Elektrobusy pre Bratislavu dodá pravdepodobne český SOR

Firma uspela vo verejnej súťaži na dodávku 18 elektrobusov.


Ilustračné foto © Martin Harák


Česká spoločnosť SOR Libchavy predbežne uspela vo verejnej súťaži Dopravného podniku Bratislava na dodávku 18 elektrobusov. V elektronickej aukcii sa so svojou ponukou umiestnila na prvom mieste s počtom bodov 99,4 pred druhým uchádzačom, ktorým bolo konzorcium Škoda Electric a Solaris Bus & Coach s počtom bodov 96,75.

Firma SOR ponúkla 16 elektrobusov do dĺžky 12,2 m s obsaditeľnosťou 106 cestujúcich a 2 elektrobusy do dĺžky 9 m s obsaditeľnosťou 54 cestujúcich za 10,4 mil. € bez DPH. Aké typy vozidiel spoločnosť ponúkla, nie je zatiaľ známe. V prípade 12-metrového vozidla pôjde pravdepodobne o nový typ SOR ENS 12, ktorý bol predstavený v minulom roku, a pri menších elektrobusoch môže ísť o elektrobus SOR EBN 8.

V prípade uzatvorenia zmluvy s víťazným uchádzačom by sa prvé elektrobusy mali v Bratislave objaviť do pol roka.


25.9.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

peste.noirepred 9 min #40 Re:
No tieto zelené nemysly by už mal dakto poslať z okna ... V TV novinách to dobre vysvetlil jeden starší pán:
- o ekológií nemôže byť moc reči, keďže aj tá elektrická energia sa vyrába "nejak" a spôsobmi, pri ktorých vzniká viac oxidu uhličitého než pri bežnej výrobe PHM a samotnom spaľovaní PHM
- problémom sú samotné batérie, že kde na nich budeme do nekonečna brať nerastné suroviny = ďalšia ekologická záťaž pri vyzískavaní surovín na ich výrobu
- kapacita a počet dobíjacích miest na elektrobusy a elektromobily - v Nórsku už sa neodporúča kupovať si elektromobil, lebo nie je kde nabíjať
- veterné a solárne elektrárne zas závisia od poveternostných podmienok, solárne napr. v oblastiach kde majú málo slnečných hodín nemajú zmysel, a ak majú aj na poryvy vetra smolu, tak sú v háji
- navyše snažiť sa byť chorobne "zelený" a zasrať pol krajiny solárnymi a vzdušnými elektrárňami je úchylka a navyše aby sme utiahli nároky veľkých podnikov a miest, tak to by sme museli veľa pôdy na to zabrať

Na záver, kto si myslí, že elektrobusy nám niečo vyriešia, že bude lacnejšie, tak prosím : http://www.tyzdennikkoment.sk/komu-sluzi-jahnatek-nebyt-vplyvu-oligarchov-ceny-energii-mohli-byt-aj-o-20-nizsie/
ross10.10.2017 12:46  +1#39 Re:
Reakcia na #37 od piggee:
Pouzite litiove baterie z elektrobusu nikto urcite zakopavat nebude, nato su moc cenne, keby s nimi mal dpb po skonceni zivotnosti problem ja si ich kludne vezmem aj si zaplatim dopravu...
Ámos2.10.2017 10:31  +2#38 Re:
Reakcia na #37 od piggee:
Recyklacia baterii je dnes celkom bezny proces.
Nemyslim si, ze ich niekto bude zakopavat do zeme.
piggee1.10.2017 23:09 #37 Re:
Reakcia na #35 od Ámos:
To potom mozeme pri elektromobiloch ist do takych veci ako straty na ceste z vyroby az do nabijacej stanice. Ale co sa tyka baterii, ten komponent je nosicom energie, takze by sa mal pocitat ako palivo a nie ako suciastka. Je totiz nosicom iba na urcity pocet nabiti a bez neho je to vozidlo k nicomu. Nehovoriac o tom, ze tento komponent je najvacsia ekologicka zataz. A ked si pozries v mojom predchadzajucom prispevku, tak najdolezitejsie na tom celom je, ako bude zabezpecena recyklacia. Ci si to SOR bude vykupovat naspat, alebo nam tu bude vznikat dalsia "vrakunska skladka", kde sice usetrime par gramov popolceka do vzduchu, ale zadrbeme si podu a spodnu vodu tazkymi kovmi o objeme niekolko ton.
Melange1.10.2017 22:58 #36 Re:
Dispecer & piggee: to, čo píšete, je podobné, akoby ste do emisií vozidla na benzín alebo naftu chceli prirátať, že niekto tú ropu musel vyťažiť, na to musel spotrebovať neviem koľko elektriny (ktorej výroba tiež vytvorila emisie), potom ju prepraviť do rafinérie a tam z nej spraviť palivo, napokon to palivo prepraviť do čerpacej stanice, ktorej údržba tiež niečo stojí a tak ďalej.
Ámos1.10.2017 22:46  +1#35 Re:
Reakcia na #33 od piggee:
Asi si kazdy uvedomuje, ze aj vyroba veternej turbiny prinasa zo sebou emisie.
Toto pripominanie sposobu vyroby kazdeho komponentu skor pripomina argumenty naftoloby ako zmysluplnu argumentaciu.
rrqq1.10.2017 22:23  +1#34 Re:
Prečo pravidelne vyhrávajú či uspejú v konkurze vždy iba české firmy?
piggee1.10.2017 20:30  +1#33 Re:
Reakcia na #26 od Melange:
Plus si trochu zabudol na baterie a ich vyrobu a logistiku. Ich vyroba urcite bezemisna nie je a kedze ich vyroba nie je riesena v Europe, tak nezabudaj na navysene emisie dopravou na SK.

