Vedenie mesta rokuje so zhotoviteľom petržalskej električky o navýšení ceny zákazky.
Práce na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora v Petržalke sú v súčasnosti obmedzené v podstate len na prekládky inžinierskych sietí na trase budúcej trate. Samotné stavebné práce na električkovej trati boli pozastavené z dôvodu výrazného nárastu cien stavebných materiálov a energií oproti stavu v čase výberu zhotoviteľa. Ako informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo, zhotoviteľ v tejto situácii nemôže uistiť subdodávateľov, že budú mať zaplatené všetky práce podľa skutočne vynaložených nákladov a preto nateraz nie sú ochotní v prácach pokračovať. Vedenie mesta v týchto dňoch rokuje so zhotoviteľom o navýšení ceny zákazky tak, aby mal zhotoviteľ zaručené, že mu mesto zaplatí práce za súčasné ceny. Navýšenie ceny zákazky umožní nedávno vydané usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie k uzatváraniu dodatkov k zmluvám z dôvodu zvýšenia cien, ktoré dovoľuje navýšiť cenu zákaziek až do výšky 50 %. Podľa primátora uzatvorenie dodatkov chvíľu potrvá, keďže musia byť aj v súlade s pravidlami čerpania eurofondov, ktoré má ministerstvo dopravy aktualizovať do konca júna tohto roka.
„Predĺženie električkovej trate v Petržalke je dnes najdôležitejší dopravný projekt v našom meste. Nikoho, ani nás neteší pohľad na stavenisko bez stavebného ruchu, ktorý takémuto kľúčovému projektu patrí. Robíme však všetko preto, aby sme situáciu, ktorá vznikla kvôli zdražovaniu, čo najrýchlejšie vyriešili. V utorok som sa stretol s vedením hlavného člena konzorcia zo Španielska. Rokovania s právnymi tímami pokračujú aj v týchto dňoch. Po sfinalizovaní dodatkov je zhotoviteľ pripravený znovu rozbehnúť práce podľa harmonogramu. Pri projekte, ktorý obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov, a len samotná zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán, je takéto nastavovanie nových pravidiel pochopiteľne zložitý proces, ktorý sa pri najlepšej vôli nedá urobiť zo dňa na deň," uviedol Matúš Vallo.
Primátor tiež zdôraznil, že Bratislava o pridelené eurofondy nepríde ani v prípade, ak by sa nepodarilo električkovú trať do konca roka 2023 postaviť. Časť alokovaných prostriedkov pre petržalskú električku môže mesto presunúť na iné dopravné projekty (napr. nákup električiek, trolejbusov, trolejbusové trate, modernizácie vozovní a pod.). Stavebné práce, ktoré by pokračovali po roku 2023, by malo mať mesto možnosť prefinancovať z nasledujúceho programového obdobia. Ako odznelo na poslednom mestskom zastupiteľstve, na dopravné projekty v Bratislave by malo byť z Programu Slovensko určených 195 mil. €.
lostrail
"- Semafory by tam pribudli tak či tak bez ohľadu na to, či by električka šla pod zemou alebo po zemi."
Ale nebrzdili by elektricku ako nosny system a vylucili by sa kolizie, ktore vzdy najviac ochromia prave elekrickovu dopravu, kedze elektricky sa nevedia obist. Pri sucasnom rieseni sa nebude dat ist s intervalom pod dve minuty (aj tie su otazne). Mozno v najblizsich rokoch nebude treba, ale ked sa centralna os zahusti, situacia sa zmeni.
"- Smer Jantárová -> Pajštúnska po vybudovaní križovatky s električkou v predĺžení Lietavskej, ktorá bude motoristov tiež zdržovať, bude využívaný ešte menej ako dnes. V tomto smere problém nevidím."
Ten smer moze byt este problem, ale vnimam ho s nizsou prioritou.
"- Smer Kutlíkova <-> Pajštúnska je využívaný dosť, ale pri rozumne nastavenej preferencii električiek sa priestor pre autá nájde, je to jediný významný smer križujúci električku."
