O niekoľko dní sa definitívne uzavrie kapitola vysokopodlažných trolejbusov v bratislavskej MHD.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) sa v nedeľu 5. novembra 2023 definitívne rozlúči s prevádzkou trolejbusov Škoda 15 Tr. V tento deň DPB vypraví posledné vozidlá na príležitostnú linku 212 na jej pôvodnej trase od bývalej Vojenskej nemocnice (dnes konečná Červený most) cez Kramáre, Hodžovo námestie, Americké námestie a Záhradnícku k bývalému Zimnému štadiónu (dnes Tipos aréna).
Mimoriadna linka 212 s trolejbusmi Škoda 15 TrM bude premávať v čase od 10. do 16. hodiny v intervale 15 minút. Na trase obslúži všetky zastávky a cestujúcich budú trolejbusy na tejto linke prepravovať bezplatne.
Centrom rozlúčky s týmito trolejbusmi bude obratisko Červený most, kde bude mať DPB aj stánok s propagačnými materiálmi a limitovanou edíciou tričiek a plagátov vyrobených špeciálne pre túto rozlúčku. Súčasťou programu bude aj trolejbusové prekvapenie o 20:10 na Hodžovom námestí.
Kĺbové československé trolejbusy Škoda 15 Tr premávali v uliciach Bratislavy od júna 1990, kedy sa do premávky zaradilo prvých 11 vozidiel tohto typu. Spolu s trolejbusmi Škoda Sanos premávali na najvyťaženejších trolejbusových linkách medzi centrom mesta a sídliskom Dolné hony, resp. nemocnicou na Kramároch. V roku 1998 sa do premávky zaradil aj modernizovaný typ Škoda 15 TrM, ktorý cestujúcim ponúkol o niečo vyšší komfort. V tom istom roku zároveň dojazdili posledné kĺbové Sanosy a tak sa trolejbusy Škoda 15 Tr(M) na niekoľko rokov stali jediným typom kĺbového trolejbusu v uliciach hlavného mesta. Posledná séria nových trolejbusov Škoda 15 TrM sa zaradila do premávky začiatkom roka 2003. Spolu sa od roku 1990 zakúpilo 38 trolejbusov Škoda 15 Tr(M), pričom jeden v roku 2001 pre technickú závadu zhorel.
Pre nedostatok financií sa potrebná obnova vozidlového parku kĺbových trolejbusov odkladala a tak sa postupne trolejbusom Škoda 15 Tr(M) životnosť predlžovala generálnymi opravami, ktoré sa realizovali až do roku 2013. Pre akútny nedostatok kĺbových trolejbusov na pokrytie výpravy boli v roku 2010 ešte zakúpené dve jazdené vozidlá pôvodom z Českej republiky a v roku 2013 na krátku dobu prenajaté ďalšie štyri jazdené trolejbusy Škoda 15 TrM. Až možnosť čerpania eurofondov umožnila v rokoch 2014 a 2015 bratislavskému dopravnému podniku takmer úplne obnoviť trolejbusový vozidlový park, čo znamenalo rýchly koniec väčšiny trolejbusov Škoda 15 Tr(M), ktoré v pravidelnej premávke na denných linkách dojazdili v závere januára 2016, hoci mnohé boli len krátko po generálnej oprave. Niektoré vozidlá sa následne podarilo predať a prevádzka štyroch trolejbusov Škoda 15 Tr od decembra 2016 pokračovala v ukrajinskom meste Černovice. V lete 2016 sa pre niektoré trolejbusy Škoda 15 TrM našlo využitie na nočných linkách N44 N47 a N72, na ktoré boli vypravované počas noci pred voľným dňom, od roku 2020 celotýždenne. Počas dňa sa na bežných linkách objavili už len veľmi sporadicky, naposledy v januári 2020, väčšina cestujúcich sa tak s týmito trolejbusmi na linkách nestretla už mnoho rokov.
Ukončenie prevádzky posledných trolejbusov typu Škoda 15 TrM súvisí s dodávku nových moderných nízkopodlažných trolejbusov, pre ktoré dopravca potrebuje uvoľniť miesto vo svojich vozovniach. Po 33 rokoch sa tak éra kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr(M) ukončí symbolickou rozlúčkovou jazdou. V budúcnosti by tento čisto škodovácky typ kĺbového trolejbusu mohlo v zbierke historických vozidiel DPB reprezentovať vozidlo Škoda 15 TrM #6617 z roku 1997, ak sa niekedy nájdu peniažky na dokončenie jeho renovácie.
Zvyšujúci sa význam ekologickej trolejbusovej dopravy v Bratislave môžme vidieť na rastúcom počte nasadzovaných veľkokapacitných vozidiel. Kým v začiatkoch prevádzky trolejbusov Škoda 15 Tr bola v roku 1993 špičková výprava 20 kĺbových trolejbusov na dvoch linkách, o 10 rokov neskôr, v roku 2003, už na troch linkách premávalo v špičke pracovného dňa 30 kĺbových trolejbusov. Po dočasnej kríze v roku 2013, kedy pre nedostatok kĺbových trolejbusov prevzali výkony na linke 202 autobusy, sa situácia opäť otočila a v roku 2023 pokrýva prepravné nároky v špičke spolu 52 kĺbových trolejbusov na piatich linkách. Po sprevádzkovaní 39 nových kĺbových a dvojkĺbových trolejbusov sa výprava veľkokapacitných trolejbusov ešte zvýši, keďže dopravca bude mať vo svojom vozidlovom parku už viac ako stovku takýchto trolejbusov.
810zssk
Páči sa mi že DPB sa ani nesnaží predstierať že tie vraky vyraďujú preto lebo majú dostatok novších a civilizovanejších vozidiel, ale priamo uvádza že jediný dôvod je nedostatok miesta vo vozovni, inak by to na tú 44/51 a 44/52 vypravovali ešte ďalších sto rokov.