Cestovné lístky IDS BK (od 1.6.2025)



Cestovné lístky Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) platia okrem bratislavskej MHD tiež vo vlakoch Os, REx a vybraných rýchlikoch Železničnej spoločnosti Slovensko a Leo Express Slovensko a v prímestských autobusoch dopravcu Arriva Mobility Solutions v rámci Bratislavského kraja a tiež vo vybraných obciach Trnavského kraja. Výnimkou sú SMS lístok, elektronický lístok zakúpený na platobnú kartu a električenka na bežnej platobnej karte, ktoré platia len na mestských linkách Dopravného podniku Bratislava v zónach 100 a 101. Špeciálny cenník IDS BK platí na cezhraničnej linke 901 do Hainburgu.

Všetky lístky IDS BK sú prestupné a platia aj v nočnej doprave.


SMS lístky - platné iba v MHD

Časová platnosť Základné cestovné Návod na zakúpenie
40 minút 1,20 € ľubovoľný znak na číslo 1140
70 minút 1,80 € ľubovoľný znak na číslo 1100
24 hodín 5,40 € ľubovoľný znak na číslo 1124

SMS lístky platia len na linkách Dopravného podniku Bratislava v zónach 100 a 101 a je možné ich zakúpiť len pre telefónne čísla slovenských mobilných operátorov. V cene SMS lístka je aj dovozné za príručnú batožinu. Zľavnené SMS lístky sa neposkytujú.

Cestujúci môže do vozidla MHD nastúpiť až s prijatou spätnou správou s SMS lístkom. V prípade, ak SMS lístok nepríde do 10 minút od odoslania SMS, objednávka lístka je automaticky zrušená. Ak si cestujúci omylom spätnú SMS vymaže, môže získať duplikát cestovného lístka zaslaním SMS na číslo 1101. Duplikát je možné využiť aj v prípade, ak spätná SMS neprichádza dlhšie ako 2 minúty, a to na overenie, či sa pôvodný lístok cestou "nestratil".

Pri kontrole cestovných lístkov je potrebné ukázať revízorovi správu v mobilnom telefóne (upozorňujeme, že v prípade vybitého telefónu je cestujúci považovaný za cestujúceho cez cestovného lístka, dodatočné preukázanie SMS lístka nie je možné). Táto správa musí byť doručená od poskytovateľa služby, nemôže teda ísť o preposlanú SMS od iného účastníka. Cestujúci môže zakúpiť z jedného telefónneho čísla aj viac SMS lístkov (pre viacerých cestujúcich) odoslaním viacerých objednávok. Prostredníctvom príslušnej stránky je možné na základe telefónneho čísla a overovacieho kódu vytlačiť daňový doklad. 

SMS lístok platí len do času uvedeného v prijatej SMS správe. Kompletné tarifné podmienky pre SMS lístky je možné nájsť na stránke DPB.


Cestovné lístky na jednu cestu - papierové

Časová platnosť
Zónová platnosť
Základný Zľavnený
30 minút 2 zóny / 100+101 1,20 € 0,60 €
60 minút 2 zóny / 100+101 1,80 € 0,90 €
90 minút 3 zóny 2,40 € 1,20 €
120 minút 4 zóny 2,90 € 1,45 €
150 minút 5 zón 3,50 € 1,75 €
180 minút 6 zón 4,00 € 2,00 €
210 minút 7 zón 4,50 € 2,25 €
240 minút 8 zón 5,10 € 2,55 €
270 minút 9 zón 5,60 € 2,80 €
300 minút bez obmedzenia 6,10 € 3,05 €

Cestovné lístky na jednu cestu - elektronické (čipová karta, mobilná aplikácia)

Časová platnosť
Zónová platnosť
Základný Zľavnený
30 minút 2 zóny / 100+101 1,09 € 0,55 €
60 minút 2 zóny / 100+101 1,60 € 0,80 €
90 minút 3 zóny 2,12 € 1,06 €
120 minút 4 zóny 2,60 € 1,30 €
150 minút 5 zón 3,11 € 1,56 €
180 minút 6 zón 3,63 € 1,82 €
210 minút 7 zón 4,07 € 2,04 €
240 minút 8 zón 4,58 € 2,29 €
270 minút 9 zón 5,04 € 2,52 €
300 minút bez obmedzenia 5,54 € 2,77 €

Elektronické cestovné lístky je možné zakúpiť si vo vozidlách cez označovače lístkov prostredníctvom elektronickej peňaženky (podrobnejšie informácie), alebo v mobilnej aplikácii IDS BK pred nastúpením do vozidla.

Hore uvedené cestovné lístky neplatia na cezhraničnej linke 901 do Hainburgu (v zóne 190). Pre túto linku platí špeciálny cenník.

Platnosť cestovných lístkov na jednu cestu je ohraničená časom a počtom precestovaných zón IDS BK. Cestujúci môže po dobu platnosti neobmedzene prestupovať a kombinovať dopravné prostriedky všetkých dopravcov v integrovanej doprave - nesmie však prekročiť počet zón, pre ktoré lístok platí.


Cestovné lístky zakúpené platobnou kartou - platné iba v MHD

Platnosť Základný Zľavnený
30 minút v zónach 100+101, iba linky MHD 1,09 € 0,55 €
60 minút v zónach 100+101, iba linky MHD 1,60 € 0,80 €
24 hodín v zónach 100+101, iba linky MHD 4,85 € 2,43 €
Denný limit cestovného 4,85 € 2,43 €

Elektronický cestovný lístok je možné zakúpiť platobnou kartou len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD (v regionálnych autobusoch a vlakoch sa zakúpiť nedá a nie je tam ani platný). Počas platností lístka je možné zrealizovať neobmedzený počet ciest vozidlami bratislavskej MHD, pri prestupe sa platobná karta už k označovaču neprikladá.

Kúpa základného 30-minútového lístka sa realizuje vo vozidle MHD priložením bežnej platobnej karty (Mastercard, Maestro, VISA) k označovaču cestovných lístkov označenom symbolom bezkontaktnej platby (nie je potrebná voľba na displeji). Úspešné zakúpenie lístka je potvrdené oznamom na displeji označovača. Pre zakúpenie iného lístka (60-min., 24-hod., alebo zľavneného) je potrebné pred priložením karty zvoliť si príslušný lístok na displeji označovača. Prostredníctvom voľby na displeji označovača je tiež možné zakúpiť na rovnakú platobnú kartu aj cestovné lístky pre spolucestujúcich.

Po dosiahnutí denného limitu cestovného sa ďalšie zakúpené lístky v daný deň účtovať nebudú (precestovaná suma v danom dni sa strhne z účtu vždy naraz na konci dňa). Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe aj v elektronickej aplikácii, pre každú z nich sa denný limit počíta samostatne.

V prípade, ak sa vo vozidle nenachádza žiadny funkčný označovač podporujúci platobné karty, cestujúci o tom informuje vodiča na nasledujúcej zastávke, resp. v prípade kontroly bezodkladne informuje revízora.


Denné cestovné lístky - papierové

Časová platnosť
Zónová platnosť
Základný Zľavnený
24 hodín 100 & 101 5,40 € 2,70 €
24 hodín bez obmedzenia 8,60 € 4,30 €
72 hodín 100 & 101 10,70 € 5,35 €

Denné cestovné lístky - elektronické (čipová karta, mobilná aplikácia)

Časová platnosť
Zónová platnosť
Základný Zľavnený
24 hodín 100 & 101 4,85 € 2,43 €
24 hodín bez obmedzenia 7,80 € 3,90 €
72 hodín 100 & 101 9,68 € 4,84 €
168 hodín 100 & 101 16,20 € 8,10 €

Elektronické cestovné lístky je možné zakúpiť si vo vozidlách cez označovače lístkov prostredníctvom elektronickej peňaženky, alebo v aplikácii IDS BK.

Denné cestovné lístky sú určené predovšetkým turistom alebo cestujúcim, ktorí v priebehu krátkeho obdobia plánujú zrealizovať väčšie množstvo ciest. Cestujúci môže po dobu platnosti neobmedzene prestupovať a kombinovať dopravné prostriedky všetkých dopravcov v integrovanej doprave na území, na ktorom lístok platí.

Rodinné víkendové cestovné - počas víkendov a sviatkov platí základný denný lístok aj pre skupinu najviac dvoch dospelých a troch detí (do dovŕšenia veku 18 rokov) za podmienky účasti aspoň jedného dospelého a jedného dieťaťa (t.j. nemožno na jeden lístok prepravovať dvoch dospelých bez dieťaťa, ani viacero detí bez dospelého).


Predplatné cestovné lístky (električenky)

Základné (nezľavnené) predplatné cestovné lístky (električenky)

Mestské zóny Regionálne zóny
7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100 & 101 žiadne 16,20 € 40,50 € 108,20 € 263,00 €
100 & 101 1 zóna podľa výberu 23,30 € 58,20 € 155,20 € 377,40 €
100 & 101 2 zóny podľa výberu 29,60 € 74,00 € 197,50 € 480,30 €
100 & 101 3 zóny podľa výberu 35,30 € 88,10 € 235,10 € 571,80 €
100 & 101 4 zóny podľa výberu 42,30 € 105,70 € 282,10 € 686,10 €
100 & 101 5 zón podľa výberu 49,40 € 123,30 € 329,10 € 800,50 €
100 & 101 6 zón podľa výberu 56,40 € 140,90 € 376,10 € 914,80 €
100 & 101 7 zón podľa výberu 63,40 € 158,50 € 423,20 € 1029,20 €
žiadne 1 zóna podľa výberu* 8,90 € 22,10 € 58,80 € 143,00 €
žiadne 2 zóny podľa výberu** 16,20 € 40,50 € 108,20 € 263,00 €
žiadne 3 zóny podľa výberu** 23,30 € 58,20 € 155,20 € 377,40 €
žiadne 4 zóny podľa výberu** 29,60 € 74,00 € 197,50 € 480,30 €
žiadne 5 zón podľa výberu** 35,30 € 88,10 € 235,10 € 571,80 €
žiadne 6 zón podľa výberu** 42,30 € 105,70 € 282,10 € 686,10 €
žiadne 7 zón podľa výberu** 49,40 € 123,30 € 329,10 € 800,50 €
žiadne 8 zón podľa výberu** 56,40 € 140,90 € 376,10 € 914,80 €
žiadne 9 zón podľa výberu** 63,40 € 158,50 € 423,20 € 1029,20 €
všetky tarifné zóny IDS BK (okrem zóny 190) 70,50 € 176,10 € 470,20 € 1143,50 €

* Platí pre zóny číslo 111 a vyššie (okrem 190). Zóna 100, ani zóna 101 nemôže byť zakúpená samostatne.
** Regionálne zóny (111+), alebo kombinácia zóna 101 + regionálne zóny (111+).

