Mesto plánuje revitalizáciu vegetácie na Dúbravsko-karloveskej radiále

Po piatich rokoch od modernizácie trate v Karlovej Vsi a Dúbravke si niektoré časti rozchodníkových kobercov pýtajú výmenu.

Dúbravsko-karloveská električková radiála bola prvou v Bratislave, na ktorej bol pri modernizácii v rokoch 2019 - 2020 aplikovaný zelený vegetačný kryt z rozchodníkových kobercov a okraje trate boli olemované záhonmi trvaliek, okrasných tráv a lúčnym porastom. Dĺžka modernizovanej trate bola takmer 7 kilometrov. V čase realizácie tejto trate ešte u nás nebolo veľa skúseností s takýmto vegetačným krytom trate. Po piatich rokoch od výsadby tejto vegetácie je jej stav veľmi rôznorodý. Na niektorých miestach sa rozchodníkové koberce dobre ujali a tvoria hustý zelený kryt trate, na mnohých miestach však rozchodník neprosperuje a najmä v okolí zastávok sa úplne stratil následkom ušliapania chodcami. V najideálnejšom stave nie sú ani niektoré záhony okolo trate. V porovnaní s novou zelenou električkovou traťou v Petržalke pôsobí trať v Karlovej Vsi a Dúbravke v súčasnosti ako jej chudobný príbuzný.

V prvých rokoch po modernizácii starostlivosť o vegetáciu zabezpečoval zhotoviteľ modernizácie. Naposledy bola radiála odburinená a pokosená v priebehu tohtoročného leta. Hlavné mesto aktuálne obstaráva dodávateľa, ktorý sa o vegetáciu na tejto radiále bude odborne a komplexne starať nasledujúce tri roky. Keďže stav niektorých častí rozchodníkových kobercov a trvalkových záhonov už nie je ideálny, súčasťou zákazky bude aj obnova a revitalizácia poškodených častí vegetácie.

Počas troch rokov sa predpokladá rekonštrukcia plochy rozchodníka, ktorá by nemala prekročiť 40 % celkovej výmery rozchodníka. Pôjde najmä o úsek od tunela po zastávku Kráľovské údolie a v Dúbravke od Harmincovej po Bagarovu. Oproti pôvodnému zakladaniu rozchodníka má byť vylepšená technológia hydroakumulácie zrážkovej vody. Pôvodné lôžko z malých okruhliakov bude nahradené ostrohranným kamenivom a vegetačný kryt bude odizolovaný tak, aby nedochádzalo k vyplavovaniu substrátu. Súčasťou novej hydroakumulačnej vrstvy bude aj nopová fólia, ktorá bude zachytávať zrážkovú vodu. Aj samotný substrát bude vylepšený použitím vodozádržných komponentov.

Nová výsadba rozchodníka má byť realizovaná aj na miestach, kde boli zelené koberce ušliapané častým prechádzaním chodcov, najmä v okolí niektorých zastávok. Aby sa predišlo opätovnému zničeniu vysadeného rozchodníka, na jeho výsadbu budú použité pochôdzne tvárnice, príp. iná vhodná technológia výsadby. Nepôjde však o vytvorenie chodníkov určených na pravidelné prechádzanie chodcov.

Samotná údržba rozchodníka bude spočívať v pravidelnom mechanickom aj chemickom odburiňovaní, hnojení, prerezávaní a dopĺňaní výsadby a ďalších činnostiach zlepšujúcich stav vegetačného krytu. Odstraňovať sa bude aj nahromadený piesok z električiek a napadané lístie. Celková výmera vysadeného rozchodníka je 23 370,5 m2. Trvalkové záhony budú taktiež pravidelne odburiňované a dopĺňané podľa potreby, odstraňované budú uschnuté časti rastlín. Lúčny porast bude pravidelne kosený. Súčasťou starostlivosti o vegetáciu bude aj odstraňovanie rôzneho odpadu, ktorý sa v poraste zachytáva. Výmera trvaliek, okrasných tráv, lúčneho porastu a trávnika je 14 046 m2.

