VozidláElektričky › ČKD Tatra T6Električky typu T6 českého výrobcu ČKD Tatra Praha boli pokračovateľom typu Tatra T5, ktorý však v Bratislave nepremával. Pôvodne boli na obnovu vozového parku určené kĺbové vozne KT8D5, ktoré však podľa výrobcu nemohli byť skonštruované pre rozchod 1000 mm, preto sa rozhodlo o výrobe a dodávke vozňov T6A5. V čase výroby prototypov bol ich design už značne zastaralý, nakoľko vznikol ešte v 1970-tych rokoch. Nečudo, že vďaka hranatým tvarom dostali prezývku "Žehlička".


T6A5/I


Súprava T6A5/I po modernizácii


Súprava T6A5/I v červenom nátere


Súprava T6A5/III

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. T6A5/I 7901 – 7934 1991 – 1992 1991 – 1992 34
2. T6A5/II 7935 – 7946 1993 1993 12
3. T6A5/III 7947 – 7956 1996 – 1997 1997 10
4. T6A5/III 7957 – 7958 1997 2006 2
Spolu: 1991 – 1997   58

Technické parametre

Dĺžka:14700 mm
Dĺžka so spriahadlami:15640 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3165 mm
Výška podlahy:920 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:30 + 1 (#7901 - 7946 pred odstránením sedadla zo zadnej časti)
29 + 1
Počet miest na státie:135
Celkový počet miest:165 + 1 (#7901 - 7946 pred odstránením sedadla zo zadnej časti)
164 + 1
Pohotovostná hmotnosť:18700 kg (#7901 - 7946)
19500 kg (#7947 - 7958)
Elektrická výzbroj:ČKD TV3
Motor:TE 023
Výkon motora:45 kW
Počet motorov:4
Celkový výkon:180 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h

Opis

Vozne mali celooceľovú zváranú konštrukciu s veľkými bočnými oknami a vysokým stropom. Už od výroby boli vybavené poloautomatickými spriahadlami ESW umožňujúcimi jazdu dvoch vozňov s odberom elektrického prúdu cez jediný zberač. Steny a strop interiéru boli pokryté umakartom a sololitom, pre vodiča slúžila kabína s posuvnými dverami a veľkým prístrojovým panelom.

Električky 1. série mali klasické štvordielne skladacie dvere s rovnou vodiacou lištou a na oknách veľké posuvné vetráky. V interiéri sa nachádzala šedá gumená podlaha a sedadlá potiahnuté koženkou rovnakej farby. Na streche slúžili lepšej orientácii cestujúcich prevíjacie transparenty s označením čísla linky (tzv. "televízory" resp. "kocky"), v prednej časti to boli prevíjacie transparenty Brose. Na prototype #7904 bol umiestnený lamelový transparent rovnakého výrobcu. Všetky vozidlá mali sedadlá v usporiadaní 2 + 1, avšak pri prototypoch #7901 - 7904 boli sedadlá umiestnené do oddielov. Dvadsať vozňov prvej série malo omylom nainštalovaný pantograf KE 27, ostatné už KE 29. Vozne boli dodané s červeno-krémovým náterom a šedou strechou.

Električky 2. série sa oproti predchádzajúcej sérii sa líšili výklopnými vetrákmi na oknách a polpantografom už od dodania. Posledné vozidlo tejto série (#7946) dostalo od výroby tichý pohon dverí od firmy IFE.

Električky 3. série už mali mikroprocesorom ovládané výklopné dvojdielne dvere, displeje BUSE, výklopné okenné vetráky, protišmykovú podlahu, plastové sedadlá s plyšovým poťahom a opačne otočený polpantograf. Predné vozne dostali klimatizáciu pre vodiča. Súčasťou informačného systému boli aj akustické hlásiče firmy APEX, ktoré sa ale nikdy nepoužívali. Vozidlá mali už od výroby náter v tzv. "bratislavských farbách", ktorý dostali podľa vzorovo natretej súpravy #7946+7945.

