Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.
Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.
Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.
Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.
O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.
Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate
Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:
- ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
- ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
- Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
- TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)
Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.
Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:
- ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
- TT Trnávka – Zlaté piesky
- TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
- TT Košická – Most Apollo – Bosákova
- TT Patrónka – Tesco Lamač
Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.
Viko
Nikde netvrdím, že máš ponúknuť nejaké objektívne kritériá na krásu. Ale neznamená to automatickú validnosť pre dupanie nožičkami v štýle "lebo nechcem", "lebo je to fuj".
Totiž, z môjho pohľadu, ak do tmavej dlažby osadím štyri hnedé železá, prakticky to nevidno. Ak do celkového riešenia mobiliáru zakomponujem dve či štyri zvislé konštrukcie, ktoré o.i. ponesú TV, nijako to nenaruší celkové vyznenie priestoru. Jediné, čo tam viditeľne pribudne, budú drôty (a aj to, keby sme chceli byť veľmi veľkí vizionári, sa dá v tom 55m úseku preklenúť). Hádam nikto nebude taký sprostý, aby švacol zastávku do priestoru námestia, keď sa to dá omnoho bezkolíznejšie vyriešiť v tých (v)zostupných rampách.
Takže ak má byť pre teba nosnou témou emočné a umelecké prežívanie, tak sa dostaneš do toho "nejasného a meňavého" poľa, v ktorom ti nielenže veľa ľudí nedá za pravdu, ale to rovno zhodí zo stola. Mať to racionálne odargumentované je omnoho lepšie, len teda neviem, čo si tam objektívne odmeral.
O bezpečnosti v peších zónach sa tu hádame pravidelne, na podujatia som ti podľa mňa zareagoval (a áno, aj napriek predstave o mecheche cez deň, tieto podľa mňa nemajú potenciál presakovať zo stupňa dostatočne priestranných terás aj na stupeň ulice), hluk a otrasy sú v roku 2019 riešiteľné. K obsluhe sa už neviem vyjadriť presnejšie, než som sa vyjadril, lebo kým nedržíme v ruke kalkuláciu zdrojov/cieľov ciest v území a nemáme prepočítané, odkiaľ to lepšie pokryjú izochróny, tak to bude stále len dojmológia.
V reakcii na #77, "nevytočí sa" som nikde nepočul, skôr ide o počet konfliktných miest (zákrut a krížení) pri jednotlivých variantoch.
Kontinuitu umeleckých diel by ti pekne žrali na škole na kritikách, ale reálne si to bežný človek v súčasnom prevedení nemá šancu všimnúť a mať koncept pre koncept je na môj vkus zbytočne manieristické a formalistické. Priznám, že kompozícia ma nikdy extrémne nenadchýnala, ale či tu líniu k vode pretína priečna os, alebo priečna os s dráhou, je viacmenej zajedno, nie? Meditatívny priestor tiež radím do kategórie "hľadám ideu pre už hotové dielo" - ako môže byť niečo naraz meditatívne pokojné a zároveň rušné reprezentatívne? (A po Obchodnej chodím cez deň krížom krážom úplne v pohode a neumrel som, neviem, čo z toho majú ľudia paranoju).
SND s prevádzkami porovnávam práve kvôli predstave, že tam dokáže fungovať nejaké na úrovni vyžitie all day round - keď tam tých ľudí nebude nič privádzať, príde ich menej, to je holý fakt ktorý nezachráni punc prvej scény. A opakujem, priestoru je tam viac a inak nadeleného, než na E. Suchoňa, čiže tých výluk by pri rozumnom vedení mesta mohlo byť pokojne 0,0 (to by koniec koncov mohlo aj pri starom SND a Redute, keby sa využili priľahlé ulice, ale o tom pinokedy).
Zvislé značenie pešej zóny je tam - ak si prehliadol - už teraz, KDI nemá imho čo viac očakávať.
A teda teší ma, že si motivovaný, ale začínam mať pocit, že sa točíme v kruhu... Dokola rovnaké tehly textu (spolučítajúcim sa ospravedlňujem) a žiaden posun.