Premávka historických vozidiel počas ETM 2025 (16. – 22.9.2025)

Bezplatné jazdy historických električiek, autobusov a trolejbusov spestria Európsky týždeň mobility v hlavnom meste.

Počas Európskeho týždňa mobility 2025 vypraví DPB do premávky svoje historické vozidlá, čím zároveň pokračuje v oslavách 130. výročia bratislavskej MHD. Historické električky, autobusy a trolejbusy budú premávať od 16. do 22. septembra 2025 vždy v pracovných dňoch v čase od 15:00 do 18:30 v polhodinovom intervale. Cez víkend 20. - 21. septembra premávať nebudú.

Preprava cestujúcich v historických vozidlách bude bezplatná.

Prehľad nasadených vozidiel v jednotlivých dňoch:

Deň Vozidlá
16. september električka Tatra T3, trolejbus Škoda 25 Tr, autobus Solaris Urbino 15 CNG
17. september električka Tatra 2xT3, trolejbus Škoda Sanos S 200, autobus Ikarus 280
18. september električka Tatra T2, trolejbus Škoda 14 Tr, autobus Ikarus 415
19. september električka Tatra K2, trolejbus Škoda 15 TrM, autobus Ikarus 435
22. september električka Tatra K2S, trolejbus Škoda 21 Tr AC, autobus SOR B 9.5

Trasy historických vozidiel (nástup a výstup možný iba na uvedených zastávkach):

Vozidlo Trasa
Električka - linka A Jesenského (pred historickou budovou SND) – Chatam Sófer – Jesenského
Trolejbus - linka H Rajská – Hodžovo námestie – Rajská
Autobus - linka M Nové SND (nást. linky 90) – Krasovského (pri Sade Janka Kráľa) – Nové SND
Trasa linky A
Trasa linky H
Trasa linky M

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: andrejandrej #31:
Možno prestať hovoriť je dobré. Nie preto, že zmiznú. Možno sa príde na to, že to problémy vôbec neboli. Resp. že to niekto umelo ako problémy vnímal, resp. podporoval, aby niečo bolo vnímané ako problém. To je na dlhšiu debatu, ktorú rozhodne nemienim viesť. A už vôbec nie tu.
Mám trošku blbé obdobie v práci, dvaja kolegovia chorí, tretí na dovolenke, tak sa na mňa valia všetky veci. A keď je chvíľku kľud, tak píšem blbosti, lebo som v nejakom zvláštnom rozpoložení, typu "ja sa môžem na to všetko vys....". Bolo by vhodné nebrať moje príspevky príliš vážne. Je to pohľad skrachovaného človeka, ktorý zlyhal nielen po stránke svojho pôsobenia v DPB. So zdesením sledujem, že to, čo mi v minulosti vadilo, dnes vnímam ako najlepší možný scenár. Žiadna reakcia voči niečomu, čo vypracujem, navrhnem, bola tým čo ma z DPB vyhnalo. A teraz som rád za tú ignoráciu, lebo si môžem naďalej žiť v sladkej nevedomosti, že to, čo som navrhol, nebolo zamietnuté. Táto divná superpozícia v ktorej sa nachádzam, teda že by mi potvrdili že dostali môj materiál, ale naďalej so mnou nesúhlasia a zamietajú ho, ako aj to, že ho dostali, zvážili a urobia kroky, aby mohlo v budúcnosti dôjsť k naplneniu mojej vízie, je asi lepšie ako istota prvého scenára. Lebo nechcem dostať tú prvú menovanú odpoveď.

Neberte ma vážne. Ja nie som na žiadnej strane. Ja som úplne mimo. A zrejme totálne mimo všetkého. Asi by som sa mal opiť, ale takto uprostred týždňa, najmä keď zajtra zasa budú traja kolegovia v práci chýbať, to nie je úplne jednoduché. Na rozdiel od práce v DPB, je tá, ktorú teraz robím, aspoň dobre platená a nejakým zázrakom mi za 8 rokov neprišli na to, že iba predstieram, že pracujem. Je to ako zo surreálnej knihy. To sa nedá opísať, to treba zažiť.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Výborne. Pomenované problémy. Keď o nich prestaneme hovoriť, zmiznú?
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Zareagujem na Váš posledný odsek.

Píšete veľmi zaujímavú vetu so spoluprácou - z dávnych diskusií Vás mám zafixovaného ako reprezentanta druhej strany.

Prečo ste to nevyjadrili už tam ? Verím že aj Vy máte znalosti k tomu ktoré sú potrebné k dôležitým historickým detailom a v tých debatách to padlo len na tom, že jeden je názoru za ten typ vozidla, ďalší za odlišný.

Preto verím, že to čo píšete je niečo, za čím si naozaj stojíte.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Ok, beriem.
Reakcia na: 6503 #27:
Že nemá taký rozpočet ako Praha. Že nemá také dielne ako Brno (kde rekošntruovali historickú K2 pre Prahu alebo kde si sami montujú nové šaliny).

Proste Bratislava nemá na to, čo iní vidia v iných mestách. Ani rozpočet, ani personál, ani zázemie. V Bratislave sa musí bojovať o zachovanie 7610/II, kým v Prahe si dokážu spraviť K2, ktorá im v živote po meste nejazdila. A tie dve T2 sú tiež podobného charakteru. Je dosť možné, že v Bratislave nebudeme mať žiadnu historickú električku, ktorá by reprezentovala 80. roky 20. storočia a niesla typické strešné reklamné panely. Nebudeme mať žiadnu historickú električku s mechanickými označovačmi cestovných lístkov. Pokiaľ viem, 7819+7820 má ostať v stave pri ukončení premávky (s čím súhlasím).

