Reakcia na: aquila #70760:
Proti zjednoduseniu nic nemam, sam ho obcas pouzivam, ale mam pocit ze pri MERO / bioetanol zjednodusujes "neobjektivne":Ak pises o primiesavani biozlozky (MERO resp. bioetanol) do paliva pre bezne automobily, tak to little bit pleties.
Dnes plati ze standardne montovane motory v autach mozu spalovat _zhruba_ do 10% MERO rovnako ako do 10% bioetanolu. Ak sa nemylim da platne technicke normy hovoria ze ak je primes biozlozky do 5% energetickej hodnoty paliva, predavajuci teba ako spotrebitela o tom nemusi ani informovat.
Mas pravdu ze uz existuju motory (dokonca dnes ponukane v seriovych autach - tzv. flexifuel - schopne spalovat zmes obsahujucu az 85% etanolu, ale rovnako existuju seriovo ponukane [aj osobne] auta schopne spalovat aj 100% MERO)
Takze v tomto ohlade je s vyuzitim MERO a bioetanolu rovnake.
Ked sme pri tom pripravuje sa biopalivo novej generacie - biobutanol, a ten by dokonca mal byt spalovatelny bez primesy benzinu v dnesnych motoroch.
MERO je drahsie ako 1l nafty, s bioetanolom je to ale este horsie, ako tak to ekonomicky rozumne vychadza len preto, ze na bioetanol sa (zatial) neplati spotrebna dan. Vsak cena bioetanolu ako komodity je uz viac ako 0.7 EUR na liter (toto je bez DPH a spotrebnych dani), takze ak to chces porovnavat s benzinom, tak na na to treba prihodit este DPH. A menej ako stoji benzine na cerpacke je to len vdaka tomu ze z bioetanolu sa (zatial) neplati spotrebna dan.
A masivnym zavadzanim biopaliv do beznej praxe mozno prestane existovat danova vynimka, nakolko statnym rozpoctom tie praxy jednoducho chybat budu. Dobrym prikladom je Nemecko, kt. od 1.1.08 zavadza zdanovanie biopaliv spotrebnou danou.
A bioetanol dotuje polnohospodarov rovnako ako MERO, akurat robit etanol z toho co sa dopestuje v Europe - kukurica/psenica/cukrova repa je ovela menej efektivne ako ho robit z cukrovej trstiny...
Aspon v tomto ma MERO ake-take racio, robim biopalivo z takej plodiny, ktorej sa tu dari a z kt. je efektivne ho vyrabat. Vyroba bioetanolu z kukurice/psenice/cukr. repy je uplna ftakovina, nakolko pri vyrobe z cukrovej trstiny to vychadza energeticky i financne ovela ovela lepsie.
Podla mojho nazoru tento aspekt - podpora polnohospodarov - je dovod pre povinne pouzivanie biopaliv v EU, avsak rovnake je to pri MERO aj bioetanole.
S tvojim poslednym odstavcom suhlasim. Cesta nie je cez biopaliva, aspon nie podla dnes platnych europskych schem - tie sluzia takmer vyhradne na dotovanie polnohospodarov - tak ako velmi velka vacsina politickych rozhodnuti z Bruselu. (-; (-; (-;
ps> pises o projekte vyroby MERO vo velkom, z kt. si cerpal informacie... Bolo to slovensky projekt? Celkom som zvedavy ze kt. firma to bola... Kludne napis do e-mailu, ak nechces sem, ja pracujem aj na takychto projektoch vyroby bioetanolu a bionafty, tak reku ci sa nahodou nepozname osobne ... (-; (-;
vsetkym ostatnym sorry za off-topic, ale citil som svoju obciansku povinnost vyvazit aquila-ove slova, rovnako ako on pred casom vyvazoval amosove eposy.
?
aquila
co sa vozidiel tyka, tak cesta vedie cez etanol. nasadis lany kukurice a palis
ale hlavne by tazobne firmy mali byt donutene na racionalnejsie tazenie. pre ilustraciu, podla oficialnych cisiel sa rocne na vrtoch spali asi 250 miliard kubikov plynu rocne. pre ilustraciu slovensko ma rocnu spotrebu asi 6 miliard kubikov rocne a pretecie cez nas asi 80 miliard kubikov na zapad.
jo a ropy je dost, minimalne na takych 200-300 rokov a to su skor tie pesimistickejsie odhady. najme ak si zoberiete fakt, ze je preskumaneho len asi tisicina promile morskeho dna