VozidláElektričky › Škoda 29T ForCity Plus

Škoda 29T ForCity Plus
Škoda 29T ForCity Plus (stav 2023)

Úvod

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil v roku 2012 tender na dodávku nových veľkokapacitných jednosmerných električiek vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ namiesto nerealizovanej železničnej stanice Bratislava Fililálka. Víťazom tendra sa v roku 2013 stala spoločnosť Škoda Transportation. V tendri ponúkli 5-článkovú jednosmernú električku Škoda 29T ForCity Plus. Nové električky Škoda 29T v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2015 a 2016. Cena jednej električky bola 2 450 000 € bez DPH.

V roku 2021 sa spoločnosť Škoda Transportation stala víťazom súťaže dopravného podniku na dodanie ďalších 30 jednosmerných veľkokapacitných električiek. Prvých 20 objednaných električiek Škoda 29T3 bude dodaných do konca roka 2023 za jednotkovú cenu 2 390 000 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 29T1 ForCity Plus 7401 – 7415 2015 2015 15
2. Škoda 29T2 ForCity Plus 7416 – 7430 2015 – 2016 2016 15
Spolu 2015 – 2016   30

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 69 + 1
Počet miest na státie 172 (5 os/m2)
276 (8 os/m2)
Celkový počet miest 241 + 1 (5 os/m2)
345 + 1 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť 47415 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT29S
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách zakryté skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polpantografu Stemmann-Technik Fb 800 umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje Škoda Electric založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice 5 dvojkrídlových predsuvných dverí od firmy Pars Komponenty s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách vyhradili priestory pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi STER 6MS v rôznych usporiadaniach. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou.

Na predku vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami. Pracovisko vodiča vybavili ručným kontrolérom pre ovládanie jazdy a brzdy, riadiacim panelom s ovládacími prvkami, veľkým centrálnym diagnostickým displejom a integrovanou dotykovou obrazovkou palubného počítača BUSE BS 300. Pohodlie vodiča zabezpečilo vzduchovo odpružené anatomické sedadlo s hlavovou a lakťovými opierkami, kabínu vybavili aj malou chladničkou. Komunikáciu medzi vodičom a cestujúcimi zabezpečili komunikačným systémom Regonik HJC 30 umiestneným v blízkosti dverí.

Vetranie vozidla zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll KLMT29S umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod a medzi sedadlami. Pre kabínu vodiča využili samostatnú klimatizačnú jednotku Poll KLMT29K umiestnenú na streche kabíny. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom veľkých stropných žiarivkových svietidiel.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi na čelách a bokoch vozidla a vo vnútri trojicou širokých obojstranných LCD displejov.

Prevádzka

Prvá električka Škoda 29T #7401 bola dodaná do Bratislavy 17. februára 2015 a následne na nej prebiehali homologizačné skúšky. Časť výsledkov skúšok bolo možné využiť z konštrukčne podobných vozidiel Škoda 30T, preto rozsah skúšok jednosmerného vozidla nebol taký rozsiahly ako pri obojsmerných električkách. Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7401 zaradilo od 28. apríla 2015 na linke 4 a riadna premávka po ukončení homologizačného procesu začala 1. júna 2015.

Ďalšie električky Škoda 29T boli dodávané v letných mesiacoch od konca júna 2015 a do prevádzky boli uvádzané postupne od 8. augusta. Spočiatku boli prevádzkované v pracovných dňoch na linke 4 a počas víkendov aj na linke 5. Od novembra 2015 boli vypravované v pracovných dňoch aj na linky 3, 6, 8 a 9.

Električky druhej série do Bratislavy prichádzali od začiatku decembra 2015 do apríla 2016, pričom prvé dve vozidlá #7416 a 7417 absolvovali skúšobné jazdy 14. decembra. Do prevádzky s cestujúcimi sa vozidlá tejto série zaraďovali postupne od 11. februára do 13. mája 2016.

Po úprave linkového vedenia od 9. júla 2016 v súvislosti s otvorením električkovej trate do Petržalky boli električky Škoda 29T nasadzované v pracovných dňoch na linky 4 a 9 (a po skončení výluky na Mostovej a Jesenského aj na linku 6) a počas víkendov na linky 4, 5 a 9. Od januára 2018 boli v pracovných dňoch opäť nasadzované aj na linku 8.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 29T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 29T nasadzované celotýždenne na linky 4 a 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli električky Škoda 29T nasadené na linky 3 (Rača - Nám. SNP), 4 (Zlaté piesky - Chatam Sófer) a 9 (Ružinov - Nám. SNP).

