VozidláElektričky › Škoda 29T ForCity Plus

Škoda 29T ForCity Plus

Úvod

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil v roku 2012 tender na dodávku nových veľkokapacitných jednosmerných električiek vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ namiesto nerealizovanej železničnej stanice Bratislava Fililálka. Víťazom tendra sa v roku 2013 stala spoločnosť Škoda Transportation. V tendri ponúkli 5-článkovú jednosmernú električku Škoda 29T ForCity Plus. Nové električky Škoda 29T v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2015 - 2016.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 29T1 ForCity Plus 7401 – 7415 2015 2015 15
2. Škoda 29T2 ForCity Plus 7416 – 7430 2015 – 2016 2016 15
Spolu 2015 – 2016   30

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 69 + 1
Počet miest na státie 172 (5 os/m2)
276 (8 os/m2)
Celkový počet miest 241 + 1 (5 os/m2)
345 + 1 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť 47415 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT29S
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polopantografu umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice 5 dvojkrídlových predsuvných dverí s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách vyhradili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi.

Na predku vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami.

Vetranie vozidla zaistili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll KLMT29S umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod sedadlami. Pre kabínu vodiča využili samostatnú klimatizačnú jednotku Poll KLMT29K umiestnenú na streche kabíny. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom žiarivkových svietidiel.

Prevádzka

Prvá električka Škoda 29T #7401 bola dodaná do Bratislavy 17. februára 2015 a následne na nej prebiehali homologizačné skúšky. Časť výsledkov skúšok bolo možné využiť z konštrukčne podobných vozidiel Škoda 30T, preto rozsah skúšok jednosmerného vozidla nebol taký rozsiahly ako pri obojsmerných električkách. Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7401 zaradilo od 28. apríla 2015 na linke 4 a riadna premávka po ukončení homologizačného procesu začala 1. júna 2015.

Ďalšie električky Škoda 29T boli dodávané v letných mesiacoch od konca júna 2015 a do prevádzky boli uvádzané postupne od 8. augusta. Spočiatku boli prevádzkované v pracovných dňoch na linke 4 a počas víkendov aj na linke 5. Od novembra 2015 boli vypravované v pracovných dňoch aj na linky 3, 6, 8 a 9.

Električky druhej série do Bratislavy prichádzali od začiatku decembra 2015 do apríla 2016, pričom prvé dve vozidlá #7416 a 7417 absolvovali skúšobné jazdy 14. decembra. Do prevádzky s cestujúcimi sa vozidlá tejto série zaraďovali postupne od 11. februára do 13. mája 2016.

Po úprave linkového vedenia od 9. júla 2016 v súvislosti s otvorením električkovej trate do Petržalky boli električky Škoda 29T nasadzované v pracovných dňoch na linky 4 a 9 (a po skončení výluky na Mostovej a Jesenského aj na linku 6) a počas víkendov na linky 4, 5 a 9. Od januára 2018 boli v pracovných dňoch opäť nasadzované aj na linku 8.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 29T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 29T nasadzované celotýždenne na linky 4 a 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli električky Škoda 29T nasadené na linky 3 (Rača - Nám. SNP), 4 (Zlaté piesky - Chatam Sófer) a 9 (Ružinov - Nám. SNP).

Katalóg vozidiel

7401 7402 7403 7404 7405 7406 7407 7408 7409 7410 7411 7412 7413 7414 7415

7416 7417 7418 7419 7420 7421 7422 7423 7424 7425 7426 7427 7428 7429 7430

Počet nevyradených vozidiel: 30 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

7422nevyradené vozidlo
7430online
7425dnes v premávke
7405odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: piggee #79:
Neda, mozes si tak prepnut dialkove/normalne
To kam to svieti vies upravit len srobovakom ked mas oddeklovane predne kryty
7417 ma atypicky o 1 sedadlo viac medzi 4. a 5.dverami . Musi to mat aj v technicaku napisane ? A aj tu na imhd to tympadom nesedi. 😃 Ma az 70 sedadiel
Reakcia na: FFF13 #84:
Izolepa je liek na všetko 😃 Svieti ti kontrolka? Prelepim to paskou.Nefunguje dopyt? Daj na to štupel z flaše a prelep páskou
Reakcia na: kecho #82:
Presne tak a este k tomu lepiaca páska
Reakcia na: piggee #81:
Ale nema to predne hmlovky, iba zadne, mozno preto to trochu "agresivnejsie" svieti ?
Reakcia na: piggee #81:
Nepodcenuj moderne nastroje DPB - kladivo a letovacku.?
Reakcia na: medzernik #80:
diki moc. Takze ked to raz nastavia debilne pri vyrobe, tak to zostane naveky.
Reakcia na: piggee #79:
Z manualu SKODA 30T: "Vonkajšie osvetlenie je riešené s ohľadom na platné predpisy a maximálnu bezpečnosť prevádzky."

O moznosti nastavenia sklonu osvetlenia sa v navode nepise - vodic nemoze nastavit sklon.
Mam otazku na znalych veci. Da sa na tychto skodovkach nastavovat od vodica sklopenie stretavacich svetiel ako na autach, alebo sa to raz blbo nastavi vo vyrobe dielni a je to tak celu prevadzku vozidla? Lebo mi to pride, ako keby vsetky Skodovky obstaravalo KDH, na vsetkych svietia svetla do neba a vsetkych vodicov oslepuju.
Reakcia na: pharel #70:
Ja som už párkrát zažil, že vodič nejakú mimoriadnosť oznamoval cez mikrofón, problém bol ale v tom, že to takmer vôbec nebolo počuť.
Reakcia na: medzernik #76:
Skor by to nevedeli pouzit cestujuci. Vodicovi sa len na PP zobrazi ci chce prijat hovor, ak sa tam niekomu nahodou podari dovolat.
Ale radi to stlacaju miesto dopytu, vtedy to je len znamenie vodicovi + sa priblizi ten nestastnik na kamere.
Reakcia na: Solider #74:
Teraz ma napadlo, skusal tu niekto pouzit komunikator v 29T/30T? Ci nejaky vodic vobec dokazal odpovedat?
Reakcia na: pharel #70:
To by narusilo balkansky pocit z bratislavskej MHD ?
Reakcia na: medzernik #73:
Nielen to, že nečíta, ale veľkú väčšinu to ani nezaujíma. Keď niekoho viac trápi, aké závesy si dá na kabínu, aby mu nebolo vidno do kabíny, ako to, aby poznal ovládanie voza, tak potom je chyba niekde úplne inde.
Reakcia na: Ámos #72:
Dala, ale dnes už si skoro nikto také veci nečíta, aj keď by mal.
Reakcia na: Solider #71:
A to skoda nedala nejaky manual k vozu, tak ako byva k osobakom? Kde by boli popisane vsetky uzivatelske funkcie a ich ovladanie...
Reakcia na: pharel #70:
Asi nepoznajú tlačítko od toho.