Zľavnené predplatné cestovné lístky (žiak, študent, senior, dôchodca, ŤZP)

Mestské zóny Regionálne zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100 & 101 žiadne 8,10 € 20,25 € 54,10 € 131,50 €
100 & 101 1 zóna podľa výberu 11,65 € 29,10 € 77,60 € 188,70 €
100 & 101 2 zóny podľa výberu 14,80 € 37,00 € 98,75 € 240,15 €
100 & 101 3 zóny podľa výberu 17,65 € 44,05 € 117,55 € 285,90 €
100 & 101 4 zóny podľa výberu 21,15 € 52,85 € 141,05 € 343,05 €
100 & 101 5 zón podľa výberu 24,70 € 61,65 € 164,55 € 400,25 €
100 & 101 6 zón podľa výberu 28,20 € 70,45 € 188,05 € 457,40 €
100 & 101 7 zón podľa výberu 31,70 € 79,25 € 211,60 € 514,60 €
žiadne 1 zóna podľa výberu* 4,45 € 11,05 € 29,40 € 71,50 €
žiadne 2 zóny podľa výberu** 8,10 € 20,25 € 54,10 € 131,50 €
žiadne 3 zóny podľa výberu** 11,65 € 29,10 € 77,60 € 188,70 €
žiadne 4 zóny podľa výberu** 14,80 € 37,00 € 98,75 € 240,15 €
žiadne 5 zón podľa výberu** 17,65 € 44,05 € 117,55 € 285,90 €
žiadne 6 zón podľa výberu** 21,15 € 52,85 € 141,05 € 343,05 €
žiadne 7 zón podľa výberu** 24,70 € 61,65 € 164,55 € 400,25 €
žiadne 8 zón podľa výberu** 28,20 € 70,45 € 188,05 € 457,40 €
žiadne 9 zón podľa výberu** 31,70 € 79,25 € 211,60 € 514,60 €
všetky tarifné zóny IDS BK (okrem zóny 190) 35,25 € 88,05 € 235,10 € 571,75 €

* Platí pre zóny číslo 111 a vyššie (okrem 190). Zóna 100, ani zóna 101 nemôže byť zakúpená samostatne.
** Regionálne zóny (111+), alebo kombinácia zóna 101 + regionálne zóny (111+).

Zľavnené predplatné cestovné lístky (dieťa, mladistvý 6 - 17,99 r.)

Mestské zóny Regionálne zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100 & 101 žiadne 6,00 € 15,00 € 40,00 € 99,50 €
100 & 101 1 zóna podľa výberu 8,90 € 21,65 € 59,15 € 141,60 €
100 & 101 2 zóny podľa výberu 11,30 € 27,55 € 75,25 € 180,20 €
100 & 101 3 zóny podľa výberu 13,45 € 32,80 € 89,60 € 214,55 €
100 & 101 4 zóny podľa výberu 16,15 € 39,35 € 107,50 € 257,45 €
100 & 101 5 zón podľa výberu 18,80 € 45,90 € 125,45 € 300,35 €
100 & 101 6 zón podľa výberu 21,50 € 52,50 € 143,35 € 343,25 €
100 & 101 7 zón podľa výberu 24,20 € 59,05 € 161,25 € 386,15 €
žiadne 1 zóna podľa výberu* 3,40 € 8,20 € 22,40 € 53,65 €
žiadne 2 zóny podľa výberu** 6,00 € 15,00 € 40,00 € 99,50 €
žiadne 3 zóny podľa výberu** 8,90 € 21,65 € 59,15 € 141,60 €
žiadne 4 zóny podľa výberu** 11,30 € 27,55 € 75,25 € 180,20 €
žiadne 5 zón podľa výberu** 13,45 € 32,80 € 89,60 € 214,55 €
žiadne 6 zón podľa výberu** 16,15 € 39,35 € 107,50 € 257,45 €
žiadne 7 zón podľa výberu** 18,80 € 45,90 € 125,45 € 300,35 €
žiadne 8 zón podľa výberu** 21,50 € 52,50 € 143,35 € 343,25 €
žiadne 9 zón podľa výberu** 24,20 € 59,05 € 161,25 € 386,15 €
všetky tarifné zóny IDS BK (okrem zóny 190) 26,85 € 65,60 € 179,15 € 429,05 €

* Platí pre zóny číslo 111 a vyššie (okrem 190). Zóna 100, ani zóna 101 nemôže byť zakúpená samostatne.
** Regionálne zóny (111+), alebo kombinácia zóna 101 + regionálne zóny (111+).

Prenosné predplatné cestovné lístky, ktoré môžu v rôznych časoch používať rôzne osoby

Mestské zóny Regionálne zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100 & 101 žiadne 21,10 € 52,70 € 140,70 € 341,90 €
100 & 101 1 zóna podľa výberu 30,30 € 75,70 € 201,80 € 490,70 €
100 & 101 2 zóny podľa výberu 38,50 € 96,20 € 256,80 € 624,40 €
100 & 101 3 zóny podľa výberu 45,90 € 114,60 € 305,70 € 743,40 €
100 & 101 4 zóny podľa výberu 55,00 € 137,50 € 366,80 € 892,00 €
100 & 101 5 zón podľa výberu 64,30 € 160,30 € 427,90 € 1040,70 €
100 & 101 6 zón podľa výberu 73,40 € 183,20 € 489,00 € 1189,30 €
100 & 101 7 zón podľa výberu 82,50 € 206,10 € 550,20 € 1338,00 €
žiadne 1 zóna podľa výberu* 11,60 € 28,80 € 76,50 € 185,90 €
žiadne 2 zóny podľa výberu** 21,10 € 52,70 € 140,70 € 341,90 €
žiadne 3 zóny podľa výberu** 30,30 € 75,70 € 201,80 € 490,70 €
žiadne 4 zóny podľa výberu** 38,50 € 96,20 € 256,80 € 624,40 €
žiadne 5 zón podľa výberu** 45,90 € 114,60 € 305,70 € 743,40 €
žiadne 6 zón podľa výberu** 55,00 € 137,50 € 366,80 € 892,00 €
žiadne 7 zón podľa výberu** 64,30 € 160,30 € 427,90 € 1040,70 €
žiadne 8 zón podľa výberu** 73,40 € 183,20 € 489,00 € 1189,30 €
žiadne 9 zón podľa výberu** 82,50 € 206,10 € 550,20 € 1338,00 €
všetky tarifné zóny IDS BK (okrem zóny 190) 91,70 € 229,00 € 611,30 € 1486,60 €

* Platí pre zóny číslo 111 a vyššie (okrem 190). Zóna 100, ani zóna 101 nemôže byť zakúpená samostatne.
** Regionálne zóny (111+), alebo kombinácia zóna 101 + regionálne zóny (111+).

Poznámka: V prípade prenosných cestovných lístkov sa zľavnené cestovné neposkytuje.

Predplatné cestovné lístky, známe tiež ako električenky, sú určené predovšetkým pravidelným cestujúcim. Čím dlhšiu platnosť PCL si cestujúci zvolí, tým je cestovanie v prepočte na jeden deň výhodnejšie. Cestujúci môže po dobu platnosti neobmedzene prestupovať a kombinovať dopravné prostriedky všetkých dopravcov v integrovanej doprave na území, na ktorom lístok platí. Električenky možno zakúpiť cez internet, alebo na predajných miestach DPB, Arriva a v pokladniach ZSSK.

Občania nad 70 rokov majú nárok na vydanie bezplatného 365-dňového celosieťového predplatného lístka SeniorPas. Postup na jeho vybavenie.


Cestovné lístky na cezhraničnú linku 901

Jednorazové cestovné lístky

Platnosť Základný Zľavnený
1 cesta bez prestupu 2,50 € 1,50 €

Jednorazový cestovný lístok na cezhraničnú linku 901 z Bratislavy do Hainburgu je možné zakúpiť si u vodiča v hotovosti, bankovou kartou alebo elektronickou peňaženkou v autobuse. Takto zakúpený lístok platí len na jednu jednosmernú cestu a je neprestupný.

Lístok zakúpený v mobilnej aplikácii IDS BK je prestupný a platí 60 minút v zónach 100+101+190 (Bratislava, Wolfsthal a Hainburg). Cena základného lístka je v tomto prípade rovnaká ako u vodiča, zľavnený stojí 1,25 €.

Na linke 901 je bezplatná preprava psa, batožiny a bicykla.

Predplatné cestovné lístky - základné

Zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100+101+190 28,20 € 70,50 € 188,20 € 462,00 €
100+101+190+1 regionálna zóna 35,30 € 88,20 € 235,20 € 576,40 €
100+101+190+2 regionálne zóny 41,60 € 104,00 € 277,50 € 679,30 €
100+101+190+3 regionálne zóny 47,30 € 118,10 € 315,10 € 770,80 €
100+101+190+4 regionálne zóny 54,30 € 135,70 € 362,10 € 885,10 €
100+101+190+5 regionálnych zón 61,40 € 153,30 € 409,10 € 999,50 €
100+101+190+6 regionálnych zón 68,40 € 170,90 € 456,10 € 1113,80 €
100+101+190+7 regionálnych zón 75,40 € 188,50 € 503,20 € 1228,20 €
celosieťový + 190* 82,50 € 206,10 € 550,20 € 1342,50 €

Predplatné cestovné lístky - zľavnené (dieťa, mladistvý 6 - 17,99 r.)

Zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100+101+190 12,00 € 30,00 € 80,00 € 199,00 €
100+101+190+1 regionálna zóna 14,90 € 36,65 € 99,15 € 241,10 €
100+101+190+2 regionálne zóny 17,30 € 42,55 € 115,25 € 279,70 €
100+101+190+3 regionálne zóny 19,45 € 47,80 € 129,60 € 314,05 €
100+101+190+4 regionálne zóny 22,15 € 54,35 € 147,50 € 356,95 €
100+101+190+5 regionálnych zón 24,80 € 60,90 € 165,45 € 399,85 €
100+101+190+6 regionálnych zón 27,50 € 67,50 € 183,35 € 442,75 €
100+101+190+7 regionálnych zón 30,20 € 74,05 € 201,25 € 485,65 €
celosieťový + 190* 32,85 € 80,60 € 219,15 € 528,55 €

Predplatné cestovné lístky - zľavnené (žiak, študent, senior, ŤZP)

Zóny 7 dní 30 dní 90 dní 365 dní
100+101+190 14,10 € 35,25 € 94,10 € 231,00 €
100+101+190+1 regionálna zóna 17,65 € 44,10 € 117,60 € 288,20 €
100+101+190+2 regionálne zóny 20,80 € 52,00 € 138,75 € 339,65 €
100+101+190+3 regionálne zóny 23,65 € 59,05 € 157,55 € 385,40 €
100+101+190+4 regionálne zóny 27,15 € 67,85 € 181,05 € 442,55 €
100+101+190+5 regionálnych zón 30,70 € 75,65 € 204,55 € 499,75 €
100+101+190+6 regionálnych zón 34,20 € 85,45 € 228,05 € 556,90 €
100+101+190+7 regionálnych zón 37,70 € 94,25 € 251,60 € 614,10 €
celosieťový + 190* 41,25 € 103,05 € 275,10 € 671,25 €

*) Celosieťový predplatný lístok so zónou 190 je možné zakúpiť si iba v mobilnej aplikácii IDS BK.

