Expertná skupina zhodnotila možné technické riešenia električkovej trate popri SND.
Magistrát hlavného mesta informoval o výsledkoch vyhodnotenia možností technického riešenia novej električkovej trate popri budove Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici skupinou medzinárodných expertov, ktorá bola zriadená v októbri minulého roka. Expertná skupina pozostávala z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Zastúpenie v skupine mali aj odborníci z Ministerstva kultúry SR a Slovenského národného divadla. Cieľom skupiny bolo zistiť, či je možné realizovať električkovú trať tak, aby sa zamedzilo negatívnym dopadom hluku a vibrácií na budovu SND.
"Členovia skupiny v spoločnom prehlásení súhlasia, že je možné pred divadlom stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili. Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, statický a konštrukčný posudok existujúcej konštrukcie garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, meranie hlučnosti a vibrácií v blízkosti koľajových tratí či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení," uviedol magistrát v tlačovej správe.
Magistrát verí, že závery expertnej skupiny, podľa ktorých prevádzka električkovej trate pri vhodnej realizácii negatívne neohrozí hlukom a vibráciami prevádzku divadla, presvedčia Ministerstvo kultúry SR udeliť súhlas s vedením električiek po Pribinovej ulici, keďže to je vlastníkom pozemkov pred divadlom. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pri SND má stanoviť spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.
Mesto zastáva názor, že vedenie električkovej trate spájajúcej Petržalskú a Ružinovskú radiálu po Pribinovej ulici je najvhodnejšie riešenie z technického hľadiska i z hľadiska dopravného s ohľadom na obsluhu nového bratislavského centra. Zvyšných šesť preverovaných variantov vedenia trate je podľa magistrátu nerealizovateľných z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu.
bobitwo
1) najprv riadna údržba a oprava už existujúcich tratí električiek, to musí byť jednoznačne.
2) 2 koľajka podľa mňa by sa mala zatiaľ spraviť len po DS.
3) myslenie do budúcnosti
Ale vidím tu napríklad jednu možnosť. Ak by sa robila 2 koľajka až po Dunajskú Stredu. Čo teoreticky bráni tomu, aby sa vytrhali koľaje a spravili sa tam len čisto pre električku? Neviem ako to je s nákladnou vlakovou dopravnou v danom úseku, možno prípadne nechať 1 koľaj pre vlak a 2x električkové s tým, že by to mohlo ísť v jednom telese. Električka by končila v DS na vlakovej stanici a ľudia zo smeru Komárno by len prestúpili v rámci stanice na električku. Reálne, 75t električka (dajme tomu že plná ľudí 80t) nemá také prísne požiadavky na podložie ako vlak, čo bežne váži cez 1500t. Je to jedna z možností do budúcna. Ďalšia by bola, že by sa nechala len tá jednokoľajka a cez okolité dediny by sa paralelne postavili také električkové trate? Tým pádom by možno na vlakovej trati klesol počet cestujúcich, lebo by sa to rozriedilo medzi jednotlivé trate. A tie električkové trate nemusia byť 2 koľajné, stačilo by spraviť miesta na vyhýbanie sa, napríklad v mieste samotných zastávok. Aj to je riešenie. A nie sú to riešenia typu ak to bude zle, zmeníme, ale je to niečo, čo by malo fungovať aspoň ďalších 50 rokov minimálne.