Za starostlivosť o vegetáciu na Dúbravsko-karloveskej radiále predpokladá mesto za tri roky vynaložiť sumu 788 345 € bez DPH. Komplexné rekonštrukcie plôch rozchodníkov bude mesto zadávať podľa potreby a svojich možností, ročne do 10 % výmery, zhutňovanie zašliapaných miest max. do 750 m2 ročne.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Popri trati to miestami vyzerá lepšie, ako na trati samotnej - nebolo by jednoduchšie aj trať zarásť burinou? Zelené to bude a budú aj kvety - ako na foto púpavy.
Odhliadnuc od toho, aj keď je to na 3 roky, to naozaj ide mesto na toto minúť vyše 3/4 milióna? Som nevedel, že Bratislava je tak bohaté mesto.
Světe, div se! V projekte bol ostrohranný kameň, rozchodník sa založil na okruhliakoch, zhotoviteľovi to niekto nereklamoval a po piatich rokoch je to vykapaté. Aj by to bola dobrá komédia, keby nešlo o naše peniaze.
Mňa by zaujímalo či by bolo možné urobiť podobné zelené koberce aj na iných radialach, napríklad na Račianskej. Však to by stačilo vyplniť priestor okolo koľají hlinou a vysadiť tak nejakú trávu. Či by to bolo až moc nereálne a drahé?
Reakcia na: MATU1 #3:
Áno, zatrávniť sa dá aj otvorený zvršok. Vignolové koľajnice na podvaloch v štrkovom lôžku. Je s tým ale trošku viac práce, ako iba zasypať hlinou.

https://www.mvbnetzausbau.de//files/2020/11/DSC0049-scaled.jpg
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Alebo ako niektore useky na Racianskej: naopak (takmer) vobec sa nestarat a zatravni sa to aj samo a aj to bude mat vodozadrzne schopnosti. Len ako to uz byva s "bezudrzbovymi" vecami, ma to nejaky hacik: taka trat je plna blatakov, jazda moze pripominat viac plavbu ako pohyb po susi a po pokuse o podbitie to vydrzi len do najblizsich dazdov 😉
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Len pre zaujímavosť, tušíš, prípadne hocikto iný, o koľko by bola celá radiála pri otvorenom zvršku lacnejšia? Lebo neverím, že by bola drahšia.
Reakcia na: keks #6:
Netuším.
"Dúbravsko-karloveská električková radiála bola prvou v Bratislave, na ktorej bol pri modernizácii v rokoch 2019 - 2020 aplikovaný zelený vegetačný kryt z rozchodníkových kobercov"
Na Zahradnickej nebol travnik skor? Ci sa to berie tak, ze tento typ buriny sa pouzil po prvy raz?
Reakcia na: keks #1:
Idu volby, sudvuh potvebuje na buduci rok nove PR fotky, vtedy par stoviek tisicov nehra rolu...
Rozchodník "dostal na frak" aj tým, že v extrémne suchom roku 2024 ho nikto nepolieval. Sukulentom stačí menej vody, ale to neznamená, že prežijú dlhotrvajúce úplné sucho. A dorazili ho nedisciplinovaní chodci bez špetky úcty k zeleni...
Reakcia na: Mhr1 #10:
Tak to dopadne, ked to beru ako "bezudrzbove" v style elinovych radial, t.j. postavi sa a 30 rokov o to nikto nezakopne...
Tak taká zastávka Botanická záhrada potrebuje hlavne zábradlie z oboch strán už od označníka až po výťah, lebo to, čo tam stvárajú najmä študenti, je čistá ignorácia dopravných predpisov pre lenivosť chodiť cez nadchod. Potom aj ten rozchodník tak vyzerá
Reakcia na: KOMAR #12:
nuz a myslis ze jeho vzhladu pomoze ked budu to zabradlie preliezat ? nebolo by vo finale lepsie spravit chodnik tam kde si ho ludia vysliapu ?
Reakcia na: si #13:
Keby to tak bolo, že chodník, kde ho ľudia vyšliapu, tak v okolí môjho paneláku nám zmizne tak polovica trávnikov
Leto 2024 bola taka ochutnavka, ake leta k nam budu coraz castejsie prichadzat. Chvalabohu, ze toto leto sa nakoniec vyvrbilo ako pomerne normalne (bude preplatok za elektriku ;-P). Mozno mladsim rocnikom prislo prilis chladne, ale pamatam si, ako sme kedysi hikali nad tym, ze teplota vobec atakuje 30 stupnov, nie, ze ju o niekolko stupnov prekroci. Posledne dlhsie trvajuce sucho si pamatam v roku 1991, ale myslim, ze 2024 bola vacsia supa.

