Expertná skupina zhodnotila možné technické riešenia električkovej trate popri SND.
Magistrát hlavného mesta informoval o výsledkoch vyhodnotenia možností technického riešenia novej električkovej trate popri budove Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici skupinou medzinárodných expertov, ktorá bola zriadená v októbri minulého roka. Expertná skupina pozostávala z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Zastúpenie v skupine mali aj odborníci z Ministerstva kultúry SR a Slovenského národného divadla. Cieľom skupiny bolo zistiť, či je možné realizovať električkovú trať tak, aby sa zamedzilo negatívnym dopadom hluku a vibrácií na budovu SND.
"Členovia skupiny v spoločnom prehlásení súhlasia, že je možné pred divadlom stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili. Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, statický a konštrukčný posudok existujúcej konštrukcie garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, meranie hlučnosti a vibrácií v blízkosti koľajových tratí či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení," uviedol magistrát v tlačovej správe.
Magistrát verí, že závery expertnej skupiny, podľa ktorých prevádzka električkovej trate pri vhodnej realizácii negatívne neohrozí hlukom a vibráciami prevádzku divadla, presvedčia Ministerstvo kultúry SR udeliť súhlas s vedením električiek po Pribinovej ulici, keďže to je vlastníkom pozemkov pred divadlom. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pri SND má stanoviť spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.
Mesto zastáva názor, že vedenie električkovej trate spájajúcej Petržalskú a Ružinovskú radiálu po Pribinovej ulici je najvhodnejšie riešenie z technického hľadiska i z hľadiska dopravného s ohľadom na obsluhu nového bratislavského centra. Zvyšných šesť preverovaných variantov vedenia trate je podľa magistrátu nerealizovateľných z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu.
bobitwo
Ja som to predstavoval ako ideové riešenia a tak isto som spomenul, že bez ďalších podkladov, resp. vstupných údajov nemá zmysel to riešiť.
lostrail: žijem v BA a trocha to poznám. Čo sa týka Landerovej a okolia, niektoré budovy stoja, veľa z nich ešte nie. Skypark má stavať ďalšiu vežu, po dokončený AS Mlynské nivy sa má dočasná stanica zbúrať a namiesto nej má vyrásť niečo ako Twin city, Apollo biznis centrum, či Panorama City. Podobnou výstavbou má byť zaplnená celá plocha ohraničená Dostojevského rad - Mlynské nivy - Košická - Landererova. Ako sa stavia nové Apollo na miesto zbúraného, tak podobná zástavba sa má dotiahnuť až Košickú, teda sa má zastavať celá časť v podobnom duchu tvorená priestorom medzi Prievozskou - Košickou - Prístavnou. Zhruba v hraniciach od Starého mosta - Dostojevského rad - Karadžičova - Záhradnícka - Miletičova - Trenčianska - Novohradská - Prievozská - Bajkalská smer Dunaj - Prístavná - Košická smer Dunaj a samotný Dunaj medzí Starým Mostom a Mostom Apollo má byť obrovská kancelársko-obytno-obchodná štvrť, kde by sa cez pracovné dni mohlo pohybovať podľa rôznych odhadov od 250 po 350 tisíc ľudí, či už pracujúci, alebo ľudia čo tam bývajú či ľudia, čo tam prídu za službami. Nehovorím, že to bude o rok, či dva, ale plány na to sú. Keď tam už bude všetko zastavané, potom bude neskoro riešiť, že kade pôjde nejaká doprava.
Ďalšia vec, aj keď ide teraz železnica z DS do BA, väčšina zastávok je na krajoch obci a je pre veľa ľudí nepraktické tam dochádzať, keďže zastávky sú dosť od ruky. Jednotlivé systémy dopravy majú svoje odporúčané obslužné rádiusy zastávok a ich rozostup. Hodnoty sú orientačné. Napríklad pri autobusoch/trolejbusoch je to cca 300m. To teraz neznamená, že každých 300m musí byť zastávka autobusu, ale že na zastávku autobusu by som to mal mať cca 300m, teda zastávka a okolo nej 300m kruh. Samozrejme ak idem z Petržalky do Čuňova, tak za Slnečnicami nebudem mať 300m od seba zastávky, keď tam nič nie je, resp. je to veľmi riedko osídlené. Pri električkách je to cca 500m pri metre je to minimálne 1km, ale odporúča sa skôr 1,5-2km medzi zastávkami. To sa týka MHD ako takej. Vlak je kategória sama o sebe. Sú to nejaké operačné vzdialenosti pri ktorých je daný typ hromadnej dopravy najefektívnejší. Obyvateľ napríklad Dunajskej Lužnej teraz nebude šliapať 5km na vlakovú stanicu, kde ho vlak odvezie aj tak tam, kde veľmi nepotrebuje a musí sa vracať, či ešte dlho cestovať. Skôr uprednostní napríklad električku, ktorej zastávku má 1km, ktorá ho vyhodí v centre mesta a má lepšiu dostupnosť spojov. Bežná vychádzková rýchlosť chodca je zhruba 3km/h, taká svižná chôdza je zhruba 5-6km/h, teda cca 1km sa dá spraviť za cca 10 minút bez problémov u značnej časti populácie. Ono je rozdiel šliapať 10-15min na spoj a 50-75min. Je to jednoduchá psychológia.