Predplatné cestovné lístky na linku 901 je možné zakúpiť si v pokladni Autobusovej stanice Mlynské nivy (1. podzemné poschodie), alebo v mobilnej aplikácii IDS BK.


Dovozný lístok

Na prepravu nadrozmernej batožiny (väčšej ako 60 x 45 x 25 cm), bicykla, alebo zvieraťa si cestujúci označí dovozný lístok, alebo zľavnený 30-minútový lístok. Ten na prepravu batožiny platí 5 hodín (300 minút) vo všetkých zónach.

Pri použití elektronického lístka je možné dokúpenie elektronického dovozného lístka. Ten má v takomto prípade totožnú platnosť ako lístok pre cestujúceho.

Dovozný lístok neplatí vo vlakoch - v tých je potrebné zaplatiť dovozné podľa podmienok železníc (ZSSK, Leo Express).


Zľavy

Zľavnené (polovičné) cestovné sa poskytuje:
  • deťom a mladistvým od 6 do 17 rokov (vrátane),
  • žiakom a študentom do 25 rokov (vrátane),
  • seniorom vo veku od dovŕšenia veku 63 rokov,
  • osobám s ťažkým zdravotným postihnutím.
Bezplatne sa prepravujú:
  • deti mladšie ako 6 rokov,
  • sprievodca ťažko zdravotne postihnutej osoby odkázanej na sprievodcu,
  • sudcovia Ústavného súdu SR.

Občania nad 70 rokov majú nárok na bezplatnú ročnú električenku SeniorPas.

Osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, darcom krvi - držiteľom diamantovej Janského plakety, držiteľom preukazov účastníkov protikomunistického odboja a politických väzňov (a ich rodinným príslušníkom narodeným pred 17. novembrom 1989), držiteľom Osvedčenia účastníka národného boja za oslobodenie (a ich rodinným príslušníkom) s trvalým pobytom na území Bratislavského kraja sa ďalej poskytuje bonusová zľava 100 % z cien električeniek pre mesto Bratislava (zóny 100 + 101). Rovnaká zľava sa poskytuje aj žiakom a študentom s ťažkým zdravotným postihnutím dochádzajúcim do špeciálnych škôl v Bratislavskom kraji, ak nemajú trvalé bydlisko v Bratislavskom kraji a tiež držiteľom zlatej Janského plakety s trvalým pobytom v Bratislave.

Podrobnosti o zľavách a spôsobe preukazovania nároku na zľavu uvádza Prepravný poriadok IDS BK.


Predajné miesta lístkov IDS BK

Miesto predaja
Lístky na jednu cestu
Denné lístky
Predplatné lístky
Žlté a červené automaty áno (2 - 5 zón) áno nie
Červené multifunkčné automaty na žel. staniciach áno (všetky druhy) áno áno (na už vydané karty)
Aplikácia IDS BK elektronické, všetky druhy elektronické, všetky druhy áno
Internetový predaj nie nie áno
Novinové stánky áno (2 - 3 zóny) nie nie
Pošty v Bratislavskom kraji nie nie áno (na už vydané karty)
Predajne DPB
áno áno áno (všetky druhy)
Predajňa Arriva Mobility Solutions áno (všetky druhy) áno áno (všetky druhy)
Pokladne ZSSK áno (všetky druhy) áno áno (všetky druhy)
Vozidlá MHD elektronické, všetky druhy elektronické, 24 a 72-hodinové nie
Označovače na žel. staniciach elektronické, všetky druhy elektronické, 24 a 72-hodinové nie
Autobusy Arriva Mobility Solutions áno (všetky druhy, s okamžitou platnosťou) áno (s okamžitou platnosťou) len predĺženie platnosti predchádzajúceho PCL
Vlaky ZSSK áno (všetky druhy, s okamžitou platnosťou)* áno (s okamžitou platnosťou)* áno (7- a 30-dňové, na už vydané karty)*

* Cestujúci je povinný aktívne vyhľadať sprievodcu bezprostredne po nástupe.

Predajné miesta Dopravného podniku Bratislava

V tabuľke nižšie sú uvedené štandardné otváracie hodiny predajní cestovných lístkov Dopravného podniku Bratislava. Krátkodobé úpravy predajnej doby zverejňuje DPB na svojej internetovej stránke.

Predajné miesto
Pondelok - piatok Sobota Poznámka
Hlavná stanica
pred staničnou budovou
05:30 – 09:45
10:15 – 17:30
18:00 – 20:30
08:00 – 12:00
12:30 – 16:00
 
Železničná stanica Vinohrady
obratisko električiek
06:00 – 14:30
15:00 – 18:00
zatvorené  
Olejkárska ulica 1
budova DPB, a.s.
06:00 – 10:00
10:30 – 17:00
17:30 – 20:00
zatvorené  
Hodžovo námestie
podchod
06:00 – 20:00 zatvorené  
Dúbravka, M. Sch. Trnavského 9 (zastávka Švantnerova) 07:30 – 15:00 (utorok, štvrtok, piatok)
09:00 - 17:30 (pondelok, streda)
zatvorené

prestávka denne 13:00 – 13:30

Petržalka, Mlynarovičova 14 (zastávka Mlynarovičova) 06:00 – 14:30
15:00 – 18:00
zatvorené  

Všetky predajne umožňujú predaj čipových kariet a vyhotovenie fotografií na ne.

Predajné miesto Arriva Mobility Solutions (Zákaznícke centrum Slovak Lines)

Predajné miesto
Pondelok - piatok
Sobota - nedeľa
Autobusová stanica Nivy
(-1. poschodie, vestibul autobusovej stanice)
7:00 - 19:00

8:00 - 18:00


Pokuty

Ak sa cestujúci nemôže pri kontole preukázať platným cestovným lískom, alebo platným preukazom na zľavu, musí zaplatiť sankčnú úhradu (pokutu) a cenu základného 30-minútového cestovného lístka (1,20 €). Výška sankčných úhrad za cestovanie bez platného lístka je nasledovná:

  • 99 €* pri zaplatení priamo na mieste kontroly, alebo od 1 do 10 pracovných dní po kontrole (suma zahŕňa aj základné cestovné),
  • 120 € pri neskoršom zaplatení.

*) V prípade, ak si cestujúci zakúpi predplatný cestovný lístok (električenku) na 90 alebo 365 dní v predajni DPB do 10 pracovných dní od uloženia pokuty, uložená pokuta sa zníži o 50 % (90-dňový PCL) alebo 80 % (365-dňový PCL). Podrobnejšie podmienky sú dostupné na stránke DPB.

Za nezaplatenie dovozného za batožinu, bicykel a zviera cestujúci zaplatí sankciu 5 € (na mieste alebo dodatočne do 30 dní).

Dodatočné preukázanie zabudnutého predplatného cestovného lístka, alebo preukazu na zľavu je možné v doplatkovej pokladni DPB na Olejkárskej ul. 1 do 30 dní za manipulačný poplatok 5 €. Ak kontrola prebehla v regionálnom autobuse, dodatočné preukázanie sa realizuje v zákazníckom centre dopravcu Arriva Mobility Solutions.

Kontrolu tarifného vybavenia na linkách MHD Dopravného podniku Bratislava vykonáva revízor dopravného podniku, ktorý sa musí preukázať revízorským odznakom. V prípade kontroly sa približne po 15 sekundách od zatvorenia dverí zablokujú označovače cestovných lístkov. Z priebehu kontroly je automaticky zhotovovaný zvukový záznam.

Pokutu uloženú vo vozidlách MHD je možné zaplatiť:

  • v hotovosti alebo platobnou kartou revízorovi priamo vo vozidle,
  • v doplatkovej pokladni DPB, a.s., na Olejkárskej 1 v hotovosti, alebo platobnou kartou,
  • v predajniach DPB na Hodžovom nám. a Hlavnej stanici (v týchto predajniach nie je možné dodatočné preukázanie PCL alebo preukazu na zľavu),
  • bezhotovostne prevodom na účet, ktorého číslo oznámi revízor cestujúcemu pri kontrole.

Ak cestujúci nezaplatí pokutu priamo vo vozidle, je povinný preukázať sa revízorovi osobnými údajmi (občianskym preukazom, vodičským preukazom, cestovným pasom, povolením na pobyt) za účelom vymáhania cestovného a pokuty. V prípade, ak cestujúci neposkytne revízorovi osobné údaje, zistenie totožnosti cestujúceho vykoná privolaná policajná hliadka.

V prípade uloženia pokuty v regionálnom autobuse alebo vlaku je potrebné zaplatiť ju u príslušného dopravcu (Arriva Mobility Solutions, Železničná spoločnosť Slovensko, Leo Express).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dobrý deň,

ja chápem že treba pokutovať. No občas sa stane každému, že zabudne lístok a nevidím najmenší dôvod, prečo by ste nemohli pristupovať individuálne k pokutovaniu... Dnes som presne jednu dostal a nepovedal by som ani pol slova keby si nekupujem lístky (čo sa mimochodom dá jednoducho pozrieť, keďže ich kupujem cez aplikáciu, aj mesačenky...), proste stane sa a nevidím najmenší dôvod prečo by pán revízor nemohol aj na toto prihliadnuť pri pokutovaní a pokutu v takomto prípade neznížiť na 10-20€... Je to normálna a ľudská vec... Ani policajt vám nedá zakaždým plnú pokutu za rýchlosť... myslím že je to ten istý prípad, ako keď sa občas stane že niekto nemá lístok a je jasné, že si ich pritom kupuje, len proste má smolu.... Takže ďakujem veľmi pekne za spríjemnenie sviatkov. 🙂 Dúfam, že nabudúce keď urobíte prešľap na ceste alebo kdekoľvek tak si zaplatíte plnú sumu a nebude sa s vami nikto babrať a dá vám to pekne zaplatiť. (samozrejme že nie, len by ste sa mali nad tým zamyslieť...)

S pozdravom

Peter B.
Reakcia na: Peter8 #1:
A revízor má ako vedieť, že si jednorazový neplatič a nie chronický neplatič? Čestné vyhlásenie podpísané pred notárom?