Este k zastavkam - podla mna je absolutna chyba, ze sa planuje aj v priestore zastavok ten rozchodnik obnovovat. Uplne povodny projekt obsahoval na zastavkach betonovy kryt, co by prakticky umoznilo "beztrestne" prechadzanie chodcov cez kolaje. Je vidiet, ze rozchodnik ich nezastavil a tak je riesenim bud osadenie plotov do stredu ako v Dubravke (tam to imho funguje presne tak, ako ma, ludia pouzivaju prechody a niektori na hulvata konce zastavok, co je pravdaze uz problem, ktory by sa dal riesit napr. doplnenim priechodov) alebo spevnenie povrchu. Ak je zastavka s priechodom na kazdom konci, tak plot vlastne riesi cely problem, resp. ani ho tam netreba a funguje to perfektne. Horsie je to tam, kde su rozne nadchody a podchody, lebo napr. na takej Botanickej by sa patrilo plot osadit tak od priechodu pri vyjazde z Mlynskej doliny az po miesto otocenia aut pri odbocke na staru Botanicku. Alebo to vyriesit lepsie - doplnit priechod k spominanemu otoceniu, plotmi chodcov k nemu naviest a do zastavky dat len betonove tvarnice. Pokial studenti idu na fakulty, tam si clovek aj tak nenavybera. No ale ak napr. prestupuju na bus, mna by asi tiez mierne porazilo robit okruzne pochodzky cez nadchod. Ta zastavka je bohuzial vysledkom stareho barieroveho planovania, co je uplna blbost, ak start aj ciel su na rovnakej urovni. Napr. takto by som doplnil priechod aj na spodnej strane zastavky Nad Luckami, od Dlhych Dielov ho aj dobudovat, no a na opacnej strane staci vybudovat kusok k existujucemu chodniku pri parkovisku. Hned by som ho zacal vyuzivat, lebo by som s kocikom nemusel robit zbytocny okruh okolo celej zastavky, ked prideme z Dubravky a kedze cez Kempelenovu smerom k Donnerovej su jedny schody s rozflakanymi rampami a druhe schody k radovke Pod Rovnicami uz pre istotu nemaju rampy ziadne, aj tak to musime obchadzat cez Tilgnerovu, cim by sa mnohym znacne ulahcila situacia.
Takych zastavok sa da vymenovat cely rad, o sportujucich dochodcoch na Borskej, ci Zaluhach nie je nikdy nudza. Naopak, na zastavkach s dvomi priechodmi (jeden riadeny), ako Segnerova alebo Nam. sv. Frantiska, je uplna pohoda a rozchodnik tam prekvita. Takto to malo byt vsade.