Vozne 4. série (pôvodne slúžiace ako testovacie vozne pre ČKD) boli pred dodaním do Bratislavy rekonštruované vo firme PARS Nova Šumperk, pričom vzhľadovo (s drobnými odchýlkami) zodpovedali električkám 3. série. V interiéri sa oproti 3. sérii líšili novými plastovými sedadlami Vogelsitze Pino s plyšovým poťahom, typom žiarivkových svietidiel či tlačidlami dopytového ovládania dverí. Poloautomatické spriahadlá ESW sa použili iba medzi vozňami súpravy. Predné spriahadlo vozňa #7957 a zadné spriahadlo vozňa #7958 boli už pražského typu. Na vozni #7957 sa použil robustnejší typ klimatizácie od firmy Thermo King.

Úpravy

Prvými úpravami bolo u 20 vozňov 1. série bolo vymenenie omylom dodaných 1-lištových zberačov KE 27 za dvojlištové KE 29. Všetky vozy prvej série neskôr dostali elektricky ovládané polpantografy firiem Lekov a Stemann. Rovnako sa vymenili aj všetky pôvodné (mimoriadne poruchové) polpantografy druhej série za nové kvalitnejšie typy od firiem Škoda-Sécheron, Stemann, Lekov EPDE 01-2600 a Brecknell-Willis (#7921+7922). Prvá a druhá séria postupne dostala digitálne transparenty BUSE, pričom bola zo strechy odstránená dobre viditeľná "kocka" s číslom linky. Súprava #7946+7945 dostala už v roku 1995 displeje BUSE a sedadlá ako neskoršie vozne 3. série, o rok neskôr bola natretá novým náterom v "bratislavských" farbách. Všetkým vozom 1. a 2. série boli v roku 1999 do interiéru nainštalované digitálne displeje BUSE ako súčasť nového tarifného systému. Rovnako tieto série dostali nový mikroprocesorom riadený pohon dverí a zvončeky dverovej výstrahy boli zamenené za sirénky. Z vozidiel 3. série boli demontované hlásiče APEX a v roku 2005 nahradené systémom BUSE, ktorý dostali aj ostatné vozne T6A5.

Za zmienku stojí to, že tieto električky boli spočiatku také problémové, že musela byť obmenená veľká časť elektrických súčiastok, takže dnes už nie je možné nájsť jedinú pôvodnú T6A5, pričom podľa viacerých zdrojov je každá súprava čo sa výzbroje týka "prototypom".

V roku 2003 sa rozsiahlej oprave vo firme PARS Šumperk podrobila súprava #7927+7928, ktorá bola zničená po svojej jazde bez vodiča z konečnej Pri kríži v Dúbravke. Ďalšou opravovanou električkou tohto typu v PARS-e bol tiež v roku 2003 vozeň #7922, ktorému sa vážne poškodila skriňa po vykoľajení pri výjazde z obratiska Karlova Ves. Náraz pri vykoľajení bol taký silný, že vozeň posunul koľajovú trať vedúcu z Dúbravky. V Parse musela byť opravená v rokoch 2008 - 2009 aj skriňa vozňa #7916, ktorý bol poškodený nárazom súpravy T3P #7717+7718. Z kurióznych nehôd môžme ešte spomenúť odtrhnutie zadného podvozku na vozni #7907 (odlomil sa čap na skrini vozu) pri rozjazde zo zastávky v Rači v roku 1997. Tento vozeň sa podarilo opraviť v ústredných dielňach DPB.

V rokoch 2009 a 2010 bol viacerým električkám prvej série nainštalovaný komunikačný a kamerový systém UniMoCom, ktorý sa však používal iba krátko a po niekoľkých rokoch bol demontovaný.

Prevádzka

Ako prvé do Bratislavy dorazili prototypy #7903 a 7904, nasledovali vozne 7907+7908, 7905+7906 a 7909 - 7934. Prototypy T6A5 #7901 a 7902 sa skúšali na rozchode 1435 mm v Prahe pod číslami 0026 a 0027 a dodané boli ako posledné vozidlá prvej série.