Revízor denne počuje stovky výhovoriek a z toho je väčšina totožná.
Reakcia na: N/A #2:
S tým súhlasím, ako som uviedol dá sa to pozrieť v aplikácií, takže pomerne jednoducho. Ak ju nepoužíva, tak to beriem, s tým sa bohužiaľ nedá nič robiť. Poprípade ak niekomu skončí deň dozadu mesačenka a podobné veci, tak to tiež nie je nutne koniec sveta. Ale ako beriem, každý to vidí ináč.
Reakcia na: Peter8 #3:
A zníženie pokuty je možné len vo vzťahu k uhradeniu do XY dní alebo na mieste. Čiže buď udelí plnú pokutu alebo žiadnu.
Reakcia na: Peter8 #1:
1. nemal si lístok, dostal si pokutu
2. prečo píšeš, že by sme mohli pristupovať k pokutovaniu individuálne? Čo má tento web s pokutou, ktorú ti dal DPB? Možno by si mohol aj v stánku, kde predávajú lístky, skúsiť žiadať zníženie pokuty.
Reakcia na: Peter8 #3:
Ani výpis z aplikácie nehovorí nič o tom, či nechodíš každú druhú jazdu načierno. V Prahe som pred pár rokmi dostal pokutu po dvadsiatich ročných električenkách, lebo som zabudol. A čo som spravil? Proste som ju zaplatil a sťažoval som sa len sám sebe na seba.
Vidím že som pobúril dosť ľudí. Len som chcel poukázať na to, že môže občas byť aj iná cesta, chápem aj opačnú stranu. Každopádne, netreba zabúdať si kupovať lístok. Mier všetkým.
Meškanie vlaku klasika, bežím rýchlo na autobus(ktorý akurát prichádza) nech stihnem školu. Hneď po vkročení do autobusu vytahujem mobil a kupujem lístok cez SMS(nestihal som inou formou). Hneď ako sa pohol autobus sa postavil chlap, ktorý vedla mna sedel, že je revízor a ide kontrolovať lístky. Chlap, ktorý mi kukal do telefónu ako si kupujem lístok, mi dal pokutu za neskoré kúpenie…Musím pochváliť revizorov, fakt dobrá robota. Dúfam, že užívaš moju týždennú stravu. Keby si nekúpim listok, nepoviem ani slovo. Ale tento prístup mi príde chorý. #tyzdenhladovka:)
Reakcia na: Trtko11210760 #8:
Rozumiem, že ľudsky je to nepríjemné, ale naozaj nie je chyba revízora, že ty si porušil podmienky prepravy - obzvlášť ak o pravidelnom meškaní vieš. Keby si si poslal SMSku ešte z vlaku, alebo mal kredit na isicu ktorý priložíš pri nástupe k označovaču, nemal by si na tebe ako zgustnúť.
Reakcia na: Viko #9:
Prípadne cez aplikáciu, kde tiež ten lístok vieš mať hneď a vieš ho kúpiť prakticky kedykoľvek (vlak, cesta na bus, alebo hneď po nastúpení). Je mi aj divné, že študent (osoba, ktorá šetrí, kde sa dá), ktorý cestuje pravidelne MHD, nemá buď električenku, alebo nerieši aplikáciu/kartu, kde sú tie lístky lacnejšie, než keby ich kupoval "inou formou, ktorou nestíhal" (prípadne cez SMS).
Zdravim vás, chcem sa spýtať, koho mám kontaktovať/kam napísať, keď mi prišlo oznámenie, aby som uhradil pokutu za jazdu bez lístka, ale ja som nebol chytený revízorom, to je nejaké nedorozumenie... Ďakujem
Reakcia na: Cortezz77 #11:
Treba kontaktovať DPB, toto je len stránka pre nadšencov 🙂
Ale našiel som email prípadne T.C.
Všetko v tomto linku https://imhd.sk/ba/doc/sk/11380/Staznosti-na-mestsku-hromadnu-dopravu
Dá sa u vodiča AMS predĺžiť elektricenku aj na inú dobu trvania, než bola zakúpena predchádzajúca?
Mením ku 1.9. pracu aj lokalitu práce, stará mesačná elektricenka mi končí dnes a ešte potrebujem doriešiť posledný týždeň na starej trase. Dnes ráno som to skúšal u vodiča predĺžiť o 7 dní a nešlo mu to.
Reakcia na: samkoh #13:
Nie, má len možnosť "predĺžiť električenku", čo vygeneruje len novú platnosť od-do. Ak ti končí dnes, stále si stíhaš kúpiť od zajtra v eShope.
Je takový problém si měsíčník koupit přímo přes internet???? Však tato stránka je ostuda 21 století.Tady něco najít to jako nemám nervy a nebudu jediný.
Reakcia na: RostikCZ #15:
Ten problém mají akorát jedinci s podobnou inteligenční výbavou jako ty.
Reakcia na: RostikCZ #15:
Na to, že žiješ v 21. storočí, tak ešte nevieš rozoznať stránku dopravcu od informačnej stránky, ktorá s dopravcom nič nemá?
Ahojte, chceme kupit rocny listok pre 10rocneho chalana , viete mi poradit aky je rozdiel medzi Zľavnené predplatné cestovné lístky (žiak, študent, senior, dôchodca, ŤZP) a zľavnené predplatné cestovné lístky (dieťa, mladistvý 6 - 17 r.) , Okrem rozdielu v cene 20eur . Aky je v nich rozdiel? Dakujem
Reakcia na: pali81 #18:
Rozdiel je naozaj iba v cene. Keďže spĺňa vek pre lacnejšiu verziu, tak mu môžete kúpiť tú. Jediný problém by mohol byť vtedy, ak by mal na karte nahratú zľavu žiak - v tom prípade to bude potrebné riešiť s vydávateľom karty.
Reakcia na: 3pa3ck3 #19:
Dakujem
Ahojte,
znamena tato informacia o dennych (24h) cestovnych listkoch "Počas víkendov a sviatkov platí základný denný lístok pre skupinu najviac dvoch dospelých a troch detí (od 6 do 17 rokov)", ze napr. stvorclenna rodina - dvaja dospeli a dve deti - mozu cestovat celu nedelu/sviatok iba za 4,80€?
Reakcia na: TNM1 #21:
Áno, môžu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Ale aj sami dvaja dospelí, však?
Nie. Dieťa je v skupine povinné, len pre dospelých to neplatí.
Reakcia na: Miro #23:
Nie, nemôžu. Vitaj v IDS BK, systéme kde môžeš dostať pokutu za to že vás cestuje príliš málo. Toto je úplná absurdita ešte aj na pomery našej pseudointegrovanej dopravy.

A najlepšie je že to od nás preberajú aj iné mestá na Slovensku, takže sa z toho stáva štandard. Len preto že popletení tarifáci v DPB pred rokmi buchli do stola 🙄
Reakcia na: Pajo #24:
A neplatí to ani len pre deti 😁 😁 😁
Sú niekde na predaj nepotrebné komponenty z autobusov napr. Buse panely, označovače atď, alebo idú všetky do kontajnera za jurákom?
Reakcia na: Polocan_8998 #27:
V zásade ani nie, ale skús napísať dotaz na DPB a uvidíš čo odpíšu.
Zbytocne siahodlhe pravidla co sa tyka kupy cestovnych dokladov, v niektorych mestach na zapade maju napr. na vyber iba z dvoch listkov.
Doporucoval by som to zjednodusit, lebo ludia nemaju radi, ked musia prechadzat vela moznosti. Ked sa to zjednodusi tak uvidite, ze omnoho viac ludi bude mat zaujem cestovat mhd. Napr. o tej pokute a naslednej elektricenke som nevedel, cize lepsie prezentovat veci by bolo treba.
Zdravím vás pani,
uz to tu bolo niekde riešené, ale neviem nájsť vlákno s tou diskusiou.
Ako to je, keď niekomu skončila platnosť lístka, ale podľa CP mu mal ten 30 minútový lístok stačiť, len vozidlo meškalo a príde revízor?
Kamarát už pokutu zaplatil, tak asi nič nevyháda na Olejkárskej, či? Máte s tým nejaké skúsenosti.
Ďakujem.
Reakcia na: lucky89 #30:
Pokiaľ viem, týka sa to iba cesty, ktorá nebola s prestupom. Ale stále by som sa na DPB obrátil.
Reakcia na: lucky89 #30:
DPB to akceptuje len pri ceste bez prestupu a na *papierový lístok*. Pri akejkoľvek inej forme cestujúcich posiela do teplých krajín, lebo meškanie je očividne ich vina a majú zaň zaplatiť 🙂
Reakcia na: 810zssk #32:
Ak si niekto kupuje elektronický lístok na kartu, vie si na stránke DPB pozrieť prehľad zakúpených lístkov, aby mal dôkaz, že mal lístok, len mu skončila platnosť skôr, ako stihol bus prísť do cieľovej zastávky?
Reakcia na: TomJ #33:
Na stránke DPB nie, ale v konte karty áno. Tu nejde o to že by tie dáta neboli (však sú priamo na tej karte), ale o to že DPB má na háku a vidí príležitosť skásnuť extra peniaze od ľudí čo si poctivo kúpili lístok.

Môj plán je že ak sa v tejto situácii ocitnem, pokutu zaplatím na mieste a následne si cca 80 krát nekúpim lístok aby som si tie peniaze od DPB vybral naspäť. Povedzme si na rovinu, z čisto finančného hľadiska sa na cestovaní na čierno prerobiť nedá, revízorov je málo a koncentrujú sa do určitých časov a lokalít. Cestovné platím lebo nie som zlodej, aj na spojoch kde viem že na 100% revízor nepríde (možno polovica mojich ciest je mimo ich pracovnej doby), ale ak DPB odrbe mňa, nemám najmenší problém následne ekvivalentne odrbať aj ja ich.
Reakcia na: lucky89 #30:
Prepravny poriadok (https://www.idsbk.sk/download/175th001os51d.pdf) v bode B.3.39 hovori ze v pripade cesty bez prestupu je zavazny cas v CP, cize ak casova platnost listka skonci pred koncom jazdy len kvoli meskaniu busu, nemusi sa kupovat novy. V pripade prestupov to ale neplati, i ked niektory zo spojov meska.
A vyhadat sa da. Ja som vyhadal - ked sa menili listky z tych uzkych na siroke, ja som o tom nevedel a pouzil som uzky ked uz neplatili. Revizorovi som zaplatil pokutu na mieste, napisal som im nahnevany list o tom ze nemali nikde poriadne vyvesene oznamenia ze listky ktore mi pred 2 mesiacmi predali uz neplatia a ja som mal cestu zaplatenu, a oni mi peniaze vratili.
Reakcia na: wakko #35:
Zo znenia PP vyplýva že aj pri prestupe má lístok byť uznaný do zastávky do ktorej mal použitý spoj prísť najneskôr v čase konca platnosti lístka - keďže pre záväzné posúdenie platnosti lístka sa používa údaj v cestovnom poriadku, revízor vôbec nemá riešiť čas na hodinkách, lebo ten je pre PP irelevantný. Problém je že tarifáci DPB si to vykladajú rôznymi alternatívnymi spôsobmi.

Až v situácii kedy cestujúci nestihne prestup a použije neskorší spoj (ktorý do cieľa aj podľa CP dorazí až po konci platnosti lístka) má podľa PP vznikať potreba kúpy nového CL. Tu je tiež na debatu či je takýto postup zmysluplný alebo vôbec legálny (keďže cestujúci má uzavretú prepravnú zmluvu a dopravca ju musí naplniť), ale teda to aspoň má základ v PP.
Reakcia na: 810zssk #36:
V starsich PP to bolo tak ako to pisete, tam sa prestupy s CL1C neriesili. Urcite to muselo sposobovat problemy lebo pri viacerych prepravcoch nie je mozne urcit co sa vlastne stalo, ktory spoj isiel alebo nesiel nacas. Predpokladam ze preto do novsich PP napisali tu cast o meskani pri pouziti viacerych spojov. Kazdopadne teraz je to napisane tak ze pri prestupovani sa uz neda vyhadat ze CL1C skoncil predcasne kvoli meskaniu spoja (dokonca ani posledneho v ceste).
Reakcia na: wakko #37:
Ako píšem, tá časť o prestupoch sa podľa mňa vzťahuje na prípad kedy kvôli meškaniu ujde prípoj. Nie na situáciu kedy mešká spoj ktorý cestujúci stihol podľa pôvodného plánu.

