Sorry, robim dve veci naraz, pisem pracu na regionalne dejiny a takto to dopadlo. Sem malo ist toto:
Re #55940 81-71: A predsalen.
V com je preboha metro mestotvornejsie? V tom ze popiera akukolvek ulicnu zastavbu a v podstate agresivne neguje linie a cele mesto pretina?
Elektricka dokaze jazdit rovnako rychlo ako metro. Vies o tom, ze maximalka je na Ruzinovskej trati nejaky 110 km/hod. Neexistuje rozdiel v tom ako rychlo vozidlo prejde nejaku trasu ak - jazdi po plne segregovanej trati a maximalna rychlost je zhodna. Ci je to vlak metra alebo elektricka ak budu na segregovanej trati s maximalkou 80km/hod prejdu za ten isty cas. Alebo chces tvrdit, ze ak pôjde lamborginy na dialnici 130 tak bude rychlejsia ako Skoda 120 ktora pojde 130?
Tie miesta sa nevzmohli kvoli existencii trasy metra ale kvoli existencii rychleho dopravneho systemu. Ak to bude elektricka a ludia pre jej rychlost, spolahlivost,.. sa nou budu vozit, tak bude mat rovnaky efekt. Investora nazaujima nazov metro.
A s Brnom sa sialene mylis. Od kolegov s Brna viem, ze okrem obyvatelov je v Brne pritomynch 60 tis studentov. Som si isty, ze v Brne sa denne pohybuje minimalne 150. tis. mimobrnenskych. To mi skutocne chces nakecat, ze 100.000 obyvatelov je ta hranica pre ktoru Brnu staci elektricka a Bratislava potrebuje metro? To by ti nezhltlo ani male dieta.
Sucasny potencial mesta Bratislava je taky, ze rocne jej ubudne 5 tis. stalych obyvatelov. Preco? Odchadzaju byvat na vidiek, respektive rozhodli sa natrvalo usadit v zahranici. Prazdne byty po nich, tak nestihaju zaplnat ani vychodniari. Ano, som si isty ze sa to otoci, ale aj tie najoptimistickejsie odhady sociologov hovoria o Bratislave v roku 2030 ako o meste, ktore oslavuje svojich prvych 500.000 obyvatelov. A to su tie optimisticke, lebo v skutocnosti vymierame. Statistiky drzia cigani, no oni rodia 500 km odtialto.
Re #55930 aquila:
"keby nebolo mesto hlupe, tak si dajme tomu urobi mostovy variant a tlaci na ZSR ze im vyda povolenie ale pod podmienkou zastavok nivy a petrzalka centrum" S tym sa da suhlasit. Nie je dovod na to brzdit tuto snahu ZSR ak sa oni nesnazia blokovat mesto, respektive koridor v centre (myslim ten podzemny)
Re #55940 81-71: A predsalen.
V com je preboha metro mestotvornejsie? V tom ze popiera akukolvek ulicnu zastavbu a v podstate agresivne neguje linie a cele mesto pretina?
Elektricka dokaze jazdit rovnako rychlo ako metro. Vies o tom, ze maximalka je na Ruzinovskej trati nejaky 110 km/hod. Neexistuje rozdiel v tom ako rychlo vozidlo prejde nejaku trasu ak - jazdi po plne segregovanej trati a maximalna rychlost je zhodna. Ci je to vlak metra alebo elektricka ak budu na segregovanej trati s maximalkou 80km/hod prejdu za ten isty cas. Alebo chces tvrdit, ze ak pôjde lamborginy na dialnici 130 tak bude rychlejsia ako Skoda 120 ktora pojde 130?
Tie miesta sa nevzmohli kvoli existencii trasy metra ale kvoli existencii rychleho dopravneho systemu. Ak to bude elektricka a ludia pre jej rychlost, spolahlivost,.. sa nou budu vozit, tak bude mat rovnaky efekt. Investora nazaujima nazov metro.
A s Brnom sa sialene mylis. Od kolegov s Brna viem, ze okrem obyvatelov je v Brne pritomynch 60 tis studentov. Som si isty, ze v Brne sa denne pohybuje minimalne 150. tis. mimobrnenskych. To mi skutocne chces nakecat, ze 100.000 obyvatelov je ta hranica pre ktoru Brnu staci elektricka a Bratislava potrebuje metro? To by ti nezhltlo ani male dieta.
Sucasny potencial mesta Bratislava je taky, ze rocne jej ubudne 5 tis. stalych obyvatelov. Preco? Odchadzaju byvat na vidiek, respektive rozhodli sa natrvalo usadit v zahranici. Prazdne byty po nich, tak nestihaju zaplnat ani vychodniari. Ano, som si isty ze sa to otoci, ale aj tie najoptimistickejsie odhady sociologov hovoria o Bratislave v roku 2030 ako o meste, ktore oslavuje svojich prvych 500.000 obyvatelov. A to su tie optimisticke, lebo v skutocnosti vymierame. Statistiky drzia cigani, no oni rodia 500 km odtialto.
