Keď pred rokom či dvomi opravovali zastávky na Račianskej, hovorilo sa, že budú osadené aj elektronické tabule. Čo sa v tejto veci deje? Alebo to šlo do stratena?
Trošičku surfuješ na konšpiračných vlnách. Ja nehovorím, že sa má využiť každá voľná plocha na schéme. Ja hovorím, že sa nemá zbytočne vytvárať nová biela plocha. Lebo logicky, ak 60 zastávok vložím na 650 cm2 a následne to scvrknem na 400 cm2 len za cenu zachovania svetových strán, či sa mi to páči alebo nie, zhorším čitateľnosť. Howgh.
"Je tam využitých 100 % miesta, nie sú tam hluché miesta a vďaka tomu môžu byť rozostupy medzi zastávkami najväčšie možné (čo uľahčuje počítanie zastávok"
Vidim, ze je celkove nepochopenie dolezitosti bielych miest, kde nie je nic, ci uz z pohladu grafickeho alebo textoveho.
Asi nikto nebude oponovat, ked napisem, ze je dolezite clenit text, t.j. rozdelit ho na odseky, vynechavat prazdne riadky, aby sa lepsie cital a daval zmysel. Predovsetkym vsak preto, aby citatela neunavil a mal motivaciu ho docitat do konca.
Ako asi posobi schema, kde sa naozaj vyuzije 100% miesta tak, ze toho bieleho, kde nie je nic, je tam absolutne minimum? Za mna presne tak ako keby islo o nekonecny prud pismen bez medzier a oddeleni. Alebo dobre, mozno tak, ako keby s o m p i s a l t a k t o s i c e j e t o d o b r e c i t a t e l n e z h l a d i s k a f o n t u a l e v i e s i m o z o g o k a m z i t e r o z d e l i t s l o v a a b y m u d a v a l i z m y s e l?
Teraz nenarazam na nazvy zastavok, ale na celkovu prehladnost takej schemy. Na mape sa hned orientujes, kde si, pripadne aj kam ides. Uz si 500x videl mapu mesta, ci na Googli, v papierovom atlase alebo v telefone. Tak tvoj mozog pri pohlade na mapu toho isteho mesta, bez ohladu na to, ake vrstvy zobrazuje, sa okamzite zorientuje. Paradoxne vdaka vsetkym tym bielym "nevyuzitym" miestam, ktore davaju zmysel, ze aha, toto je sidlisko XY, tato cast. To je vyznam bielych miest. Je to porovnatelne s clenenim textu.
Naopak, snaha z plochy A x B vytrieskat co najviac a zastavky oznacit fontom jak krava je sice pochopitelna z pohladu toho, kto to plati (DPB, mesto) - logicky sa setri na tlaci a potom ked sa niekto stazuje, ze sa odviezol kam sa nemal, je ovela jednoduchsie hodit to na neho, lebo ved nazvy zastavok predsa musel vidiet (ziadne, ze na mape to bolo male a co i len ciastocna zodpovednost DPB), ale cestujuci na tom podla mna straca. DPB tym zabije dve muchy - setria sa peniaze a zodpovednost je vylucne na cestujucom. Win-win (lose). Asi ako ked Tatra banka zaviedla citacky namiesto Grid kariet. Keby zlodej ukradol kartu s Grid kartou, tak by sa banka dala ciastocne postihnut. Ale citacka bola velka a nespratna a navyse na PIN kod, takze si zabezpecili, aby v pripade akejkolvek kradeze a pripadneho prevodu penazi si za to mohol klient len a len sam.
Zhodnem sa s tebou, že v každom meste prevládajú isté špecifické zvyklosti. Zároveň si myslím, že aj Bratislave by pomohlo mať vitrínu "upratanú" na nejaký jednotne vyzerajúci podklad (možno s prúžkom s názvom zastávky hore?). Pokojne si tam nechajme tarifu a kalendár obmedzení namiesto zoznamu liniek, ktorý podľa mňa aj v Lyone len vypĺňa miesto Faktom ale je, že na väčšine hlavných zastávok je dvojica vitrín, pričom tá druhá sa zapĺňa úplnými koninami, ktoré si číta len ten, komu sa zrovna vybil mobil - a teda priestor pre nejakú veľkoplošnú mapu, ako navrhoval tuším 810zssk, tu je.
