J: Nebezpecenstvo kompromisneho riesenia je, ze ak to bude bezna trasa, pri kazdej vrbe sa najde skupina iniciativnych obcanov, ktori prave tam potrebuju zastavku a urobia peticiu a sme dosli... po par rokoch uz ani nerozoznas, co malo byt rychlodrahou a co nie. Cize musi to byt nieco, co vydrzi takuto manipulaciu ako kompaktny celok, a prave v pripade metra, alebo samostatne navrhnutej trasy ta odolnost voci spriemerovaniu je vyssia. Amsterdam sice nie je ziarivy priklad riesenia MHD, ale maju tam napriklad linku 51 metra, ktora je osadena lahkymi vlakmi Sneltram, ktore po vyjazde na povrch pouzivaju trasu elektriciek (kvoli tomu maju aj horny zberac). Ale ta trasa je samostatne teleso, nie je to poulicna elektricka a zastavky su rozdelene na dve urovne - pri nizkej zastavuju elektricky, pri vysokej Sneltram. Sneltram vsak nie je elektrickou.
Odporucam mrknut na:
http://world.nycsubway.org/eu/nl/ams-metro.html
tam je vidiet rozdiel medzi vozidlami Sneltram (linka 51) a klasickeho metra (ktore tam tiez ciastocne chodi po povrchu).
Odporucam mrknut na:
http://world.nycsubway.org/eu/nl/ams-metro.html
tam je vidiet rozdiel medzi vozidlami Sneltram (linka 51) a klasickeho metra (ktore tam tiez ciastocne chodi po povrchu).
Papyr
Ja ked potrebujem ist do mesta, napriklad na Vinohrady (dajme tomu Kajetanka-Jana Masaryka) metrom, tak to je 0-20 minut cakania na autobus, potom 5-30 minut jazdy po ulici (podla stavu prejazdnosti ciest), potom 3 minuty zostup dole na uroven nastupista stanice Hradcanska, potom 0-10 minut cakania na supravu metra A, potom 10 minut jazdy na Namesti Miru, potom 3,5 minuty lezenie po schodoch hore, potom cakanie 0-10 minut na elektricku, potom 2 minuty jazdy elektrickou. Celkovo nabeham PESI cca 1 km a casovo to trva medzi 25 a 90 minutami.
To je lepsi priklad... ten horsi je napriklad Kajetanka-Na Beranku. To musim ist dvoma linkami metra, pricom prva je vzdy A z Hradcanskej a druha moze byt bud B na Smichovske nadrazi, odkial mi ide 253-ka, alebo C na Kacerov, odkial mi ide 139-ka... Mam vyskusane, ze za pouzitia C-cka to trva cca 70 minut, za pouzitia B-cka priemerne 55 minut (pri pouziti B-cka pritom trikrat prekrocim Vltavu, dobre, nie?). Osobnym autom to cez Strahovsky tunel, Barrandovsky most a Modransku ulicu trva nanajvys 25 minut.
Ach, metro, metro... Kilometre nabehane pesi na vstupoch, vystupoch, prestupoch, radovo minuty jazdy, ale radovo desiatky minut cakania alebo pesieho pochodu, neskoordinovane odchody nadvaznych autobusov... Metro je krasna vec