Ešte raz, PP veľmi explicitne uvádza že pre posúdenie platnosti CL je rozhodujúci údaj v cestovnom poriadku. Nie údaj na hodinkách. Pokiaľ teda cestujúci je v spoji ktorý mal do nasledujúcej zastávky podľa CP prísť skôr ako skončila platnosť CL, tak tento CL nemá byť na základe čoho neuznaný, keďže časova platnosť sa posudzuje výlučne podľa údajov v CP.

To že DPB si to svojvoľne reinterpretoval aby mohol neodvôvodnene pokutovať ľudí ktorí si celkom zjavne poctivo zaplatili cestovné je už vec druhá. Ja sa v tomto kontexte ani veľmi nečudujem ľuďom čo cestujú načierno, keď dopravca hrá takéto hry s pokutovaním ľudí čo cestovné platia.
Reakcia na: wakko #37:
Spravne by bolo aby cestujuci dostal odškodne v pripade ˇeskania 3 min
Dobrý deň
mala by som otázku k cestovaniu regionálnym autobusom (Pezinok-Modra Zochova chata)
Ideme 24 detí, 10 dospelých. Je možné zaplatiť mojou nabitou autobusovou kartou za všetkých? Aké lístky dostaneme? Dajú sa aj nejako združovať, alebo ich bude 34 samostatných papierikov?
A ak ich bude 34, tak nebolo by rýchlejšie zaplatiť v hotovosti, než 34 priložiť kartu?
Len teda, je tam cenový rozdiel.
Ďakujem
Reakcia na: Mulan #40:
Dobrý deň, v tomto prípade je ideálne si dobiť dopravnú kartu tak, aby tam bol dostatočný počet finančných prostriedkov, pretože ak teda budú cest.lístky zakúpené z vašej dopravnej karty, takéto cest.lístky zakúpené z dopr.karty, sú výhodnejšie a sú o 10% lacnejšie, než lístky zakúpené v hotovosti (bez karty), avšak Pozor ! nemôžte mať však na vašej dopravnej karte zakúpenú tzv.električenku - pokiaľ ju máte, cestovné lístky nebude možné zaplatiť z dopravnej karty.
Postup bude teda taký, že vy ako majiteľ karty, budete mať jeden samostatný lístok pre seba a potom následne 1 hromadný lístok pre 10 dospelých (to bude na 1 cestovnom lístku) a 2 hromadné lístky pre deti (jeden lístok pre 15 detí a druhý lístok pre zvyšných 9 detí (na jeden lístok môže cestovať skupina max.15 ľudí), takže spolu by ste mali mať 4 ,,papieriky,, lístkov (svoj, skupina 10 dospelých, skupina 15 detí a skupina zvyšných 9 detí).

Pekný deň a šťastnú cestu.
Reakcia na: Dispecer2022 #41:
Si si istý že ide z karty vydať taký počet lístkov? Lebo napr. pri nákupe v MHD je tam limit tuším 9 lístkov na každý typ tarify, pričom to chápem tak že tento limit vyplýva z toho čo ide a nejde zapísať do karty.

Mne sa ako najvhodnejšie riešenie javí použiť appku kde je možné vydať jeden lístok pre všetkých cestujúcich.
Reakcia na: 810zssk #42:
Áno 🙂. Dokonca je to aj v Prepravnom poriadku takto definované.
Áno, druha možnosť je apka IDS, avšak pán / pani písal/a že ma kredit na karte, tak som som reagoval najmä na tuto otázku.
Reakcia na: Dispecer2022 #43:
Pozrel som PP a podľa neho je limit 15 ks lístkov na každú kategóriu cestovného. T.j. 9 obyčajných + 15 zľavnených. Zvyšných 9 detí na tú kartu nepôjde kúpiť.
Ak som si zakúpil zľavnenú električenku (ISIC) v septembri a v júni oficiálne ukončil štúdium, čím mi skončila platnosť zľavy na ISIC, je možné, že električenka ešte platí. Žltý označovač v autobuse sa tváril, že áno, podobne aj Ubian píše, že síce zľava nie je aktívna ale električenku mám ešte cca 60 dní?
Reakcia na: MP91 #45:
Teraz ked si o tom napisal tak si ta najdu a zoberu ti ju 😃
Reakcia na: MP91 #45:
Obávam sa, že tým, že nemáš ako preukázať svoj nárok cestovať za zľavnenú cenu, tak ti darmo platí zľavnená električenka - používať by si ju nemal.
Reakcia na: MP91 #45:
Áno, električenka ti platí do konca jej platnosti, aj keby ti ISIC na škole zablokovali.
Neviem sa dopátrať že ako si mám zakúpiť cez SMS dovozný lístok. Priletím do Viedne, odtiaľ Flixbusom na Autobusovú stanicu BA. Z nej sa potrebujem prepraviť na Hlavnú stanicu, kúpim si cez SMS lístok (pošlem na číslo 1140). Budem mať kufor 20 kg. Netuším, kde poslať správu na zakúpenie dovozného. Neskutočne komplikovaný proces...
Reakcia na: IvBub #49:
Hore v texte sa píše: "V cene SMS lístka je aj dovozné za príručnú batožinu". Pokiaľ so sebou neberiete vyslovene lodný kufor alebo bicykel, tak na bežný 20kg kufor to platí, ešte som nezažil, že by revízor premeriaval batožinu ako niekde na letisku.
Reakcia na: birch #50:
V poriadku, ďakujem za odpoveď. Možno ma zmýlili pojmy. Za príručnú batožinu som považovala, tak ako v leteckej preprave, napríklad ruksak na chrbte, nie 20 kg kufor.
Reakcia na: IvBub #51:
Za príručnú batožinu sa samozrejme považuje taká istá (aj rozmerovo veľká) batožina, ako v leteckej preprave. Akurát ju nikto vážiť nebude. Takže ak máte väčšiu, lístok na ňu treba. Dovozné sa ale formou SMS kúpiť nedá, iba že by ste si tie SMS lístky kúpili dva.
Reakcia na: Valec #52:
"Plateniu dovozného nepodliehajú: príručné batožiny, schránky so zvieratami, alebo iné predmety, ktorých rozmery nepresahujú veľkosť 60 cm x 45 cm x 25 cm"
To je mierne väčšie ako carry-on u aeroliniek, aj keď full size kufor to nie je.

Inak tá terminológia je trochu nešťastná, keďže v MHD je každá batožina z podstaty veci príručnou nakoľko tam žiaden cargo priestor nie je.

Btw, zažil už niekto revízora riešiť nezaplatené dovozné za batožinu? To som nevidel ani v 93kách a podobne, vždy som si to vykladal tak že pri tej smiešnej pokute čo za to je sa im to riešiť neoplatí.
Reakcia na: IvBub #49:
Na autobuske je kopa automatov, aj to je lacnejšie, tak by som išiel proste do papierového lístka, bude to jednoduchšie. Prípadne potom to kúpiť v aplikácii. SMS je najdrahšia forma platby, využíval by som to len ak naozaj z nejakého dôvodu nie je žiadna iná možnosť.
Reakcia na: 810zssk #53:
Keď už hovoríš o Cargo priestore, minule v 40 po odchode z autobusovej stanice hlásilo, aby cestujúci s batožinou využili police. Rád by som vedel, či je to hlásenie iba v 27Tr alebo je natvrdo nahrané pri tejto linke a prehralo by to aj v SORke.
Reakcia na: TomJ #55:
Nedávno som cestoval v 40 v Sorke a hlásilo to tiež
Cestovné lístky budú od roku 2025 drahšie základný lístok je zatiaľ 1,10€ od roku 2025 bude 1,20€ a zľavnený bude furt 0,55€. Nechápem prečo zdvihaju cenu základného lístka z 1,10€ na 1,20€. Ešte dodám že preto to zdvíha dopravný podnik Bratislava lebo kôli bezdomovcom lebo ty neplatia cestovné tak preto to zdvihnú Mia Mundokova 👍
Reakcia na: miamundokova7 #57:
Ja si myslím, že cestovné zvyšujú kvôli dysgrafikom a dysortografikom. Naopak dyskalkulikom je to jedno 😃.
Reakcia na: miamundokova7 #57:
Určite s tým nemá nič 23% DPH, inflácia a to že mestá dostanú že vraj budúci rok od štátu o 400 miliónov menej (aspoň tak som zachytil). Je to kvôli bezdomovcom isto.
Reakcia na: bobitwo #59:
mhd si zaraba na nas aj tak dobre , to ze ho riadia ludia co nemaju ani páru ako to naozaj funguje je iná vec. a to že sú v mhd bezdomovci to je pre mna absurdne , pokial nie su čistí a nemaju lístok tak tam nemaju co hladať. seru ma riadne .
Reakcia na: hudani #60:
Ako chceš tých bezdomovcov riešiť?
Kedy konečne zavedú 6 mesačný lístok? je vidiet,že sú to úplni neodborníci . trapne ako všetko v tomto štáte
Reakcia na: bobitwo #61:
Zvýšené kontroly , kludne aj mesto može poskytnúť policajtov. ako je vobec mozne že maju svoj autobus co je plny bezdomovcov a nikto ich neskontrokuje a nevyhodi. ja ked nemam lístok dostanem pokutu a vyhodia ma. to je ok vsak? zaujimave ze s tymto sa nestretam v inych štátoch, tam si to nedovolia. niekedy mam pocit ,že bezdomovci doslova ovladaju mhd vid 61 autobus , grciam ked rano omylom vstupim do nej. akym pravom ked si platim rocny lístok?
Reakcia na: hudani #63:
1/ máš ma výber 90 dňový a 365 dňový lístok. Nestačí? Ale normálne rozmýšľam, kde majú 180 dňový lístok.
2/my chceš povedať, že v iných štátoch bezdomovci necestujú MHD? V ktorých štátoch napríklad?
Reakcia na: bobitwo #64:
Ad 1: Napr. KE, ale iba celý. Aj NR a PP, tam aj zľavnený.
V TT, naopak, iba študentský.
Mňa by zaujímalo, aký je pre DPB problém mať na predajniach aj lístky pre vyšší počet zón, prípadne ich tlačiť(ako ZSSK)?
Reakcia na: samkoh #66:
1. Nízky predaj.
2. Absencia tlačiarne.
Reakcia na: samkoh #65:
Aký zmysel má 180 dňový lístok? Treba ho? Nie je to len rozmar, že niekto ho má, tak ho chceme aj my?
Reakcia na: 810zssk #67:
2. Potvrdenky o zakúpenom PCL sa už netlačia? Či je to len papier nevhodnej akosti?
Reakcia na: Viko #69:
No takú potvrdeniu by si veľmi ťažko označoval v označovači 🙂
Reakcia na: bobitwo #68:
Napr. pre ľudí na polročnej stáži/Erazme.
A ty si tvrdil, že nevieš, či ešte niekde polročný lístok majú, tak som ti uviedol 3 krajské a 10. najväčšie mesto v SR, ktoré polročnú električenku majú.
Mimochodom, zaujímalo by ma, aký má v KE zmysel, že polročná električenka je len za plnú cenu. Trnavskú verziu, že len pre študentov(práve kvôli Erasmu a stážam) ešte viem pochopiť.
Reakcia na: samkoh #71:
A keď si stážisti kúpia dve 90-dňové, v čom to je pre nich iné?
Reakcia na: Viko #72:
Je to drahšie.
Reakcia na: samkoh #71:
Prezradím ti tajomstvo, o ktorom ti možno nevedel.
1/ štandardný semester na Slovensku má 13 týždňov (91 dní, rátam aj víkendy) a 4-6 týždňov skúškové, to je 119-133 dní, čo znamená, že 180 dní je zbytočných, či už pre stážistu, alebo človeka na Erazme. Ak by zostal celý školský rok? 238-266 dní. Zase 180 dní je ti na nič
2/ štandardný školský rok na ZŠ a SŠ má 10 mesiacov, tak ten 6 mesačný lístok ti je na 3 veci.
3/ skúšobná doba v robote? 3 mesiace
4/ veľa ľudí dostane v robotu prvú zmluvu na dobu určitú, štandardne to je 1 rok.