Apropo - este jedna nunu zalezitost: Ked dokoncili radialu, mal som otazku, preco na Zaluhach nie je Kasselsky obrubnik, ked tam zastavuju aj autobusy. Uz neviem, ci som to riesil tu alebo na SkyScraperCity. Dostal som pomerne podrazdenu odpoved, ze ved predsa preto, lebo tam chodia aj elektricky a bol by to udajne problem.
Rok 2025, betonove panely predstavujuce hranu nastupiska poposuvane a rozflakane od "sikovnych" autobusarov. Mesiac september, prichadza rekonstrukcia. A coze to nevidim - kde to uz finisuje, tam pribudli Kasselaky! Pritom som sa schvalne pozeral, ako je to s nastupistnou hranou - zrovnali ju pekne s povodnou osou, cize v skutocnosti nie je nic nikam posunute a zda sa, ze elektricky prechadzaju bez vacsich problemov.
Reakcia na: bobitwo #14:
Nemyslim si. Ak by porobili 3-4 zmysluplne chodniky, tak by na seba stiahli aj tych, ktori urobili este sikmejsi kusok tu a tam. Akurat mala kopa pyta viac a ked sa vysliapalo tu, vysliape sa aj dalej, ved je to miestny folklor. A ak su tie chodniky uz vysliapane, tak tie travniky nezmizli? Ci hlina je ina forma travnika?
Naopak, skusenosti ukazuju, ze tam, kde sa niekolko takych chodnikov doplnilo (aj na zaklade nejakej malej analyzy prepravnych smerov) a okolie zrevitalizovalo, ludia nemali potrebu likvidovat zelen kvoli 5m navyse.
Reakcia na: KOMAR #12:
Ked z jednej strany je najblizsi priechod pri Svrcej a z druhej strany az pri vyjazde z Mlynskej doliny, ty sa tomu divis?
Clovek je tvor od prirody lenivy (a pozor, ono je to dolezita vlastnost, lebo lenivost pomohla vynajst uz mnohe veci - keby ludia neboli lenivi, dodnes perieme rucne na potokoch a chodime vsade vylucne peso). Nejake percento ludi si ten nadchod vysliape a potom je dalsia cast, ktora to ani za svet neurobi. A potom je tu samozrejme cela kopa telesne postihnutych ludi, pre ktorych je taka zastavka ciste peklo. Asi si povies, ze je to mizive percento, ale keby si niekedy s takym studentom na voziku sedel na pive, zmenil by si perspektivu. Fakt nemozeme robit verejne stavby, aby vyhovovali len nejakej vacsine bez toho, aby sme tym ostatnym ponukli alternativu. Aktualna alternativa je, ze vozickari prestupuju vsade inde na L31+L39, ktore teda zdaleka nedosahuju kvalitu a kapacitu elektriciek. Mne staci aj to, ze niekde idem napr. s kocikom. Botanicka zahrada, Kutiky a Podvornice su tabu. Este v tej Dubravke je to pohoda, lebo toto slusne supluje zastavka Pri krizi. Su od seba fakt blizko. Vytahy na Podvorniciach realne nie su pouzitelne. Jeden ide a druhy nie. Aj Kutiky sa daju vybavit napr. Borskou (na Kutikoch aspon tie vytahy zatial funguju). Ale Botanicka zahrada vazne nema pouzitelnu alternativu. A tam cakat na vytah a potom si dat parkur cez rampu, to musi mat clovek fakt naladu a den, ked ma cas.
Reakcia na: si #13:
Tak to preliezanie zabradlia studentkami v lete si pojdem pozriet. 😉
Reakcia na: lostrail #16:
Práve že majú ľudia tendenciu všetko skracovať. V momente keď vybuduješ nový chodník na mieste toho vyšlapaného, tak vytvoríš nové potencionálne uhly a trasy, kade ísť.
To je také pekné že po piatich rokoch dakoho napadlo že hm asi sme to mohli polievať 👌 tak poďme dať nový ktorý snaď nezdochne keď budú suché letá a nebude sa to polievať a budú ludia po tom šlapať...bohaté to mesto
Reakcia na: bobitwo #19:
Beries na to nieco? Nezabudol si davku?
Reakcia na: lostrail #21:
Máš nejaký problém s tým, že ľudia sú schopný si skracovať chôdzu cez trávnik, aj keď majú do pol metra vedľa chodník? Lebo to je fakt.
Reakcia na: lostrail #17:
