Reakcia na: AAA #56108:
Neboooj cenim si to. ? A co sa tyka tej tvojej narazky ze sa robim velmi mudry,tak keby to tak bolo tak si nedam vysvetlit ako vznikol rozchod 1435mm.Uz nepis prosim hluze ktore si vymyslas.O.k? ?
v BA je v pohode aj 1000mm rozchod, na jeho prestavbu je uz neskoro mysliet, ked sa to nespravilo za komancov, uz sa to nespravi nikdy 

ono je to v podstate z historickych dovodov; volakedy davno ked este zeleznice tak ako ich poznas dnes neexistovali; avsak neaky inteligent si uvedomil ze pokial bude tahat vozy po kolajniciach tak bude mat nizsi valivy odpor a s tym istym mnozstvom koni v zaprahu dokaze prepravit viacej materialu na voze (ono uz aj predtym sa tohto vyuzivalo v baniach, ale na povrchu sa k takemuto dostali o dost neskor - myslim ze to bolo niekedy v rokoch 17xx) a na zaklade tohto sa pristupilo k vybudovaniu "trate" po ktorej premavali konske povozy s materialom (kolajnice boli vlastne zliabky v tvare U v ktorych sli kolesa voza), no a kedze bolo vhodne aby po tejto trati mohli chodit existujuce vozy a nebolo potrebne vyroby neakych specialnych a vozy v tom case v anglicku mali "rozchod" 1435 mm....
LUK
http://drahovsky.blog.sme.sk/c/31561/Lajdackost-dopravneho-projektanta-a-odbocenie-na-Bosakovu.html