VozidláElektričky › Škoda 30T ForCity Plus

Škoda 30T ForCity Plus
Škoda 30T ForCity Plus (stav 2023)
Škoda 30T3 ForCity Plus z roku 2024

Úvod

Spoločnosť Škoda Transportation sa v roku 2013 stala víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných obojsmerných nízkopodlažných električiek pre Bratislavu. V tendri ponúkli električku Škoda 30T, koncepčne vychádzajúcu z električky Škoda 26T pre maďarský Miškovec, ktorej prvé dva prototypy boli dokončené v roku 2013.

Päťčlánkové obojsmerné električky Škoda 30T ForCity Plus v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2014 - 2015. Cena jednej električky bola 2 620 000 € bez DPH a dopravný podnik na ich nákup použil nenávratný finančný prípevok z eurofondov v rámci Operačného programu Doprava.

V roku 2021 bratislavský dopravný podnik obstaral ďalších 10 obojsmerných vozidiel, ktorých dodávateľom sa na základe výsledku verejnej súťaže stalo konzorcium firiem Škoda Transportation a Škoda Transtech Oy. Desať električiek Škoda 30T3 ForCity Plus bolo dodaných v priebehu jari 2024. V tomto prípade bola vysúťažená cena 2 648 800 € bez DPH za jednu električku. Nákup električiek bol spolufinancovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a z Programu Slovensko.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30T0 ForCity Plus 7501 – 7502 2014 2015 2
2. Škoda 30T1 ForCity Plus 7503 – 7515 2015 2015 13
3. Škoda 30T2 ForCity Plus 7516 – 7530 2015 2015 – 2016 15
4. Škoda 30T3 ForCity Plus 7531 – 7540 2024 2024 10
Spolu 2014 – 2024   40

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška s klimatizáciou 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 10
Počet miest na sedenie 52 + 2
Počet miest na státie 190 (5 os/m2)
304 (8 os/m2)
Celkový počet miest 242 + 2 (5 os/m2)
356 + 2 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť 47516 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (30T0 - 30T2)

Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3.1 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (30T3)
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (30T0 - 30T2)

Škoda 4MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (30T3)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT30S
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW (1. - 3. séria)
3 x 25 kW (4. séria)
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW (1. - 3. séria)
3 x 15 kW (4. séria)

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia. Pri vozidlách 30T3 použili na ochranu okien pred vandalizmom ochrannú fóliu nalepenú na vnútornej strane skiel.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách zakryté skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polopantografu Stemmann-Technik Fb 800 umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili po oboch stranách vozidla 5 dvojkrídlových predsuvných dverí s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách v smere jazdy na oboch stranách vyhradili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi STER 6MS v rôznych usporiadaniach. Pri vozidlách z roku 2024 použili sedadlá STER 8MA, pričom sedadlá vyhradené pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou dostali modrý poťah. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou.

Na oboch čelách vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami. Pracoviská vodiča vybavili ručným kontrolérom pre ovládanie jazdy a brzdy, riadiacim panelom s ovládacími prvkami, veľkým centrálnym diagnostickým displejom a integrovanou dotykovou obrazovkou palubného počítača BUSE BS 300. Pohodlie vodiča zabezpečilo vzduchovo odpružené anatomické sedadlo s hlavovou a lakťovými opierkami, kabínu vybavili aj malou chladničkou. Komunikáciu medzi vodičom a cestujúcimi zabezpečili komunikačným systémom Regonik HJC30 (vozidlá z 2014 - 2015), resp. HJC31 (2024) umiestneným v blízkosti dverí.

Vetranie vozidla zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod sedadlami. Pre obe kabíny vodiča využili samostatné klimatizačné jednotky Poll KLMT30K umiestnené na streche kabín. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom veľkých stropných žiarivkových svietidiel.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi BS 210 (električky z rokov 2014 a 2015), resp. RGB LED displejmi BS 310 (vozidlá z roku 2024) na čelách a bokoch vozidla a vo vnútri trojicou širokých obojstranných LCD displejov BS 370. Električky z roku 2023 boli v interiéri vybavené aj nabíjacími USB zásuvkami pre cestujúcich a Wi-Fi pripojením k internetu.

Úpravy

Na prototypových vozidlách 30T0 #7501 a 7502 boli upravené niektoré konštrukčné detaily (držiaky, pánty, mriežky a pod.) a riadiaci softvér podľa požiadaviek DPB. Sériové vozidlá 30T1 boli uvedenými vylepšeniami vybavené už od výroby.

Prevádzka

Prvá električka #7501 bola do Bratislavy dodaná v noci z 2. na 3. novembra 2014. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi boli na vozidle vykonané homologizačné skúšky pre tento typ električky. Ďalšie vozidlá z prvej 15-kusovej dodávky boli do Bratislavy dodávané postupne od polovice marca do konca júna 2015. Časť skúšok bola vykonávaná aj na vozidle #7502, ktoré boli vybavené tenzometrami.

Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7501 zaradilo od 25. apríla 2015 na linke 4 zo Zlatých pieskov do Dúbravky a následne vozidlo #7502 od 9. mája. Prvých 9 električiek Škoda 30T sa do riadnej premávky s cestujúcimi zaradilo od 1. júna 2015 na linkách 3, 4 a 8, pričom ich vypravovanie na linky 3 a 8 trvalo len týždeň pre problémy so softvérom palubného počítača. Počas víkendov električky jazdili aj na linke 5.

Od 6. júla do 28. augusta 2015 boli električky 30T využité na výlukovej linke 6 medzi Dúbravkou a Mostom SNP s úvraťovou konečnou v meste, čím sa po prvý raz prakticky využila obojsmernosť týchto vozidiel. Po ukončení tejto výluky začali byť električky 30T vypravované v pracovných dňoch na linky 3, 4, 6, 8 a 9, počas víkendov to boli naďalej linky 4 a 5.

Druhá 15-kusová séria obojsmerných električiek s označením Škoda 30T2 bola do Bratislavy dodaná postupne od konca septembra do konca novembra 2015. Vozidlá z tejto série sa do premávky zaradili postupne od 7. decembra 2015.

Počas leta 2016 boli obojsmerné električky opäť využité na výlukovej linke 6 medzi Karlovou Vsou a Mostom SNP. Od 8. júla 2016 začali električky Škoda 30T premávať na novootvorenej trati do Petržalky na linke 1 z Hlavnej stanice a linke 3 z Rače.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 30T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 30T nasadzované na linky 1, 3, v menšej miere na linky 4, 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli obojsmerné električky nasadené na linky 1 (Hlavná stanica - Petržalka) a X6 (Molecova - Nám. SNP).

Po ukončení modernizácie prvej časti Karlovesko-dúbravskej radiály a ďalšej reorganizácii električkových liniek boli obojsmerné električky Škoda 30T nasadené na linku 3 z Rače do Petržalky. V špičke pracovného dňa bolo na linku 3 vypravovaných 22 električiek, niekoľko vozidiel sa nasadzovalo aj na záložné vozidlá. Vo voľných dňoch jazdilo na linke 3 spolu 13 električiek. Podľa potreby boli obojsmernými električkami obsadzované aj niektoré poradia liniek 1, 4 a 9.