V článkoch na ich webe ma ale zaujal ešte jeden uhol pohľadu, ktorý naznačujú medzi riadkami - áno, bežný užívateľ má mapu v mobile pri sebe 24/7. Avšak, sú situácie a profesie (technické služby, verejná moc...), kde je existencia mapy výhodou pre plánovanie a rozhodovanie, lebo adekvátnejšie zobrazí priestorové rozloženie obsluhy - a teda vedie k informovanejším rozhodnutiam.
Podľa mňa súčasné schémy sú výborné. Existuje mnoho miest v Európe, kde sa k schémam okrem dráhovej dopravy ani nedostanete. Na súčasných schémach je jasne vidieť, ktorá linka je nosná (teda má hustý interval), a na ktorú je lepšie si naplánovať cestu vopred. Napriek tomu, že sú linky zobrazené schematicky, tak stále sa dá z toho vyčítať aké najbližšie zastávky sú v okolí tej mojej.
Schémy električkovej a trolejbusovej dopravy (osobne tu rozmýšľam, či z pohľadu cestujúceho je trolejbus tak rozdielný dop. prostriedok, že musí mať vlastnú schému) vnímam len ako doplnok, ktorý skôr hovorí cestujúcim, kde prestúpiť medzi jednotlivými linkami nosného systému, prípadne slúži na pozretie si, o koľko zastávok bude tá moja (aj to s príchodom LCD obrazoviek je skôr len taký doplnok).
Mne osobne skôr ako kartografická mapa MHD (áno, určite by mohla byť pekná ako tie francúzske, ale podľa mňa by to odcenilo príliš málo ľudí na to, aby to malo zmysel robiť bez automatizácie) chýba nejaká aplikácia, ktorá by detailnejšie mapovala sieť MHD.
Google Maps sú fajn, ale chýba mi tam napríklad zobrazovanie čísla liniek pri jednotlivých nástupištiach pred kliknutím na nástupište (toto napr. Apple Maps majú), pozretie si kompletného zastávkového cestovného poriadku po výbere zastávky a linky a nemožnosť si pozrieť celú trasu linky bez výberu linky cez zastávku. Taktiež super by bola možnosť zapínať podklad, kde by bolo vidieť všetky linky, ale chápem, že aplikácia je robená pre jednoduché použivateľa, ktorý si chce nájsť rýchlo spojenie do cieľa a nematurovať nad tým.
V prípade mimoriadnej udalosti by podľa mňa cestujúci oveľa viac prijali appku, ktorá by v reálnom čase na základe aktuálneho obmedzenia vedela prepočítať trasu. Ak niekto je niekde v cudzine, kde to fakt nepozná a potrebuje sa riadiť podľa mapy, tak si podľa mňa dáva pozor na to, aby sa mu nevybil mobil (navyše odhadom v minimálne v polovici vozidiel v BA sú USB zásuvky).
Ak chcete vidieť peknú aplikáciu na verejnú dopravu, odporúčam BudapestGO. Dá sa tam nájsť linka len vyhľadaním v textovom poli, zastávkový cestovný poriadok s aktualizáciou na základe real-time dát o CP, možnosť vyhľadávať spojenie priamo z vozidla (super napr., keď sa rozhodenete ísť inam, ale už sedíte v nejakom spoji). A ďalším plusom je, že okrem množstva informácií aj o výlukách, možnosti nákupu cestovného lístka tam nájdete aj šotoinfo o tom aký typ autobusu Vám príde.
Hlavne na tej scheme je petrzalska trat presne v mieste kde bude v buducnosti trat po Kosickej, cize aj tak sa to bude musiet posuvat. A paradoxne pri zmene to bude posobit, ze sa postavila nova trat v Petrzalke a linka co doteraz viedla po Kosickej sa pretrasovala do Petrzalky.
Áno, súhlasím že chýbajúci Dunaj je objektívny problém tej schémy električiek a určite by tam nemal chýbať. Nemusí tam byť v celej dĺžke, pokojne by stačilo miesto, kde trať Dunaj pretína.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
MatejBA
Jedine ma napáda stlačiť KV/Dubravsku radialu a napasovať to pod nich smerom doľava.