Zhodnem sa s tebou, že v každom meste prevládajú isté špecifické zvyklosti. Zároveň si myslím, že aj Bratislave by pomohlo mať vitrínu "upratanú" na nejaký jednotne vyzerajúci podklad (možno s prúžkom s názvom zastávky hore?). Pokojne si tam nechajme tarifu a kalendár obmedzení namiesto zoznamu liniek, ktorý podľa mňa aj v Lyone len vypĺňa miesto Faktom ale je, že na väčšine hlavných zastávok je dvojica vitrín, pričom tá druhá sa zapĺňa úplnými koninami, ktoré si číta len ten, komu sa zrovna vybil mobil - a teda priestor pre nejakú veľkoplošnú mapu, ako navrhoval tuším 810zssk, tu je.
V článkoch na ich webe ma ale zaujal ešte jeden uhol pohľadu, ktorý naznačujú medzi riadkami - áno, bežný užívateľ má mapu v mobile pri sebe 24/7. Avšak, sú situácie a profesie (technické služby, verejná moc...), kde je existencia mapy výhodou pre plánovanie a rozhodovanie, lebo adekvátnejšie zobrazí priestorové rozloženie obsluhy - a teda vedie k informovanejším rozhodnutiam.
Podľa mňa súčasné schémy sú výborné. Existuje mnoho miest v Európe, kde sa k schémam okrem dráhovej dopravy ani nedostanete. Na súčasných schémach je jasne vidieť, ktorá linka je nosná (teda má hustý interval), a na ktorú je lepšie si naplánovať cestu vopred. Napriek tomu, že sú linky zobrazené schematicky, tak stále sa dá z toho vyčítať aké najbližšie zastávky sú v okolí tej mojej.
Schémy električkovej a trolejbusovej dopravy (osobne tu rozmýšľam, či z pohľadu cestujúceho je trolejbus tak rozdielný dop. prostriedok, že musí mať vlastnú schému) vnímam len ako doplnok, ktorý skôr hovorí cestujúcim, kde prestúpiť medzi jednotlivými linkami nosného systému, prípadne slúži na pozretie si, o koľko zastávok bude tá moja (aj to s príchodom LCD obrazoviek je skôr len taký doplnok).
Mne osobne skôr ako kartografická mapa MHD (áno, určite by mohla byť pekná ako tie francúzske, ale podľa mňa by to odcenilo príliš málo ľudí na to, aby to malo zmysel robiť bez automatizácie) chýba nejaká aplikácia, ktorá by detailnejšie mapovala sieť MHD.
Google Maps sú fajn, ale chýba mi tam napríklad zobrazovanie čísla liniek pri jednotlivých nástupištiach pred kliknutím na nástupište (toto napr. Apple Maps majú), pozretie si kompletného zastávkového cestovného poriadku po výbere zastávky a linky a nemožnosť si pozrieť celú trasu linky bez výberu linky cez zastávku. Taktiež super by bola možnosť zapínať podklad, kde by bolo vidieť všetky linky, ale chápem, že aplikácia je robená pre jednoduché použivateľa, ktorý si chce nájsť rýchlo spojenie do cieľa a nematurovať nad tým.
V prípade mimoriadnej udalosti by podľa mňa cestujúci oveľa viac prijali appku, ktorá by v reálnom čase na základe aktuálneho obmedzenia vedela prepočítať trasu. Ak niekto je niekde v cudzine, kde to fakt nepozná a potrebuje sa riadiť podľa mapy, tak si podľa mňa dáva pozor na to, aby sa mu nevybil mobil (navyše odhadom v minimálne v polovici vozidiel v BA sú USB zásuvky).
Ak chcete vidieť peknú aplikáciu na verejnú dopravu, odporúčam BudapestGO. Dá sa tam nájsť linka len vyhľadaním v textovom poli, zastávkový cestovný poriadok s aktualizáciou na základe real-time dát o CP, možnosť vyhľadávať spojenie priamo z vozidla (super napr., keď sa rozhodenete ísť inam, ale už sedíte v nejakom spoji). A ďalším plusom je, že okrem množstva informácií aj o výlukách, možnosti nákupu cestovného lístka tam nájdete aj šotoinfo o tom aký typ autobusu Vám príde.
Hlavne na tej scheme je petrzalska trat presne v mieste kde bude v buducnosti trat po Kosickej, cize aj tak sa to bude musiet posuvat. A paradoxne pri zmene to bude posobit, ze sa postavila nova trat v Petrzalke a linka co doteraz viedla po Kosickej sa pretrasovala do Petrzalky.
Áno, súhlasím že chýbajúci Dunaj je objektívny problém tej schémy električiek a určite by tam nemal chýbať. Nemusí tam byť v celej dĺžke, pokojne by stačilo miesto, kde trať Dunaj pretína.
Ďakujem za zaujímavú ukážku. Prezentovaný prístup k dopravnej kartografii rešpektujem. Má to nepochybne výhody, ktoré popisuješ. Samozrejme to ale nešlo bez ústupkov v niečom inom (podrobná mapa blízkej časti mesta za cenu žiadnej mapy inej časti mesta). Univerzálna správnosť podľa mňa neexistuje a výber konkrétneho riešenia zohľadňuje aj dlhoročné návyky miestnych cestujúcich. Napríklad si nemyslím, že by u nás niekto volal po vyvešiavaní zoznamu liniek, zato si viem predstaviť, že nemať vo vitríne žiadne tarifné informácie by sa u nás okamžite stalo terčom kritiky.
