VozidláElektričky › ČKD Tatra T6Električky typu T6 českého výrobcu ČKD Tatra Praha boli pokračovateľom typu Tatra T5, ktorý však v Bratislave nepremával. Pôvodne boli na obnovu vozového parku určené kĺbové vozne KT8D5, ktoré však podľa výrobcu nemohli byť skonštruované pre rozchod 1000 mm, preto sa rozhodlo o výrobe a dodávke vozňov T6A5. V čase výroby prototypov bol ich design už značne zastaralý, nakoľko vznikol ešte v 1970-tych rokoch. Nečudo, že vďaka hranatým tvarom dostali prezývku "Žehlička".


T6A5/I


Súprava T6A5/I po modernizácii


Súprava T6A5/I v červenom nátere


Súprava T6A5/III

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. T6A5/I 7901 – 7934 1991 – 1992 1991 – 1992 34
2. T6A5/II 7935 – 7946 1993 1993 12
3. T6A5/III 7947 – 7956 1996 – 1997 1997 10
4. T6A5/III 7957 – 7958 1997 2006 2
Spolu: 1991 – 1997   58

Technické parametre

Dĺžka:14700 mm
Dĺžka so spriahadlami:15640 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3165 mm
Výška podlahy:920 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:30 + 1 (#7901 - 7946 pred odstránením sedadla zo zadnej časti)
29 + 1
Počet miest na státie:135
Celkový počet miest:165 + 1 (#7901 - 7946 pred odstránením sedadla zo zadnej časti)
164 + 1
Pohotovostná hmotnosť:18700 kg (#7901 - 7946)
19500 kg (#7947 - 7958)
Elektrická výzbroj:ČKD TV3
Motor:TE 023
Výkon motora:45 kW
Počet motorov:4
Celkový výkon:180 kW
Maximálna rýchlosť:65 km/h

Opis

Vozne mali celooceľovú zváranú konštrukciu s veľkými bočnými oknami a vysokým stropom. Už od výroby boli vybavené poloautomatickými spriahadlami ESW umožňujúcimi jazdu dvoch vozňov s odberom elektrického prúdu cez jediný zberač. Steny a strop interiéru boli pokryté umakartom a sololitom, pre vodiča slúžila kabína s posuvnými dverami a veľkým prístrojovým panelom.

Električky 1. série mali klasické štvordielne skladacie dvere s rovnou vodiacou lištou a na oknách veľké posuvné vetráky. V interiéri sa nachádzala šedá gumená podlaha a sedadlá potiahnuté koženkou rovnakej farby. Na streche slúžili lepšej orientácii cestujúcich prevíjacie transparenty s označením čísla linky (tzv. "televízory" resp. "kocky"), v prednej časti to boli prevíjacie transparenty Brose. Na prototype #7904 bol umiestnený lamelový transparent rovnakého výrobcu. Všetky vozidlá mali sedadlá v usporiadaní 2 + 1, avšak pri prototypoch #7901 - 7904 boli sedadlá umiestnené do oddielov. Dvadsať vozňov prvej série malo omylom nainštalovaný pantograf KE 27, ostatné už KE 29. Vozne boli dodané s červeno-krémovým náterom a šedou strechou.

Električky 2. série sa oproti predchádzajúcej sérii sa líšili výklopnými vetrákmi na oknách a polpantografom už od dodania. Posledné vozidlo tejto série (#7946) dostalo od výroby tichý pohon dverí od firmy IFE.

Električky 3. série už mali mikroprocesorom ovládané výklopné dvojdielne dvere, displeje BUSE, výklopné okenné vetráky, protišmykovú podlahu, plastové sedadlá s plyšovým poťahom a opačne otočený polpantograf. Predné vozne dostali klimatizáciu pre vodiča. Súčasťou informačného systému boli aj akustické hlásiče firmy APEX, ktoré sa ale nikdy nepoužívali. Vozidlá mali už od výroby náter v tzv. "bratislavských farbách", ktorý dostali podľa vzorovo natretej súpravy #7946+7945.

Vozne 4. série (pôvodne slúžiace ako testovacie vozne pre ČKD) boli pred dodaním do Bratislavy rekonštruované vo firme PARS Nova Šumperk, pričom vzhľadovo (s drobnými odchýlkami) zodpovedali električkám 3. série. V interiéri sa oproti 3. sérii líšili novými plastovými sedadlami Vogelsitze Pino s plyšovým poťahom, typom žiarivkových svietidiel či tlačidlami dopytového ovládania dverí. Poloautomatické spriahadlá ESW sa použili iba medzi vozňami súpravy. Predné spriahadlo vozňa #7957 a zadné spriahadlo vozňa #7958 boli už pražského typu. Na vozni #7957 sa použil robustnejší typ klimatizácie od firmy Thermo King.

