Nové železničné zastávky

Popis projektu

Železničné trate sú v Bratislave vedené prevažne mimo hlavných vnútromestských prúdov cestujúcich, no napriek tomu aj na železnici existuje potenciál lepšieho využitia pre mestskú dopravu. Napomôcť tomu majú nové železničné zastávky, oficiálne nazývané ako Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Zastávky majú byť vybudované v blízkosti exponovaných lokalít a súčasne majú umožňovať aj prepojenie s MHD, keďže s výnimkou Mladej gardy majú byť najbližšie zastávky MHD vzdialené cca 50 metrov.

Vybudovať sa plánuje 7 nových zastávok:

  • Devínska Nová Ves
  • Lamačská brána
  • Patrónka
  • Mladá garda
  • Trnávka
  • Ružinov
  • Vrakuňa

Doteraz však nie je jasné, či nové zastávky budú slúžiť len pre existujúce vlaky, alebo po ich vybudovaní dôjde k výraznému zlepšeniu intervalu vlakov na spôsob S-Bahnu, aký poznáme zo západnej Európy (interval do 15 minút). Riešeniu à la S-Bahn môže brániť nedostatočná kapacita železničných tratí, ktorých úpravy nie sú súčasťou projektu.

Mapa TIOP

Umiestnenie navrhovných zastávok

Aktuálny stav (k januáru 2019)

V rokoch 2014 a 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA k TIOP č. 2, ostatné TIOP sa neposudzovali. Prebehlo tiež spracovanie a pripomienkovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, súťaž na vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť Reming Consult, pričom dokumentáciu pre územné rozhodnutie subdodávateľsky spracovala spoločnosť Dopravoprojekt. Vydané už boli územné rozhodnutia pre zastávky Devínska Nová Ves, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa. Pre nesúhlas vlastníkov pozemkov s plánovaným parkoviskom bude v roku 2018 potrebné prepracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie pre zastávku Lamačská brána, až následne bude môcť byť vydané územné rozhodnutie pre túto zastávku.

Na základe doterajších výsledkov štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava v roku 2018 sa ukázalo ako ekonomicky efektívne vybudovanie zastávok Ružinov a Vrakuňa. V januári 2019 železnice vyhlásili súťaž na vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie k týmto dvom zastávkam.

Základné údaje o projekte

  • Hlavné predmety projektu: 7 železničných zastávok na existujúcich železničných tratiach, úpravy súvisiacich väzieb na MHD a súvisiacich peších väzieb
  • Predpokladaný termín realizácie: od roku 2020(?), Mladá garda po zdvojkoľajnení trate
  • Predpokladané náklady: N/A
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ, štátny rozpočet
  • Projektant: Reming Consult, a. s.

Železničná zastávka Devínska Nová Ves

Zastávka Devínska Nová Ves (nazývaná aj  Devínska Nová Ves-sídlisko) je umiestnená v km 43,185 – 43,365 t. j. za železničným mostom nad Eisnerovou ulicou v lokalite pri obchodnom centre Glavica. Zástavka bude prístupná novým chodníkom napojeným z chodníka pri kruhovej križovatke a z parkoviska pri nákupnom centre pomocou schodišťa a výťahovej šachty prepojených s nástupišťom pri koľaji č. 1 oceľovou krytou lávkou. Prechod na nástupište pri koľaji č. 2 je navrhovaný chodníkom s využitím prechodu pod jestvujúcim železničným mostom nad Eisnerovou ulicou.

Súčasťou dopravného riešenia vo variantoch je aj vybudovanie zastávok MHD medzi železničným mostom a križovatkou Vápencovej a Eisnerovej ul., ktorá sa navrhuje prebudovať na kruhovú, aby v rámci nej bolo možné otáčať autobusy z Devínskej Novej Vsi.

Železničná zastávka Lamačská brána

Zastávka Lamačská brána (nazývaná aj Bory) je umiestnená severne od sídliska Dúbravka, medzi ulicou Agátová a cestou II/505 bezprostredne pri plánovanom predĺžení Saratovskej ulice. Jej poloha je výsledkom odsúhlasenej štúdie dopravného riešenia obsluhy obchodného centra Bory. Železničná trať je vedená na násype vo výške cca 5,50 m nad okolitým terénom, nástupná hrana je v dĺžke 180 m, voľná šírka 3,50 m, nástupištia zastávky budú prístupné schodiskami a výťahmi z chodníka vedeného od parkoviska P+R a z chodníka vedúceho od obchodného centra.

