Expertná skupina zhodnotila možné technické riešenia električkovej trate popri SND.
Magistrát hlavného mesta informoval o výsledkoch vyhodnotenia možností technického riešenia novej električkovej trate popri budove Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici skupinou medzinárodných expertov, ktorá bola zriadená v októbri minulého roka. Expertná skupina pozostávala z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Zastúpenie v skupine mali aj odborníci z Ministerstva kultúry SR a Slovenského národného divadla. Cieľom skupiny bolo zistiť, či je možné realizovať električkovú trať tak, aby sa zamedzilo negatívnym dopadom hluku a vibrácií na budovu SND.
"Členovia skupiny v spoločnom prehlásení súhlasia, že je možné pred divadlom stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili. Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, statický a konštrukčný posudok existujúcej konštrukcie garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, meranie hlučnosti a vibrácií v blízkosti koľajových tratí či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení," uviedol magistrát v tlačovej správe.
Magistrát verí, že závery expertnej skupiny, podľa ktorých prevádzka električkovej trate pri vhodnej realizácii negatívne neohrozí hlukom a vibráciami prevádzku divadla, presvedčia Ministerstvo kultúry SR udeliť súhlas s vedením električiek po Pribinovej ulici, keďže to je vlastníkom pozemkov pred divadlom. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pri SND má stanoviť spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.
Mesto zastáva názor, že vedenie električkovej trate spájajúcej Petržalskú a Ružinovskú radiálu po Pribinovej ulici je najvhodnejšie riešenie z technického hľadiska i z hľadiska dopravného s ohľadom na obsluhu nového bratislavského centra. Zvyšných šesť preverovaných variantov vedenia trate je podľa magistrátu nerealizovateľných z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu.
lostrail
V prvom rade chapem, ze to myslis dobre, no neviem, ci toto vsetko, co si tu napisal, jednak spolu ladi, po druhe je vobec co i len vzdialene realizovatelne.
"To je ten problém, všetci riešia len električku pred divadlom, nikto nerieši ostatné časti trate."
Zacat ačohentizmom nie je podla mna uplne najlepsi napad. Navrhujem zamysliet sa nad tym, kto su vo vete vyssie "vsetci", resp. "nikto".
Okolo trate pred divadlom je teraz virvar, ale to len kvoli tomu, ze sa riesia prakticky niekoho pocity, nie fakty.
"Za najväčšiu slabinu považujem neochotu mesta spraviť "radikálne" rozhodnutie. Čo tak zobrať z Landererovej 1 pruh v každom smere a viesť tade električku? Žiaľ čo som pochopil, mesto chce mať na Pribinovej električku, na Landererovej autobusy a nechce siahať na pruhy, lebo by obmedzilo autá a na Mlynských Nivoch autobus+trolejbusy."
"Za ďalšie, čo som čítal o nejakých plánoch, videl vizualizácie, tak od SND smerom AS Mlynské Nivy má vyrásť niečo podobné ako Skypark, Twin city, Panorama city. Niečo na spôsob amerických downtown, veľa výškových budov pokope. Celú tú časť bude vlastne rozdeľovať Landererova, kde je 6-8 pruhovaná cesta, záleží v ktorej časti. Je tam vysoký predpoklad, že tam bude veľký pohyb ľudí, podľa nejakých správ môže ísť až o 100 000 pracujúcich, či bývajúcich v danej oblasti. Mesto by teda malo skôr riešiť upokojenie IAD v danej oblasti a posilniť MHD. Teda z Landererovej spraviť kvázi bulvár, kde by boli 2x električkový pruh a 2x pruh pre autá, hlavne dopravná obsluha. Žiaľ to už bude pasé, keďže sa pod Prístavným mostom prerába križovatka a nápor áut bude ešte väčší, keď po diaľnici, resp. R7 sa dostanú prakticky do centra."
Tak tu naozaj rozmyslam, kde zijes, kedze mnohe z tych budov uz stoja a musel by si sa pri chodzi divat doslova do zeme, aby si ich nevidel. Pravda, samotne priestory este nie su ani len scasti naplnene, takze napor urcite pride.
