Budovanie petržalskej električky komplikujú aj nezhody medzi zhotoviteľskými firmami

Zvyšujúce sa ceny stavebných materiálov predražia aj výstavbu električkovej trate do Janíkovho dvora.

Magistrát hlavného mesta zverejnil v rámci materiálov na májové mestské zastupiteľstvo pravidelnú správu o stave projektu druhej časti petržalskej električky. Ako sme nedávno informovali, stavba už zaznamenala prvý časový sklz prác, keďže zhotoviteľ včas nesplnil prvý míľnik v pôvodnom (18.3.2022) ani v náhradnom termíne (15.4.2022). Májový report magistrátu spresňuje, že z troch prác, ktoré mali byť zrealizované do 120 dní od začatia výstavby sa v plnom rozsahu podarilo na 100 % splniť len jednu z nich, konkrétne tesnenie stavebných jám dvoch pilierov mosta ponad Chorvátske rameno pri petržalskom kostole. Úpravy dna stavebných jám dvoch opôr mosta na Rusovskej ceste boli zrealizované na 65 % a s treťou prácou (hlbinné zakladanie veľkopriemerových pilót mosta na Kutlíkovej ul.) zhotoviteľ ani nezačal z dôvodu kolízie s inžinierskymi sieťami. Mesto zhotoviteľovi pohrozilo uplatnením zmluvnej pokuty. Napriek tomu zhotoviteľ deklaruje, že druhý míľnik splní v plánovanom termíne v novembri tohto roka.

Nepriaznivý vplyv na postup výstavby majú podľa magistrátu aj nezhody v konzorciu zhotoviteľských firiem, ktoré je tvorené spoločnosťami Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA. Negatívny dopad to má na dodržiavanie vecného a fakturačného harmonogramu. Vedenie hlavného mesta túto situáciu monitoruje a snaží sa na najvyšších úrovniach aktívne hľadať riešenia tak, aby bol progres prác na stavbe výraznejší oproti aktuálnemu stavu.

Zvyšovanie cien stavebných materiálov a ich znížená dostupnosť sa nevyhnú ani tejto stavbe. Konkrétne ide o oceľové profily, betonársku výstuž, meď, hliník aj asfalt. Nakontrahovanie potrebných materiálov komplikuje aj fakt, že dodávatelia garantujú ich ceny iba krátkodobo. Mesto preto plánuje po overení nárokov zhotoviteľa uzavretie dodatku k zmluve v zmysle platnej legislatívy, ktorý bude zvýšené ceny zohľadňovať. Prijateľné riešenie mesto hľadá v spolupráci s Ministerstvom dopravy ako riadiacim orgánom OPII a Úradom pre verejné obstarávanie. Pôvodná zmluvná cena za výstavbu trate bola dohodnutá vo výške 89,5 mil. € s DPH.

Získanie externého financovania projektu prostredníctvom nenávratného finančného príspevku (NFP) z fondov EÚ mesto očakáva v septembri tohto roka, keďže podanie žiadosti o NFP sa posúva až na jún z dôvodu neskoršieho otvorenia výzvy a upravenej postupnosti krokov pri podávaní žiadosti. Podľa májového reportu zhotoviteľ doteraz mestu vyfakturoval práce za cca 1,2 mil. € a plánovaný objem fakturácie v tomto roku má byť vo výške 16,4 mil. € s DPH, v ktorom je zohľadnený aktualizovaný harmonogram počítajúci so zrýchlením prác v roku 2022. V rozpočte má mesto aktuálne vyčlenených 21,2 mil. € na stavebné práce a stavebný dozor pre tento projekt.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #12:
V stavebníctve už v 2019 začal byť problém so zateplovacím materiálom presne ako píšeš, dopyt výrazne prevyšoval ponuku, nestíhalo sa vyrábať. Dôvodom je kvantitatívne uvoľňovanie, ktoré spôsobilo (v skratke pre stavebníctvo) → nízke úroky → vysoký dopyt po nehnuteľnostiach → stavebný boom → veľký dopyt po materiáloch a ľudoch (kto zaplatil viac, ten mal). Aj počas lockdownu bol silný dopyt, veľa ľudí čo boli nútene doma prerábali, stavali. Covid ale nabúral výrobno-dodávateľské reťazce a následný nedostatok materiálu vystrelil ceny ešte viac nahor a toto ešte stále trvá. Ale ten vysoký nárast cien už bol pred vojnou (viď. inflácia) a ceny by rástli aj keby vojna nebola. Tá je už len so všetkými tými vzájomnými sankciami čerešničkou na dome.
Reakcia na: Ike #11:
tak, napriklad v logistike ma putin za nasledok zdrazenie prepravy (tak ako covid predtym), vacsina leteckych liniek po novom uctuje vojnovy priplatok, kedze letecky (aj zeleznicny) tranzit je odkloneny od uzemia ruska a ukrajiny, greta by mala radost, keby vedela kolko letov je teraz vedenych z azie obklukou, a kedze z azie tahame prakticky vsetko, neda sa tomu vyhnut
nehovoriac, ze zavrete fabriky v cine kvoli lockdownu este viac komplikuju dodavatelsky retazec a zvysuju dopyt
vsetky zvysene ceny sa samozrejme premietaju do konecnej ceny produktov

inak taka perlicka, v case covidu, ked kvoli lockdownu poklesol dopyt, sa letecky import z azie viacmenej obmedzil na ruska, po ktorych vznikol taky obrovsky dopyt, ze sme zazili historicky najuspesnejsie roky a najhektickejsie roky zaroven, nic dovtedy sa ani zdaleka nepriblizilo takemu enormnemu dopytu po leteckej preprave
Reakcia na: Ike #11:
Firmy nevyužili iba chuť míňať, v podstate to odštartovalo prevahou dopytu nad ponukou, obzvlášť v stavebníctve. Nedostatok stavebného reziva, nedostatok oceľových prútov apod. tu bol už na jar 2021, odvtedy sa iba nabaľuje snehová guľa.
Páni, čo takto pripustiť, že dnešný stav je kombinácia viacerých faktorov a Putin je jeden z nich?

