Dodané budú 2 elektrobusy SOR EBN 8 a 16 vozidiel SOR NS 12 Electric.
Ako sme už informovali, víťazom verejnej súťaže na dodávku nových elektrobusov pre Bratislavu sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Z uzatvorenej kúpnej zmluvy vyplýva, že firma SOR dodá do Bratislavy 2 malé elektrobusy SOR EBN 8 a 16 veľkých 12-metrových elektrobusov SOR NS 12 Electric. Cena menšieho elektrobusu je 488 000 €, väčšieho 589 000 €, spolu teda všetky autobusy budú stáť 10,4 mil. € bez DPH.
Všetky vozidlá budú vybavené všetkými štandardnými systémami ako bežné autobusy - moderný tarifný a informačný systém, kamerový systém, systém na počítanie cestujúcich, Wi-Fi internet či klimatizácia priestoru pre cestujúcich.
Malé 8-metrové elektrobusy budú mať 16 miest na sedenie a celkovú kapacitu 54 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 172 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 120 kW, čo by malo zabezpečiť minimálny dojazd 160 kilometrov na jedno nabitie, aj pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Akumulátor by mal vydržať minimálne 2000 nabíjacích cyklov.
Väčšie 12-metrové elektrobusy budú mať 33 miest na sedenie a celkovú kapacitu 106 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 242 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 160 kW. Minimálny dojazd by mal byť rovnako 160 kilometrov na jedno nabitie.
Spoločnosť SOR dodá aj nabíjaciu infraštruktúru pre svoje elektrobusy. Táto infraštruktúra bude pozostávať z nabíjačiek pre pomalé nočné nabíjanie NSP 11 a NSP 20 a z rýchlonabíjačiek SOR IC 160 kW / 400 V / 250 A.
Oba 8-metrové a prvé dva 12-metrové elektrobusy by mali byť dodané do 6 mesiacov od vystavenia objednávky. Zvyšných 14 veľkých elektrobusov by podľa zmluvného harmonogramu malo byť dodaných o ďalšieho polroka neskôr (pravdepodobne pred komunálnymi voľbami).
lostrail
L52
Dlzka jednej trasy: 4,4 km
Cas jazdy od zaciatocnej po konecnu zastavku (podla CP): 9 minut
Priemerna rychlost linky: 29,33 km/h
Pocet jazd tam a spat v pracovnych dnoch: 44
Pocet jazd tam a spat cez volne dni: 27
Vyprava: 6 vozidiel
S tym dojazdom to nebude az take ruzove. 172 kWh / 120 kW = cca. 1 hodina a 25 minut jazdy pri plnom vykone. Dajme tomu, ze casovy integral vykonu (priemer) bude polovicny, to mame 2 hodiny a 50 minut. Pri priemernej rychlosti MHD 29,33 km/h (priemerna rychlost L52) je dojazd na jedno nabitie priblizne 83,11 km. To je 83,11 / 4,4 = 18,89 jazd (tam alebo spat) na jedno nabitie. Napri. pri priemernej rychlosti 20 km/h (co je pripad dlhsich liniek), by bol tento dojazd len 56,7 km. Pri pocte jazd 44 (tam aj spat) cez pracovny den a vyprave 6 vozidiel vykona 44/6 = 7,33 jazdy (14,66 tam alebo spat), co mozeme zaokruhlit napr. na 8, resp. 15, no malo by to postacovat na celodennu vypravu na takejto kratkej linke s dostatocnou rezervou. Stale je vsak dojazd 160km cista utopia a horko-tazko dosiahnutelny za idealnych podmienok, bezvetria, jasneho pocasia, usmievaveho sofera a hlavne jazde na stvrtinovy vykon (vacsina trasy dole kopcom ;-P).
Pocet cyklov je relativne OK:
Ak budu dodane akumulatory napr. s poctom cyklov 3000, to mame 83,11 * 3000 = 249 330 km. Pri L52 potom jedno vozidlo mesacne odjazdi (21*44+8*27)/6 = 190 jazd tam aj spat, co predstavuje 8,8*190 = 1 520 km za mesiac. Nasledne 249 330 / 1 520 = 164 mesiacov, co je necelych 14 rokov. Predpokladam, ze baterka dojde skor, standardna zivotnost byva cca. 3-4 roky.
Do vypoctu som neratal sluzobne jazdy, cize tam by to slo o cca. 10-15% este dolu.
Samozrejme, ide o teoreticke cisla, kedze do toho nepocitam najma pocasie (teplotu, vlhkost, sol na ceste...), teplotu priestorov vozovne, kde budu tieto busy parkovat (ak budu v Krasnanoch v tej otvorenej hale pod nefunkcnym Critalovym hadom, to tie baterky tazko zabrucia - na toto treba vykurovany priestor), ci dalsie faktory, ktore ovplyvnuju konecny vykon potrebny na jazdu, ale aj zivotnost baterky. Realita teda bude urcite horsia, len zostava otazkou, nakolko a ci sa to potom podniku oplati. Po tych prvych 3-4 rokoch sa uvidi.