Takže stále mi uniká pointa. Ročný lístok (365 dní) je ekonomicky najvýhodnejší, 90 dní je super, ak neviem, čo bude, ale chcem mať výhodu flexibility, predsa len čo bude za 3 mesiace viem skôr odhadnúť ako to, čo bude za pol roka.

A áno, nemal som vedomosť, kde všade majú taký lístok, preto som sa pýtal.
Osobne v systéme kedy sú výdaj a kontrola PCL plne digitálne, nevidím dôvod aby existovali len nejaké preddefinované druhy časovej platnosti. Normálne by v predaji mohli byť PCL s akoukoľvek platnosťou od 1 do 365 dní, samozrejme so zachovaním degresie cestovného tak aby sa viac oplatili tie dlhšie platnosti, a keď niekto chce PCL na 42 dní, tak nech ho dostane.
Reakcia na: 810zssk #75:
A prečo sa zastaviť práve na 365 dňoch? Čo keď ja by som chcel 366? Alebo rovno 1095 aby som ušetril čo to dá?
Reakcia na: Cancer #76:
Tak jednak je nejaká spodná hranica za ktorú už to cestovné klesať nemôže (t.j. nedomnievam sa že prípadný lístok na 1095 dní by bol v prepočte lacnejší ako dnes lístok na 365 dní), a potom je primárnym problémom to že občas to cestovné treba zvýšiť 🙂
Reakcia na: 810zssk #77:
nuz, len munimalne v pripade prestupneho roka by bolo vcelku dobre keby sa ten listok dal aj na 366 dni, bo inac to rocny listok nie je.... 😃
Reakcia na: si #78:
Keďže si pýtaš postup do autistickej ligy, tak technicky by ročný lístok musel mať platnosť 365,242 dňa a aj to by sme museli definovať, či sa pod dňom rozumie tzv. hviezdny deň (zem sa otočí o 360° okolo svojej osi) alebo slnečný deň (zem sa otočí tak, aby nastali dva zenity po sebe, ergo viac ako 360°, pričom tie stupne navyše závisia či sme v afeliu alebo periheliu) 😁
Reakcia na: 810zssk #77:
Veď práve kvôli tomu neustálemu zdražovaniu by sa mi oplatil 1095-dňový.

Ak by som si pred prvým zdražením kúpil lístok na 1095 dní (hoc aj v cene 3x cena 365-dňového v danom roku) zaplatím menej ako keby som si musel každý rok po zdražení kupovať nový ročný (kde cena môže byť zvýšená kludne každý rok), nie?

Dopravca síce dostane takto menej, ale zase dostane zaplatené na x rokov dopredu a má cestovné odomňa garantované.
Reakcia na: si #78:
Však on ani nie je ročný, je 365-dňový. Ale fascinuje ma, ako sa práve bohatý ajťák zavzdušňuje nad tým, že ho okradli o deň.
Reakcia na: S499.1023 #81:
ono to je skor o principe... ale viac ako pri "rocnych" ten problem mozes vidiet ak si kupujes "mesacne" - kym v minulosti to bolo na realny kalendarny mesiac (a ano, den vo februari ta v konecnom dosledku stal viac ako den v juli) a pamatal si si ze vzdy k prvemu (alebo 10temu alebo ako si si vybral) potrebujes kupit novy/predlzit, tak pri tomto sucasnom sa Ti to v priebehu casu meni a posuva.... a teda v konecnom dosledku sa ti lahsie stane ze "zabudnes" alebo si neuvedomis a budes cestovat bez platneho listka.....
Reakcia na: si #82:
To je naozaj v dnešnej dobe google kalendárov zásadný problém.
Reakcia na: si #78:
V akomkoľvek z mojich historických návrhov nájdeš 365 dňový lístok nahradený 1 ročným, lebo úplne súhlasím že je to oveľa normálnejšie riešenie než sa opúšťať na strate tržby z jedného dňa za štyri roky, ale to už je mimo témy ktorú sme tu riešili a je zbytočné to do nej zaťahovať lebo ju to len zbytočne komplikuje 🙂
Reakcia na: Cancer #80:
Lenže za tie roky inflácia zmaže ten cool benefit tvojej platby vopred a garancie tržieb. Nemôžeš nechať ľudí zaplatiť si v roku 2025 cestovné za aktuálne ceny do roku 2050 lebo v 2050 tie peniaze budú mať nejakú inú hodnotu.
Reakcia na: si #82:
Lebo v modernej dobe nemáš žiadnu možnosť si pripomenúť, kedy ti končí niečo... Keby tak existovali kalendáre, či už na stôl, alebo vreckové... Alebo kalendár v mobile, alebo pripomienka... Alebo si nalepiť papierik s dátumom na viditeľné miesto, monitor, električenka, vchodové dvere... Keby tak existovali nejaké možnosti... Škoda že neexistujú...
Reakcia na: 810zssk #85:
Ale poskytne kapitál za nominál v dnešných cenách. S tým sa dá pracovať na oboch stranách.
Chcel som predĺžiť dieťaťu ročnú električenku (na ISIC, len Bratislava, typ zľavy Dieťa/mladistvý), ktorá končí v januári. Problém je s dovŕšením 18 rokov v novembri, keďže vtedy končí platnosť zľavy. Tým pádom mám pod kartou "Nie je možné predĺžiť", ale informácia, aký iný typ lístka (a ako) si kúpiť tam nie je 🙂
Ročná električenka do 17 rokov stojí 99,50. Teoreticky by som mohol kúpiť do novembra 3x 90 dní, ale to je 3x40=120€, čo je viac ako ročná žiak, študent, senior, dôchodca, ŤZP (119,50€). Ja by som kúpil aj tú študentskú (ale v eshope nemám tú možnosť), ale neviem, či tam tiež nebude problém, že to vždy bude presahovať tri mesiace cez začiatok ďalšieho školského roka.
Ako je najlepšie postupovať?
Reakcia na: tr3mp #88:
V súčasnosti máš jedinú možnosť, a to zmieňovanú kombináciu "kúpiť do novembra 3x 90 dní".
Dlhšiu ako do novembra dostaneš len základnú (bez zľavy), nakoľko nárok na zľavu pre dieťa končí 18. narodeninami a na zľavu pre žiaka v školskom roku 2025/26 ti žiadna škola dnes potvrdenie nevydá.
Reakcia na: Valec #89:
Čiže prepnúť sa na režim, aby ročná električenka začínala cca v septembri. Potvrdenie o návšteve školy sa vydáva v septembri, ale dokedy platí? Lebo školský rok je do augusta, ale ak by do augusta platila aj zľava, tak by sa ročná električenka nedala kúpiť. Čiže predpokladám, že toto potvrdenie musí mať o niečo dlhšiu platnosť. Je to do konca septembra, alebo dokedy?
Automat s možnosťou platby kartou pri Avione vydáva menšie lístky, ktoré sa nedajú ani označiť v označovači, orazilo tam len mikroúdaj v pravej časti lístka.
Reakcia na: tr3mp #90:
Sorry, až teraz som na to narazil.
Potvrdenie pre daný školský rok ti dáva nárok na zľavu až do 30.9.,takže ak si ho vybaví v škole hneď 1.9., tak má 30 dní na kúpu ročnej električenky.
Reakcia na: Valec #92:
Pred pár rokmi bolo potvrdenie vždy vydávané iba do 31.8 ...
Ale zase vedeli ho vydať skôr ako 1.9 pre daný rok tak v auguste sa dala zariadiť ročná elektricenka
Reakcia na: Ma178rek #93:
Vidíš, časy sa menia, a občas aj k lepšiemu. 😉
Reakcia na: 810zssk #84:
Je zaujímavé, že pri STK a EK to ide, kontrola ti platí do rovnakého dátumu o dva roky, a u CL to nejde? Rovnako naša "mesačná" diaľničná známka je na 30 dní, kým maďarská do rovnakého dátumu nasledujúceho mesiaca, čiže vlastne jeden mesiac a jeden deň. Ale zato ročnú známku majú len do 31.1. nasledujúceho roka.

