VozidláElektričky › Škoda 30T ForCity Plus

Škoda 30T ForCity Plus

Úvod

Spoločnosť Škoda Transportation sa v roku 2013 stala víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných obojsmerných nízkopodlažných električiek pre Bratislavu. V tendri ponúkli električku Škoda 30T, koncepčne vychádzajúcu z električky Škoda 26T pre maďarský Miškovec, ktorej prvé dva prototypy boli dokončené v roku 2013.

Päťčlánkové obojsmerné električky Škoda 30T ForCity Plus v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2014 - 2015.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30T0 ForCity Plus 7501 – 7502 2014 2015 2
2. Škoda 30T1 ForCity Plus 7503 – 7515 2015 2015 13
3. Škoda 30T2 ForCity Plus 7516 – 7530 2015 2015 – 2016 15
Spolu 2014 – 2015   30

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška s klimatizáciou 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 10
Počet miest na sedenie 52 + 2
Počet miest na státie 190 (5 os/m2)
304 (8 os/m2)
Celkový počet miest 242 + 2 (5 os/m2)
356 + 2 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť 47516 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT30S
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polopantografu umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili po oboch stranách vozidla 5 dvojkrídlových predsuvných dverí s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách v smere jazdy na oboch stranách vyhradili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi.

Na oboch čelách vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami.

Vetranie vozidla zaistili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod sedadlami. Pre obe kabíny vodiča využili samostatné klimatizačné jednotky Poll KLMT30K umiestnené na streche kabín. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom žiarivkových svietidiel.

Úpravy

Na prototypových vozidlách 30T0 #7501 a 7502 boli upravené niektoré konštrukčné detaily (držiaky, pánty, mriežky a pod.) a riadiaci softvér podľa požiadaviek DPB. Sériové vozidlá 30T1 boli uvedenými vylepšeniami vybavené už od výroby.

Prevádzka

Prvá električka #7501 bola do Bratislavy dodaná v noci z 2. na 3. novembra 2014. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi boli na vozidle vykonané homologizačné skúšky pre tento typ električky. Ďalšie vozidlá z prvej 15-kusovej dodávky boli do Bratislavy dodávané postupne od polovice marca do konca júna 2015. Časť skúšok bola vykonávaná aj na vozidle #7502, ktoré boli vybavené tenzometrami.

Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7501 zaradilo od 25. apríla 2015 na linke 4 zo Zlatých pieskov do Dúbravky a následne vozidlo #7502 od 9. mája. Prvých 9 električiek Škoda 30T sa do riadnej premávky s cestujúcimi zaradilo od 1. júna 2015 na linkách 3, 4 a 8, pričom ich vypravovanie na linky 3 a 8 trvalo len týždeň pre problémy so softvérom palubného počítača. Počas víkendov električky jazdili aj na linke 5.

Od 6. júla do 28. augusta 2015 boli električky 30T využité na výlukovej linke 6 medzi Dúbravkou a Mostom SNP s úvraťovou konečnou v meste, čím sa po prvý raz prakticky využila obojsmernosť týchto vozidiel. Po ukončení tejto výluky začali byť električky 30T vypravované v pracovných dňoch na linky 3, 4, 6, 8 a 9, počas víkendov to boli naďalej linky 4 a 5.

Druhá 15-kusová séria obojsmerných električiek s označením Škoda 30T2 bola do Bratislavy dodaná postupne od konca septembra do konca novembra 2015. Vozidlá z tejto série sa do premávky zaradili postupne od 7. decembra 2015.

Počas leta 2016 boli obojsmerné električky opäť využité na výlukovej linke 6 medzi Karlovou Vsou a Mostom SNP. Od 8. júla 2016 začali električky Škoda 30T premávať na novootvorenej trati do Petržalky na linke 1 z Hlavnej stanice a linke 3 z Rače.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 30T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 30T nasadzované na linky 1, 3, v menšej miere na linky 4, 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli obojsmerné električky nasadené na linky 1 (Hlavná stanica - Petržalka) a X6 (Molecova - Nám. SNP).

Katalóg vozidiel

7501 7502

7503 7504 7505 7506 7507 7508 7509 7510 7511 7512 7513 7514 7515

7516 7517 7518 7519 7520 7521 7522 7523 7524 7525 7526 7527 7528 7529 7530

Počet nevyradených vozidiel: 30 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

7521nevyradené vozidlo
7530online
7525dnes v premávke
7517odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kohut2012 #131:
mne sa z bratislavskych vedeni najviac pacila retazovka v KV (kym bola)...

a na dvere si skus spomenut na karosy, pripadne si niektoreho z poslednych splynovanych mohykanov skus aj odchytit 🙂
Mne sa trakcne vedenie paci. Aj elektrickove aj trolejbusove. Bez trakcneho vedenia mi pride ulica taka prazdna.