V neposlednom rade je tu princíp "susedova tráva zelenšia". Je typické, že v cudzom prostredí nás fascinujú práve veci, ktoré u nás nemáme. Hoci ak by sa rovnaké riešenia použili u nás, boli by sme schopní ich odmietnuť.
Lyonské riešenie je zaujímavým pohľadom, no som presvedčený, že keby sa toto isté aplikovalo v Bratislave, tak práve z tohto fóra sa budú ozývať výkriky, že aj cestujúci v Dúbravke (kde by visela super podrobná mapa západnej časti Bratislavy + schéma električiek) má právo nájsť na mape Lieskovec.
Ja si myslím že jeho návrh nie je zlý, len potrebuje vypilovať. To povedal aj on sám.
Napríklad namiesto 45 stupňovej čiary by som ho pod mostom nechal chvíľu ísť rovno dole (aby zastávky Sad, Farského a Jungmannova boli nad sebou a písané z ľavej strany zastávok) a zvyšok trasy horizontálne ako súčasne s tým, že Dunaj tam ostane aby bolo jasne, kde to je.
Dať do schémy hlavný geograficky bod mesta (rieka) nie je chyba. Aj etalón schém Londýnskeho Metra (vrátane originálu Harryho Becka) tam má Temžu.
Je mi ľúto, nezhodneme sa. Čo v Tvojom návrhu si zrozumiteľnil? Že si otočil petržalskú radiálu smerom na juh? A prečo práve túto, prečo len túto? Prečo si Raču ponechal na východe, keď radiála vedie primárne severným smerom?
Plus všetko ostatné, čo veľmi dobre vystihol Ike v #253764.
Ako kartograf sa Ti k tomu skúsim vyjadriť. Určite to nebolo jednoduché a netrvalo to krátko takto upraviť. Ale schému si nevylepšil.
Mapa je model. Model znamená, že neobsahuje všetky prvky reality, ale iba tie, ktoré sú na daný účel relevantné. Ani hračkárske autíčko v mierke 1:43 neobsahuje pod kapotou prevodovku, lebo na účel toho, že je to hračka, tá prevodovka nie je podstatná, dôležite je, že má karosériu a štyri kolesá.
Mapa je preto model, lebo ak by obsahovala naozaj všetky prvky reality, tak je neprehľadná. Preto na mape Slovenska v mierke 1:500 000 máš menšie obce bodkou a nemáš tam presne zodpovedajúcu zastavanú plochu, lebo by v konečnom dôsledku neboli viditeľné a pri mape s takouto mierkou jednoducho asi nie je účel mať zobrazené presne zastavané parcely, ale naopak, mať tam bodku, že tu obec existuje.
Schéma ja poddruh mapy, kde na oltár čitateľnosti dávaš mierku. Ty si sa pokúsil upraviť Petržalskú radiálu tak, aby zodpovedala svetovým stranám a doplnil si Dunaj. Ale nebolo to zadarmo. Výrazne si zhoršil čitateľnosť zastávok na DKR a aj na samotnej Petržalskej radiále. Zároveň ti tam vzniklo veľa hluchého miesta, kde nie je nič. Tieto schémy sú umiestnené buď vo faviónoch alebo nad dverami a ľuďom s horším zrakom si situáciu zhoršil. Za akú cenu?
Nehovorím, že ten formát čo DPB používa je najlepší, ale tie schémy električiek a trolejbusov sú navrhuné tak, že sú vzhľadom na formát najlepšie čitateľné. Je tam využitých 100 % miesta, nie sú tam hluché miesta a vďaka tomu môžu byť rozostupy medzi zastávkami najväčšie možné (čo uľahčuje počítanie zastávok) a názvy zastávok napísané najväčším možným písmom (keďže nie každý má skoro 2 m ako ja, ale na tie schémy pozerá zdola, je IMHO veľkosť písma dôležitá).
Čiže aj tu sa robili kompromisy. Čitateľnosť textu (rozostupy, veľkosť písma) vs. geografická presnosť (orientácia na svetové strany). Grafik, ktorý schému robil, sa správne rozhodol, čo obetuje.
Aj keď nepopieram, že počet situácii, kedy to môže spôsobiť problém, je väčší ako nula, rozhodnutie to bolo správne.
Ak o niečom diskutovať, potom o formáte tých schém a o návrhu ich umiestnenia.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Viko
V článkoch na ich webe ma ale zaujal ešte jeden uhol pohľadu, ktorý naznačujú medzi riadkami - áno, bežný užívateľ má mapu v mobile pri sebe 24/7. Avšak, sú situácie a profesie (technické služby, verejná moc...), kde je existencia mapy výhodou pre plánovanie a rozhodovanie, lebo adekvátnejšie zobrazí priestorové rozloženie obsluhy - a teda vedie k informovanejším rozhodnutiam.