Napojenie na MHD by malo byť riešené v rámci predlžovania Saratovskej ul. a nie v rámci tohto projektu. Súčasťou projektu malo byť aj záchytné parkovisko P+R so 470 miestami, s ktorým však nesúhlasili vlastníci pozemkov.

Železničná zastávka Patrónka

Zastávka Patrónka je situovaná až za mostom nad Limbovou ulicou v smere jazdy do mesta. Prístup je z Limbovej ulice, prístupy na nástupištia sú výťahmi a schodmi.

Navrhované riešenie umožňuje prístup na nástupištia zo zastávky trolejbusov a autobusov MHD Pri Suchom mlyne a tiež aj zo zastávky MHD Dubová na Brnianskej ul. s využitím existujúceho podjazdu pod železničnou traťou z Ďumbierskej ul. Prístup je zabezpečený vybudovaním chodníka a rampou na obidve nástupištia.

Železničná zastávka Mladá garda

Zastávka Mladá garda sa uvažuje až po zrealizovaní zdvojkoľajnenia a prestavbe mostného objektu ponad Račiansku ulicu v definitívnej polohe s nástupnými hranami pri oboch koľajach. Obojstranné prístupy na nástupištia schodišťami a výťahmi z oboch chodníkov vedúcich pozdĺž Račianskej ulice s tým, že po oboch stranách nového mosta by sa zrealizovali nové lávky pre peších prístupné schodišťami a výťahmi.

Súčasťou projektu nie je premiestnenie resp. zlúčenie zastávok električiek. Zastávky MHD tak budú v pešej dostupnosti zo železničnej zastávky.

Železničná zastávka Trnávka

Zastávka Trnávka (nazývaná aj Martinský cintorín) je situovaná cca v km 4,1 jednokoľajnej trate  Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice a zároveň v km 6,9 dvojkoľajnej trate Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-ÚNS. Jedná sa teda o trojkoľajný úsek, ktorý prechádza pomerne husto osídleným územím a spolu s Trnavskou cestou oddeľuje mestskú časť Trnávka od sídliska Ostredky. Nová železničná zastávka je navrhnutá ako krajné nástupište po ľavej strane v smere von z mesta.

Zastávka bude prístupná od Gašparíkovej ulice novým prístupovým chodníkom a zo strany sídliska Ostredky a miesta zastávky MHD novým podchodom pod Trnavskou cestou a trojkoľajnou železničnou traťou so schodišťami a výťahmi umožňujúcimi prístup jednak na upravené nástupište autobusovej zastávky MHD ako aj na nové nástupište železničnej zastávky. Navrhovaný podchod bude zároveň slúžiť na prepojenie obytných zón s tým, že na strane od zastávky MHD bude navrhnuté schodište s výťahom, od Clementisovej ulice a od Gašparíkovej ulice budú navrhnuté rampy. Na opačnej strane je rešpektovaná úprava Trnavskej cesty a územná rezerva pre cyklotrasu v zmysle platného územného plánu zóny Trnávka-stred (návrh na riešenie priecestia na Ivanskej ceste pomocou vzájomne previazanej železničnej a cestnej svetelnej signalizácie).

Železničná zastávka Ružinov

Zastávka Ružinov (nazývaná aj Ostredky) je situovaná v km 5,040 – 5,220 jednokoľajnej trate  Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice ako krajné nástupište dĺžky 180 m, po ľavej strane traťovej koľaje v smere von z mesta. Nová železničná zastávka bude prístupná zo strany sídliska a miesta zastávky MHD Súhvezdná novým podchodom pod trojkoľajnou železničnou traťou a pod obojsmernou cestnou komunikáciou Vrakunská cesta, ako aj chodníkom zo strany nákupných stredísk Kika a Hornbach. Pre imobilných cestujúcich je uvažovaný prístup navrhovanými výťahmi. Na Vrakunskej ceste je rešpektovaná územná rezerva pre cyklotrasu v zmysle platného územného plánu.

Výhľadovo je plánované aj vybudovanie nástupišťa pri trati Bratislava-Nové Mesto – Petržalka. To je však podmienené po nevyhnutnými úpravami infraštruktúry v železničnom uzle Bratislava

V súvislosti s vybudovaním tejto zastávky mesto plánuje presmerovať električkovú trať zo súčasnej konečnej zastávky Astronomická k novej konečnej Súhvezdná. Do vybudovania novej električkovej trate bude železničný zastávka obsluhovaná iba autobusmi MHD.