Električky Škoda 30T3 boli dodané do Bratislavy postupne od 7. marca do 21. mája 2024, v závere marca bol tento typ Ministerstvom dopravy schválený pre prevádzku v SR, pričom skúšobné jazdy pred schválením neboli potrebné, keďže všetky inovované komponenty už boli odskúšané na jednosmerných električkách 29T3. Po predpísaných drobných úpravách a preskúšaní jednotlivých vozidiel sa do premávky zaradili postupne od 4. júna 2024.

Katalóg vozidiel

7501 7502

7503 7504 7505 7506 7507 7508 7509 7510 7511 7512 7513 7514 7515

7516 7517 7518 7519 7520 7521 7522 7523 7524 7525 7526 7527 7528 7529 7530

7531 7532 7533 7534 7535 7536 7537 7538 7539 7540

Legenda a štatistika

7501nevyradené vozidlo: 40 (100 %)
7515online: 3 (7,5 %)
7502dnes v premávke: 30 (75 %)
7501odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 76,9 %, v pondelok až piatok 83,8 %

Teraz v premávke na linkách

/ 2 4 5

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Na a kedy ten zazrak zacne testy? Vie sa uz?
Nikdy, dolezite bolo ju ukazat pred volbami, teraz je vsetkym jedno co s nou bude a kedy dojdu dalsie a zacnu jazdit. Rovnako ako ulica Sturova, nechapem preco ju zavreli pred rokom ked to bol iba maly usek na prekladku vsetkych inzinierskych sieti. Mohli to kludne zacat robit teraz. Alebo to urobit do 3 mesiacov a upravit uz aj Safko a dat rovno kolajnice a most nech sa robi popri tom.
Reakcia na: Ámos #1:
Testy zacal hned po dodani.
Reakcia na: pharel #2:
urobiť Štúrovu sa za 3 mesiace iste dá, ale neviem si predstaviť taký technologický postup, kedy by som ulicu vrátane koľajníc dokončil povedzme v máji 2014 a prevádzku otváral o rok a štvrť s koľajnicami a výhybkami, ktoré tam rok hnili? Štúrova sa jednoducho mala začať kopať neskôr, napr. v lete , keďže kritickým miestom je most, nie staromestská strana.
Reakcia na: anbis #4:
Máš slabú predstavivosť... vo svete je x príkladov, kde sa úsek trate postavil a vyše roka po ňom nič nejazdilo. Jeden príklad http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Innsbruck#mediaviewer/File:Stra%C3%9Fenbahn_Innsbruck_07.JPG foto z marca 2013, kde sa za tými značkami buduje trať po ktorej sa dodnes nejazdí.
Mimochodom, koľko bola bez obsluhy trať na Hlavnú stanicu alebo v tuneli?

Štúrova sa začalo robiť na začiatku zámerne preto, že nikto nevedel, aké nástrahy ho pod ulicou môžu prekvapiť. A bolo by dosť prekvapivé, ak by tam objavili nejaké "bomby" a reko by sa z 3 mesiacov natiahla na rok a zatiaľ by dokončili aj most.
Reakcia na: Valec #5:
Hlavne v smere na Kamenne namestie sa uz mohlo veselo jazdit...
Reakcia na: 810zssk #3:
no to uz teraz po dvoch mesiacoch viem tiez ?
Reakcia na: Valec #5:
Jasne, ale trať na stanicu je haraburda na doživotie a tá v tuneli tiež v tom čase nebola novostavba, čiže to nie je to isté, ale nie na to som chcel poukázať. Samozrejme tá ulica mohla byť dávno dokončená a koľaj v smere do centra aj používaná. Ale to by musel investor chcieť a od zhotoviteľa aj požadovať. Pokiaľ to mesto malo ako obyčajne na saláme, zhotoviteľ si robí, čo chce, a nepredpokladám, že uvažuje inak, ako som napísal v príspevku. To mala byť pointa ? .
Reakcia na: anbis #8:
A počítaš v tej tvojej úvahe s tým, že investor počas výstavby menil projekt a preto zhotoviteľ prerušil práce a čaká na vybavenie formalít k zmenám?
Reakcia na: Valec #9:
Plznaci maju co robit , 29 ks 30T do konca roka ?
Reakcia na: Petto #10:
Ale zase keď to bude ako to bolo s trolejbusmi, že tiež prvé trochu meškali, ale potom sa to rozbehlo a majú dosť náskok. ?
Reakcia na: Andy #11:
len sam vies ze elektricku neurobia za 1 smenu ako " SORskelet" ?
Reakcia na: Valec #9:
takéto informácie ako radový obyvateľ Bratislavy nemám odkiaľ mať a zaujímalo by ma, ako to je a kedy budú tieto veci vybavené. Pokiaľ máš nejaké zákulisné info, rád si ich vypočujem. Tiež by som sa pri tej príležitosti rád dozvedel, či niekto z mesta požadoval (ešte pred zmenou projektu) nejakú etapizáciu so skorším uvedením Štúrovej do prevádzky. Samozrejme, teraz po zmene to už je jedno, ale toto bolo predmetom diskusie ? .
kedy sa zaradí do premávky? ?
Reakcia na: marek31122 #14:
Zrejme až niekedy v apríli, proces schvaľovania je pomerne zdĺhavý.
Reakcia na: anbis #13:
To ze sa menil projekt nie je zakulisna informacia.
Reakcia na: Michal111 #15:
vdaka 🙂
Reakcia na: anbis #13:
Mňa ako radového občana nechodí nikto osobne informovať. Informácie ktoré mám sú väčšinou z verejne dostupných médií, ako napr.:

Bratislava robí zmeny pri výstavbe električkovej trate do Petržalky, 23.5.2014
http://bratislava.sme.sk/c/7212011/bratislava-robi-zmeny-pri-vystavbe-elektrickovej-trate-do-petrzalky.html

