Vedenie mesta rokuje so zhotoviteľom petržalskej električky o navýšení ceny zákazky.
Práce na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke sú v súčasnosti obmedzené v podstate len na prekládky inžinierskych sietí na trase budúcej trate. Samotné stavebné práce na električkovej trati boli pozastavené z dôvodu výrazného nárastu cien stavebných materiálov a energií oproti stavu v čase výberu zhotoviteľa. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, zhotoviteľ v tejto situácii nemôže uistiť subdodávateľov, že budú mať zaplatené všetky práce podľa skutočne vynaložených nákladov a preto nateraz nie sú ochotní v prácach pokračovať. Vedenie mesta v týchto dňoch rokuje so zhotoviteľom o navýšení ceny zákazky tak, aby mal zhotoviteľ zaručené, že mu mesto zaplatí práce za súčasné ceny. Navýšenie ceny zákazky umožní nedávno vydané usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie k uzatváraniu dodatkov k zmluvám z dôvodu zvýšenia cien, ktoré dovoľuje navýšiť cenu zákaziek až do výšky 50 %. Podľa primátora uzatvorenie dodatkov chvíľu potrvá, keďže musia byť aj v súlade s pravidlami čerpania eurofondov, ktoré má ministerstvo dopravy aktualizovať do konca júna tohto roka.
„Predĺženie električkovej trate v Petržalke je dnes najdôležitejší dopravný projekt v našom meste. Nikoho, ani nás neteší pohľad na stavenisko bez stavebného ruchu, ktorý takémuto kľúčovému projektu patrí. Robíme však všetko preto, aby sme situáciu, ktorá vznikla kvôli zdražovaniu, čo najrýchlejšie vyriešili. V utorok som sa stretol s vedením hlavného člena konzorcia zo Španielska. Rokovania s právnymi tímami pokračujú aj v týchto dňoch. Po sfinalizovaní dodatkov je zhotoviteľ pripravený znovu rozbehnúť práce podľa harmonogramu. Pri projekte, ktorý obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov, a len samotná zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán, je takéto nastavovanie nových pravidiel pochopiteľne zložitý proces, ktorý sa pri najlepšej vôli nedá urobiť zo dňa na deň," uviedol Matúš Vallo.
Primátor tiež zdôraznil, že Bratislava o pridelené eurofondy nepríde ani v prípade, ak by sa nepodarilo električkovú trať do konca roka 2023 postaviť. Časť alokovaných prostriedkov pre petržalskú električku môže mesto presunúť na iné dopravné projekty (napr. nákup električiek, trolejbusov, trolejbusové trate, modernizácie vozovní a pod.). Stavebné práce, ktoré by pokračovali po roku 2023, by malo mať mesto možnosť prefinancovať z nasledujúceho programového obdobia. Ako odznelo na poslednom mestskom zastupiteľstve, na dopravné projekty v Bratislave by malo byť z Programu Slovensko určených 195 mil. €.
lostrail
"Na vzhľad to nejazdí, ale radšej budem tráviť čas v osvetlených, premyslených a rozumne nadimenzovaných priestoroch než v náhodnej tmavej diere v zemi."
Ja budem najradsej presunmi kvoli robote travit co najmenej casu a je mi jedno pri com alebo ako to tam bude vyzerat, pokial to nebude totalna apokalypsa ako v zatopenom tuneli, ktory nedavno zburali. Je rozdiel, ci si idem pozriet nadizajnovanu Petrzalku alebo ci sa potrebujem co najrychlejsie presunut do zamestnania. Tusim ma toto mesto volajake opacne priority. Tym pravdaze nechcem povedat, ze sa nema stavat pekne. Akurat v podjaze nevidim ziadny zasadny dizajnovy, ci urbanisticky problem, obzvlast nie v Petrzalke.
"Ale ak si predstavíme územie od Technopolu po Draždiak v celom svojom rozsahu od jedného radu terasákov po druhý, tak to úplne láka na súčasný development kombináciou parčíkov a hustej blokovej zástavby s elegantným bulvárom vrátane povrchovej trate."
Ta trat by aj tak na vacsine trasy bola povrchova. Akurat problematicke kolizne krizenia by sa obmedzili na prakticky nepodstatne nenosne komunikacie.