Lenivosť mi nevadí ale samovražedné sklony niektorých jedincov už áno. Ten nadchod má svoje opodstatnenie, keďže budovy UK sú žiaľ na kopci a opačne by si chodníkom cez trať vytvoril ďalšie kolízne miesto medzi električkou a chodcami, keďže tí nerešpektujú signalizáciu nikdy. S vozičkármi je to isto zložité a chápem to ale napríklad také Trnavské mýto tiež inak ako s výťahmi neprejdeš a neviem o tom, že by sa to plánovalo zmeniť. Žiaľ, niekedy je to aj o kompromisoch pre všetkých účastníkov cestnej premávky...
Reakcia na: KOMAR #23:
Dnes som prestupoval na Blumentáli, fronty áut, lebo upchaté to bolo až k Račku. Prišla električka z Rače, ľudia prebiehali za električkou na opačnú stranu, priamo pod 9-ku, prichádzajúcu z Radlinského, niektorí prekĺzli medzi autá, ktoré sa začali hýbať, kým ich zasa nezablokuje stojaca električka, niektorí reflexne cúvli dozadu, lenže to už sa pohla električka do centra a za ňou už išli autá... Inak ako minimálne 10 potenciálnych samovrahov to nemôžem komentovať. Keby ste to videli naživo, vydesili by ste sa. Naozaj bezhlavé vrhanie sa pomedzi autá, autobusy a električky bez rozmyslu a bez rozhliadnutia sa...
Reakcia na: Mhr1 #24:
Ľudia chceli prestúpiť z električky idúcej z Rače na električku idúcu do Ružinova?
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
A prečo nie??? Aj tým smerom je určitý dopyt a 75 moc toho v Ružinove nezoberie to je taká istá otázka ako ked ide človek z KV a chce prestúpiť smer Petržalka...
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Alebo naopak, alebo len potrebovali prejsť na druhú stranu. Skrátka po vystúpení z električky smer centrum ihneď za ňou začali prebiehať na druhú stranu, hoci za električkou nemohli vidieť tú, čo prichádzala z centra a bezhlavo pomedzi autá, potom uskakovanie dozadu, keď videli, že už na druhú stranu neprejdú, ale za nimi (oči vzadu ešte náš živočíšny druh nemá) sa už hýbali autá a prichádzala 94-ka... Skrátka množstvo kolíznych situácií, že sa len zázrakom nikomu nič nestalo. A asi je to tam v špičke permanentne.
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Aj ja niekedy váham, či v smere z Rače mám vystúpiť na Račku a prechádzať cez dva prechody na autobus/trolejbus smer Zimný štadión či Saleziáni, alebo pokračovať až k Blumentálu, kde mi stačí len prejsť na druhú stranu na e-9. Alebo keď mi pri Saleziánoch ujde pred nosom trolejbus na Račko a ide mi e-9, tak sa zveziem k Blumentálu. Možno pôjdem o jednu trojku neskôr, ale pri tom intervale je to jedno.
Reakcia na: Mhr1 #27:
tam nemali auta na zastavke co hladat uz od pociatku toho co tam takuto zastavku spravili (a aj autam by to v konecnom dosledku v globale pomohlo - zlepsila by sa totiz markantne priepustnost z vazovovej)
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Máme bežne aj v Prahe.
Reakcia na: kecho #8:
Nie je na Záhradníckej klasický trávnik?
Reakcia na: Mhr1 #28:
Ja by som z Rače do Ružinova prestúpil na linku 50. Cez Račko by som nešiel a cez Blumentál už vôbec nie.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Akurat, ze v zlom pocasi prestup na hrane alebo na opacny zastavku je podstatne lepsi ako robit turu cez zeleznicu s neistym vysledkom, ci 50 vobec pojde podla grafikonu, kedze vsade na trase chyta meskania
Reakcia na: S499.1023 #31:
Áno je... Podľa mňa to že tam bolo napísané prvýkrát sa myslí na rozchodník... Keďže o tu trávu sa starajú štýlom že sa polieva a kosí... O toto sa nemusí .
Reakcia na: Ma178rek #34:
"O toto sa nemusí". Bezúdržbovosť je dnes in. Dalo by sa povedať, že bezúdržbovosť je progresívna. Vyrobiť a prevádzkovať polievaciu tramvaj by mesto asi zruinovalo.