"Radikalne" riesenie, ktore navrhujes, by v tomto pripade znamenalo celkove zhorsenie situacie v zone. Na jednej strane by si chcel, aby sme vedome zuzili Landererovu, ktora po novom bude prirodzenym pokracovanim (alebo zaciatkom) R7, co ma svoju logiku a napr. podvecer umozni mesto rychlejsie vyprazdnit a nahradili auta MHD. Ibaze mnoho z tych aut po novom bude prichadzat a odchadzat mimo mesto. Nie, elektrickove trate do DS sa stavat nebudu (o tom pisem trochu viac nizsie). Akakolvek MHD tam bude jazdit, zdaleka nedokaze pobrat vsetkych (take velke downtowny v zahranici mavaju metro, ktore ma spravidla vyrazne vyssiu kapacitu ako elektricky). Cize hovorime o tahani elektricky cez zonu, kde sa aj tak zdrzuje pomerne malo ludi a teda elektricka tam neposobi ziadny zasadnejsi problem, alebo tahanie po Landererovej za cenu zuzenia komunikacie a zdrzania elektricky vdaka dvom svetelnym krizovatkam, kde nebude jednoduche zaviest uplnu preferenciu. Kym po Pribinovej bude mat elektricka vsade prednost a prakticky sa nema kde zdrzat, prave na Landererovej by sa zhlukovali. Navyse, pri takom zhlukovani by este niektori najradsej na trat natlacili aj autobusy. Dovod, preco je zastavka Riviera postavena tak, ze autobusy a elektricky stoja VEDLA seba a nie za sebou, je prave ten, ze je tam uz prilis velka hustota spojov na jednu hranu. A to hovorime o beznom sidlisku s 37 000 obyvatelmi, co je lepsia tretina z tych 100 000, o ktorych pises. Zuzenim Landererovej by vznikol taky napor na MHD, ktory by ta ulica nezvladla. Kym by to bolo rozdelene, t.j. elektricky na Pribinovej a autobusy na Landererovej, este je tam urcita rezerva (trebars aj zahustenie autobusov na ukor IAD).
Urcitu delbu dopravnej prace bude mat IAD vzdy. Zuzovat ma zmysel tam, kde intenzity nie su velke. Na takomto mieste by si zdrziaval aj okolite komunikacie a na nich autobusy, kurierov, ci ludi na sluzobkach.
"Z môjho pohľadu celá D4/R7 nedáva zmysel a nerieši situáciu, len privedie ešte viac áut do BA. Rozumným riešením s rozumným rozpočtom by bolo potiahnuť električkové trate do Stupavy, Senec, smer Dunajská Streda, aby to prešlo cez tie najvyťaženejšie obce, odkiaľ chodí najviac ľudí. Niečo podobné funguje v Nemecku vo Frankfurte nad Mohanom, tzv S-bahn."
OK, tak tu uz zacinaju posobit opiaty. Co sa tyka D4/R7, tam suhlasim, ze cez toto hrdlo privedie do mesta ovela viac aut. Mozno aj preto by malo zmysel postavit zachytne parkovisko pod pristavnym mostom. Ale nie to som chcel. S-Bahn a elektricky su trosicku odlisne systemy. Ci uz je to radenie, hmotnost vozidiel, zabezpecenie trate alebo rezim fungovania, S-Bahn je prakticky zeleznica, ale fungujuca v hustejsich intervaloch. Zvlastne je, ze navrhujes nieco, co je na financne, ale aj organizacne pomery tejto krajiny prakticky nemyslitelne. Naozaj nema zmysel stavat elektrickove trate paralelne s existujucimi zeleznicnymi tratami. V Bratislave by bolo mozne vytvorit S-Bahn, ale chcelo by to pochopitelne nemale investicie do zeleznicneho uzla. Ale take iste investicie by boli potrebne do tak dlhych elektrickovych trati. Ale k tomuto sa este dalej vratim.