Ja som si nedávno predplatil u nemenovaného operátora paušál na 12 krát 30 dní, čiže na "rok" trvajúci 360 dní
Reakcia na: Solider #91:
Mne sa to tiež stalo, ale v mlynskej doline. Ja som však tlačil 4 lístky a posledný bol malý. Tiež mi ho nešlo označiť a bál som sa či s tým nebude mať revízor problém, preto už radšej lístky nepoužívam a kupujem si ich cez apku.
Reakcia na: Ma178rek #93:
Keď som začínal ma strednej v 2004, tak platilo, že potvrdenie platí do konca septembra.
Reakcia na: bobitwo #97:
U DPB to bolo dokonca si 15.10.
Od 1.6. sa zvyšuje cestovné (100+101 365dní) 263€, papierový 30-minútový lístok 1,20€
Konečne sa zdražuje. Veď tie ceny boli úplne smiešne. Bratislava-Malacky 4€ paráda.
Reakcia na: Pajo #101:
Zóna 100 sa od 1.6. počíta už len ako jedna tarifná zóna, takže by mal do Malaciek stačiť 5 zónový za 3,50 nie? 100+101, 111, 221, 231
A spolu s touto spravou info, ze ceny paliv klesli uz na uroven zpred vojny na UA. 😈 😎
Takže cestovanie autom z 1 reg. zóny vychádza iba 30€ drahšie ako mesačný lístok. Blahoželám dopravný podnik, toto určite motivuje ľudí prejsť na hromadnú dopravu👎
Reakcia na: Konsolidácia #104:
Väčšinou je to o tom, či máš v cieli cesty možnosť parkovať a za koľko €.
Reakcia na: Konsolidácia #104:
Tak isto, to auto tiež nie je zadarmo, aj servis okolo auta.
Reakcia na: Konsolidácia #104:
To neviem ako si vypočítal(a), mňa len PZP + havaríjne poistenie stojí 881 eur ročne, kým ročný PCL stojí pre 3 zóny (100+101+111) stojí 378 eur. Bez benzínu, pravidelnej výmeny pneumatík dvakrát ročne, servisných prehliadok, opráv, atď.
Reakcia na: 810zssk #107:
nuz, ale pokial ta mesto v spolupraci s DPB uci (napriklad roznymi behmi a plesnami v opere), ze uplne bez auta sa v meste zaobist je cisty masochizmus, tak tieto naklady mas bez ohladu na to ci si ten predplatny listok kupis alebo nie.....
Reakcia na: si #108:
Osobná otázka: koľkokrát si sa niekam nedostal MHD kvôli nejakému behu alebo plesu v Bratislave za posledných 10 rokov? Alebo niekto z tvojej rodiny či okolia?
Reakcia na: 810zssk #107:
čiže keď vlastníš auto, a nechodíš ním do práce, tieto veci nemusíš platiť či ako? píšem len o nákladoch na dopravu, poistku platím aj bez toho či auto jazdí alebo nie😏
Reakcia na: Konsolidácia #110:
Ty máš auto, ktoré len parkuješ a nikam s ním nejazdíš?
Reakcia na: bobitwo #111:
mám také dve, radšej pôjdem sockou😃
Reakcia na: bobitwo #111:
napr. ja mam auto, ktorym jazdim prakticky len cez vikendy - mimo BA (takze poistky & spol platim tak ci tak). cez tyzden stoji na parkovisku. po BA jazdim na bicykli, pripadne MHD. teda doteraz. MHD vyuzivam zriedkavo, elektricenka sa mi neoplati, kupujem si 1-razove e-listky. aj doteraz mi to uz vychadzalo rovnako autom ci MHD, teraz sa to naklonilo viac k autu. ale zavisi to aj od toho, kam potrebujem ist - ci mam v cieli kde zaparkovat (zadarmo). s platenim parkovania zatial vacsinou cenovo vyhrava MHD.
Reakcia na: poistovna #113:
To auto máš a používaš ho na cestovanie. Teda náklady sa rátajú. Nemôžeš sa tváriť, že náklady na servis auta, kúpu si účtuješ len cez víkend a cez týždeň mám náklady len palivo.
Reakcia na: bobitwo #114:
netvarim sa tak. ale ked auto uz mam kupene, poistky platit musim (ok, musim len 1, platim 2), tak rozdiel oproti tomu, ci idem autom len cez vikend, alebo este aj trebars v utorok vecer po BA, je pre mna ozaj len cena benzinu.
Reakcia na: poistovna #115:
Ale cez víkend predsa tiež niekam cestuješ tým autom. Keby si ho nemal, použiješ VHD, alebo pešibus, bicykel, kolobežku, či iný dopravný prostriedok.
Reakcia na: poistovna #115:
Aha, čiže jazda utorok večer ho neopotrebuje?
Reakcia na: Viko #117:
tak si to auto a jeho naklady na pouzitie skusme prirovnat k takemu beznemu uzivatelskemu pc prevadzkovanemu legalnym sposobom (teda nie s upiratenym software

aj k tomu PC okrem HW potrebujes mat kupene licencie na pouzity software, pripadne platne subscriptions (ktore obnovujes v nejakych intervaloch podobne ako poistky od auta) a je uplne jedno ci to PC mas vypnute a odlozene kdesi v rohu, alebo na nom pracujes.... a teda to co do nakladov na to ze to PC zapnes aj v utorok a nielen cez weekend asi budes uvazovat akurat spotrebovanu elektriku (=pohonne hmoty) a nie aj naklady na licencie a subscriptions k software, ktore potrebujes mat a mas zaplatene bez ohladu na to ci to PC je zapnute a pouzivane alebo nie....
Reakcia na: bobitwo #109:
je vela rokov co mhd vyuzivam doslova sporadicky a 99% mojich ciest realizujem autom, takze o behoch a inych blbinach pokial nie je start/ciel mojej cesty zrovna v dotknutych lokalitach ani neviem.....

avsak mojou poznamkou narazam na to, ze jednym z najdolezitejsich faktorov pre verejnu dopravu je to aby bola spolahliva, stabilna (aj v case), comu rozne zbytocne vyluky nepridavaju.... (ale rovnako tak k tomu "prispievaju" aj rozne precislovania a premenovania realizovane z pohladu jedninca mimo system sposobom ze len aby sme nieco vykazali a pripadne si na tom vybudovali svoj pomnik....)
Reakcia na: si #119:
Uzávierka komunikácie z dôvodu behu sa týka všetkej dopravy, nielen MHD. Preto celkom nerozumiem tomu, prečo:
* ak je MHD presmerovaná/zdržaná/vylúčená z dôvodu uzávierky komunikácie, je to dôvod na prechod do IAD
* ak je IAD presmerovaná/zdržaná/vylúčená z dôvodu uzávierky komunikácie, z nejakého dôvodu to do žiadnej zmeny používaného druhu dopravy nevyústi
Reakcia na: Konsolidácia #104:
A zabudol si tak nepodstatnú položku ako samotná investícia, teda rozdiel medzi kúpnou cenou a predajnou cenou prepočítaný na roky.
Reakcia na: Vladimír #120:
pretoze ta uzavierka obvykle v pripade MHD a behov (kde to je vidno najviac) znamena, ze mas nahradnu dopravu cez uzavrety usek v podobe pesieho presunu, kdezto v pripade pouzitia vlastnej plechovice ak zrovna nesmerujes do uzavreteho miesta tak sa tomu vcelku polahky vyhnes oblukom....
Reakcia na: si #122:
Takže určite nájdeš náhradnú dopravu, kde ma MHD vyhodí na jednej strane trasy, prejdem na druhú stranu a musím nastupovať na ďalší spoj.
Reakcia na: si #122:
Nechce sa mi to rátať, ale podľa mňa sú takýchto prípadov (MHD preseknutá s nutnosťou pešieho presunu, IAD má možnosť odklonu) v jednotkách kusov ročne, a aj to v okrajových časoch.

Typická výluka, akých sú ročne desiatky, predstavuje uzatvorený úsek, ktorý tak autom ako aj v MHD obídeš obchádzkou.
Reakcia na: si #118:
Nepochopil si ma. HW, ktorý viac beží, skôr dožije.
Reakcia na: Viko #125:
aj to zavisi od toho "ako" bezi, najhorsie su prechodove stavy (ahoj start-stop system 😃 )

a ked sa vratime k autam - o co lepsie predas (alebo o co spolahlivejsie bude) 15rocne auto s nabehom 5000 km oproti takemu co ma najazdene 150000km ? - uprimne to s mensim nabehom bude asi o dost rizikovejsie (obvzlast ak nebolo skladovane v zakonzervovanej podobe ....)

a pri HW to mas podobne, kondiky sa Ti vysusia a stratia kapacitu bez ohladu na to ci boli zapnute alebo vypnute....
Reakcia na: si #126:
Máš auto? Máš. Sú naň nejaké ročné náklady? Sú. Musel si ho kúpiť za nejaké peniaze? Ak si nedostal darom, tak áno. Je úplne jedno, či ním ideš len na Dušičky na cintorín, alebo ním chodíš do práce. Tie náklady nezmizli. Keby si to auto nemal, tak nemáš ani tie náklady. Je to veľmi jednoduché.
Reakcia na: bobitwo #127:
jasne, len to je "rezia"
a toto mesto svojimi roznymi krokmi drzi vacsinu obyvatelov v strehu, ze bez toho auta mozu byt zo dna na den bez moznosti dopravy (skus si spomenut napriklad na nedavne "optimalizacie" niektorych perifernych liniek), takze nemat auto si v principe vacsina obyvatelov v produktivnom obdobi zivota dovolit nemoze a teda tie fixne naklady uz pokryte maju.... a pre tychto obyvatelov je to rozhodovanie naozaj len o priamych nakladoch na pohonne hmoty, mozno nejaku mocovinu a pod.; kedze ten zvysok musia mat zaplateny tak ci tak....
Reakcia na: si #126:
Typický kritik všetkého, čo nevyskúšal. Už dvanásť rokov jazdím autami so start-stopom a po tom, čo som si na prvom overil, že to nemá dopad na životnosť ani spoľahlivosť (tiež som tomu zo začiatku neveril ale ja sa nechám presvedčiť racionálnymi argumentmi), na ďalšom už ho vôbec nevypínam.
Reakcia na: S499.1023 #129:
Ja som mal start-stop 10 rokov, zo začiatku som ho nevypínal a teda dosť mi liezlo na nervy to polsekundové zdržanie, kým sa motor znovu naštartoval, počas ktorého ani nešiel posilovač a človek mal pocit, že auto nemá pod kontrolou. Po čase som start-stop už vždy vypínal vrámci predletovej prípravy. Teraz mám hybrid, kde teda už tento problém nie je, ale zase musím robiť predletovú prípravu kvôli vypínaniu pípania pri prekročení rýchlosti o 1 km/h. Považujem sa skôr za proeurópskeho eko-bio liberála, ale dúfam, že povinnosť mať tieto dve hlúposti čo najskôr niekto zruší.
Reakcia na: si #126:
S kondenzátormi sa mýlite. Napríklad v bežnej spotrebnej elektronike sú dimenzované na 2000 hodín používania (MTBF – mean time before failure), hoci väčšina v realite vydrží fungovať dlhšie. Čas ich ničí tiež, to sa nedá poprieť – najmä vysychanie dielektrika, ale oveľa viac zavážia tie hodiny prevádzky, než vek. Teda Viko má pravdu, používaný hardvér skôr odíde a kondenzátory sú dobrý dôvod, na ktorom sa to dá demonštrovať. Je k tomu veľa zdrojov online.
Reakcia na: si #126:
5000 km na 15-ročnom aute je určite podozrivé, ale kebyže sú vedľa seba rovnaké autá za rovnakú cenu s 40k km a 150k km, tak chcem vidieť toho, ktorý zoberie to so 150.. 🙂
Reakcia na: Andy #130:
Lenže dnes ti už start-stop napríklad naštartuje už keď sa auto pred tebou pohne. Určite nemáš rýchlejšie reakcie. A načo presne ti bol posilňovač na stojacom aute?
Pípanie sa na mojom dvojročnom aute našťastie ešte dá vypnúť raz a navždy.
Jediné, čo vypínam pri každom štarte, je generátor vrčania ale už viem, ako na to, takže pri najbližšej garančke bude odpojený kábel od vibrátora a bude pokoj.
Reakcia na: S499.1023 #133:
Generátor vrčania? Nebodaj máš elektromobil? Ja som to našťastie vyriešil tak, že v servisnom nastavení sa dá upraviť hlasitosť toho vrčania. A dá sa dať aj na hodnotu 0. Predtým som vyťahoval konektor k tomu repráčiku, aby bolo ticho (lebo som si popravde myslel že mám niečo v prevodovke, taký zvuk to robilo). Len to vyhadzovalo chybovú hlášku. Chcel som tam dať nejaký rezistor potrebnej hodnoty aby si elektronika myslela, že je pripojený repráčik potrebnej impedancie, ale úprava v softvérovom nastavení to vyriešila. Moje druhé elektrické približovadlo našťastie tento nezmysel nemá, tak som to riešiť nemusel. Okrem iných úprav som dal aj vypnúť pípanie pásov, lebo keď idem kilometer do Lídlu cez zónu 30, som lenivý sa viazať. A rovnako som lenivý nákup niesť domov kilometer z Lídlu peši.
Reakcia na: Andy #132:
To by som musel poznať históriu toho auta, 150 tkm na pravidelných dlhých jazdách je určite lepšie ako 40 tkm najazdených na 2x 3 km denne so studeným motorom.
Reakcia na: upravovač fotiek #134:
Nie, mám poctivú boomerskú benzínovú Octaviu RS. A keďže ten moderný motor je totálne tichý, tak si nejaký idiot vo VW myslel, že si to kupujú len delulu petrolheadi, tak to auto vybavili excentrickým vibrátorom na motorovej priečke. Našťastie jeho odpojenie negeneruje žiadnu chybovú hlášku. Inak tento nezmysel malo aj predchádzajúce auto ale tam sa to dalo dvoma klikmi na displej natrvalo vypnúť. Tuná sa to po každom naštartovaní zapne znova. Koncernová manažérka pre imbecilné výhovorky mi na môj complaint odpovedala, že auto musí byť po každom naštartovaní v homologačnom stave a homologované bolo s vrčadlom zapnutým. Jednak je to nezmysel, pretože napríklad nastavenú vzdialenosť na adapťáku si to pamätá, asistovanú jazdu a prediktívny tempomat mi to tiež nepchá po každom štarte, jednak je to hlúposť, pretože ten pseudošportový režim nič okrem vrčadla neovplyvňuje. Ale keď som jej to napísal, odpovedala mi, že je to tak, ako to je a nedá sa to zmeniť.
Predpokladám, že vieš, že v zóne 30 ťa pásy chránia najviac ale proste chceš ísť svojim suicidálnym tendenciám v ústrety.
Reakcia na: S499.1023 #129:
kazdy start generuje urcite javy, v pripade ze sa startuje motor uplne studeny, je "amplituda" tychto javov vacsia ako v pripade uz zahriateho motora, ale stale tam je.... nuz a potom je to uz len o cyklickom namahani a to ako to je nadimenzovane (da sa predpokladat ze dnes ked to je "povinne" tak snad to je uz aj v tomto zohladnene), kazdopadne redukovat pocet tychto cyklov na skodu nie je