Všetky električky typu T6A5 boli zaradené do Vozovne Krasňany ako náhrada za kĺbové električky K2. Ich prevádzka sa začala na linke 7, neskôr boli vypravované prevažne na linky do Rače, Ružinova a Dúbravky.

Vozne vo verejnej premávke jazdili výlučne v súpravách po dvoch vozňov. Krátko jazdili niektoré vozidlá samostatne - väčšinou po nehodách zadných vozňov. Premávku troch spriahnutých električiek overovali vozy 7913+7908+7914, 7941+7942+7940 v dňoch 14. a 15. septembra 1996. Rovnako sa testovala aj súprava 7941+7942+7943, avšak bez cestujúcich.

Posledná dodaná súprava #7957+7958 bola dodaná do Bratislavy začiatkom roka 2006 a po dlhom schvaľovacom procese bola uvedená do prevádzky 13. decembra 2006.

Katalóg vozidiel

7901 7902 7903 7904 7905 7906 7907 7908 7909 7910 7911 7912 7913 7914 7915 7916 7917 7918 7919 7920 7921 7922 7923 7924 7925 7926 7927 7928 7929 7930 7931 7932 7933 7934
7935 7936 7937 7938 7939 7940 7941 7942 7943 7944 7945 7946
7947 7948 7949 7950 7951 7952 7953 7954 7955 7956
7957 7958

  • Počet nevyradených vozidiel: 58 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

7954nevyradené vozidlo
7958dnes v premávke
7942odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Jan Vartas12.10.2018 17:45 #25 Re:
Chyba nahlásená v tomto príspevku bola opravená. Ďakujeme za nahlásenie.
400412.10.2017 20:06 #24 Re:
Reakcia na #23 od S499.1023:
Ja som pochopil, ze problem bol s 1435mm podvozkami, ale bolo tam napisane, ze tieto problemove podvozky boli modernizovane a hovorilo sa o dodavkach v 90 rokoch (takze T6A5ky), takze som sa pytal, ci tieto problemy mali aj T3, alebo ci sa daco zmenilo v konstrukcii v 90 rokoch.
S499.102312.10.2017 18:44 #23 Re:
Reakcia na #22 od 4004:
Však si to prečítaj poriadne - PRÁVE 1435 mm podvozky mali problémy s praskaním rámov. Ale nič si z toho nerob, podvozky praskajú aj na Variobahnoch, Düwag NGT6, najnovšie aj na LHB GT-N.
400412.10.2017 15:58 #22 Re:
https://imhd.sk/ba/diskusna-tema/1/Vseobecna-diskusia?dfpi=154229#154229
https://imhd.sk/ba/diskusna-tema/1/Vseobecna-diskusia?dfpi=154252#154252

Nema niekdo blizsie informacie, o ake modernizacie islo? A ci mali aj 1435 mm podvozky pre T3ky problemy s praskanym ramov?

Dakujem 🙂
S499.102318.7.2017 23:26  +1#21 Re:
Reakcia na #16 od pexso:
Existuje jeden typ električky, ktorého bolo vyrobených ešte viac kusov ako T3 (o aký typ ide, si môžeš za domácu úlohu vygoogliť) a bol to ešte rádovo väčší šrot. Takže ten počet o ničom nevypovedá, presne ako tie 1203.
Viko18.7.2017 14:15  +2#20 Re:
Reakcia na #16 od pexso:
Skús sa popýtať po čs. dopravných podnikoch, či miesto niečoho modernejšieho, úspornejšieho, kapacitne vhodnejšieho naozaj túžili po posledných pár tisíckach T3.
Skús sa zamyslieť, prečo keď žiadny výrobca nevyrobil tak dobré vozy, tak Káhira zničila produkty ČKD za desaťročie a západné výrobky tam vyržali štandardnú dobu.
Skús si položiť otázku, či prejavom dobrého výrobcu je žitie z prastarej licencie a večne meškajúci vývoj (a to aj v projektoch, ktoré netrpeli na nedostatok štátneho záujmu, čiže žiadne také, že nepriazeň doby). To, že ČKD bolo lepšie ako Konstal ešte neznamená, že by zo širokého porovnania vyšlo ako najlepší výrobca.
Rubber3818.7.2017 12:30  +2#19 Re:
Reakcia na #16 od pexso:
RVHP, momot. Aj 1203 liezli z pásu po tisíckach, ale to z nich ešte nerobí dobré stroje.