https://www.klimaleitfaden-thueringen.de/templates/yootheme/cache/51/Rasengleise_Gera_4-517dd058.jpeg

Aj ten rozchodník by určite profitoval, keby sa raz za čas polieval, najmä v lete.
Reakcia na: upravovač fotiek #35:
Jednoznačne by z T3G keďže sú suce na vyradenie mohla byť 1 polievacia a 1 napríklad ako brúska ... https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041234

Resp tento pražský voz https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Mazac%C3%AD_tramvaj_5572
Reakcia na: upravovač fotiek #35:
Pritom "vyrobiť" polievaciu elinu sa dá pár tisíclitrovými klietkami a hadicou, vôbec na to netreba takúto fancy prestavbu.
Nakoniec, DP má MAN BA-093KN so sedemtisíclitrovou cisternou - keby bol záujem, vedia to pokropiť ňou z cesty.
Reakcia na: Viko #37:
Vedel by som si predstaviť na to starú elinu ,vybrať zadné okno ,sedačky na jednej strane a naukladal by som tam zopár íbecečok...jedno čerpadielko s hadicou ,pomalá jazda a cez zadné okno by sa kropilo...riešenie za pár eur a trocha námahy 🤷
Reakcia na: NOKS #38:
Je to prilis lacne, sponzori na tom nezarobia. Ak by prislo
odkladisko architektov alebo jeti s rovnakym napadom aspon za 200 tisic, tak sa to bude realizovat hned 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
??? Len ak by som býval v okolí Tomášikovej. Ale viezť sa takou okľukou do Starého Ružinova je nezmysel. Ružinov - podľa toho, do ktorej časti cestuješ. A ešte si pripočítaj nepohodlný prestup pri Slimáku...
Nepodceňujte električky. Od Saleziánov k nemocnici na Antolskej - ako by ste išli? Kombinácia 68-3-99 alebo 9-3-99 vychádza podľa mojich skúseností v oboch prípadoch rovnako na 28-35 minút, podľa toho, ako dlho čakám na a99.
Reakcia na: Mhr1 #41:
71-66-98? Alternativne 71-70-98
Reakcia na: Mhr1 #41:
Alebo 68 na Holíčsku a tam prestup na 99??
Reakcia na: Ma178rek #43:
Keďže tam pracujem 22 rokov, vyskúšal som viaceré kombinácie, väčšinou len 98, ale na ňu to mám ďalej ako k Saleziánom a nedovezie ma to k nemocnici. Zhruba 25-27 min. Dnes je ale a-98 nepoužiteľná vzhľadom k obchádzke, kombinácie so 71 a 66 či 70 sú nezmysel, keď zoberieš do úvahy intervaly a-66,70. Rekord 27 minút zo štvrtka (9-3-99) žiadnou inou kombináciou neprekonáš, snáď len 47-3-99, len to by som musel ísť na konkrétny spoj t-47 pri jej dlhom intervale. Prestup a-68 - a-99 na Holíčskej som opakovane skúšal, reálne to nedáva zmysel. Malo to zmysel, keď a-99 pri výluke obsluhovala Smolenickú - prestup na hrane.
Reakcia na: Mhr1 #44:
Tiež to mám tak že niektoré spojenia sú pomaly kratšie aj s 2 prestupmi ... Minule som išiel z Mladej Gardy na Dlhé Diely a išiel som combo 3-31-32 s tým že keby počkám na Blumentali namiesto na 31 na 9 ktorá mala ísť o 2 minúty tak na Riviére by som nestihol prestup na tú 32 😅 konkrétne tu síce nebol rozdiel v počte prestupov ale niekedy sa treba vedieť prispôsobiť ..
A všade som čakal cca 1-2 minúty a bolo večer po 21 takže úplne super
Reakcia na: Mhr1 #41:
Autom 😃
Reakcia na: MatejBA #46:
A ako zadarmo zaparkuješ na Antolskej?