Predovšetkým je to extrémne zelená politika. Áno, atómky nechceme (kruci, čo má lepší pomer výkon/estetika/životné prostredie?), ale elektromobilita je taká lavína, že tá elektrina sa niekde vyrobiť musí. Vyšší dopyt, vyššie ceny.

Potom je to inflácia. Lockdowny spôsobili zníženie spotreby a následne uvoľnenie lockdownov po pandémii spôsobilo, že ľudia začali našetrené mínať. A to využili firmy, ktoré cez lockdowny ťažko prežili a začali zvyšovať ceny. No a potom sa pridali aj firmy, ktoré až tak zle na tom neboli a tak nám to rastie. A bude nám to rásť dovtedy, kým sa spotreba neutlmí z dôvodu vysokých cien a takto sa to opakuje non-stop.

No a napokon Putin, čo je kapitola sama o sebe. Jedna vec je priškrtenie, druhá vec sú hrozby a tretia vec nepokoje na trhoch a snaha predzásobiť sa kapitálom. A keďže v princípe drvivá väčšina polotovarov sa niekam preváža, zvýšená cena sa pretavuje úplne do všetkého.
Ceny energii ako pise si sposobilo Nemecko s tym ich vypnutim jadrovych elektrarni. Treba si uvedomit, ze elektrina, ktora sa vyrobi ide na EU trh a nasledne sa kupuje. My sme sebestacni, co sa tyka elektriny, ale kedze elektrinu, ktoru my vyrobime musime znova este kupit, tak sa to cele predrazuje vzhladom na okolite faktory 🙂
Reakcia na: si #6:
Rus neprestal tlačiť plyn a ropu aj preto, lebo tým financuje vojnu voči Ukrajine.
Reakcia na: ceres #7:
ano, ale aj to ze nemci rapidne zvysili spotrebu plynu lebo sa rozhodli vypnut jadro (a tie ich zelene srajdy musia mat zalohovane aj nejakymi "tradicnymi" zdrojmi) ale na viac plynu si dlhodobe objednavky akosi nenavysili...
(a teda tym prave zvysili zavislost na odbere plynu od rusov)
Reakcia na: si #6:
Ale to, že pod rôznymi zámienkami nechávali zásobníky plynu pod svojou kontrolou na území (západnej) Európy posledný rok hlboko pod ich obvyklými stavmi, aby zvyšovali nervozitu na trhu a tlak na regulačné orgány pre sputenie Nord Stream 2, to si hádam zaregistroval...
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
rastuce ceny energii su v prvom kole dosledkom nemeckej energiewende (tento pruser hybal s cenami stavebnych materialov uz aj pred rusom na ua) a v druhom dosledkom sankcii+strachu (ale napriklad nezaregistroval som zeby rus zrovna prestal tlacit suroviny do produktovodov iducich cez uzemie ua ani zeby bola infrastruktura na ich prevadzku znicena)
Reakcia na: si #4:
Hej, napríklad zničenie ocieliarní a pod. určite nemá vplyv na cenu ocele. Rastúce ceny energií nemajú vplyv na výrobu ďalších stavebných materiálov, ani na ich dopravu. Hlinikárne sú známe tým, že nespotrebovávajú energiu na výrobu hliníka, ten vzniká sám. Takisto cementárne, však...
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
psychopat v kremli sice moze za vselico, ale pokial viem tak zrovna dodavky (zaplatenych) surovin plni...
Reakcia na: BA2301 #2:
V článku ktorý si nalinkoval okrem iného píšu:

--
"With further restrictions on Russian gas and oil imports across Europe we expect that energy price movements will continue to be unpredictable," the CLC says, which could determine the likely extent of disruption in relation to the availability and price of certain materials.

The cost of steel is now rising with imports from Russia now blocked and Ukrainian production cut off. At the start of the year Russia and Ukraine together constituted the second largest steel exporter in the world, and shortages on the continent are having a knock-on effect on the UK market. The biggest problem facing steel is cost, however, rather than availability.

The war in Ukraine and the resulting sanctions on Russia and Belarus are likely to constrain the supply of pallets, birch plywood and OSB (oriented strand board).
--

Takže psychopat v Kremli vôbec nemôže za rastúce ceny?

A kde som sa podľa teba dopustil faktami nepodložených politických prehlásení, ktoré podľa teba nemajú čo hľadať na imhd.sk? Ja žiadne politické prehlásenia nerobím.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Myslím si, že faktami nepodložené politické prehlásenia nemajú čo hľadať na imhd.sk.

Pokiaľ ide o nárast cien stavebných materiálov, tak je o tom na internete napísaného dosť aj so zdôvodneniami.

https://www.abcactionnews.com/news/region-pinellas/construction-materials-see-highest-year-over-year-price-spike-in-50-years

https://www.asite.com/blogs/why-construction-building-material-prices-are-rising

https://www.homebuilding.co.uk/news/construction-materials-shortage

...skrátka Google.com