"Prečo električky? Tie nové električky od Škody dokážu jazdiť až 100km/h, to je zvyčajne aj rýchlosť osobných vlakov. Vysoká kapacita električiek, v prípade potreby už dodané modely by isto vedel výrobca upraviť, ak by bolo treba. Existujú v BA na to depá a opravovne, netreba stavať nové, aspoň opravovne, ani preškolovať personál."
A tu uz mam pocit, ze si to cele predstavujes ako ked niekde na dvore svako vytuni trabanta, do ktoreho namontuje motor z Mustanga. V prvom rade, ak sa nejake drahove vozidlo objedna, tak prebieha proces homologizacie, ktoreho vysledkom je certifikat, bez ktoreho v danej krajine vozidlo jazdit nemoze. A ten je viazany na technicke udaje vozidla. Takze ak by sme chceli Skodovky prebudovat na rychlost 100 km/h, urcite by to nebolo "len tak" v style, ze niekto nieco v dielni chyti, pozvara, vysustruzi a je vybavene. Chapem, ze laikovi sa to moze zdat jednoduche, ved zelezo ako zelezo. Ale prave v tom to je, ze nie je zelezo ako zelezo. Kazdy strojarsky vyrobok, u ktoreho sa caka dynamicka prevadzka, je navrhovany a pocitany na cielove maximalne parametre. Ak Skodovka uvadza, ze napr. 30T ma maximalnu rychlost 65 km/h, potom ocakavam, ze konstrukcna rychlost bude asi 90 km/h. Lenze na konstrukcnej rychlosti jednoducho taketo vozidlo prevadzkovat nemozes, lebo v takom pripade vyrobca nemoze garantovat dlhodobu stabilitu parametrov. Je to len rezerva.
"Ďalšia výhoda, cestujúci napríklad zo Stupavy, čo robí v Ružinove sa teoreticky bude vedieť odviesť 1 linkou do centra a odtiaľ pokračovať ďalšou. To platí aj o ostatných, nebudú sa sústreďovať len na pár bodoch ako vlakové stanice, ale sa rozpustia postupne ľudia."
Keby sa naozaj vyuzivali aspon vsetky existujuce vlakove stanice v BA a bola k nim privedena kvalitna MHD, mozno by si si ani nevsimol nejake vacsie pocty ludi. Do mesta skutocne nedochadza az tak vela ludi, iba to tak vyzera, kedze vsetko je tahane primarne na hlavnu stanicu. Rovnako, ako elektrickami, tak aj vlakmi by ich bolo mozne rozpustit. V sucasnosti za zmienku stoja dve miesta - Vinhrady a hlavna stanica. Ja si este pamatam, ze nase "rychliky" od PD chodievali v pohode na Nove mesto a do Petrzalky. Mozno teraz pojdem proti vseobecnemu povedomiu na imhd, ale myslim, ze to nebol uplne najhorsi napad. Nie len lokalne osobaky, ale tu a tam aj nejaky rychlik tahat inam ako na hlavnu stanicu. Teraz su zasa fantazmagorie okolo Filialky, ale realne je to len niekoho plan, ako sa nabalit a pravdepodobnost, ze sa to zrealizuje, je pomaly zaporna.
"Je tu problém legislatívy (MHD nemôže jazdiť mimo BA, ale pri troche snahy sa to dá vyriešiť) a ochota okolitých obcí súhlasiť s daným projektom, keďže postoj veľkej časti vedení okolitých obcí je ten, že oni nemajú problém s dopravou, to má BA. Ale podľa rôznych prieskumov do BA prichádza denne cez pracovný týždeň 200-250 tisíc ľudí za robotu, či školou."
Obce budu suhlasit, kym im niekto nepovie, ze chce, aby aj ony financne [prispievali na prevadzku MHD. A ked tato veta zaznie, potom prichadza ta druha - "ale ved BA ma problem, my nemame problem, tak nech si to aj cele plati".
Toto sa neda riesit inak ako na statnej urovni a preto ma zmysel orientovat sa na to, co tu uz je a vylepsit to - vlaky.
