Výstavba dvoch nových železničných zastávok začne v jarných mesiacoch

Pri obratisku Čiližská sa začal upravovať priestor pre novú železničnú zastávku Vrakuňa.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali pred rokom zmluvy so zhotoviteľom projektovej dokumentácie a stavebných prác pre nové železničné zastávky Vrakuňa a Lamačská brána (Bory). Ako nás informovala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, v súčasnosti sú už pre obe zastávky spracované dokumentácie pre realizáciu stavby a predpokladané začatie stavebných prác na oboch zastávkach je v priebehu druhého štvrťroka tohto roka.

V prípade terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Vrakuňa sa už v týchto dňoch pripravuje územie pre výstavbu zastávky, konkrétne prebieha výrub stromov v priestore medzi železničnou traťou a obratiskom MHD na Čiližskej. Ak všetko pôjde podľa plánu, do konca tohto roka by tu cestujúci mohli mať k dispozícii nový prestupný uzol medzi vlakmi linky S70 a autobusmi a trolejbusmi MHD.

Podobne už bol zrealizovaný výrub drevín aj v okolí budúcej zastávky Lamačská brána. Pre túto zastávku bola dohodnutá doba realizácie celého projektu 730 dní, predpokladané ukončenie výstavby tejto zastávky je preto v jarných mesiacoch budúceho roka. V čase výstavby zastávky Lamačská brána bude prebiehať aj budovanie predĺženia Saratovskej ulice popod železnicu (projekt hlavného mesta).

ŽSR získali na financovanie projektov a stavebných prác oboch zastávok nenávratné finančné príspevky (NFP) z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Pre zastávku Vrakuňa je výška NFP 4 311 865 € (podpísanie zmluvy o NFP v novembri 2022) a pre zastávku Lamačská brána je NFP vo výške 8 616 741 € (podpísanie zmluvy o NFP vo februári 2023). V oboch prípadoch zákazku v súťaži získala spoločnosť TSS Grade. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) neskôr na základe kontroly obstarávania pre zastávku Lamačská brána zistil určité pochybenie pri výbere víťaza súťaže.

TIOP Ružinov

Kým zastávky Vrakuňa a Lamačská brána sa čoskoro začnú budovať, iná situácia je v prípade tretej pripravovanej zastávky - TIOP Ružinov, ktorá sa bude nachádzať na Ostredkoch pri obratisku autobusov Súhvezdná. Pre túto zastávku železnice podpísali zmluvy na vypracovanie projektovej dokumentácie v máji 2021, výber zhotoviteľa stavby bude nasledovať až po dokončení projektovej dokumentácie. Projekt TIOP Ružinov je rozdelený na dve časti, prvou je samotná železničná zastávka, druhou nová koľajová výhybňa, ktorá zvýši kapacitu železničnej trate, po ktorej premáva linka S70.