Práce na Štúrovej ulici by mali podľa harmonogramu dokončiť v marci, 18.9.2014
http://bratislava.sme.sk/c/7391351/prace-na-sturovej-ulici-by-mali-podla-harmonogramu-dokoncit-v-marci.html
Reakcia na: Valec #18:
Zas vzhľadom na to kde pracuješ nie si v oblasti VHD úplne obyčajný občan. ?
Reakcia na: Valec #18:
Za info samozrejme ďakujem, ten marcový termín je pomaly tu, tak som zvedavý. Nie je mi celkom jasné, čím som si zaslúžil také podráždené reakcie, mám žiaľ aj iné povinnosti, ako nonstop sledovať VHD, s ktorou nemám nič spoločné a vysvetlenie rád prijmem. Ale pohoda, každý máme nejakú náladu ? dík a pekný deň.
Zaujimave co si clovek vsetko precita na stranke tykajucej sa nizkopodlaznej elektricky od Skody ?
Reakcia na: 810zssk #6:
No neviem neviem či sa po nej z pravneho hladiska už môže "veselo" jazdiť.
Dnes som sa ňou prvý krát viezol a veľmi sa mi nepáčili dve veci ale inak som spokojný. 1. Zdá sa my byť absolútne zbytočné na polovici displeja premietať fotky miesto toho aby tam bolo veľkým číslo linky, pásmo, čas, konečná a nasledujúca zastávka. 2. Tyče z poškriabaného nerezu sú nepríjemné na dotyk svedí z nich ruka a neviem si predstaviť že sa jej budem držať 30 minút. Riešenie: tyče v prevedení Mercedesu Capa-City. O sedadlách som už hovoril že sú nehygienické, to sa tu stretlo s odporom, k tomu sa už vracať nebudem. Ešte taká drobnosť že by som prijal wi-fi ale trochu stabilnejšie ako je v sorkách, ale to je vec bez ktorej viem žiť.
Reakcia na: Mates #23:
2) Tyče sú v poho, nikoho iného ruka nesvrbí, ani nikomu nepripadajú nepohodlné. Ja osobne by som možno privítal trochu väčšiu protišmykovú úpravu, ale nepríjemnými by som ich rozhodne nenazval

3) Sedadlá by boli tiež v pohode, len to by museli dostávať naozaj slušnú údržbu. Pri tej dnešnej by som naozaj preferoval skôr kožené čalúnenie rozšírené napr. v Českých mestách. Čo už

4) Wi-fi bola super vec 3-4 roky dozadu, vybavovať s tým radovo vozidlá vtedy, tak to by bolo fakt slušné lákadlo. Dnes už má čoraz väčšia časť populácie internet v mobile, dnes už wi-fi v MHD nemá moc veľkú perspektívu, najmä pri kratších presunoch je to pripojovanie dosť nepraktické. Ešte to asi nejaký ten rôčik potrvá, kým sa stane úplne na odpis, ale i tak... Skôr by som sa zameral na rozširovanie výskytu wi-fi na bus/vlak staniciach, ale to už samozrejme nepatrí do tento diskusie.
Zajímalo by mě zda má 30T jeden či dva pantografy v rámci své obousměrnosti
Spociatku to jazdilo tichucko, ale v poslednom case to v oblukoch (aspon v tom mojom) skripe ako stare vozy ?
Reakcia na: TeBeCe #27:
vsimol som si aj ja, ze to v klbe, ked stojis skripe aj pocas jazdy, alebo ked na to stupis, tak tiez.

Inak, ked pojdu do Petrzky a tam nebude obratisko, tak spat bude zberac daleko a tym padom asi vyhybky vsetky manualne, nie?
Reakcia na: Marek1978 #28:
Tak ale je to obojsmerné vozidlo, tak sa s tým hádam počítalo, že pôjde aj opačným smerom. Ak to nebude fungovať, tak je to chyba výrobcu a mal by ju nejako riešiť.
Reakcia na: Marek1978 #28:
kedysi vsetky T6 jazdili na zadny zberac.
Reakcia na: TeBeCe #27:
to skor DPB setri na mazive...
Ale inak ano, nase trate im davaju zabrat.
V poslednom case co cestujem s 29T,30T tak uz ani soferi ich nesetriq . Hlavne v oblukoch to rezu jak so starou T3, zrejme vdaka neotocnemu podvozku to aj pekne trhne vzdy vozidlom v 2,3,4.ckanku ,ze ludi uz len tak trha zo stolicky ?
Reakcia na: Petto #32:
cestak im ani nedovoluje to setrit. Zatial NP elektricky vzdy s meskanim oproti T3, ktore chodia nacas. Hlavne cez vikendy je to citit.
A v sobotu ked bola tlacenka na ZP. velmi chybali v salone dalsie madla. Voz by pobral urcite viac ludi, ale uz by sa nemali kde drzat.
Reakcia na: Marek1978 #28:
Samozrejme ze vyhybky sa nebudu prehadzovat manualne. Poloha zberaca nie je problem. Navyse do buducna sa ma prejst na radiove prehadzovanie vyhybiek.
Reakcia na: Ámos #33:
Už sa naučili lietať aj s 30T a tým aj chodiť načas.. bol som milo prekvapený keď v sobotu poobede išla pár zastávok pred Zlatými 30T načas presne, dokonca prišla na zastávku o pár sekúnd skôr (ale odchod bol na 0).
Dnes po "testovacej " jazde vozidlom #7501 ma neprijemne prekvapilo velmi hlucne vrzganie plosiny klbu za druhym clankom. Bolo to horsie, ako v tych najzanedbanejsich T3. Vrzga len, ked na tom niekto stoji. Toto caka vsetky nove elektricky? Pevne verim, ze ide o zavadu odstranitelnu v ramci reklamacie.
Reakcia na: lostrail #36:
Hej, tie klby su problem, ale verim ze to Skoda nejako vyriesi. Minimalne pre nove vozy.
Reakcia na: 810zssk #37:
Skoda ? ved sa pozri ake problemy mali v Prahe a vyhovarali sa na "obtizne provozni podminky"
DPB odbiju stavom trati a je to pravda.
Po slubovanom bruseni trati ani chyru ani slychu. A tym tie stroje najviac trpia.
Reakcia na: Ámos #38:
Cituješ média, kde jsou informace ohledně problémů těžce zavádějící. Problémy s 15T samozřejmě byly a jsou, ale jsou mnohdy úplně jiného charakteru než se píše v celostátních médiích. DOporučuji si koupit Československého dopraváka 2/2015, kde je velmi podrobně popsán rozbor problémů a jejich řešení. Rozhodně se ale nedá tvrdit, že Škodovka problémy neřeší, naopak. Oproti prvním tramvajím je na těch současných desítky změn a jsou aplikovány postupně i na vozidla z prvních dodávek.
Reakcia na: Ámos #38:
Blud o sloupci vody, který vypustil bývalý primátor, byla taky chiméra. Přesto to opsaly veškeré sdělovací prostředky.

Tady 15T běžně jezdící asi po nejhorší pražské tramvajové trati u Muzea:
http://www.k-report.net/discus/obrazky/43/89/1044389.jpg

Linka 11 je obsazena skoro celá vozidly 15T.
Reakcia na: m@rtin #40:
tak uz chapem, o com spieval nohavica : "v praze tři centrimetry sněhu ... a u Muzea čtyři!" 😃 a vidim, ze stav trati je podobny ako v bratislave.
Reakcia na: eMDi #41:
Konkrétně stav tratí se v Praze od roku 2009 radikálně lepší. Ročně se zmodernizuje cca 10 km. Pořád to sice na 142 km úplně nestačí, ale v roce 2020 bychom mohli mít hotovo. Konkrétně místo s fotkou 15T na Vinohradské by mělo brzy projít rozsáhlou rekonstrukcí, do které je zapojena veřejnost:
http://www.iprpraha.cz/clanek/1311/koncepcni-studie-vinohradske-ulice
Sice v Praze tramvaje v posledních letech prožívají menší renesanci, ale spolu s tím se naopak šetří na autobusech - SOR.
Reakcia na: m@rtin #42:
2020 hotovo nebude ? o tom to je, ze ten proces sa nesmie zastavit. v 2020 bude treba zacat rekonstruovat trate robene v 2000, kedze budu mat 20 rokov.