Úpravy

Prvými úpravami bolo u 20 vozňov 1. série bolo vymenenie omylom dodaných 1-lištových zberačov KE 27 za dvojlištové KE 29. Všetky vozy prvej série neskôr dostali elektricky ovládané polpantografy firiem Lekov a Stemann. Rovnako sa vymenili aj všetky pôvodné (mimoriadne poruchové) polpantografy druhej série za nové kvalitnejšie typy od firiem Škoda-Sécheron, Stemann, Lekov EPDE 01-2600 a Brecknell-Willis (#7921+7922). Prvá a druhá séria postupne dostala digitálne transparenty BUSE, pričom bola zo strechy odstránená dobre viditeľná "kocka" s číslom linky. Súprava #7946+7945 dostala už v roku 1995 displeje BUSE a sedadlá ako neskoršie vozne 3. série, o rok neskôr bola natretá novým náterom v "bratislavských" farbách. Všetkým vozom 1. a 2. série boli v roku 1999 do interiéru nainštalované digitálne displeje BUSE ako súčasť nového tarifného systému. Rovnako tieto série dostali nový mikroprocesorom riadený pohon dverí a zvončeky dverovej výstrahy boli zamenené za sirénky. Z vozidiel 3. série boli demontované hlásiče APEX a v roku 2005 nahradené systémom BUSE, ktorý dostali aj ostatné vozne T6A5.

Za zmienku stojí to, že tieto električky boli spočiatku také problémové, že musela byť obmenená veľká časť elektrických súčiastok, takže dnes už nie je možné nájsť jedinú pôvodnú T6A5, pričom podľa viacerých zdrojov je každá súprava čo sa výzbroje týka "prototypom".

V roku 2003 sa rozsiahlej oprave vo firme PARS Šumperk podrobila súprava #7927+7928, ktorá bola zničená po svojej jazde bez vodiča z konečnej Pri kríži v Dúbravke. Ďalšou opravovanou električkou tohto typu v PARS-e bol tiež v roku 2003 vozeň #7922, ktorému sa vážne poškodila skriňa po vykoľajení pri výjazde z obratiska Karlova Ves. Náraz pri vykoľajení bol taký silný, že vozeň posunul koľajovú trať vedúcu z Dúbravky. V Parse musela byť opravená v rokoch 2008 - 2009 aj skriňa vozňa #7916, ktorý bol poškodený nárazom súpravy T3P #7717+7718. Z kurióznych nehôd môžme ešte spomenúť odtrhnutie zadného podvozku na vozni #7907 (odlomil sa čap na skrini vozu) pri rozjazde zo zastávky v Rači v roku 1997. Tento vozeň sa podarilo opraviť v ústredných dielňach DPB.

V rokoch 2009 a 2010 bol viacerým električkám prvej série nainštalovaný komunikačný a kamerový systém UniMoCom, ktorý sa však používal iba krátko a po niekoľkých rokoch bol demontovaný.

Prevádzka

Ako prvé do Bratislavy dorazili prototypy #7903 a 7904, nasledovali vozne 7907+7908, 7905+7906 a 7909 - 7934. Prototypy T6A5 #7901 a 7902 sa skúšali na rozchode 1435 mm v Prahe pod číslami 0026 a 0027 a dodané boli ako posledné vozidlá prvej série.

Všetky električky typu T6A5 boli zaradené do Vozovne Krasňany ako náhrada za kĺbové električky K2. Ich prevádzka sa začala na linke 7, neskôr boli vypravované prevažne na linky do Rače, Ružinova a Dúbravky.

Vozne vo verejnej premávke jazdili výlučne v súpravách po dvoch vozňov. Krátko jazdili niektoré vozidlá samostatne - väčšinou po nehodách zadných vozňov. Premávku troch spriahnutých električiek overovali vozy 7913+7908+7914, 7941+7942+7940 v dňoch 14. a 15. septembra 1996. Rovnako sa testovala aj súprava 7941+7942+7943, avšak bez cestujúcich.