ČKD bola firma kráčajúca s dobou, dokonca inovatívna, ale možno tak v 60. rokoch. Odvtedy sa tam väčšina vecí zastavila na mŕtvom bode, a ostatné dokonca vybrali degresívnou cestou.

Ako potom, že stačilo niekoľko rokov otvoreného trhu, a to kvalitou výroby preslávené ČKD padlo na hubu? Zlí zlí imperialisti?
Ámos18.7.2017 12:28  +1#18 Re:
Reakcia na #15 od pharel:
Lebo funguju ako funguju.
Ámos18.7.2017 12:17  +2#17 Re:
Reakcia na #16 od pexso:
RVHP a monopol?
pexso18.7.2017 11:30 -3#16 Re:
Reakcia na #10 od S499.1023:
Mizerný výrobca?????......................Žiadný výrobca nerobil tak dobré vozy...A ak je to podla teba mizerný virobca jak je možne ze T3 blo vyrobených 14000!! Kusov?????
pharel9.12.2016 12:26 #15 Re:
Reakcia na #11 od david1:
Niektori to stlacaju hned po zavreti dveri na predchadzajucej zastavke. A neznasam tych, ktori stlacaju dopytove tlacitko na novych Skodovkach 10x nez sa otvoria dvere, dubu do toho jak...ach skoda reci 🙂
S499.10239.12.2016 11:49 #14 Re:
Reakcia na #13 od Solider:
Cestujúcim. Ale ako som už hovoril - už si to nepamätám presne.
Solider9.12.2016 10:20 #13 Re:
Reakcia na #12 od S499.1023:
Aktivovaným dopytom – aktivovaným vodičom alebo cestujúcim?
S499.10239.12.2016 8:27 #12 Re:
Reakcia na #11 od david1:
Ak si dobre pamätám (na T6 som odjazdil len pár služieb), tak problém bol v tom, že ak si s ativovaným dopytom musel zastaviť niekde na križovatke, musel si ho vyzvoniť, lebo voz už nezapol jazdu.
david19.12.2016 8:11 #11 Re:
Reakcia na #7 od medzernik:
Niektorým vodičom kedysi vadilo na T6 aj to , keď si dopyt stlačil cca 300m pred zastávkou. Zrušili to "vyzvonením" počas jazdy. Asi im vadilo rosvietené žlté tlačítko na paneli .. 🙂
S499.10238.12.2016 21:22 -1 +1#10 Re:
Reakcia na #1 od peto83:
Ktorá T3 má 80 rokov? ČKD bol mizerný výrobca a T6 obzvlášť nevydarený a remeselne odfláknutý typ.
40047.12.2016 23:25 #9 Re:
Reakcia na #8 od 4004:
sorry, preklep

*7907+7908
40047.12.2016 22:55 #8 Re:
Skusam rozumiet tomu bordelu v tych zberacoch a ktore vozidla maju ktore znacky. Pokial viem, tak Brecknell-Willis ma 7921+7922, Stemmann ma 7929+7930 a Lekov ma 7943+7944?

Netusim, ake zberace maju 7908+7909, 7911+7912 a vsetky vozidla z tretej serie.
medzernik13.12.2015 0:45 #7 Re:
Reakcia na #5 od Janik11:
Vodic musi stisknut tlacitko 'UVOLNIT' aby sa dvere uvolnili a otvorili podla toho, ktore tlacitko je stlacene.
S499.102312.12.2015 20:17 -1#6 Re:
Reakcia na #5 od Janik11:
Nezastavil na semafore?