Železničná zastávka Vrakuňa

Železničná zastávka Vrakuňa (nazývaná aj Dolné hony) je navrhnutá ako krajné nástupište dĺžky 180 m po pravej strane v smere von z mesta. Nová železničná zastávka bude prístupná od  Dvojkrížnej  a Čiližskej ulice novými prístupovými chodníkmi umožňujúcimi prístup na nové nástupište na oboch jeho koncoch. Na oboch koncoch je uvažované s prístreškami a plochami pre odkladanie bicyklov.

Súčasťou projektu má byť aj vybudovanie nového nástupišťa trolejbusov a autobusov MHD v obratisku v tesnej blízkosti železničnej zastávky. Bezkolízny prístup bude zabezpečený aj z výstupišťa MHD. Návrh je skoordinovaný s výhľadovým riešením miestnej komunikácie Dvojkrížnej ul. a  na východnej strane s výhľadovou komunikáciou Horné diely.

Ďalšie informácie

Spravy

Správy o tomto projekte


11.1.2016, aktualizované 6.1.2019
-imhd.sk-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

tr3mp4.12.2017 9:57  +1#127 Re:
Reakcia na #126 od kadilak:
Aký by bol zmysel obsluhy parkoviska pomocou vlakovej zastávky? Ľudia by sa doviezli autom na P+R, tam prešli na vlak (ktorý možno bude jazdiť raz za hodinu) a odviezli by sa kam? Na stanicu do Petržalky? To je minumum ľudí. Na prípadnú novú zastávku v Petržalke s prestupom na električku? To už im je výhodnejšie doviezť sa autom až do Petržalky, než prestupovať na 1 km na vlak. Alebo ísť vlakom na Nové Mesto či hlavnú stanicu vyhliadkovou jazdou okolo Ružinova? To je zase zbytočné sa doviezť autom až takmer do centra (k Prístavnému mostu).

Čo by mohlo mať zmysel je P+R pri Prístavnom moste (najmä pre autá od R7) a električková trať z P. Biskupíc okolo Slovnaftu do centra po Mlynských nivách. Ak by existovala aj dostatočne intenzívna doprava po trati 132 (15 minút interval), tak by mohla mať zmysel aj železničná zastávka, ale s prestupom práve na električku (prípadne inú MHD).
kadilak3.12.2017 22:15 #126 Re:
Ja si myslim ze by sa celkom oplatila postavit aj zastavka na krizovatke bratislavskeho obchvatu s Bajkalskou (pri pristavnom moste). Kedze o chvilu sa tam bude aj koncit nova rychlostna cesta R7, toto miesto bude idealne na postavenie P+R parkoviska. Vlakova zastavka v tomto mieste by mohla velmi dobre obsluhovat take parkovisko, a navyse by tato zastavka bola velmi blizko k vznikajucej "mrakodrapovej stvrti" Nivy a celkovo ku centru mesta.
PánRojko13.6.2017 10:17 #125 Re:
Viete o tomto projekte niečo nové ???
Alfonzz5.11.2016 8:43 #124 Re:
http://www.dubravka.sk/files/documents/uradne_tabule/ut_stavebny/2016/55349kaz.pdf
Okresny urad zrusil rozhodnutie stavebneho uradu DNV ohladom Lamacskej brany a vratil ho na nove prejednanie... problemom su nevysporiadane pozemky pod planovanym parkoviskom ... toto bude este asi nadlho 😞
pharel21.10.2016 9:43 #123 Re:
Reakcia na #119 od piggee:
Fuha, som bratislavcan a na ten smer na juh som isiel vzdy autom alebo busom, netusil som, ze je tam jednokolajka 😃 novinka pre mna, tak to je potom problem to chapem. Nuz, slovensky rozvoj kolajovej dopravy je dost mizerny, co sa tyka elektriciek, alebo takychto trati v okoli hlavneho mesta, ktore mali byt uz davno vybudovane tak, aby bolo mozne vypravovat viac vlakov. U nas sa nic neda dokoncit podla vzorov inych velkych miest, hm.
Valec21.10.2016 8:47 #122 Re:
Reakcia na #119 od piggee:
"Jedine navysenie kapacit je vo forme voznov (kapacitnejsie/viac), ale to si musi objednat ministerstvo dopravy."