Posledná dodaná súprava #7957+7958 bola dodaná do Bratislavy začiatkom roka 2006 a po dlhom schvaľovacom procese bola uvedená do prevádzky 13. decembra 2006.

Katalóg vozidiel

7901 7902 7903 7904 7905 7906 7907 7908 7909 7910 7911 7912 7913 7914 7915 7916 7917 7918 7919 7920 7921 7922 7923 7924 7925 7926 7927 7928 7929 7930 7931 7932 7933 7934
7935 7936 7937 7938 7939 7940 7941 7942 7943 7944 7945 7946
7947 7948 7949 7950 7951 7952 7953 7954 7955 7956
7957 7958

  • Počet nevyradených vozidiel: 58 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

7952nevyradené vozidlo
7958dnes v premávke
7944odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
7928odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

S499.102312.3.2019 9:10 #42 Re:
Reakcia na #41 od Peter6607:
Netreba mudrovať, T6 má samonosnú karosériu, nie chrbticový rám. Tvoja otázka bola zodpovedaná v mojom príspevku #36.
Peter660711.3.2019 2:36 #41 Re:
Reakcia na #40 od Viko:
Nie som si istý, či je Vario dobrým príkladom. Je predsa jasné, že keď mali byť cieľovými odberateľmi DP s majoritným zastúpením T3 na konci životnosti, tak asi nemalo zmysel vychádzať z T6. No ale Bratislava je v pomerne zvláštnej situácii, keď tu jazdia 3 staré typy v podobnom množstve. Na ktorý sa zamerať? Alebo hľadať niečo na západe? Preto sa pýtam niekoho, kto má v električkách prehľad a pozná aj špecifiká toho, čo tu jazdí... Ja mám najradšej T6, ale subjektívna preferencia nie je pre môj názor smerodajná.
Viko11.3.2019 0:54 #40 Re:
Reakcia na #39 od Peter6607:
Ver, že existuje konštrukčný dôvod, prečo je Vario spravené na báze T3 a nie T6.
Peter660710.3.2019 23:53 #39 Re:
Reakcia na #36 od S499.1023:
A čo Košice? Veď podľa veku aj tak potrebujú GO, nebolo by teda jedno, v akom sú stave? Alebo existuje iná alternatíva, keby Bratislava nemala financie na nové vozidlá? Ja nepoznám špecifiká konštrukcie T6, nebolo by rentabilné pri takej GO tie vozidlá znízkopodlažniť a pospájať ich s našou prvou sériou mimo prototypy?
S499.102310.3.2019 19:37  +1#38 Re:
Reakcia na #33 od afeno:
Košice najkrajším? Si nebol vo Ľvive?
S499.102310.3.2019 19:35 #37 Re:
Reakcia na #34 od kohut2012:
To paroduješ kpt. Mgr. Dankota vo veci amerických financií alebo to myslíš vážne?
S499.102310.3.2019 19:32 #36 Re:
Reakcia na #32 od Valec:
Pražské sa okrem kuplovačiek prakticky zhodujú s bratislavskou 3. sériou.
A je vysoko pravdepodobné, že práve jedna dvojica pražských sa v Bratislave ako náhrada dvojbanánu 7928 a jeho kamaráta ocitne.
Čo sa secondhandov nizkopodłagowych týka, sú k dispozícii na metrovom rozchode Düwagy NGT6 alebo ako sa to volá, proste to B'+1'1'+B', čo jazdí skoro po celom Nemecku a potom AEG/ADTranz/Bombardier GT6N. Oboje sú to ale vozidlá značne problematické, ktoré by rozhodne boli nad sily dielní DPB.
Mirtschi9.3.2019 5:31 #35 Re:
Reakcia na #34 od kohut2012:
Akurát to, že Bratislava je aktuálne odkázaná na ešte staršie rachotiny, ako vozy T6A5. Nektoré vozy K2S majú voznovú skrinu ešte zo 70. rokov. Prečo sa Bratislava nových električiek tak skoro nedočká? - Že by kvôli chýbajúcim financiám? A keď teda peniaze nechýbajú, prečo sa teda už nekupujú tie úplne najnovšie električky už teraz?
kohut20128.3.2019 18:59 #34 Re:
Reakcia na #31 od Mirtschi:
Bratislava potrebuje nove minimalne 45 metrove elektricky. Bratislava nieje odkazana na stare pouzite rachotiny z inych miest, ktore by tiez kapacitne nepostacovali.
Preco sa podla Vas Bratislava novych elektriciek tak skoro nedocka, by ma zaujimalo.
afeno8.3.2019 18:32 #33 Re:
Reakcia na #31 od Mirtschi:
Ja som myslel, že Košice sú najkrajším mestom na Ukrajine, ale tento nápad pomyselnú hranicu posúva značne na západ.
Valec8.3.2019 9:32 #32 Re:
Reakcia na #31 od Mirtschi:
"Pomohlo by to aj trochu k zjednoteniu vozového parku."

