Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.
Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.
Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.
Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.
O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.
Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate
Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:
- ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
- ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
- Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
- TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)
Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.
Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:
- ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
- TT Trnávka – Zlaté piesky
- TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
- TT Košická – Most Apollo – Bosákova
- TT Patrónka – Tesco Lamač
Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.
Melange
Esíčka nepovažujem za ideál, podľa mňa by električka mala ísť po Dostojevského a Landererovej. Áno, počul som, že sa to tam údajne nevytočí... nuž, nepoznám detaily, ale myslím, že v Rači máme onakvejšiu zákrutu a hlavne treba chcieť. Isteže IAD by musela byť obmedzená, ale to je niečo, čo chceme asi všetci.
"z pôvodnej idey je dnes už len fragment"
Pôvodná idea nie je na 100% dodržaná, ale to neznamená, že poďme ju zhovadiť ešte viac. Dobre, tak Kaskáda nemala byť jama, ale je to taký strašný problém? Podstata vodnej línie je zachovaná. Ide o fontánu od sochára Petra Rollera a treba ju vnímať ako súčasť súboru fontán od divadla až k Dunaju. Prameň je umiestnený v budove SND medzi činohrou a operou, voda ide okolo základného kameňa divadla, symbolicky pokračuje okolo sochy Tanečnica od Vilkovského so Skočekom, nasleduje Kaskáda, potom veľká fontána medzi budovami Eurovei, až sa voda symbolicky vlieva do Dunaja. Spolu ide o akúsi apoteózu slovenského vodstva. Električka by túto vodnú líniu preťala v blízkosti monumentálnej fontány Tanečnica.
"Na urbanizme nám žiaden pojem pasovania neobjasnili"
Ide o spomínanú monumentalitu priestoru, spomínal to aj p. Bauer vo videu svojím charakteristickým spôsobom, že ide o meditatívny priestor, kde by som mal nechať na seba celý vesmír pôsobiť. Ten priestor by mal mať aj určitý pokoj, pomalé tempo, slobodu - možnosť stáť, kde chcem, posadiť sa, kde chcem, obdivovať, kochať sa... Po električke to samozrejme nebude možné. Viď Obchodnú ulicu, kde je síce de iure pešia zóna, ale de facto sa dá chodiť iba po chodníkoch, lebo inak ma zrazí električka.
"choď sa porozprávať s dlhoročnými prevádzkarmi"
Budem veľmi rád, ak kultúrny stánok SND nebudeme porovnávať s krčmami a obchodmi. Tu ide o to, ako sa staviame k národnému divadlu, teda hlavnému kultúrnemu stánku celého národa.
"sa celé Nivy stavajú s hlavnými ťažiskami úplne inde"
Človeku, čo sa potrebuje dostať do tej zóny, je vcelku jedno, kde sú ťažiská, on sa potrebuje dostať do Sky parku, do Centra Bottova, do Panorama City atď. Zastávka na Landererovej je preňho praktickejšia ako zastávka pri SND. Do SND sa chodí iba po šiestej/siedmej večer na predstavenie a do Eurovey bežní ľudia chodia taktiež mimo pracovnej doby (s výnimkou obednej pauzy).
"už teraz to nie je jeden priestor"
Prinajmenšom od Kaskády k SND to je jeden súvislý priestor. Ja hovorím o preseknutí tohto priestoru. Áno, samotné námestie je na viacerých miestach prerušené, napríklad Kaskádou alebo fontánou medzi budovami Eurovei, ale napríklad si možno všimnúť, že obe fontány majú rovnakú šírku a bočné spojnice (lemované stromami) sú neprerušené. Električka by prerušila aj tieto spojnice.
"to fakt niečo potrebuje mať červený koberec až za Pribinovu?"
Nejde tu o červené koberce, ale vadí nám, keď sa každú chvíľu robí výluka na Mostovej, tu to nebude iné. Navyše priestor sa nevyužíva tak, ako by sa mohol. Vstupné priestory divadla by sa mohli využívať aj mimo predstavení, toto vravel sám Bauer, že taká bola ich idea, že by to bolo otvorené a cez deň by tam mohli byť akcie pre deti alebo dôchodcov alebo bohviečo. To tam stále môže byť. To, že sa to nerobí, je druhá vec.
"môže to stále vypáliť ako plnohodnotný prvok celkového konceptu"
Hej, jasné, káble vo vzduchu sú čistá krása. Univerzita Komenského v BA, Tivoli v Brne či La Scala v Miláne vďaka tomu úplne žiaria.
"Či prehliadol som niečo závažné?"
Neviem presne, aké požiadavky by mal napr. KDI, asi prinajmenšom na začiatku a na konci pešej zóny by muselo byť zvislé značenia, ale závisí aj od toho, či by v priestore bola zastávka - a zrejme by bola, inak načo by tam bola trať? Prinajmenšom by musela byť označená električková zastávka v oboch smeroch. Potom nehovoriac o klasickom zastávkovom príslušenstve, ale áno, to už nepatrí pod dopravné značenie.