2020 by mohla mat aj Bratislava hotovo co sa trati tyka, snad okrem Spitalskej a nabrezia. Problem je basencia udrzby, kazdorocne podbijanie a brusenie trati.
Reakcia na: m@rtin #39:
ja nie som ziadny expert a vytvaram si nazor na 15T len na zaklade clankov na nete. Mestsku dopravu a ceskolovenskeho dopravaka a podobne printy uz necitam, kedze su plne PR clankov vyrobcov vozidiel.
Tam sa pravdu nedozvieme, ziju z reklamy od tychto spolocnosti.

Chapem ze elektricka po dodani moze mat problemy a po istom case sa musia doladit.
No s rovnakou slavou ako 15T boli dodane aj tie "slavne" 14T.

Moj osobny nazor na 15T je, ze sa tam robilo prisli vela kompromisov pre prilis vela poziadaviek dopravcu. Ked si porovnam interier 29/30T s interierom 15T tak chapem, ze Skoda to vie aj lepsie. Ale poziadavky 100% otocnych podvozkov pod klbmi usporiadanie 2+1 robi v tej elektricke cestovanie neprijemne ked sa zaplni. No a absencia klimatizacie, to je fakt na hlavu postavene.
Reakcia na: Ámos #43:
Začalo se v roce 2009 a problém je, že do roku 2020 také doběhnou EU dotace. Takže se spěchá, co to dá. Že se budou po roce 2020 tratě i nadále opravovat je pravda, ale v současné době se ulice komplet modernizují a hlavně se předělávají tratě z BKV na klasiku, které mají životnost 30 let. Po roce 2020 čekám spíš lehké opravy. Proto si myslím, že v roce 2019-2020 každoproční maraton dlouhodobých (1 měsíc) výluk postupně skončí.
Reakcia na: Ámos #44:
Rozhodně bych Československého dopraváka nehaněl, ten se mnohem zlepšil.

Srovnávat 15T a 14T také rozhodně nejde.

"Moj osobny nazor na 15T je, ze sa tam robilo prisli vela kompromisov pre prilis vela poziadaviek dopravcu"
15T byla namíru ušitá Praze, která je délkou sítě 10. největší na světě a provozem po Moskvě dnes 2. provoz na světě s největším počtem přepravených cestujících. Také je třeba říct, že Praha má největší sklon tramvajových tratí na světě, kde jezdí NP vozidla. Obdobně má největší počet křižovatek na km2 a velmi malé poloměry oblouků kvůli historickému centru. Z těchto důvodů si Praha objednala:
100% nízké podlahy
100% otočnost
100% adhezi
výměnu cestujících lepší než dvojice T3
Vyšla z toho tramvaj 15T.

Oproti 29T a 30T má také řadu výhod:
+nemá jedinou sedačku na stupínku - všechna sedadla má 100% LF, což mnoho tramvají na světě nenabízí
+90% sedadel je otočených po směru jízdy
+má narozdíl od 29T 6x dvoukřídlé dveře rovnoměrně rozmístěné po celé délce vozidla, což výrazně zkracuje pobyt v zastávkách
+v prosotoru, kde je největší výměna cestujících - uprostřed článků nemá sedadla 2+2

U 29T naopak velmi negativně hodnotím o jedny dveře méně a v nejexponovanějším místě v tramvaji má mraky sedadel na stupínku a ještě v uspořádání 2+2. Takový interiér by na pražských tratích neobstál. Takže pro Prahu je vyhovující více 15T, pro Bratislavu naopak 29T. Kolik % sedadel má 29T na stupínku? 30%
Reakcia na: m@rtin #46:
Martin, my mozeme byt konecne radi, ze tu nejake nove nizkopodlazne elektricky mame a je mi jedno v akom smere ma sedadla a ci ich par je na stupinku 🙂 je tam klima co je super, su tiche, pekne a technicke veci rozoberat nebudem lebo sa do nich nevyznam 🙂
Reakcia na: m@rtin #42:
? ? ? Elektricka v mlake ? Tak to som ani v Bratislave este nevidel ?
Reakcia na: Error 0x007 #48:
Ani na Americkom nam? Jasne, ze nie az v takom rozsahu, ale sme predsa len mensie mesto 🙂
Reakcia na: m@rtin #46:
Ale ja tomuto vsetkemu rozumiem, len si myslim, ze niektore veci sice boli splnene, ale na ukor cestujuceho a casto skor pre soto dovody. Alebo skor pre dovody aby vyhral spravny uchadzac?

Preco potrebuju byt vsetky sedadla NP. Co mame 100% obyvatelstva s pohybovymi problemami? Aj v busoch to DPP vyzaduje?

29/30T mozne ma usporiadanie nad clankami 2+2, ale 15T ma toto http://hampage.hu/trams/praga2/img_4181.jpg
Mne http://imhd.sk/ba/galeria-media/127374/Priestor-dveri-pri-klbe.html?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F740%2FSkoda-30T-ForCity-Plus.html%3Fdfpi%3D23 pride lepsim riesenim.
Popravde ocakaval som dopraseny interier od skody, ale fakt som spokojny s riesenim 29/30T.

Kazde to riesenie logicky prichadza aj s nevyhodami. Mne 15T pride ako prilis vela kompromisov v neprospech cestujuceho pre soto dovody.

Samozrejme ak su podvozky pod klbmi z dovodu 100% adhezie pre kopcovitost Prahy, to uz nie je sotodovod 🙂

Okrem ineho prejazdonst oblukmi? Nemyslis si, ze 32m vozidlo s 4mi klbmi, bude mat lepsie prejazdnost ako 32m vozidlo s klbmi dvoma.
Reakcia na: m@rtin #46:
a este dvere.
Samozrejme dalsie dvere navyse su velkym plusom.
29/30T maju dveri 5 s kapacitou rovnako ako 2xT, ak nie trochu vyssou. Ale dalsie by urcite bodli...
Reakcia na: kecho #49:
nemyslim si, ze sa hento da porovnat s Americkym nam. Kde sice voda stoji ale hlavne preto, ze si BVS nevie vycistit svoje odtokove vpuste.