Došlo by nanajvýš tak k zjednoteniu vzhľadu, keďže tie pražské sú od bratislavských na míle vzdialené. Navyše, výklopné dvere neumožňujú vyššie obrubníky a tým menší schod pri vstupe do NP vozidiel... to je koniec koncov jeden z dôvodov, prečo sa ich v Prahe zbavujú.


Chápem ten úmysel zvýšiť kapacitu vozidlového parku, pred živelným nákupom by mu mala predchdádzať nejaká štúdia, ktoré povie:
- čo máme,
- čo potrebujeme,
- koľko nových vozidiel vieme/chceme kúpiť (aj keby boli hneď k dispozícii milióny, nebude najštastnejšie v priebehu 7 rokov kompletne vymeniť vozidlový park, lebo čo potom keď začne naraz dožívať),
- ako bude prebiehať vyraďovanie starších vozidiel a či napríklad nespustiť aj nejakú modernizáciu súčasných vozidiel,
- aké second-handy sú alebo by mohli byť k dispozícii a čo si vyžiada ich prevádzka u nás.
Mirtschi8.3.2019 5:23 -1 +1#31 Re:
DPB by mohol doplniť svoju flotilu T6A5 o nejaké pražské vozy, ktorých sa Dopravní podnik hlavního města Prahy húfne zbavuje, vlastne už skoro zbavil, v prevádzke majú už len nejako 40 vozov, ktoré majú tento rok dojazdit. V Bratislave by sa tie dalšie vozy T6A5 mohli uplatnit ako náhrada za už aj tak kapacitne nedostačujúce vozy K2S zrejme i v horšom stave okrem novostaveb. Pomohlo by to aj trochu k zjednoteniu vozového parku. Ako, samozrejme, tie vozy nie sú nízkopodlažné, ale K2S tiež nie a dalších úplne nových električiek sa Bratislava len tak skoro nedočká.
si6.3.2019 8:46 #30 Re:
Reakcia na #29 od mirec240:
akurat ze to vyzera byt na L8 do ruzinova 😛
mirec2405.3.2019 19:53 #29 Re:
Toto je super, niečo také som už dávno nevidel.
S499.10234.1.2019 19:25 #28 Re:
Reakcia na #26 od Matko222:
Pretože v rozličných prevádzkových obdobiach a s rozličnými typmi zberačov bolo nariadené používať predný / zadný / oba.
Valec4.1.2019 19:24 #27 Re:
Reakcia na #26 od Matko222:
Jazdí sa buď na predný alebo zadný zberať, podľa toho, ako sa vodič rozhodne. Na oba len vtedy, ak nastala nejaká porucha, príp. iný problém na trase (napr. zostane niekde visieť na odizolovanom úseku vedenia).
Matko2224.1.2019 18:37 #26 Re:
Neviete náhodou niekto, prečo niektoré majú hore len predný zberač, niektoré len zadný zberač alebo obidva zberače? Fakt by ma to zaujímalo.
Jan Vartas12.10.2018 17:45 #25 Re:
Chyba nahlásená v tomto príspevku bola opravená. Ďakujeme za nahlásenie.
400412.10.2017 20:06 #24 Re:
Reakcia na #23 od S499.1023:
Ja som pochopil, ze problem bol s 1435mm podvozkami, ale bolo tam napisane, ze tieto problemove podvozky boli modernizovane a hovorilo sa o dodavkach v 90 rokoch (takze T6A5ky), takze som sa pytal, ci tieto problemy mali aj T3, alebo ci sa daco zmenilo v konstrukcii v 90 rokoch.
S499.102312.10.2017 18:44 #23 Re:
Reakcia na #22 od 4004:
Však si to prečítaj poriadne - PRÁVE 1435 mm podvozky mali problémy s praskaním rámov. Ale nič si z toho nerob, podvozky praskajú aj na Variobahnoch, Düwag NGT6, najnovšie aj na LHB GT-N.