"Metro je utopia, toto môže byť celkom schodné riešenie, navyše stavba električkovej trate nie je tak priestorovo náročná ako vlaková + nemá tak vysoké nároky nosnosť podložia, stúpania/klesania, menšie oblúky a električku je jednoduchšie vtesnať do mesta ako vlak."
Preto nechapem, kedze tie vlakove trate uz stoja a su privedene aj do mesta, naco stavat dalsie.
"O tom, že trať 131 aspoň po Dunajskú Stredu by mala byť 2 koľajná sa hovorí už 10-15 rokov, ale nič sa nezmenilo, trať je v ešte horšom stave v akom bola. Dokonca za Dunajskou Stredou smer Komárno je na viacerých miestach znížená rýchlosť na 30-50km/h kvôli zlej kvalite trate."
Aha, takze 10-15 rokov je v tomto state problem zdvojkolajnit celkom vytazenu vlakovu trat, ktora v podstate uz stoji a treba ju "len" vylepsit, ale ty by si chcel stavat elektrickovu trat do DS. Co myslis, aka je asi sanca?
"Potom tu je otázka peňazí, keď Rovinka by sa mala podieľať na financovaní danej linky, ale dovolím si tvrdiť, že na 99,99% budú proti. Argument bude, vlak jazdí až po Hlavnú stanicu a že nemajú peniaze navyše."
Teraz neviem, o akej linke presne pises, ale sam si povedal, co ja vyssie, cize musis vediet, ze tahanie elektriciek za hranice mesta je nerealne.
"Ďalší problém, napríklad v Prahe každú noc čistia koľaje, alebo každú druhú, nabehnú zametači a ide sa, teda je aj zároveň kontrola a vedia sa prípadne chyby a poškodenia nahlásiť. V BA to robia zvyčajne len na jar, možno na jeseň, inak všetko. Tým pádom aj prichádza k rýchlejšiemu opotrebeniu koľajníc a podvozkov, teda náklady navyše, opravy sa robia, až keď to je havarijný stav, nerobia sa hneď v zárodku, keď by to bolo jednoduchšie a lacnejšie."
No vidis, tu si krasne nacrtol, ako by vyzerali tie uzasne elektrickove trate. Aktualne je nezvladnuta udrzba tych existujucich, tak ako by to asi dopadlo za mestom?
"Napríklad pri železničnej doprave, rýchlik BA-KE má 20 zastávok na 443km trase. IC čo jazdilo malo svojho času 15 zastávok. Načo nám je IC, čo stojí po ceste pri každej vŕbe, breze a lavičke? Ak si zoberieme čo je podľa zahraničných štandardov IC, tak zastávky by mali byť BA - Žilina - Vrútky - Košice, teda len najväčšie prestupné uzly, kde človek vystúpi a ide na ďalší vlak."
Od oprav elektrickovych trati v meste k zastavovaniu IC na trati BA-KE? Boy, that escalated quickly.
"Čo teoreticky bráni tomu, aby sa vytrhali koľaje a spravili sa tam (do DS) len čisto pre električku?"
Teoreticky nic. Prakticky tomu brani zdravy rozum. Vytrhat, co je uz hotove, aby sme mohli vyhadzat peniaze na pomalsiu a menej kvalitnu elektricku v porovnani s vlakom?
"prípadne nechať 1 koľaj pre vlak a 2x električkové s tým, že by to mohlo ísť v jednom telese."
Hm, co je lacnejsie? Tahat k existujucej kolaji jednu vlakovu alebo dve elektrickove? Vravis to iste teleso. Lenze to iste teleso musi byt potom stavane na zatazenie vlakom.
Vidim, ze k ostatnym veciam ti uz ini napisali.
Chapem, ze by si to chcel zlepsit, ale skus tvoje predstavy trochu vlozit do realii mesta a krajiny. Hlavne z hladiska manazerskych kapacit a financii. Alebo napis rovno, ze si chces zafantazirovat, aby rec nestala .