Ide o aspekt, ktory davame na prve miesto. Pod dve minuty pre elektricku v kazdom smere sa to rozumne pre motoristov nastavit neda. A to je pre mna a mnohych dalsich zakladny problem do buducna. Aj pri tych dvoch minutach sa budu tvorit kolony. To miesto nie je tak jednoduche obist blizkou trasou. Ceny PHM su teraz take, ze uz si mnoho ludi rozmysli, ci pojde rychlejsie naokolo za cenu, ze spali viac. Ani cena listkov MHD sa dlho neudrzi, takze motivacia presadnut do elektricky v podobe lacneho cestovneho bude len kratkodoba, ak vobec nejaka (pre tych, ktorym to doteraz nestacilo, sa pomer coskoro vrati na rovnaku uroven).
"- Pravé odbočenie Pajštúnska -> Jantárová problémom nebude a odbočenie Jantárová <-> Kutlíkova + cyklisti budú mať voľno spolu s električkami, takže tam problém nebude určite."
OK, nevnimam ako najpodstatnejsie.
"- Križovatka bude najviac obmedzovať cestujúcich na/vystupujúcich z električky, ale zase im oproti prípadnému podzemnému variantu ubudne chodenie po schodoch a aj psychologicky sú otvorené pozemné priestory sú vnímané lepšie ako polouzavreté podzemné priestory, ktoré navyše časom v bratislavských (finančných/hodnotových) podmienkach degradujú."
Je tam miesta na rozdavanie a mohli by sa vybudovat aj plnohodnotne bezbarierove rampy ako doplnok k vytahom (pravda ale je, ze si uz nepamatam, ci ich variant 2m riesil). Co sa tyka tej psychologie, potom musia byt taki Holandania uplne na hlavu, ked vymenili v uplynulych rokoch hned niekolko urovnovych krizovani za mimourovnove a priviedli tak zrejme svojich obyvatelov na hranicu sialenstva. Ale asi je to tak trochu aj o prioritach - obyvatelia Bratislavy su vdaka desatrociam zanebavania MHD rozmaznani vlastnymi autami. Cestovny cas od dveri k dveram pouzivaju ako hlavny argument na pouzivanie auta. No ale nevahaju prizmurit oko, ked by im to v tom aute trvalo o par minut dlhsie, lebo su vo svojom sukromnom ohranicenom priestore, ktoreho su panmi, pricom sa nemusia potit v plnej elektricke s cudzimi ludmi. Zbytocne zdrzania v kombinacii s intervalom, ktory bude na hrane, mnohych nepresvedcia (aj ked urcite nejakych ano). Zaroven sa cele desatrocia naprazdno donekonecna hovori o nosnom systeme MHD, ktory tu chyba. Nosny system nevznikne tak, ze ukazeme na elektricku a povieme, ze toto je nosny system. Ten ma mat aj nejake parametre. Najma z hladiska kapacity za casovu jednotku, spolahlivosti a cestovnych casov. Ked tieto veci splnime, mozeme sa pozerat na veci ako mestotvornost, psychologia (BTW, take priestory podzemneho metra musia byt uplny cvokhaus), pohodlie, cistotu, mobiliar a dalsie aspekty.
"- A napríklad cestujúcich smerujúcich do oblasti Budatínskej bude viac než priechody obmedzovať to, že si budú musieť vybrať, či pôjdu na zastávku 98 alebo 99, čo však nevyrieši žiadna geometria križovatky, ale vhodne umiestnená a nastavená elektronická zastávková tabuľa."
To tiez nepovazujem za hlavny problem.
Ono cloveka zamrzi najviac asi to, ze uz dnes je to tam vyhlbene a spojazdnenie nadjazdu by bolo cenovo porovnatelne (za babku udrzatelne riesenie postacujuce na desatrocia). Dokonca to ani nie je tak, ze sme mali neprerusenu rovinu a teraz to tam pretneme. Opticky pretate to uz bolo aj predtym. Kutlikova je doslova zabita prilezitost, ktora este dho bude zabijat aj elektricku ako nosny system. Preto ju raz za cas pripomeniem. Neviem, ci sa dozijem, ale k zaveru, ku ktoremu prisli Holandania, prideme aj my. Mohli sme sa poucit skor, ale my si radsej vyberame komplikovanejsie cesty.