Za to vsak mame insie chutovky.?
Reakcia na: Ámos #50:
Henten uzky klb poznam z ULFu. Vlastne sa mi zda, ze interier 15T sa podoba interieru ULFu. Ked musim stat, tak mam v tom voze furt pocit, ze stojim v ceste, takze naozaj ten interier neni to prave orechove...
Reakcia na: Ámos #50:
A hlavne v 15T tie drevene sedacky, nechapem ako mohli modernu elektricku naprojektovat s takymi sedadlami v dnesnej dobe 😃 mi to pripomina nase TAMbusy a ako sa z nich ludia zosuchavali v zakrutach. Otras, som rad ze nase eliny su take ake su 🙂
Reakcia na: pharel #54:
No, počkať, veď jeden z prvých kusov bol vybavený až tromi druhmi sedadiel (čalúnené, drevené a plastové) a ľudia hlasovali aké chcú...
http://prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2008091601
Reakcia na: Ámos #50:
"Preco potrebuju byt vsetky sedadla NP."
Nepotřebují, ale je velkým bonusem, když jsou všechna sedadla v úrovni podlahy - zrychluje to výměnu cestujících a usnadňuje údržbu strojním čištěním podlah. Je statisticky dokázáno, že výstup cestujícímu ze sedadla na podestě trvá déle než cestujícímu ze sedadla v úrovni podlahy.

"Aj v busoch to DPP vyzaduje?"
Technologie autobusů takovou vymoženost zatím neumožňují. Až ta technologie bude, bezpochyby se takové autobusy vyrábět budou.

"ale 15T ma toto"
Ano, v místě přechodu mezi články, kde je mnohem menší intenzita cestujících než mezi sedadly uprostřed článku. Verze s podvozkem pod článekm se pro Prahu zvažovala také, bylo od ní upuštěno právě z důvodu stísněnosti v prostoru s vysokou intenzitou a výměnou cestujících.

"Mne 15T pride ako prilis vela kompromisov v neprospech cestujuceho pre soto dovody."
Co jsou to šotodůvody?
100% adheze?
100% otočnost podvozků?
100% sedadel bez podest?
90% sedadel ve směru jízdy?
6 velkých dvoukřídlých dveří pro rychlou výměnu cestujících? 5 dveří Praha nechtěla a zdůraznila to ve VŘ - rychlost výměny cestujících by byla horší než ve 2xT3.

Nemyslím si, že 15T dopadla v neprospěch cestujícího. Naopak si myslím, že neexistuje jiná tramvaj s lépe řešeným interiérem pro cestující. Jestli u 15T bylo něco v neprospěch, tak vůči údržbě. Prostřední podvozky jsou extrémně složité a náchylné na údržbu, mnohem více než u 29T. Také jsou největším zdrojem poruch.

"Okrem ineho prejazdonst oblukmi? Nemyslis si, ze 32m vozidlo s 4mi klbmi, bude mat lepsie prejazdnost ako 32m vozidlo s klbmi dvoma."
15T není tříčlánkové vozidlo, jak se mylně mnoho lidí domnívá, ale pětičlánkové vozidlo! Dva střední jakobsovy podvozky se chovají jako samostané články. Z hlediska působení a ojíždění oblouků je řešení 15T pro Prahu lepší. Pro Bratislavu s rovnými tratěmi je zase lepší řešení s pevnými podvozky.
Reakcia na: pharel #54:
Vážně se domníváte, že někdo projektuje tramvaj se sedadly? Sedadla si vybírá dopravce. A konkrétně sedadla pro 15T si vybrali cestující v anketě a v průzkumech. Čalouněné sedačky jsou u Pražanů kvůli bezdomovcům ve velké nelibosti. Sice to snižuje komfort cestujících, ale tak si to sami cestující vybrali.

V druhé polovině dodávky 125 kusů bude i klimatizace a jiná sedadla.
Reakcia na: Error 0x007 #53:
Souhlasím s tím, že 15T mohla mít méně sedadel. Bohužel, standardy kvality ROPID určují přesný poměr sedících a stojících cestujících ve vozidlech MHD. Snahou Ropidu je poměr sedicích navyšovat ve vztahu k vyšším provozním kilometrům na tramvajových linkách.
Reakcia na: m@rtin #56:
K bodu cislo 1:
Mozno ludom trvy vystup dlhsie zo sedadla na podeste, ale tak zase si myslim, ze cestujuci by mal pri zastaveni vozidla v zastavke uz byt pripraveny a stat pri dverach, a nie rtepat sa von az ked uz vsetci vystupili a ludia zacinaju nastupovat...
Reakcia na: m@rtin #56:
Inak chlapci, mne to pride, akoby ste si tu porovnavali kto ma vacsi 🙂 Sak uz to nechajte tak, uz su kupene, jazdia a sme spokojni a zvedavi dokedy v neporusenom stave, ok? 🙂
Inak teraz mi tak este napadlo iduc cez tunel, tieto eliny su tiche 🙂 nemuseli by mat teda znizenu rychlost pri vjazde a vyjazde z tunela nie? 🙂
Reakcia na: pharel #61:
Obmedzenie rychlosti podla typue elektricky?
§nikdysatotaknerobilo
pripadne modifikujem dve ine dogmy
§vodicibytonepochopili, §vodicibytozneuzili
Reakcia na: pharel #61:
Znížená rýchlosť tam inak bude dokedy?
Škoda, že vyhláškou 351/2010 nie je aj pre električky dané dávať návesť pozor pri vjazde do tunela. Byť DPB, vydám opatrenie, aby vodiči tam tu návesť dávali s odvolaním sa na tento bod vyhlášky:
8. Návesť „Pozor“ znamená, že vodič upozorňuje okolie na uvádzanie električkového vlaku do pohybu alebo na idúci električkový vlak. Používa sa ako upozornenie na možné nebezpečenstvo. Návesť „Pozor“ sa dáva podľa potreby dvoma krátkymi zvukovými signálmi za sebou elektrickým zvoncom vlaku (..) alebo jedným zvukovým signálom elektrického zvonca v dĺžke do 2 sekúnd (-).

Asi by tam boli novo nasťahovaní obyvatelia radi, keby sa zrušilo obmedzenie rýchlosti. Ako vodič električky by som to robil...
Reakcia na: ufo #63:
Veď keď môžu "cingať" pri odchode/rozbiehaní sa zo zastávky, nie je dôvod, aby to nerobili aj pri tuneli 🙂
Inak az teraz som si vsimol pri jadze v 30T, ze kolko ma miest na statie. Ze 8 osob na m2, to testovali na cinanoch ci somalcoch? Absolutne som si v nej nevedel predstavit 52 ludi sediacich a este dalsich 304 stojacich kokos. Naco oblbuju? Nikdy ti ludia v nich nebudu takto natlaceni.
Reakcia na: pharel #65:
Ked sa dokazali natlacit ludia do 113tky pri poliklinike (Ik),dokazu sa aj do tramu 🙂
Reakcia na: pharel #65:
Úplne s tebou súhlasím! Interiér nových električiek je strašne riešený.
Reakcia na: Ibiza #67:
Aj ja s tebou súhlasím. Dostatok priestoru na státie a pohodlné cestovanie. ?
Reakcia na: pharel #65:
kristepane, ved je to cisto pre ucely ratania kapacity. Aby si vedel nahradit adekvatne vozidla. Ak sa T3 ratali 8osob na m2 a ides ich nahradzat inym vozidlom, tak musis ratat s rovnakou konstantou nie?
Ci do T3 sa 8 osob na m2 zmesti a do 30T nie?