V Bratislave budeme radi, ak do roku 2030 dokončíme Studánku č. 52. Lebo dielne proste nemajú voľných ľudí. Ani poriadne vybavenie na bežnú údržbu. Kde je stroj na prezúvanie Škodoviek? Stavbu druhévo vleku SGP č. 141 môžeme zabudnúť, hoci pojazd stále v DPB je. A keď nie sme schopní v Bratislave spraviť ani ten, ako mám potom hodnotiť možnosť vyrobiť repliku štvorokenného GANZu z roku 1912? Niečo, čo by sa dalo a bolo by žiaduce, aby sme mali historickú električku z čias monarchie, s nápisom PVVV. Lebo replika GANZ č. 104 je zo stavu prvej ČSR z 2. polovice 20. rokov 20. storočia, keď bol pôvodný vlečný vozeň č. 124 motorizovaný a prečíslovaný na č. 104. Súčasná replika je na upravenom ráme päťokeňáku č. 44, ktorý je oproti pôvodným GANZom mohutnejší a má mierne odlišné proporcie čela, čo bolo zohľadnené pri stavbe repliky č. 104.

EIDT:
Kľudne mi dajte aj sto mínusiek, proste píšem pravdu, ako sa veci majú. Bratislava, žiaľ, nemá na viac. Vedenie mesta Bratislava nezdieľa také nadšenie pre históriu MHD ako vedenie mesta Praha. DPB tiež môže manévrovať iba v rámci mantinelov, ktoré má. A je smutné vidieť tú rezignáciu u niektorých pracovníkov v podniku, ktorí niečo pre históriu urobili a snažia sa robiť naďalej. Lebo sú im občas obrazne povedané hádzané polená pod nohy. Aspoň tak to vnímajú, čo určite neprospieva ničomu ani nikomu. Možno je niečo iba slabo vnútorne komunikované. Alebo žeby zámerne nebolo komunikované, lebo to nie je príjemné ani jednej strane? Neviem. Ale viem, že zbytočne vzniká blbá nálada. Aspoň vo vybraných prípadoch. A potom tu čítam príspevky ako napr. #4. To fakt ničomu nepomáha. Ľudia mimo toho celého nevidia ten kazdodenný boj za tým málom, čo je. A smutné je, že často musia proti sebe bojovať aj tí, ktorí by mali spolupracovať.
Reakcia na: upravovač fotiek #26:
Co tym chces povedat Erik?
Reakcia na: 6503 #25:
Bratislava nie je Praha ani Brno.
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Ja prave preto nechodim na jazdy HV v kadejake dni ked behaju, ze su to sardinky! (odhliadnuc od toho, ze na niektorych som sam jazdil)
Inak popravde tiez nerozumiem, preco andrejandrej v prispevku #9 dostal tolko minusiek. 😉 Nieze bych tie plusky/minusky nejak riesil, ale nedava mi to zmysel. Resp. vzhladom na vacsinove osadenstvo tohto fora asi aj dava. HV su pravidelne prevadzkovane nielen v Prahe, ale aj v Brne a inych mestach. Potom nie su 2x rocne v tych vozidlach sardinkarne.
Reakcia na: pato922 #23:
Pridávam ho aj sem.
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
dnes 275 a zajtra 7819+7820 dopravni podnik to zverejnil ale len na Instagrame
Tak to sa ani nebudem trepať do mesta, aby som stihol (pred)poslednú jazdu 14Tr, len aby som zistil, že sa do nej nezmestím, alebo že miesto 6309 príde 6278. Ináč to je ďalšia vec, mali uviesť číslo vozňa, aj pri T3, kde môže ísť 275 ale aj 7818+7820.
Reakcia na: SGP135 #16:
Prečo sa v poslednej dobe začína kapacita historických vozidiel obmedzovať len na miesta na sedenie? Zase nemusia tie vozidlá jazdiť preplnené až po dvere, ale tých miest na sedenie je dosť málo a zbytočne sa tým znižuje ich kapacita. Nejakých 10-15 stojacich ľudí by sa do tých vozidiel v pohode zmestilo.
Bude riešená aj nejaká organizácia pri tom nastupovaní ? - hlavne ak bude veľký záujem. Nerád by som čakal niekoľko odchodov len kvôli tomu, že si niekto bude dávať niekoľko jázd po sebe.
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Nie
Reakcia na: SGP135 #16:
Bude možné rezervovať si miesta online? Napr. ako to bolo do konvoja.
Reakcia na: Rába #4:
Musím odpovedať na originálny komentár, nakoľko nerozumiem potrebe tých mínusiek.

Nesúhlasiť je úplne prirodzené a normálne avšak z môjho pohľadu je to len pre spomenutie čísla 6617, či neunesenie vstrebávania holej pravdy a vlastnej hrdosti.

Nakoľko text ako taký neútočí priamo na žiadnu stranu ale zaoberá sa danou problematikou, myslím si že ešte veľmi diplomaticky.
Podľa DPB bude kapacita vozidiel obmedzená iba na sedenie. Čiže asi to bude dôvod prečo to nestojí všade.

https://www.instagram.com/p/DOgQTrujEfC/?img_index=2&igsh=MXBmN2h4MzBjNmkzZQ==
Ja sa prikláňam k názoru že by mali jazdiť aj cez ten jeden víkend plus zastavovať na všetkých zastávkach v trase, to by bolo ok......ten pondelok 22.9.2025 beriem ako náhradu za dnešný sviatok 15.9.2025
Reakcia na: samkoh #6:
Že by vyučovanie na vysokých školách?