Po piatich rokoch od modernizácie trate v Karlovej Vsi a Dúbravke si niektoré časti rozchodníkových kobercov pýtajú výmenu.
Dúbravsko-karloveská električková radiála bola prvou v Bratislave, na ktorej bol pri modernizácii v rokoch 2019 - 2020 aplikovaný zelený vegetačný kryt z rozchodníkových kobercov a okraje trate boli olemované záhonmi trvaliek, okrasných tráv a lúčnym porastom. Dĺžka modernizovanej trate bola takmer 7 kilometrov. V čase realizácie tejto trate ešte u nás nebolo veľa skúseností s takýmto vegetačným krytom trate. Po piatich rokoch od výsadby tejto vegetácie je jej stav veľmi rôznorodý. Na niektorých miestach sa rozchodníkové koberce dobre ujali a tvoria hustý zelený kryt trate, na mnohých miestach však rozchodník neprosperuje a najmä v okolí zastávok sa úplne stratil následkom ušliapania chodcami. V najideálnejšom stave nie sú ani niektoré záhony okolo trate. V porovnaní s novou zelenou električkovou traťou v Petržalke pôsobí trať v Karlovej Vsi a Dúbravke v súčasnosti ako jej chudobný príbuzný.
V prvých rokoch po modernizácii starostlivosť o vegetáciu zabezpečoval zhotoviteľ modernizácie. Naposledy bola radiála odburinená a pokosená v priebehu tohtoročného leta. Hlavné mesto aktuálne obstaráva dodávateľa, ktorý sa o vegetáciu na tejto radiále bude odborne a komplexne starať nasledujúce tri roky. Keďže stav niektorých častí rozchodníkových kobercov a trvalkových záhonov už nie je ideálny, súčasťou zákazky bude aj obnova a revitalizácia poškodených častí vegetácie.
Počas troch rokov sa predpokladá rekonštrukcia plochy rozchodníka, ktorá by nemala prekročiť 40 % celkovej výmery rozchodníka. Pôjde najmä o úsek od tunela po zastávku Kráľovské údolie a v Dúbravke od Harmincovej po Bagarovu. Oproti pôvodnému zakladaniu rozchodníka má byť vylepšená technológia hydroakumulácie zrážkovej vody. Pôvodné lôžko z malých okruhliakov bude nahradené ostrohranným kamenivom a vegetačný kryt bude odizolovaný tak, aby nedochádzalo k vyplavovaniu substrátu. Súčasťou novej hydroakumulačnej vrstvy bude aj nopová fólia, ktorá bude zachytávať zrážkovú vodu. Aj samotný substrát bude vylepšený použitím vodozádržných komponentov.
Nová výsadba rozchodníka má byť realizovaná aj na miestach, kde boli zelené koberce ušliapané častým prechádzaním chodcov, najmä v okolí niektorých zastávok. Aby sa predišlo opätovnému zničeniu vysadeného rozchodníka, na jeho výsadbu budú použité pochôdzne tvárnice, príp. iná vhodná technológia výsadby. Nepôjde však o vytvorenie chodníkov určených na pravidelné prechádzanie chodcov.
Samotná údržba rozchodníka bude spočívať v pravidelnom mechanickom aj chemickom odburiňovaní, hnojení, prerezávaní a dopĺňaní výsadby a ďalších činnostiach zlepšujúcich stav vegetačného krytu. Odstraňovať sa bude aj nahromadený piesok z električiek a napadané lístie. Celková výmera vysadeného rozchodníka je 23 370,5 m2. Trvalkové záhony budú taktiež pravidelne odburiňované a dopĺňané podľa potreby, odstraňované budú uschnuté časti rastlín. Lúčny porast bude pravidelne kosený. Súčasťou starostlivosti o vegetáciu bude aj odstraňovanie rôzneho odpadu, ktorý sa v poraste zachytáva. Výmera trvaliek, okrasných tráv, lúčneho porastu a trávnika je 14 046 m2.
Za starostlivosť o vegetáciu na Dúbravsko-karloveskej radiále predpokladá mesto za tri roky vynaložiť sumu 788 345 € bez DPH. Komplexné rekonštrukcie plôch rozchodníkov bude mesto zadávať podľa potreby a svojich možností, ročne do 10 % výmery, zhutňovanie zašliapaných miest max. do 750 m2 ročne.
lostrail
Clovek je tvor od prirody lenivy (a pozor, ono je to dolezita vlastnost, lebo lenivost pomohla vynajst uz mnohe veci - keby ludia neboli lenivi, dodnes perieme rucne na potokoch a chodime vsade vylucne peso). Nejake percento ludi si ten nadchod vysliape a potom je dalsia cast, ktora to ani za svet neurobi. A potom je tu samozrejme cela kopa telesne postihnutych ludi, pre ktorych je taka zastavka ciste peklo. Asi si povies, ze je to mizive percento, ale keby si niekedy s takym studentom na voziku sedel na pive, zmenil by si perspektivu. Fakt nemozeme robit verejne stavby, aby vyhovovali len nejakej vacsine bez toho, aby sme tym ostatnym ponukli alternativu. Aktualna alternativa je, ze vozickari prestupuju vsade inde na L31+L39, ktore teda zdaleka nedosahuju kvalitu a kapacitu elektriciek. Mne staci aj to, ze niekde idem napr. s kocikom. Botanicka zahrada, Kutiky a Podvornice su tabu. Este v tej Dubravke je to pohoda, lebo toto slusne supluje zastavka Pri krizi. Su od seba fakt blizko. Vytahy na Podvorniciach realne nie su pouzitelne. Jeden ide a druhy nie. Aj Kutiky sa daju vybavit napr. Borskou (na Kutikoch aspon tie vytahy zatial funguju). Ale Botanicka zahrada vazne nema pouzitelnu alternativu. A tam cakat na vytah a potom si dat parkur cez rampu, to musi mat clovek fakt naladu a den, ked ma cas.