Inak je uplne fuk kolko ludi na metri stvorcovom prave stoji.
Reakcia na: pharel #65:
Sto ľudí - sto chutí ? ja som zažil totálne natrieskanú 30T s odhadom vyše 250 stojacich a plne obsadené sedadlá a miesta mal každý toľko koľko potreboval ? masaker to bol riadny...To čo hovoria tabuľky 5os/m2 resp.8os/m2 je len odhad výrobcu od-do ? všetko je to o vlkoch jak sa "rozložia" takže kľudne sa môže do nej napratať aj tých 356 cestujäcich,keby sa samozrejme potlačili ?
Mne osobne sa interiér 29/30T páči a myslím,že je dobre riešený aj keď si to tu niektorí diskutujúci nemyslia ? ale ako som napísal vyššie Sto ľudí - sto chutí...Nie každému vyhovieš,každý má iné predstavy...Každopádne riešime totálne hovadiny!Máme tu vytúžené najmodernejšie električky spĺňajúce svetové štandardy na úrovni 21.storočia a my tu riešime nejaké sprosté usporiadanie interiéru,hlučnosť podvozkov a čo ja viem čo ešte sa tu niektorým niečo nepáči...Tie eliny sú podľa mňa úžasné a s radosťou sa na ne dívam a ešte radšej sa v nich veziem,lebo sa konečne cítim pri cestovaní MHD naozaj pohodlne a civilizovane ?
Mimochodom, tie sedadlá v 30T sú úplne rovnaké ako v SORkách, že? Lebo dnes som cestoval v 7513 a zdalo sa mi, že to sedadlo (tá časť na ktorej sa sedí) je kratšie ako v SORke.
Reakcia na: Ámos #44:
V zozname nie sú žiadne 14T, ani 15T. O akých električkách diskutujete?
Laik podľa názvu asi nevie o aký typ ide.
Dá sa niekde pozrieť, ako vyzerajú?
Reakcia na: setrim.sk #72:
Nejedná sa o vozy jazdiace v Bratislave. Bežne počítačovo gramotný človek by skúsil napríklad použiť google, skôr, než sa začne vypytovať tu
Reakcia na: Rubber38 #73:
Prepáčte, že som sa pýtal, medzičasom som to našiel. Len som netušil, že sa tu porovnávajú vozidlá, ktoré Bratislava nemá.

Keď som cestoval v 30T, tak som sa v priestore dverí nemal kde chytiť. Mohlo by sa vyriešiť, aby cestujúci nepadali.

Mimochodom, na čo sú v Bratislave potrebné obojsmerné električky v takom množstve? Na ktorých trasách ich plánujú využiť?
Ak iba do Petržalky, je ich treba až tak veľa? Nie sú zbytočne drahšie?
Reakcia na: setrim.sk #74:
Ich plánované využitie je zatiaľ iba počas prvej etapy trate do Petržalky, teda dočasná konečná za Bosákovou ul. nebude vybudovaná vo forme klasického slučkového obratiska, ako sú aj ostatné konečné, ale bude tam postavená iba slepá koľaj a tak sa využije ich obojsmernosť, že cestou nazad do centra pôjdu v štýle akým momentálne sa "otáčajú" pod Mostom SNP na linke 6. No a potom samozrejme ich plánujú využívať pri obdobných výlukách aké momentálne prebiehajú teraz.

Avšak tiež si myslím, že je zbytočnosť aby v BA jazdilo až 30 kusov obojsmerných električiek, predpokladám, že na jednu linku do Petržalky bude nasadzovaných max. po 15 kusov. Ak by sa zachoval pôvodný zámer, teda že na Bosákovej bude slučkové obratisko, podľa mňa by sa obojsmerné vozy pre Bratislavu nekupovali. Inak z môjho dojmu je interiér v poriadku, až na tie sedadlá, ktoré sú rovnako umiestnené v nových elinách ako v autobusoch typu SOR, teda dosť katastroficky. Zlaté dobré sedadlá vozov typu T3, T6 a K2.
Reakcia na: pharel #65:
Neskoro reagujem, ale pri tomto prispevku som dostal zachvat:

To si fakt myslis, ze kapacitu mera vyrobca vopchavanym nejakych nestastnikov? Oni maximalne vypocitaju priestor v m2 a potom vynasobia nejakou konstantou (napr. 8 osob/m2)...
Reakcia na: Error 0x007 #76:
Tak ked pri tomto dokazes dostat zachvat tak to si velmi labilna osoba 😃 mna zas tento tvoj zachvat pobavil. To bolo myslene metaforicky, ze pri merani pocitali s postavami ako v tych krajinach. Rovnako komentujeme aj ked vidime take oznamy o kapacite vo vytahoch. Chcel by som vediet ako prisli na nejaku konstantu, ako inak meraju obsadenost poctu osob na ploche? len tak v hlave si tam predstavia ludi, ci ich realne napchaju na ten m2? Lebo by nevopchali, o tom bol moj koment tak nezachvatuj prosim ta.
Ahojte, iba taka otazocka. Pri obojsmernych elinach sa s kocikom nastupuje vzdy iba pri kabine vodica v smere jazdy aj ked je na to vyhradeny priestor aj pri druhej kabine? Lebo vsak uz maju kamery tak ked sa stlaci tlacidlo na vystup s kocikom tak na kamere to uvidia v pohode. Dik
Reakcia na: pharel #78:
uz som cestoval s malou aj vzadu...
Reakcia na: Ámos #79:
? a neprisiel ti vynadat hej? 🙂 ja len ci je to aj v cestovnom poriadku novom tak spomenute, nie ze zas soferi budu nadavat ludom tak 🙂 ale myslim ze si to vsimnu ak tak niekto bude nastupovat. DIk
Reakcia na: pharel #80:
V cestovnom poriadku urcite nie 😃
Reakcia na: 810zssk #81:
No jooo, sorry, v prepravnom poriadku 🙂
Reakcia na: pharel #80:
skusil by mi nieco povedat, poslal by som ho do teplych krajin. Je tam miesto vyznacene na umiestnenie kocara? JE! ?