PS: v tom co je teraz vonku by mi pri vypnutom motore chybala beziaca klima 😛 (neskusal som, ale pochybujem ze by to dovolilo tahat z baterky)
Reakcia na: mi.v #131:
nuz, kondenzatoru napriklad dost vadi prostredie/teplota v ktorom funguje a co sa dost casto neriesi

a bezny problem napriklad pri PC a ich zdrojoch v pripade dlhodobo zapnutych (24x7) exemplarov je, ze kym to je zapnute tak to ide, ak sa to ale z nejakeho dovodu vypne, tak sa to uz zapnut nepodari a treba vymenit zdroj....
Reakcia na: si #128:
Takže "réžia" sa neráta, len pohonné hmoty... Sme doma.
Druhá vec, nejak sa stratilov étere, koľkokrát sa stalo, že pri náhradnej doprave, že ma MHD vyhodí na jednej strane trasy, prejdem na druhú stranu pešo a musím nastupovať na ďalší spoj.
Reakcia na: bobitwo #139:
iste ze reziu neratas ked ju platis bez ohladu na to aky sposob dopravy pouzijes.... mas to uplne podobne ako ked si kupujes predplatny listok a potom neriesis ci nastupis na jednu zastavku alebo nie... pretoze pouzijes nieco co uz mas a nepridava Ti to naklad navyse....
(alebo teda este opacne - ked nenastupis a prejdes tu zastavku pesi aj ked mas vo vrecku platnu elektricenku, co si usetril ?)

a kedy sa stalo - napriklad tu:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/24020/Zmeny-liniek-IDS-BK-po%C4%8Das-bratislavsk%C3%A9ho-marat%C3%B3nu
a mozes si vyhladat:
"Na križovatke Štúrovej a Jesenského bude zriadená náhradná konečná zastávka Centrum. Z tejto zastávky bude potrebné vykonať peší presun na zastávku Centrum pred Starou tržnicou," - takze to nie je len prechod cez ulicu, ale vyse polkilometrova prechadzka....
Reakcia na: S499.1023 #136:
Zaujímavá konštrukcia. Spravia motor tichý a bez vibrácií, aby potom pridávali vibrátor. To mi pripomína CVT prevodovky v niektorých autách, ktoré sa chovali ako keby mali pevné stupne, lebo vraj to ľudia tak chceli. Kolegova Audina A4 s prevodovkou Multitronic sa našťastie tak nechvová. Nenormálne sa mi páči práve to, ako drží konštantné otáčky a plynulo zrýchľuje. Keby som nemal elektromobil, tak by som niečo také chcel (aj keď nie v takej veľkej jachte, ale obávam sa, že DAF 66 by nebol ideálny na denné jazdenie).
Priznávam sa, že neviem, že práve v zónem 30 ma pásy chránia najviac. Suicidálne tendencie nemám, to ma prešlo už dávno a som moc rád.
Reakcia na: si #140:
Predplatný cestovný lístok je celkový náklad na danú službu. Tak isto, ak mám auto, tak cena auta, všetky poplatky a servis + palivo mi dávajú celkový náklad. Bez auta sa ním cestovať nemôžeš.

To je rovnaký argumenty ako od fanatika z Cyklokoalície, že on jazdí na biku zadarmo a najazdí tak 10 tisíc km ročne. Videl som ten bike, celoodpružené XC za 3500€. Keby som si sám neservisoval bicykel, tak mu to možno zožeriem. Predná vidla a zadný tlmič by mali mať podľa výrobcu servis každých 100 hodín jazdy. Ak najazdí 10 tisíc ročne a tvárime sa, že je športovec a jazdí s priemerkou 20km/h, tak ročne to má 500 hodín. Ale šetrí, tak raz ročne servis vidly a tlmiča 200€. Reťaz tam vydrží tak 2000km plus mínus, nová stojí 40€ a potrebuješ ich 5, teda 200€. Kazeta sa ti tiež používaním opotrebúva, nová stojí 130€ a málokedy prežije v dobrom stave 20 tisíc km. Tie isté plášte som mal aj ja. Predný vydrží tak 10 tisíc km, ak ho derieš prevažne na asfalte, zadný zoderieš po 3000km. Každý z tých plášťov 70€. Takže len na nutnom servise to je 750€ ročne a to aom nerátal servis, ako rozobrať a vyčistiť kolesá a ložiská, treba čistiť reťaz a mazať, centrovanie kolies, brzdové platničky atď... Si na 800-850€ ročne ak si robíš všetko sám, okrem servisu vidly a tlmiča. Samozrejme ak si to robíš sám, potrebuješ k tomu náradie, vstupná investícia je cez 200€ na to najnutnejšie. Pokiaľ nie si technicky zdatný a dávaš to do servisu, 1200€ ročne fukne ani nevieš kedy pri takom nájazde. Ale jej, fešák sa vozí "zadarmo".
Bobi to nejak moc všetko prežíva. 🙄
Reakcia na: bobitwo #142:
v pripade auta, ak si nim nesiel, tak si usetril nejake pohonne hmoty.... zvysok si dovolim tvrdit ze budes platit rovnako

a ak sa bavime o opotrebovani, tak napriklad aj ked nechas auto hnit na ulici 5 rokov a nikde s nim nepojdes, tak 9 z 10 servisakov ti bude tvrdit ze mu mas vymenit pneu, pretoze su uz stare, aj ked nie su vobec zjazdene....
a co sa tyka bicykla, ako dieta a pubertiak som na tom najazdil dost, najprv skladacka eska a neskor klasicky cestny "favorit", ale teda nepamatam ze by na tom bola nejaka zasadnejsia udrzba; ten favorit za svoj zivot dal takmer 100000 km kym som na nom neurval jedno ozubene koleso vzadu..... (mal som tam aj (mechanicky) tachometer aj s poctom najazdenych km 🙂 )
takze to mas tak, niekto si obstara nejaky "prakticky" kusok kvoli "status"u a niekto druhy to riesi ako cisto uzitkovu vec (a potom tak obstaravacie ako aj tie servisne naklady vyzeraju o poznanie inac) ....
Reakcia na: si #144:
Aký je základný predpoklad, aby si mohol ísť autom do práce? Musíš ho kúpiť a servisovať. Bez auta autom cestovať do práce nemôžeš.

Tiež som mal svojho času legendárny Favorit. A najazdil si na ňom 100 000km bez zásadnejšej údržby? To ti gratulujem, evidentne počítalo zle fungovalo.
Reakcia na: S499.1023 #133:
OK, tak mne zapínalo motor až po stlačení plynového pedálu. Čo sa týka posilovača, nekomfortná bola situácia, keď mi vyplo motor pred zastavením (cca pri 5 km/h) a ja som tú pol sekundu nemohol točiť volantom.
Reakcia na: Andy #146:
Moje servo teda ten kúsok bez motora ešte vydrží.
Reakcia na: si #137:
Keď mi beží klíma a práve chladí, motor sa nevypne ani pri aktívnom start-stope.
Ak mám platnú električenku na staré zóny a potrebujem na ňu nadviazať jednorazovým lístkom, mám zóny počítať po starom, či po novom?
Napr. Mám električenku na staré zóny 620, 630, 640, 650(Cífer-Veľký Biel najnormálnejšou trasou). Ak budem chcieť ísť Cífer-SC-Bratislava, AS 666+632, zaplatím si:
a. len bratislavské zóny dvojzónovým lístkom, lebo posledná zastávka platnosti električenky(Bernolákovo, Sacky) je už v zóne 111
b. tri zóny 111, 101 a 100, lebo Bernolákovo je síce v starej zóne 620 a novej 111, ale druhú časť novej 111-ky- zónu 610 predplatenú nemám
c. štvorzónový lístok 610, 101, 2x100-ak chcem, aby mi platila električenka za starú tarifu, tak musím aj zóny spočítať po starom?
Reakcia na: samkoh #149:
Chápem to tak že električenka pokrýva tie zastávky ktoré pokrývala v pôvodnej zonácii a za čokoľvek iné si doplácaš podľa novej tarify. Čiže ak máš zónu pokrytú starým PCL len čiastočne, doplácaš ju v plnej výške.
Vie mi niekto vysvetlit, ako si cez to TAPNI SA zaplatim batozinu? Lebo jak **** som tam uz 2x presiel cele neprehladne menu s X milion zbytocnymi listkami a zlavami, ale batozinu som nenasiel! Ako TAPNEM SI batozinu???
Reakcia na: 6503 #151:
30 minútový zľavnený lístok
Reakcia na: Kubo03 #152:
To je na bajky? Urcite? Dik.