Na elektricky Škoda 30T ForCity Plus by sa malo dat na dvere velke upozornenie aby sa ludia neopierali o dvere. Neviem, ci to cestujucim nedochadza, ale vacsina sa opiera o dvere na opacnej strane a tym ich poskodzuje. Napriklad stredne dvere v 7530 maju dost velku volu.
Reakcia na: si #129:
Jasne, ale aj trakcne vedenie sa da spravit esteticky ako my tu vsetci vieme ale bohuzial to nevedia projektanti novych trati 🙂 ale len som to zdielal zo zaujimavosti 🙂
Reakcia na: pharel #126:
za mna radsej trakcne vedenie a spolahlivost ako musiet kazdu chvilu menit trakcne baterky.... hlavne ked to vedenie je uz vybudovane...
Reakcia na: gejza #127:
a prave preto v BA jazdia same SOR elektricky. oh wait...
Reakcia na: pharel #126:
je to beznádejné, nerobí to SOR .... ? ? ? ?
Fiha, tak pre zaujimavost, v Nice maju elektricku, ktora sa nabija na zastavkach ked vystupuju a nastupuju ludia a nepotrebuje tak droty. To by bolo super aj u nas tak aplikovat, menej vizualneho smogu drotoveho a stoziaroveho 🙂
http://www.alstom.com/press-centre/2018/07/alstom-inaugurates-first-new-generation-citadis-with-innovative-charging-technology-in-nice/
Reakcia na: Troll #124:
Jáj, to bolo Rubbera? ?

Sakra, aj ja by som mal byť už pozornejší... ?
Reakcia na: pharel #122:
To naozaj nemusíš, stačí pozornejšie čítať:
#102: "Ďakujem, pýtam sa za to, že práve Škodu 30T pomáham modelovať (hlavne programujem)."
Ako to vyzerá s opravou 7502 a 7518?
Reakcia na: S499.1023 #121:
Ok, dik, nemohol som vediet, kazdy tu moze robit hocico, nepoznam vase zivotne ani pracovne profily 🙂
Reakcia na: pharel #120:
No že Rubber asi nebude autorom toho modelu do SIMT.
Reakcia na: S499.1023 #119:
Nechces radsej polozit otazku alebo napisat koment aby som vedel reagovat?
Reakcia na: pharel #118:
???
Reakcia na: medzernik #116:
Engine nieje otázka na mna, a ostatné pošlem email 🙂
Reakcia na: mrkvakj #115:
No tak e-mail mam vseobecne v profilu, co sa tyka toho aby som sa dostal k vozom, to by bol mozno mensi problem lebo PePa moc casu nema a nechcem ho zase otravovat, navyse v Krasnanoch nemaju 30T. Mas niekde tie hlasenia, ze by som si ich mohol vypocut, len tak zo zvedavosti? ?

Co sa tyka toho enginu, nebolo by ekonomickejsie vyuzit napriklad toho Unrealu? Netreba sa babrat s optimalizaciou tak moc a plno inych vyhod..
Reakcia na: medzernik #114:
Ked sa nahra... oficialne nie, ale dá sa tam dať 😃 Ja som si ho tam dal 😃 Inak engine, budem hovoriť len o hlavnom vývojárovi, ja zase niesom v SIMTe taký dôležity... Chce vlastný engine, a už sa programuje, ale je to beh na dlhu trať, mal by byť hotový asi o 18 mesiacov 😉 Ked by si naozaj vážne chcel tie zvuky nahrať a pravil by si to do 2 týždnov tak otázka: Kde ťa môžem kontaktovať? 😃
Reakcia na: mrkvakj #112:
Zaujimave. Nad inym enginom ste nerozmyslali? Unreal 4 alebo tak? Inak so zvukmi by som teoreticky mohol pomoct, len neviem ci by ten moj mikrofon stacil. Este co sa tyka zvukov, bude aj BUSE DPB akusticke hlasenie? ?
Reakcia na: Rubber38 #105:
Tie textúry su základne bez programovania, Oni sa budú meniť ako noc/deň, bude sa meniť odraz mesta..atď, ked to teda stuhnem ?