Podľa aktuálneho vyjadrenia hovorkyne ŽSR by mala byť dokumentácia pre územné rozhodnutie pre zastávku Ružinov vypracovaná zhotoviteľom a schválená ministerstvom dopravy do júna 2023, následne spracovanie dokumentácie pre realizáciu stavby/dokumentácie pre výber zhotoviteľa a jej schválenie sa očakáva do konca roka 2023. Samotný začiatok stavebných prác na zastávke Ružinov ŽSR očakávajú v júni 2024 s predpokladanou dobou výstavby 8 mesiacov. Nová zastávka Ružinov by tak mohla byť realitou až v prvom štvrťroku 2025. O niečo kratšie by mali procesy trvať v prípade novej výhybne Ružinov, kde sa predpokladá ukončenie prác v treťom štvrťroku 2024.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ma178rek #16:
Nemôže nezvládať nápor vlakov, keď kvôli mizernej kapacite trate do DS a tragickému stavu infraštruktúry smer ÚNS tam viac vlakov neprejde
Reakcia na: S499.1023 #15:
Ak mám byť úprimný, stačí dobre prepojenie úseku terajšieho a zdvojkoľajnenie trate do DS, neviem ale nezdá sa mi že by trať NoveMesto-Vyhybna Ružinov nezvládala nápor vlakov.
Reakcia na: birch #14:
Tak to je síce zbytočnosť ale výstavbe ďalšej koľaj do DS to bude brániť ešte menej.
Reakcia na: S499.1023 #13:
Má tam byť ostrovné medzi Dunajskostredskou traťou a koľajou v smere z ÚNS na Nové Mesto a jednostranné pri koľaji z Nového Mesta na ÚNS.
Schéma je napr. tu: https://bratislavskykraj.sk/v-ruzinove-vyrastie-terminal-integrovanej-osobnej-prepravy-ulahci-prestup-z-vlaku-na-mhd/
Reakcia na: si #9:
Ak tam bude jedno ostrovné nástupište medzi ÚNS koľajami a jedno jednostranné pri Dunajskostredskej smerom do polí, tak nič nesťaží.
Reakcia na: si #9:
V súčasnosti by to skôr mohlo pomôcť kapacite, keďže úsek NM - ÚNS bude rozdelený na dva oddiely
Reakcia na: Jozin z Bazin #10:
Tam treba hlavne poriesit to priecestie na Ivanskej. To je tragedia v 21. storoci na tak frekventovanej ceste v meste.
Výstavba TIOP Ružinov bude mať aj ďalší veďľajší pozitívny efekt - konečne tam bude bezpečný priechod zo Súhvedznej na druhú stranu, kde sú nákupné a biznis centrá atď. V súčasnosti sú tam nelegálne a nebezpečné priechody až cez troje koľaje, nehovoriac o množstve tragických stretoch s vlakom. Čím skôr to postavia, tým lepšie.
Reakcia na: Viko #8:
lenze to aspon nieco znacne stazi moznost tu 4tu kolaj tam v buducnosti doplnit + negativne zasiahne do dopravnej kapacity trate 132...
Reakcia na: si #3:
Podľa mňa je dobre, že sa zatiaľ spraví aspoň niečo. Schvaľovanie štvrtej koľaje by bolo na dlhé lakte - predpokladám, že dotknutí obyvatelia okraja Trnávky by taký zámer tvrdo pripomienkovali v každom stupni schvaľovania, čiže realizácia by sa oneskorila o ďalších niekoľko rokov.
Reakcia na: jozin #1:
Veď práve...
Reakcia na: birch #5:
TIOP Ružinov zas nebude až tak škoda, že mešká, keďže nový grafikon prakticky zrušila vyvíjajúce prepravné prúdy vlakmi od SC/PK.
Pre S70 to bude fajn, ale bez elektricky stále nič moc.

Riešiť by mali čo najskôr Einsteinovu.
Reakcia na: jozin #1:
Aj ja som si to všimol, ale jeden rok už uplynul, lebo skôr sa v texte píše: "...železnice Slovenskej republiky podpísali pred rokom zmluvy so zhotoviteľom projektovej dokumentácie a stavebných prác pre nové železničné zastávky Vrakuňa a Lamačská brána".

Termín dokončenia TIOP Ružinov až v roku 2025 je na zaplakanie.
Reakcia na: si #3:
PS: z letmeho pohladu do katastralnej mapy skombinovanej s ortofotomapu su az na jeden kratky kusok (medzi Hornbachom a sucasnym vyustenim cesty od obratiska elektriciek, ktory sa zrovna bude aj tak musiet riesit aj kvoli TIOP Ruzinov, (15711/40 a 22222/2 registra C v k.u. Trnavka)) vsetky parcely potrebne na polozenie druhej kolaje pre trat 131 od mostu cez Maly Dunaj az po zst ba-nove mesto vo vlastnictve SR alebo mesta Bratislavy
za tu vyhybnu miesto polozenia 4tej kolaje od zst ba-nove mesto (a teda zdvojkolajnenia useku trate 131 medzi zastavkou (vcetne) a zst ba-nove mesto) by som osobne zodpovedneho zavesil za nieco do prievanu na prilahly trakcny stoziar....
Lamačská brána sa už tiež začala pripravovať. Momentálne sú už odstránené dreviny pri trati z oboch strán
Pre zastávku Lamačská brána bola dohodnutá doba realizácie celého projektu 730 dní, predpokladané ukončenie výstavby tejto zastávky je preto v jarných mesiacoch budúceho roka.

Nejako to nesedi. Projekt ma trvat 2 roky, ale uz buduci rok to ma byt hotove ?