Ma niekto predstavu kedy zacnu prichadzat 30T z II.serie?
Reakcia na: Ámos #83:
7516 tu už je. Takže už začali.
Reakcia na: Ámos #83:
A boli aj dvere ktorými si nastúpil označené príslušným piktogramom ?
Reakcia na: petoo #85:
tie oproti urcite ?
Reakcia na: Mike #84:
aha, takze plynulo. "Výtečne!"
Reakcia na: 810zssk #34:
To v Bratislave ešte nemáme rádiové výhybky?
7516 až 7519 mali skúšobné jazdy po príchode do Bratislavy,čaká sa zasa na pána,ktorý dá pečiatku na povolenie na zaradenie do premávky? ?
Reakcia na: roman2 #89:
podľa mňa všetkých 15 dajú naraz, keďže už je ich tu z opčných 10 kusov astále nič 😕
Reakcia na: Ma178rek #90:
No poda vsetkeho su tu uz az po 27 a tym padom chybaju 3 kusy takze s najvacsou pravdepodobnostou cakaju na vsetky aj ked v tom nevidim vyznam ziadny a mozno cakaju aj na petrzalsku trat uz. ?
panecek je zase PN ci mesto nema na uhradu faktur? ?
7522 je zase co ? Od 8.2. stoji
Reakcia na: Ámos #83:
Nástup s kočíkom do prvých dverí považujem za jeden z mála zmysluplných vlastných vynálezov DPB. Inak by som s tebou vymietol za 10 sekúnd (viď petoo), ty trtkohubný.
Reakcia na: S499.1023 #94:
V NP voze s kamerami na dverach nevidim dovod na sikanovanie cestujuceho, ak tam je miesto urcene na "odparkovanie" kocara.

Este mi prosim vysvetli ten novotvar.
Ma 30T tempomat? Nikde som sa to nedocital ci ano/nie. Ked ano, kde sa nadstavuje?

Dakujem 🙂
Reakcia na: mrkvakj #96:
Ano ma: http://www.prazsketramvaje.cz/obrazky/mesta/bratislava/2015/29t_30t/30t-022.jpg

(ta zlta ciarka na tachometri).

Na 15T sa nastavoval tlacitkami pod panelom, teraz je to pravdepodobne niekde v menu.
Reakcia na: mrkvakj #96:
Respektive to je obmedzovac rychlosti, ci to moze fungovat aj ako tempomat, neviem.
Reakcia na: medzernik #98:
Síce do toho rozumiem veľké guľové, ale tvári sa to, ako keby to bolo aj-aj. Žltá čiarka má byť možno tempomat a červená obmedzovač.
Reakcia na: Jadran #99:
Z toho co viem tak zlta ciarka je obmedzovac nastavitelny vodicom, cervena je softwarovy limit rychlosti. V pripade ze sa vypne softwarovy limit, tak plati 90tkovy pevny nezmenitelny obmedzovac. Nastavene na 60 je to myslim preto, ze na slovensku maju elektrickove vlaky limit 60.
Reakcia na: mrkvakj #96:
Tempomat je na radici.
Reakcia na: JamaVOku #101:
Ďakujem, pýtam sa za to, že práve Škodu 30T pomáham modelovať(hlavne programujem).

Mám ešte jednu otázočku, tie 2 diody na zakrúžkovanom tlačídku svietia kedy?:) http://www.jpeg.cz/obrazek/e4uX
Reakcia na: mrkvakj #102:
Mali by svietit podla toho, na ktorej strane su otvorene dvere. Mas aj nejake fotky toho modelu? ?
Reakcia na: medzernik #103:
No tak, aktuálne mám len fotku notepadu ++ 😃 Model ja (Aktualne) nemám 😃
Reakcia na: mrkvakj #102:
bude nejaka gameska? daj nejake info ☺
Reakcia na: Rubber38 #105:
MTS?
Reakcia na: Ibiza #107:
Budúca verzia Simt-u
Ospravedlnujem sa za OT aaj aj za ten Herman namiesto BUSE palubáku, ale ten je už daný do hry ako typ palubáku pre električky, to zmeniť nemôžem 😞
Reakcia na: mrkvakj #110:
Kabina je velmi pekna! Ta KT8 je uz v hre? Moc som vyvoj SIMT-u nesledoval, tak som mimo obrazu.
Reakcia na: medzernik #111:
Ano, ale je to skôr taká beta 0.8, su tam len skúšobné zvuky, kedže sa pridávala v zime, a SIMTácky zvukar totiž v zime nemohol kvôli počasiu nahrať všetky zvuky kvalitne, tak sa to bude v priebehu tohto štvrťroku doplnovať s tým že vo verzii Leto 2016 už búdú všetky zvuky, ten istý problém je aj s 30T, že sa tažko zhána niekto kto tie zvuky nahrá. Ja osobne niesom priamo z BA a takisto nemám dobrú výbavu(zrkadlovka/kamera s dobrým/externým mikrofónom) čiže tažko,tažko..ale bude sa to dať 🙂
Reakcia na: Rubber38 #105:
Tie textúry su základne bez programovania, Oni sa budú meniť ako noc/deň, bude sa meniť odraz mesta..atď, ked to teda stuhnem ?
Reakcia na: mrkvakj #112:
Zaujimave. Nad inym enginom ste nerozmyslali? Unreal 4 alebo tak? Inak so zvukmi by som teoreticky mohol pomoct, len neviem ci by ten moj mikrofon stacil. Este co sa tyka zvukov, bude aj BUSE DPB akusticke hlasenie? ?
Reakcia na: medzernik #114:
Ked sa nahra... oficialne nie, ale dá sa tam dať 😃 Ja som si ho tam dal 😃 Inak engine, budem hovoriť len o hlavnom vývojárovi, ja zase niesom v SIMTe taký dôležity... Chce vlastný engine, a už sa programuje, ale je to beh na dlhu trať, mal by byť hotový asi o 18 mesiacov 😉 Ked by si naozaj vážne chcel tie zvuky nahrať a pravil by si to do 2 týždnov tak otázka: Kde ťa môžem kontaktovať? 😃
Reakcia na: mrkvakj #115:
No tak e-mail mam vseobecne v profilu, co sa tyka toho aby som sa dostal k vozom, to by bol mozno mensi problem lebo PePa moc casu nema a nechcem ho zase otravovat, navyse v Krasnanoch nemaju 30T. Mas niekde tie hlasenia, ze by som si ich mohol vypocut, len tak zo zvedavosti? ?

Co sa tyka toho enginu, nebolo by ekonomickejsie vyuzit napriklad toho Unrealu? Netreba sa babrat s optimalizaciou tak moc a plno inych vyhod..
Reakcia na: medzernik #116:
Engine nieje otázka na mna, a ostatné pošlem email 🙂
Reakcia na: pharel #118:
???
Reakcia na: S499.1023 #119:
Nechces radsej polozit otazku alebo napisat koment aby som vedel reagovat?
Reakcia na: pharel #120:
No že Rubber asi nebude autorom toho modelu do SIMT.
Reakcia na: S499.1023 #121:
Ok, dik, nemohol som vediet, kazdy tu moze robit hocico, nepoznam vase zivotne ani pracovne profily 🙂
Ako to vyzerá s opravou 7502 a 7518?
Reakcia na: pharel #122:
To naozaj nemusíš, stačí pozornejšie čítať:
#102: "Ďakujem, pýtam sa za to, že práve Škodu 30T pomáham modelovať (hlavne programujem)."
Reakcia na: Troll #124:
Jáj, to bolo Rubbera? ?