Ale pokiaľ ma pamäť neklame (nechce sa mi zas lúskať zmluvy), tak ministerstvo si objednalo min. kapacitu. Takže ak by RJ chcel, tak vyššiu nasadiť kľudne môže. A teda neviem, aký je rozdiel v nákladoch medzi jednotkou so 150 timi miestami a napr. jednotkou s 200 miestami.
piggee21.10.2016 0:15 #121 Re:
Reakcia na #120 od david1:
Je to iba jeden parameter? Nie dva?
dopravný výkon celkom - vlkm/rok
prepravný výkon celkom - miestokm/rok
david120.10.2016 23:39 #120 Re:
Reakcia na #119 od piggee:
No RJ tam začal vypravovať aj menšie jednotky , ktoré tam fakt nemajú čo robiť. Ministerstvo si objednáva určitý počet vlakokm. Neviem o tom že by určoval aj aké súpravy tam majú jazdiť.
piggee20.10.2016 22:54 #119 Re:
Reakcia na #117 od pharel:
Uvedom si, ze sa jedna o jednokolajovu trat, takze sa vlaky stretavat mozu iba na niektorych miestach. Uz teraz je to v spicke takmer bez rezervy. Taktiez tade premavaju aj nakladne vlaky. Nie, nikto tam uz v spicke nemoze pridat vlak. Ani poondenu drezinu, co by si sam tlacil. Nemas kde. Jedine navysenie kapacit je vo forme voznov (kapacitnejsie/viac), ale to si musi objednat ministerstvo dopravy. Taku kapacitu, aku si ministerstvo ako objednavatel objedna, taku RJ vypravi. Takze ked chces vacsiu kapacitu, tak mozes kazdy den vypisovat na ministerstvo dopravy. Tu mas kontakty http://www.mindop.sk/index/index.php?ids=3681
S499.102320.10.2016 19:48 #118 Re:
Reakcia na #117 od pharel:
Máš pocit, že je tam v špičke miesto na nejaké ďalšie vlaky?
pharel20.10.2016 19:38 #117 Re:
Reakcia na #115 od 810zssk:
Vdaka, super chlapi, ospravedlnujem sa, nevsimol som si to 🙂 a teda ZSSK tam nemoze poslat vlak na ten smer? 🙂 nema tam snad RJ monopol 🙂
S499.102320.10.2016 19:38 #116 Re:
Reakcia na #114 od pharel:
Ja by som si dovolil takú ZDANLIVO nesúvisiacu otázku: Vieš, čo znamená slovo "insider"?
810zssk20.10.2016 16:14  +1#115 Re:
Reakcia na #114 od pharel:
V #109 mas vyjadrenie.
pharel20.10.2016 15:41 -1#114 Re:
Reakcia na #112 od 810zssk:
Este ani jeden ste mi nedali to vyjadrenie, poslite link a budem na vasej strane. Ten FB na stranku vrakunskej starostky teda moc nepovedal. 🙂 dik
ufo20.10.2016 12:59 #113 Re:
Reakcia na #110 od Valec:
Stačilo mi pár sedení onoho času v Petržalke a potom na Jašíkovej aj so sadistami, chvalabohu, že som tam mohol prestať chodiť... Plodné porady. Experti
?
810zssk20.10.2016 12:35  +2#112 Re:
Reakcia na #111 od pharel:
A vyjadrenie majitela spolocnosti nie je realna info, ze?
pharel20.10.2016 11:13 -2#111 Re:
Reakcia na #107 od Andy:
Tak velmi dufam, ze ta to boli poriadne. Nie je nic zle na tom byt optimista. Dovtedy budem verit az kym sa v mediach neobjavi realna info ze RJ nebude participovat na IDS. A kludne mozes aj umriet z mojej naivnosti 🙂
Valec20.10.2016 10:54 #110 Re:
Reakcia na #108 od ufo:
Ďalší expert s detailným pohľadom do kuchyne. ?
Valec20.10.2016 10:53 #109 Re:
Reakcia na #106 od pharel:
Soňa Svoreňová za Vrakuňu Budeme mat s nimi rokovanie v ramci Bratislavskej integrovanej dopravy (teda ked ho raz Regiojet konecne nezrusi alebo neodlozi) tak skusim tiez otvorit.
Páči sa mi to · Odpovedať · 2 · 18 október, 1:40

Ďalší dôkaz nájdeš napr v tomto videu:
http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/836810-jancura-prezradil-najnovsie-plany-regiojetu-na-klucovej-trase-zvazuje-znizit-ceny (časy 9:30 až cca 10:20)
ufo20.10.2016 7:05 -1#108 Re:
Hlavne nie je v záujme bratislavskej integrovanej slovak lines zapojenie ďalších dopravcov.