonku.