Ak už si máme byť úplne úprimní, tak fatálna chyba bola poslať 6604 a 6621 preč, aj keď tento názor som už stihol prečítať.
6617 z dostupných materiálov nemala existovať a aj keď by bolo ešte možné odkúpiť 6621 späť, pochybujem že by to malo zmysel.
Nechcem nič hovoriť ale svetlo v tomto sa jasne vrhá na vozidlo, ktoré z nepochopiteľných dôvodov pôsobí až absurdne, ako zákaz vysloviť Voldemortove meno..
Žiadna alebo čiastočná? Vy asi žartujete. S tými vozidlami sa nič nerobí, lebo nikto tu nebojuje za externé finančné zdroje (napr. €fondy).
6207 by som si na nikoho mieste do úst, ako argument na tento druh opráv nebral.
Tá je v podstate príkladom týchto "úžasných" opráv. Jej šoto prevádzka, hoci len nočáková a v zálohe ju zničila, napriek prehliadke v roku 2005. Keby je to riadne vykonaná oprava namiesto čiastočnej, tak asi po roku 2009 nemusí ísť pre nevyhovujúci stav hniť pod strechu a nedospeje to do štádia, že pri pokuse o opravu v roku 2017 za rovnakým účelom prevádzky sa zistí prehnitá podlaha... To že je pojazdná vlastnou silou akurát tak pre vodiča z nej nerobí momentálne stav HV.
A čo sa týka 6617, no holt, mal sa vybrať lepší adept, ak sme chceli ísť stránkou šetrenia. Do 6621 z nej trebalo prehádzať diely a to isté trebalo spraviť s 6604, do ktorej sa mali odložiť jej pôvodné časti a potom veci z 6607.
S Prahou ťažko porovnať, tam peniaze sú a vozidlá prechádzaju síce čiastočnými opravami, ale kvalitnými a pravidelne a na drvivej väčšine sa vykona GO.
A keby sa tieto čiastočne opravy nerobili, tak tu nemáme vôbec nič. Posledných 10 rokov tie vozidlá len hnili a nič sa nerobilo, ale aj tak sa žiadne vozidlo nedočkalo rozsiahlej opravy okrem 2881. Takže reálne rozhodnutie je medzi provizornou opravou, alebo žiadnou.
Navyše vykonanie provizórnej opravy neznamená, že v budúcnosti nemôže prejsť aj väčšiou. Skôr naopak, keby taká 6207 alebo 6617 prešla nejakou prehliadkou hneď po odstavení a zároveň boli zakonzervované pod strechou, tak by nebolo potrebné na nich vykonať rovnaký rozsah prác ako je teraz potrebné. Pozri sa na takú Prahu... vozidlá pre L23 prechádzajú dôkladnou GO len pomalým tempom, ale to ich vôbec netrápi. Keby sa chovali tak ako ty si si predstavuješ tak žiadna L23 vôbec nejazdí.
Myslím, že som nikde nevyjadril "nevďačnosť" za uvedenú prácu.
Samozrejme že to teší, lenže ako už som bol predbehnutý a raz už aj tento názor prezentoval, táto cesta je dlhodobo nerentabilná nielen čo sa týka zdrojov finančných ale aj zdrojov ľudských.
Ale takéto záplaty sú len dočasná záležitosť a nedá sa aplikovať permanentne a donekonečna.
Ikarusy trpeli na početné zlomeniny v ráme či hnilobu počas prevádzky, lebo narozdiel od 6309 nikdy neschytali veľké opravy. Preto radšej nechcem vedieť, ako sú na tom skutočne.
Pokiaľ viem, tak 1414 mala minimálne rozsah veľkej prehliadky a rám bol určite vybrúsený. Či sa robili aj agregáty, neviem.
Naspäť k téme - čiastočná oprava naozaj nie je udržateľná záležitosť pre prevádzku historických vozidiel.
Možno extrémny príklad, ale pozrime sa v ČR na historickú lokomotívu Albatros s číslom 498.106, ktorá je vzácna a stojí v múzeu, lebo nemá GO a ani revíziu kotla. Takže čo poviete, aby sa takýto klenot mohol vlastnou silou zúčastniť nejakej akcie?
Natrite si to a dajte tam pečiatku s povolením na prevádzku, hoci reálny stupeň opravy nie je spravený?
Ako technik si to nemyslím a hádam ani Vy by ste im to nepovedli, ale v DPB si to očividne takto predstavujú všetci čo ku dnešnému dňu robia historické vozidlá a je to smutné, kam to dospelo. Veterán by mal byť vždy čo najviac vyšperkovaný.
Ak by sme takto fungovali odjakživa, tak Sanos máme spravený už v roku 2000 a medzitým by prešiel už aspoň piatimi strednými prehliadkami aby sa nerozpadol úplne.
A z technologického hľadiska by stále čakal na riadnu GO, pretože na náter, vyčistený, no hnilý interiér a platné revízie to nebude jazdiť permanentne
Neviem či aj v slovenčine existuje podobná fráza, ale v angličtine sa tomu hovorí "letting perfect be the enemy of good" - myšlienka že keď nie je niečo na 100% perfektné, tak by sa to ani nemalo robiť.
Samozrejme je ideálne ak každý historičák prejde dôkladnou opravou, ale ak sa dá aspoň trochu skultúrniť, tak to stojí za to. To isté čo platí u TAMbusov platí aj u 1710... to ako dlho by sme museli čakať na krátku Karosu keby ju v 2022 nespravili? Okrem zopár pracovných vozov som nikdy nemal príležitosť fotiť tie vozidlá, čiže aj takýto "polovičný" historičák je úplne super. Čím viac takýchto dokážu spraviť, tým lepšie.
Tambusy sa tiež "iba natreli" a ako dlho už robia radosť... Ale niektorým ľuďom sa asi fakt nedá zavďačiť. Radšej nech to ďalších iks rokov hnije bez dotknutia, než by to malo aspoň čiastočnú opravu dostať, však?
6309 hlavne z nich naozaj vyzerá, že prešla nejakým stupňom opravy. Ak by to bolo takto pri všetkých vozidlách, napríklad tých ktoré už nie raz som videl, že tu boli opomenuté, tak by šlo ľudí za tým stojacich aj pochváliť.
Edit: 7733+7734 bude záložák. Do konvoja pôjde jedine ak by sa niečo pokazilo. Škoda, práve T3M som sa chcel povoziť. Najmä ak to už takmer historiák je.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Rába