Reakcia na: Majo #250718:
Mám pocit, že si stále nerozumieme. Ja od začiatku hovorím o skratke ŽST, Ty do argumentácie opakovane miešaš skratku žst., o ktorej debata (aspoň pre mňa) nebola.Ďakujem za príklad použitia skratky ŽST v internej železničiarskej dokumentácii, toto rozšírilo moje obzory, fakt som bol presvedčený, že to železničiari začali používať neskôr. Kedy sa s touto skratkou prvýkrát stretli cestujúci, sa tu a teraz zrejme nedohodneme ani nedozvieme.
Skratku ŽST a Stn. určite na jednu úroveň nedávam. Zavedenie skratky Stn. ja osobne považujem za zbytočné a nesystémovo jednostranné. Zarazilo ma však oplakávanie pôvodnej skratky ŽST, ako keby to bola nejaká univerzálna, sto rokov zaužívaná skratka, ktorú každý pozná. Nie, nebola. Netvrdím, že nie je intuitívna alebo že sa mi nepáči... pokojne mohla zostať. Iba konštatujem fakt, že väčšina cestujúcich na Slovensku tú skratku nepozná, a zrejme by sa na chvíľu musela zamyslieť nad tým, čo to vlastne znamená.
). Hoci neviem presne, od akého dátumu a pri akej príležitosti sa slávnostne prvýkrát použila skratka ŽST v styku s verejnosťou (a budem rád, ak ma niekto doplní), jedno je isté - dávať na jednu úroveň skratku ŽST so skratkou Stn. je nezmysel.
upravovač fotiek
Mimochodom, nie som úplne presvedčený, že na Mudroňovej bol budovaný spomaľovací pruh za účelom spomaľenia vozidiel. Skôr to vnímam ako budovanie pohodlného priechodu pre chodcov, aby nemuseli prekonávať výškový rozdiel medzi chodníkom a cestou. Ale to je jedno, slúži to zároveň ako retardér. Lenže pri určitej dĺžke vyvýšenej časti a sklonu rámp sa stretnú faktory ako rázvor náprav vozidla a dynamické účinky prejazdu a prepruženia tak nešťastne, že prejazd nízkopodlažného kĺbového vozidla spôsobí kontakt spodku vozidla s povrchom cesty.
Príklad z DNV som dal preto, lebo prebehlo 10 rokov a problém nie je odstránený. Autobusy stále nemôžu pristaviť k obrubníku zastávky Novoveská bez ničenia pneumatík. Zastávka Uhrovecká v smere z mesta už bola upravená.
Príklad z Olomouca je zasa príkladom nesúladu noriem. Neviem, podľa akej normy bol navrhnutý a realizovaný ten retardér, cez ktorý neprejdú kĺbové trolejbusy. Ale zjavne je tá norma zlá, resp. zastaralá.
Ináč ďalší príklad, nesúvisiaci sa vyššie uvedeným. Tzv. vankúše. Jeden pravidelne obchádzam medzi jeho pravou hranou a zaparkovanými autami, neprekračujem max. povolenú rýchlosť 30 km/h, často tam idem aj pomalšie. Pýtam sa, aký prínos bezpečnosti uvedený vankúš má, keď mi zmenšuje priestor medzi autom a zaparkovanými vozidlami, spoza ktorých môže vybehnúť napr. pes alebo človek. V uvedenom kritickom mieste tak zvyšuje pravdepodobnosť, že náhle vybehnutie spoza zaparkovaného auta skončí nehodou. A týka sa to aj klasických retardérov, ktoré obchádzam tak, aby som ich aspoň jedným kolesom obišiel, spravidla pravým. Využívam celú širku cesty, čo vyhláška nezakazuje, zároveň obchádzam nerovnosti na ceste. A je jedno, či sú to diery, alebo "hrby".