Po piatich rokoch od modernizácie trate v Karlovej Vsi a Dúbravke si niektoré časti rozchodníkových kobercov pýtajú výmenu.
Dúbravsko-karloveská električková radiála bola prvou v Bratislave, na ktorej bol pri modernizácii v rokoch 2019 - 2020 aplikovaný zelený vegetačný kryt z rozchodníkových kobercov a okraje trate boli olemované záhonmi trvaliek, okrasných tráv a lúčnym porastom. Dĺžka modernizovanej trate bola takmer 7 kilometrov. V čase realizácie tejto trate ešte u nás nebolo veľa skúseností s takýmto vegetačným krytom trate. Po piatich rokoch od výsadby tejto vegetácie je jej stav veľmi rôznorodý. Na niektorých miestach sa rozchodníkové koberce dobre ujali a tvoria hustý zelený kryt trate, na mnohých miestach však rozchodník neprosperuje a najmä v okolí zastávok sa úplne stratil následkom ušliapania chodcami. V najideálnejšom stave nie sú ani niektoré záhony okolo trate. V porovnaní s novou zelenou električkovou traťou v Petržalke pôsobí trať v Karlovej Vsi a Dúbravke v súčasnosti ako jej chudobný príbuzný.
V prvých rokoch po modernizácii starostlivosť o vegetáciu zabezpečoval zhotoviteľ modernizácie. Naposledy bola radiála odburinená a pokosená v priebehu tohtoročného leta. Hlavné mesto aktuálne obstaráva dodávateľa, ktorý sa o vegetáciu na tejto radiále bude odborne a komplexne starať nasledujúce tri roky. Keďže stav niektorých častí rozchodníkových kobercov a trvalkových záhonov už nie je ideálny, súčasťou zákazky bude aj obnova a revitalizácia poškodených častí vegetácie.
Počas troch rokov sa predpokladá rekonštrukcia plochy rozchodníka, ktorá by nemala prekročiť 40 % celkovej výmery rozchodníka. Pôjde najmä o úsek od tunela po zastávku Kráľovské údolie a v Dúbravke od Harmincovej po Bagarovu. Oproti pôvodnému zakladaniu rozchodníka má byť vylepšená technológia hydroakumulácie zrážkovej vody. Pôvodné lôžko z malých okruhliakov bude nahradené ostrohranným kamenivom a vegetačný kryt bude odizolovaný tak, aby nedochádzalo k vyplavovaniu substrátu. Súčasťou novej hydroakumulačnej vrstvy bude aj nopová fólia, ktorá bude zachytávať zrážkovú vodu. Aj samotný substrát bude vylepšený použitím vodozádržných komponentov.
Nová výsadba rozchodníka má byť realizovaná aj na miestach, kde boli zelené koberce ušliapané častým prechádzaním chodcov, najmä v okolí niektorých zastávok. Aby sa predišlo opätovnému zničeniu vysadeného rozchodníka, na jeho výsadbu budú použité pochôdzne tvárnice, príp. iná vhodná technológia výsadby. Nepôjde však o vytvorenie chodníkov určených na pravidelné prechádzanie chodcov.
Samotná údržba rozchodníka bude spočívať v pravidelnom mechanickom aj chemickom odburiňovaní, hnojení, prerezávaní a dopĺňaní výsadby a ďalších činnostiach zlepšujúcich stav vegetačného krytu. Odstraňovať sa bude aj nahromadený piesok z električiek a napadané lístie. Celková výmera vysadeného rozchodníka je 23 370,5 m2. Trvalkové záhony budú taktiež pravidelne odburiňované a dopĺňané podľa potreby, odstraňované budú uschnuté časti rastlín. Lúčny porast bude pravidelne kosený. Súčasťou starostlivosti o vegetáciu bude aj odstraňovanie rôzneho odpadu, ktorý sa v poraste zachytáva. Výmera trvaliek, okrasných tráv, lúčneho porastu a trávnika je 14 046 m2.
Za starostlivosť o vegetáciu na Dúbravsko-karloveskej radiále predpokladá mesto za tri roky vynaložiť sumu 788 345 € bez DPH. Komplexné rekonštrukcie plôch rozchodníkov bude mesto zadávať podľa potreby a svojich možností, ročne do 10 % výmery, zhutňovanie zašliapaných miest max. do 750 m2 ročne.
upravovač fotiek