Re #55930 aquila:
"keby nebolo mesto hlupe, tak si dajme tomu urobi mostovy variant a tlaci na ZSR ze im vyda povolenie ale pod podmienkou zastavok nivy a petrzalka centrum" S tym sa da suhlasit. Nie je dovod na to brzdit tuto snahu ZSR ak sa oni nesnazia blokovat mesto, respektive koridor v centre (myslim ten podzemny)
Ámos
Františkánsky kostol: je zasvätený Zvestovaniu Panne Márii, dokončili ho na prelome 13. a 14. storočia. V rokoch 1410 – 1420 pristavali k južnej strane lode šesťbokú gotickú vežičku, ktorej originál je dnes v Sade Janka Kráľa v Petržalke. Súčasťou kostola je aj Kaplnka svätého Jána pri severnom múre vybudovaná v druhej polovici 14. stor. Je to dvojpodlažná pohrebná kaplnka, ktorú začal stavať syn richtára Jakuba I. a roku 1361, ešte nedostavanú ju prepustil svojmu bratrancovi richtárovi Jakubovi II. Ten kaplnku dostaval podľa vzoru pohrebnej kaplnky francúzskych kráľov Sainte Chapelle. Táto kaplnky patrí k najvzácnejším dielam gotickej architektúry na Slovensku. V kostole je ešte jedna kaplnka zo stredoveku a to kaplnka svätej Rozálie. Pôvodne však bola zasvätená svätému Šebastiánovi.
Kostol klarisiek: zasvätený povýšeniu svätého kríža a vybudovaný v prvej polovici 14. storočia. V druhej polovici toho istého storočia predĺžili chrámovú loď a postavili nové presbytérium, interiér zaklenuli krížovými rebrovými klenbami. Okolo roku 1400 nasadili na mohutnú konzolu na juhozápadnom nároží chrámovej lode gotickú vežičku v tvare päťbokého hranola. Svojou architektúrou a bohatou sochárskou výzdobou sa tiež radí medzi vrcholné diela gotiky na Slovensku. Kostol bol značne poškodený požiarom, ktorý v meste zúril v roku 1515.
Kaplnka svätej Kataríny: sa nachádza na Michalskej ulici a takisto pochádza zo 14. storočia. O jej postavenie sa zaslúžil cistercita František de Columba, kaplán pápežského legáta Gentilisa. Kaplnku spolu s hospodárskym dvorom cisterciti najskôr prenajali neskôr v 16. storočí prenajali mestu. Kaplnka má pomerne jednoduchú architektúru, obdĺžníkový priestor s polygonálnym uzáverom a krížové erbové klenby. Dnešná fasáda nie je pôvodná, ale klasicistická. V súčasnosti v kaplnke prebieha rekonštrukcia.
Kostol svätého Mikuláša: O tomto kostola veľa nevieme, len že bol súčasťou a centrom podhradskej osady svätého Mikuláša, v roku 1530 bol zbúraný, ale čoskoro ho znovu postavili. Archeologický výskum v 80. rokoch minulého storočia spresnil, že pôvodne tesne pri dnešnom kostole bola od 11. stor. rotunda, ktorá po deštruovaní asi v 13. storočí slúžila ako karner (kostnica) pre cintorín okolo nej.
Kostol svätého Vavrinca: stál pred Laurinskou bránou stál pravdepodobne už pred udelení mestských výsad. Spomína sa v roku 1311, začiatkom 15. storočia ho prestavovali a rozširovali. Podchytená je aj jeho dĺžka, ktorá spolu so sanktuáriom mala byť 158 siah, (čo je pri strednej siahe 1,8 metra by bolo 284 metrov) a výška pilierov a oblúkov klenby bola spolu údajne 80 siah, čiže 144 metrov. Hoci v dobovom prameni sa výslovne spomína Klafter (= siaha) zrejme sa tým myslí dajaká menšia siaha, lebo je vylúčené aby mal kostol v tej dobe také rozmery. Kostol mal 10 oltárov a vežu s tromi veľkými zvonmi. Zdá sa teda, že bol väčší ako dóm. Mal aj spevácky zbor, najskôr 12-, neskôr 24-členný. Okolo kostola bol cintorín s kaplnkou svätého Jakuba. Po Moháči zo strachu aby sa z kostola nestal oporný bod pri útoku Turkov, dali ho zbúrať. Začali v septembri 1528 a dokončili v apríli 1529. Materiál použili na spevnenie hradieb.
Kostol svätého Michala: 1. zmienka o ňom je z roku 1325. V 15. stor. ho opravili, ale roku 1515 bol značne poškodený požiarom. Podľa údajov, bol len o niečo menší od kostola sv. Vavrinca. Mal mať 152 siah, čo by bolo 273 metrov. Vo veži mal dva zvony a vnútri 10 oltárov. Okolo kostola bol cintorín a kaplnka svätého Blažeja Kostol začali búrať v auguste 1529 a na Veľkú noc 1530 ešte nebola demolácia dokončená. Pod Župným palácom boli počas rekonštrukcie nájdené základne múry tohto kostola, nevyšla však informácia o potvrdení alebo vyvrátení jeho rozmerov.