Inak neviete ako je v zmluve so SORom riesena recyklacia baterii? Ak teda vobec? Ci si ich bude SOR vykupovat naspat, alebo budu koncit na smetisku?
Dispecer1.10.2017 19:24 #32 Re:
Reakcia na #31 od Melange:
Keď budeme vedieť presne lokalizovať miesto výroby elektriny v jadrovej, solárnej, či vodnej elektrárni, ktorú pri PREVÁDZKE vozidlo spotrebúva, potom by som si dovolil tvrdiť, že je to čisté. Lenže to nie je možné, keďže elektrizačná sieť je iba jedna a napr. Bratislava nie je napájaná len jednou elektrárňou. Preto je podľa mňa vždy nutné operovať s podielmi jednotlivých druhov elektrární, kde, žiaľ, u nás figurujú aj tepelné elektrárne, či iné,...

Ďalší problém je, že ovzdušie nepozná hranice, a teda znečistenie sa nezdržiava vždy len nad miestom tvorby emisíí, ale za istých podmienok (počasie) sa toto znečistenie môže prenášať aj do iných miest.

Preto chápem dôraz, ktorý dáva S499.1023 na slovíčko LOKÁLNE.
Melange1.10.2017 18:21 #31 Re:
Reakcia na #29 od Dispecer:
Výroba elektriny môže byť bezemisná, najmä vodná, solárna, veterná, ale aj jadrová, pri ktorej síce vzniká jadrový odpad, ale nie emisie. Pliaga sú tepelné elektrárne, ale tie tvoria iba časť produkcie elektriny v SR. Tak či onak, emisie vznikajúce pri výrobe elektriny nie sú emisie pri PREVÁDZKE elektrického vozidla. Áno, aj pri výrobe a likvidácii vozidiel a batérií vznikajú emisie, ale ani to nie sú emisie pri prevádzke.
Ámos1.10.2017 16:49 -1 +1#30 Re:
Reakcia na #29 od Dispecer:
Ano emisie sa netvoria v uliciach Bratislavy, ale na Hornej Nitre. Ale aj to iba cast, 60% produkcie elektriny je na SVK CO2 free.
Ale teda ak v tom nie je rozdiel, zrusme trolejbusy. Tie su na tom rovnako.
Dispecer1.10.2017 13:17 -1 +1#29 Re:
Reakcia na #28 od Melange:
Elektrina vzniká z čoho? Elektrina sa vo veľkom skladuje vo veľkých "cisternách"?
Melange1.10.2017 1:32  +2#28 Re:
Reakcia na #27 od S499.1023:
A aké emisie vznikajú pri PREVÁDZKE? Prach z pneumatík?
S499.102330.9.2017 20:55 -2 +1#27 Re:
Reakcia na #26 od Melange:
Nie.
Melange30.9.2017 18:44 #26 Re:
Reakcia na #25 od S499.1023:
Prevádzka je bezemisná.
S499.102330.9.2017 12:57 -1 +2#25 Re:
Reakcia na #23 od Majo:
Zabudol si na jedno dosť podstatné slovo; LOKÁLNE bezemisná prevádzka.
S499.102330.9.2017 12:56 -3#24 Re:
Reakcia na #23 od Majo:
No veď hovorím, že si militantne elektrofilný.
Majo30.9.2017 12:34  +1#23 Re:
Reakcia na #21 od S499.1023:
Vzhľadom na to, že za najväčšiu výhodu elektrobusu je považovaná jeho bezemisná prevádzka, príde mi dosť zvrátené, keď sa to celé zabije naftovým kúrením. To je rovnaká logika ako voziť drevnú štiepku cez pol krajiny, aby sa ňou potom mohlo "ekologicky" kúriť. Myslím, že každému je jasné, že elektrickým kúrením sa skráti akčný rádius elektrobusu, ale určite je lepšie ho častejšie nabíjať, než "ekologickým" vozidlom vypúšťať do ovzdušia látky preukázateľne poškodzujúce kvalitu životného prostredia.
Salomon26.9.2017 14:16 #22 Re:
Reakcia na #18 od SJT.1:
Tu je interiér a exteriér:
http://www.buspress.eu/elektrobus-sor-ohromil-navstevniky-na-veletrhu-czechbus-2016/
Predná maska je pekná voči zadnej. Tam sa mohli vyhrať lebo cez okno je vidieť tie bočné kryty. Ale nie som zástancom SORu.
S499.102326.9.2017 14:09 -1 +1#21 Re:
Reakcia na #20 od Dispecer:
Čím sa samozrejme skráti dojazd ale ťažko to Grobkraftüberlandstraßenbahnu vysvetliť, bo on je militantne elektrofilný.