Katalóg vozidiel

7401 7402 7403 7404 7405 7406 7407 7408 7409 7410 7411 7412 7413 7414 7415

7416 7417 7418 7419 7420 7421 7422 7423 7424 7425 7426 7427 7428 7429 7430

Legenda a štatistika

7401nevyradené vozidlo: 30 (100 %)
7401online: 15 (50 %)
7401dnes v premávke: 15 (50 %)
7417odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (3,3 %)
7417odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (3,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 79,2 %, v pondelok až piatok 85,2 %

Teraz v premávke na linkách

1 / 4

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: juraj76 #96:
Take lahke nevies ? 😁 Petrzalka 2 uz nebude potrebovat len 30T. Moze tam ist barsco,ak sa to raz postavi 😁.
Reakcia na: juraj76 #96:
V Petržalke bude klasické obratisko, takže tam budú môcť jazdiť všetky električky. Obojsmernosť sa bude využívať pri výlukách.
Reakcia na: Petto #95:
Nebude to skôr tak, že obojsmerné pôjdu do Juráku a jednosmerné do Krasňan? A ako to bude po predĺžení trate v Petržalke? Aj naďalej tam budú môcť jazdiť len obojsmerné električky, alebo už aj jednpsmerné?
Suma sumarum : Objednanych mame 20ks 29T a 10ks 30T ? Ci sa objednalo uz vsetko tj 30ks 29T?
A zaroven ide vsetko na Krasnany ci este aj na Jurak ?
Strašne zaujímavé inak ako zrazu vedie robiť dobré ceny na vozy. 😬 Cca 6-7 rokov rozdieľ medzi zákazkami a voz je o 60 tisíc lacnejší ako predtým. Pritom vo voze budú použité oveľa lepšie veci ako informačný systém, koženkové sedadlá a mnoho iného. 🙂
Mali by ste uviest tu v katalogu, ze 7417 ma az 70 sedadiel 😁.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/oznamenia/435111

Predmetom zákazky je rekonštrukcia pieskovačov vozidiel Škoda 29T/30T a to 180 kusov predná pozícia a 90 kusov zadná pozícia. Navrhované riešenie pozostáva z úpravy systému dávkovania a dopravy piesku zo zásobníka do priestoru kontaktnej plochy na koľajnici, použitím podtlakového dávkovača (ejektora). Zákazka zahŕňa komponenty, dopravné náklady a montáž.

Očakávané prínosy rekonštrukcie:
Skrátenie reakčnej doby od povelu po dopravu piesku ku kontaktnej ploche
Zníženie spotreby piesku
Zvýšenie spoľahlivosti a funkčnosti zariadenia
Prvé kolo stredných opráv prebehlo od mája 2018 do apríla 2020, ako prvá prišla na rad 7409 a ako posledná 7430
Reakcia na: piggee #79:
Neda, mozes si tak prepnut dialkove/normalne
To kam to svieti vies upravit len srobovakom ked mas oddeklovane predne kryty
7417 ma atypicky o 1 sedadlo viac medzi 4. a 5.dverami . Musi to mat aj v technicaku napisane ? A aj tu na imhd to tympadom nesedi. 😃 Ma az 70 sedadiel
Reakcia na: FFF13 #84:
Izolepa je liek na všetko 😃 Svieti ti kontrolka? Prelepim to paskou.Nefunguje dopyt? Daj na to štupel z flaše a prelep páskou
Reakcia na: kecho #82:
Presne tak a este k tomu lepiaca páska
Reakcia na: piggee #81:
Ale nema to predne hmlovky, iba zadne, mozno preto to trochu "agresivnejsie" svieti ?
Reakcia na: piggee #81:
Nepodcenuj moderne nastroje DPB - kladivo a letovacku.?
Reakcia na: medzernik #80:
diki moc. Takze ked to raz nastavia debilne pri vyrobe, tak to zostane naveky.
Reakcia na: piggee #79:
Z manualu SKODA 30T: "Vonkajšie osvetlenie je riešené s ohľadom na platné predpisy a maximálnu bezpečnosť prevádzky."

O moznosti nastavenia sklonu osvetlenia sa v navode nepise - vodic nemoze nastavit sklon.
Mam otazku na znalych veci. Da sa na tychto skodovkach nastavovat od vodica sklopenie stretavacich svetiel ako na autach, alebo sa to raz blbo nastavi vo vyrobe dielni a je to tak celu prevadzku vozidla? Lebo mi to pride, ako keby vsetky Skodovky obstaravalo KDH, na vsetkych svietia svetla do neba a vsetkych vodicov oslepuju.