Sakra, aj ja by som mal byť už pozornejší... ?
Fiha, tak pre zaujimavost, v Nice maju elektricku, ktora sa nabija na zastavkach ked vystupuju a nastupuju ludia a nepotrebuje tak droty. To by bolo super aj u nas tak aplikovat, menej vizualneho smogu drotoveho a stoziaroveho 🙂
http://www.alstom.com/press-centre/2018/07/alstom-inaugurates-first-new-generation-citadis-with-innovative-charging-technology-in-nice/
Reakcia na: pharel #126:
je to beznádejné, nerobí to SOR .... ? ? ? ?
Reakcia na: gejza #127:
a prave preto v BA jazdia same SOR elektricky. oh wait...
Reakcia na: pharel #126:
za mna radsej trakcne vedenie a spolahlivost ako musiet kazdu chvilu menit trakcne baterky.... hlavne ked to vedenie je uz vybudovane...
Reakcia na: si #129:
Jasne, ale aj trakcne vedenie sa da spravit esteticky ako my tu vsetci vieme ale bohuzial to nevedia projektanti novych trati 🙂 ale len som to zdielal zo zaujimavosti 🙂
Mne sa trakcne vedenie paci. Aj elektrickove aj trolejbusove. Bez trakcneho vedenia mi pride ulica taka prazdna.

Na elektricky Škoda 30T ForCity Plus by sa malo dat na dvere velke upozornenie aby sa ludia neopierali o dvere. Neviem, ci to cestujucim nedochadza, ale vacsina sa opiera o dvere na opacnej strane a tym ich poskodzuje. Napriklad stredne dvere v 7530 maju dost velku volu.
Reakcia na: kohut2012 #131:
mne sa z bratislavskych vedeni najviac pacila retazovka v KV (kym bola)...

a na dvere si skus spomenut na karosy, pripadne si niektoreho z poslednych splynovanych mohykanov skus aj odchytit 🙂
Prvé kolo stredných opráv prebehlo od novembra 2018 do februára 2021, ako prvá prišla na rad 7512 a ako posledné 7518 a 7502 v dôsledku vyše ročného odstavenia po nehodách v rokoch 2015/2016
Reakcia na: pharel #130:
Kde je naprojektované neestetické vedenie?
Ako je to s dodanim 7531+ ? Plynule sa prejde z 29T na 30T ? Ci az v 2.kvartali 2024 zacnu prichadzat do BA ?
Reakcia na: Petto #135:
Pokiaľ viem posledne sa hovorilo, že 30T budú dodané všetky do mája 2024.
Reakcia na: Petto #135:
V úvode je hneď že do mája 24 by mali dôjsť... Takže prvy kus niekedy marec asi, skúšobné jazdy a následne postupne zvyšok
Na Instagrame Škody je už fotka prvej 30T pred dokončením
Reakcia na: Viliam22 #138:
foto
Reakcia na: 07017412 17327 C #139:
Je to 30T3 alebo 7501?
Nová električka to je
Reakcia na: Škoda Forcity #140:
Čo dis-likujete veď sa len pýtam!?
Reakcia na: Škoda Forcity #142:
To si zvykni a nevsimaj si to. Tiez nevidim na tvojej otazke nic zle. Nemusi kazdy hned vediet co je na fotke. Ale ano je to nova 30T z roku 2024, pravdepodobne voz 7531. 🙃
Absurdné sú nielen tie mínusky za otázku, ale i tá mínuska za vysvetľujúcu odpoveď...
Prečo 7531 je 30T23 a nie rovno súčasťou 30T3?
Reakcia na: Škoda Forcity #145:
Podľa mňa chýba v popise a má to byť iba 30T3
Vysvetlite mi jedno:
- je to TOTALNA novinarska amatercina?
- je to PROMO SMERU na Smerackej TA3?
- je to promo pre MAGISTRAT a vedenie DPB?
- je to robenie blbcov z ludi zo strany novinarov, SMERU, magistratu a vedenia DPB?
- je to kombinacia VSETKYCH predoslych moznosti?

Pretoze tato reportaz je CISTE (ale ze CISTE!) klamstvo! Prezentuju 10 rokov stare elektricky, ktore v BA premavaju 10 rokov,. ako nieco NOVE! Ale ze UPLNE NOVE!

V jednej jedinej veci mal Fico vzdy pravdu - v nazore na NOVINAROV!

https://www.ta3.com/clanok/928963/do-hlavneho-mesta-prichadza-novinka-po-bratislave-budu-premavat-obojsmerne-elektricky
Reakcia na: 6503 #147:
Suhlasim.
Reakcia na: 6503 #147:
Ja sa na to pozeram tak, ze magistrat/dpb zavolali do TA3, ze potrebuju spravit promo na novu dodavku elektriciek. No a TA3 spravila ...

Cize nehadzal by som to na novinarov, skor na toho, co mal potrebu pretrcat sa pred kamerami s 10rocnymi elektrickami.
Reakcia na: jozin #149:
Vždy sa robí verejná prezentácia, nové vozy sú platené z eurofondov, verejnosť by mala byť informovaná. Že to nejaký trubiroh v redakcii popletie, no bože.
Pri električkach 7531-7540 o aké úpravu sa jedná???
Taktiež o tyče?? Keďže nemusia podstupovať homologizaciu by som čakal že už začnú vyliezať tie kusy čo tu máme ....
Reakcia na: Ma178rek #151:
Tyče nie, v obojsmerných vozoch nie sú miesta na opieranie (sú tam dvere) a miesta na sedenie v krajných článkoch sú v smere jazdy a nie pozdĺžne. Úpravy sa týkajú kamerového systému a označenia, rovnako ako pri 29T.
Reakcia na: Solider #152:
Ale možno by sa hodili nejaké zvysle tyče oproti 2/4 dverám (niečo ako má metro)
Reakcia na: Ma178rek #153:
Nie že možno ale určite. Veď to je hrozné ako sa pri plnej električke nie je čoho chytiť. Ozaj tieto nové rachotiny sú už menej hlučné ako tie staré spred 10 rokov?
Ako sú na tom vozy 30T3? Už sú dodané všetky alebo sa ešte čaká?
Reakcia na: SimonMHD #155:
Dodané sú už dávnejšie. Neviem však či budú aj oni podliehať homologizácií, nábehu km a nejakým drobným úpravám. 🙂 *Tak v článku hore v časti "Prevádzka" je napísané, že nemusia. 🙂
Reakcia na: Dadino #156:
Schválené boli už pred takmer 2 mesiacmi.
Reakcia na: SimonMHD #155:
Dodaných je 9 a čakajú na to, kým DPB vybaví poistku.
7532 dnes videná v Karlovej vsi
Neviem či to niekde bolo spomenuté už alebo sa písalo o tom ale 7536, 37, 38, 39, 40 došli už s antracitovým zberačom. Takže zas máme v 10ks várke nejakú odlišnosť medzi vozidlami. 😃