O niekoľko dní sa definitívne uzavrie kapitola vysokopodlažných trolejbusov v bratislavskej MHD.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) sa v nedeľu 5. novembra 2023 definitívne rozlúči s prevádzkou trolejbusov Škoda 15 Tr. V tento deň DPB vypraví posledné vozidlá na príležitostnú linku 212 na jej pôvodnej trase od bývalej Vojenskej nemocnice (dnes konečná Červený most) cez Kramáre, Hodžovo námestie, Americké námestie a Záhradnícku k bývalému Zimnému štadiónu (dnes Tipos aréna).
Mimoriadna linka 212 s trolejbusmi Škoda 15 TrM bude premávať v čase od 10. do 16. hodiny v intervale 15 minút. Na trase obslúži všetky zastávky a cestujúcich budú trolejbusy na tejto linke prepravovať bezplatne.
Centrom rozlúčky s týmito trolejbusmi bude obratisko Červený most, kde bude mať DPB aj stánok s propagačnými materiálmi a limitovanou edíciou tričiek a plagátov vyrobených špeciálne pre túto rozlúčku. Súčasťou programu bude aj trolejbusové prekvapenie o 20:10 na Hodžovom námestí.
Kĺbové československé trolejbusy Škoda 15 Tr premávali v uliciach Bratislavy od júna 1990, kedy sa do premávky zaradilo prvých 11 vozidiel tohto typu. Spolu s trolejbusmi Škoda Sanos premávali na najvyťaženejších trolejbusových linkách medzi centrom mesta a sídliskom Dolné hony, resp. nemocnicou na Kramároch. V roku 1998 sa do premávky zaradil aj modernizovaný typ Škoda 15 TrM, ktorý cestujúcim ponúkol o niečo vyšší komfort. V tom istom roku zároveň dojazdili posledné kĺbové Sanosy a tak sa trolejbusy Škoda 15 Tr(M) na niekoľko rokov stali jediným typom kĺbového trolejbusu v uliciach hlavného mesta. Posledná séria nových trolejbusov Škoda 15 TrM sa zaradila do premávky začiatkom roka 2003. Spolu sa od roku 1990 zakúpilo 38 trolejbusov Škoda 15 Tr(M), pričom jeden v roku 2001 pre technickú závadu zhorel.
Pre nedostatok financií sa potrebná obnova vozidlového parku kĺbových trolejbusov odkladala a tak sa postupne trolejbusom Škoda 15 Tr(M) životnosť predlžovala generálnymi opravami, ktoré sa realizovali až do roku 2013. Pre akútny nedostatok kĺbových trolejbusov na pokrytie výpravy boli v roku 2010 ešte zakúpené dve jazdené vozidlá pôvodom z Českej republiky a v roku 2013 na krátku dobu prenajaté ďalšie štyri jazdené trolejbusy Škoda 15 TrM. Až možnosť čerpania eurofondov umožnila v rokoch 2014 a 2015 bratislavskému dopravnému podniku takmer úplne obnoviť trolejbusový vozidlový park, čo znamenalo rýchly koniec väčšiny trolejbusov Škoda 15 Tr(M), ktoré v pravidelnej premávke na denných linkách dojazdili v závere januára 2016, hoci mnohé boli len krátko po generálnej oprave. Niektoré vozidlá sa následne podarilo predať a prevádzka štyroch trolejbusov Škoda 15 Tr od decembra 2016 pokračovala v ukrajinskom meste Černovice. V lete 2016 sa pre niektoré trolejbusy Škoda 15 TrM našlo využitie na nočných linkách N44 N47 a N72, na ktoré boli vypravované počas noci pred voľným dňom, od roku 2020 celotýždenne. Počas dňa sa na bežných linkách objavili už len veľmi sporadicky, naposledy v januári 2020, väčšina cestujúcich sa tak s týmito trolejbusmi na linkách nestretla už mnoho rokov.
Ukončenie prevádzky posledných trolejbusov typu Škoda 15 TrM súvisí s dodávku nových moderných nízkopodlažných trolejbusov, pre ktoré dopravca potrebuje uvoľniť miesto vo svojich vozovniach. Po 33 rokoch sa tak éra kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr(M) ukončí symbolickou rozlúčkovou jazdou. V budúcnosti by tento čisto škodovácky typ kĺbového trolejbusu mohlo v zbierke historických vozidiel DPB reprezentovať vozidlo Škoda 15 TrM #6617 z roku 1997, ak sa niekedy nájdu peniažky na dokončenie jeho renovácie.
Zvyšujúci sa význam ekologickej trolejbusovej dopravy v Bratislave môžme vidieť na rastúcom počte nasadzovaných veľkokapacitných vozidiel. Kým v začiatkoch prevádzky trolejbusov Škoda 15 Tr bola v roku 1993 špičková výprava 20 kĺbových trolejbusov na dvoch linkách, o 10 rokov neskôr, v roku 2003, už na troch linkách premávalo v špičke pracovného dňa 30 kĺbových trolejbusov. Po dočasnej kríze v roku 2013, kedy pre nedostatok kĺbových trolejbusov prevzali výkony na linke 202 autobusy, sa situácia opäť otočila a v roku 2023 pokrýva prepravné nároky v špičke spolu 52 kĺbových trolejbusov na piatich linkách. Po sprevádzkovaní 39 nových kĺbových a dvojkĺbových trolejbusov sa výprava veľkokapacitných trolejbusov ešte zvýši, keďže dopravca bude mať vo svojom vozidlovom parku už viac ako stovku takýchto trolejbusov.
Ike