Reakcia na: aquila #66691:
Netuším, naozaj netuším, čo je nepochopiteľné na čarovnom slovíčku "úver".
Dostať peniaze od niekoho len tak s tým, že mu ich nikdy (ale NIKDY) nebudeš musieť vrátiť je rozdiel.
To, že to raz bradaté deti našich detí budú splácať Ťa neviem či nezaujíma alebo nechce zaujímať.
Prosím, pochop to - v záujme sommelierovho zdravia. Prosím, pochop, aký je rozdiel medzi úverom a darom.
Napríklad to, že odvedieš 10 a dostaneš 15 (z ktorých sú 4 pôžička) je rozdiel.
Ak ho nevidíš, nepočuješ a necítiš - čo to znamená, potom to naozaj nemá zmysel riešiť.
?
Jediné, čo Ti všetci chcú momentálne nanútiť je "úver". Sú toho plné banky, kešovky, prfity, superpôžičky.
EÚ úveruje (nielen) svojich nových členov. Nemám proti tomu nič, pretože sa to pri raste ekonomiky spôsobenom týmito investíciami vráti.
Ale staviam sa proti "dostali" sme. Áno dostali sme - z väčšej časti ÚVER

Ešte raz vďaka za pochopenie a nazývanie vecí správnymi výrazmi.
Sommelier
Financie:
Väčšinu investícií – okolo 200 miliárd Eur sú zdroje rozpočtov členských krajín a iné zdroje.
Čo je však podstatné je, čo z toho bude mať SR:
- Už spomínaný úsek Viedeň – Bratislava hotnotený na 300 mil Eur z projektu Paríž – Bratislava.
- v projekte Rhine/Meuse – Main – Dunaj je pre dve etapy projektu Viedeň – Bratislava – Mohács počítaných pre upgrade nevigácie 480 mil. Eur. V najlepšom prípade môžeme počítať s tretinou, ktoré bude preinvestovaná v SR – 160 miliónov Eur.
- V súvislosti s výstavbou nováho prístavného terminálu v Gdansk, dôjde k potrebe tento dôležitý námorný uzol vhodne napojiť trasou vedúcou priamo na juh kde vznikajú následné 2 projekty:
- V železničnom axis Gdansk – Warsaw – Brno/Bratislava – Vienna sa počíta s upgradom tratí na rýchlosť 160 km/h (120 pre nákladné vlaky) v celej dĺžke do roku 2015, s tým, že niektoré časti tratí majú byť v tejto rýchlosti prevádzkované už v roku 2010, o čom svedčí aj finalizácia projektu BA – TT. Úsek Katowice – Nové Mesto nad Váhom, (označený ako prioritný) vyjde na 1556 mil. Eur (investovaných na území SR – 1200 mil. Eur – autorov odhad). Zvyšok po Trnavu bude zrejme na pleciach vlády a do tej doby je ťaťké predpokladať, že by sme sa zmohli na ďalšie projekty.
- Cestný projekt axis Gdansk – Brno/Bratislava – Vienna je pravdepodobne najzaujímavejší. Investície Katowice – Brno/Žilina počítajú s investíciou 4 380 mil. Eur. Je zložité odhadnúť množstvo prostriedkov, ktoré sa preinvestujú v SR – jedná sa o štvrtinu trasy, už rozostavanej – počítajme s 1 200 mil. Eur.
- (Prejavuje sa opäť pripečenosť Rakúšanov, ktorí sa zo všetkých svojich síl snažia oddialiť diaľničné prepojenie s ČR a podobne aj so SR (komu bude trvať 20 rokov postavenie pár km vieme). Myslím, že Viedeň ľutuje spojenie s Budapešťou a zo svojho strachu sa nevie dostať inak, ako odmietaním spojení nových. Je to hanebný prístup a vypočítavý postup členského štátu, ktorý by v modernom spoločenstve štátov nemal vyskytovať. Pokiaľ je mi však známe, Slovenská ani Česká diplomacia a politika okrem nárekov na pleciach Rakúskych štátnikov nedokázala jasne formulovať protest a proti takémuto zaobchádzaniu vyvinúť diplomatický tlak. Preto je nejasný osud spojnice Brno – Viedeň. Spojenie s Bratislavou je viac menej už isté, nezostáva nám len konštatovať, že toto spojenie už dávno malo stáť.)
Sčitané a podtrhnuté: cca 2 860 miliónov Eur (94, 38 miliardy Sk), ktoré nám EÚ z väčšej časti poskytne na vybudovanie týchto projektov do roku 2015.
Stavby sú pomerne rýchlou investíciou do dopravných projektov, na ktoré by sme mali byť pripravení.Všetky stavby budú všetkým a všetkému prínosom.
Projekty sú zamerané na životaschopnú os BA – ZA, čo je smutné, ale je to tak.
Európska Investičná Banka poskytla na všetky projekty pôžičku 100 miliárd Eur. K tomu len dodám, že si máme sakramentsky dávať pozor na to, kam EÚ cpe peniaze - pretože to sú úvery.
Preto by som sa vyjadroval v súvislosti s euroinvestíciami aj trochu inak.