1. Nikto nenavrhuje zavádzať nástup prednými dverami.
2. Nejakú požiadavku má možno 1 cestujúci z tisícok, to že vodič dvakrát za službu odpovie na nejakú otázku naozaj nespôsobí kolaps MHD.
Ja som pred 10 rokmi pre zmenu v stredne veľkom holandskom meste zažil vodiča linkového busu, ktorý súril ľudí, aby rýchlejšie vystupovali, lebo on má na konečnej 2 minúty na obrat.
Porovnávajme trochu porovnateľné. V BA sú autobusy a trolejbusy na väčšine miest nosnou hromadnou dopravou. Budeme otvárať len predné dvere a usmiati smalltalkovať so zákazníkmi? Ok, môžeme vyskúšať.
Navyše sa vo vami spomenutých mestách v špičke používajú intervalové grafikony. Ideme do toho? Spomínam si na rykot a kvikot, keď sa to v BA pokusne zavádzalo.
Vo Viedni na Liliputbahn v Pratri bola na konečnej zavretá pokladňa. A už tam sme došli pešo s vyplazeným jazykom v letnej horúčave. Rušňovodič na nás zamával, aby sme nastúpili aj bez lístkov. Po dvoch staniciach nám ukázal, kde je pokladňa a povedal, že počká, nemusíme sa obávať, a tak jeden z nás kúpil lístky. Tým pádom sme sa dostali pohodlne do vstupnej časti Prateru. Netváril sa, že rušňovodiči nemajú v popise práce komunikovať.
Raz v Londýne som cestoval aj s rodinou večer autobusom. V meste bol chaos po futbalovom zápase, doprava bola odklonená, vrátane MHD. Tak sme sa presunuli na spodné poschodie smerom ku dverám (Angličania zväčša používajú jediné dvere - vpredu). Vodič nás videl, na zastávke otvoril dvere na svojej kabíne a bez opýtania nás začal informovať ako sa dostaneme do oblastí, ktoré vynechsl pri odklone a kde sú v blízkosti zastávka iných liniek. V podstate sa pýtal on, nie my, pýtal sa, kde sa potrebujeme dostať.
Pochybujem, že fungujúca firma by nepožadovala od každého zamestnanca prichádzajúceho do styku s klientami jednanie v záujme dobrého mena firmy. Odpovedanie na otázky patrí k tomu.
Poznám, keď už hovoríme o doprave, niekoľkých pilotov. Cestujúci sa na nich často obracajú s otázkami aj o veciach ktoré sa dajú nájsť na informačných tabuliach, orictačných šípkach a pod. a to aj o konkurenčných spoločnostiach. Ak má pilot uniformu tak reprezentuje spoločnosť a musí voči cestujúcim vystupovať zdvorilo a odpovedať. Piloti, na rozdiel od vodičov DPB, majú na sebe aj menovku - tá je povinná, pretože len s ňou sa piloti dostanú na airside, cez security, do samotného kokpitu a pod. (keďže nemajú palubnú vstupenku).
Naštastie pre našich vodičov nie, lebo tých by yeblo keby museli na každej zastávke otvárať prvé dvere a ešte sa aj baviť s každým nastupujúcim cestujúcim.
Preto, že sa to od nich očakáva iba raz za čas (keď sa ich niekto niečo spýta) by sa mali menej čertiť a radšej sa snažiť odpovedať cestujúcim.
Iba ťažko budú hladať prácu v Bratislave a okolí kde sa ako vodiči budú musieť baviť s niekym počas celej služby menej ako v DPB. Všetci vodiči, ktorí majú problém komunikovať by si mali uvedomiť aké dobré to v DPB majú keď sa od nich očakáva že iba raz za čas keď sa ich nejaký cestujúci niečo spýta budú im odpovedať.
Ešte aj taký vodič pekární sa musí za celý deň baviť s viacej luďmi, o vodičoch taxíkov alebo kuriéroch rozvážajúcich jedlo/balíky ani nehovoriac.
Komunikácia s luďmi (inými ako len nadriadený a najbližší kolegovia) jednoducho je súčasťou práce vodiča. A ak si nejaký vodič myslí, že to tak nieje tak sa minul povolaniu.
Pochybujem, že má vodič v náplni práce odpovedať na otázky cestujúcich, okrem toho, dopravná vyhláška je nadradená a tá hovorí, že sa má venovať vedeniu vozidla.
Krízová situácia vo voze je niečo iné. Pri nejakom páde a pod je v záujme vodiča zistiť, či cestujúci je OK, prípadne spísať záznam pre prípad, že si to po čase rozmyslí pre vlastnú ochranu.
Vodič na to nemá čas a ani chuť. Okrem toho, ľudia čo sa pýtajú vodiča často nevedia sformulovať otázku a ani pochopiť odpoveď. A cudzinci sú kategória sama o sebe s tragickou angličtinou.
andy vies ale povedzme si tak to neni turisticka poradna ale aj riesenie krizovych situaci vo voze ,ked ti padne dochodca alebo sa zrani niekto hocico....tam treba vediet sa dohovorit okamzite a riesit to....nezabudnem ako som raz vzstriedal a to este zo zacatku - vo vlakopise bol vodic podpisany v azbuke a raz som aj zazil cas sluzby zapisany v americkom casovom pasme am /Pm, zalezi kto ale je pravda ze ukrajinsky kolegovia su svojsky, ale aj my sme urcite svojsky netreba ich kritizovat ,maju tiez rodiny a je to tazka robota ,kazdeho si treba vazit za to, ako sme hovorili vzdy ze: jednou nohou na brzde ,druhou nohou v base.
Ak je tam nejaká jazyková bariéra, to je samozrejme problém (ale skôr spôsobený hurá systémom v DPB kde sa neriešilo ako tých ľudí naučiť jazyk, ale namiesto toho sa hľadali rusky hovoriaci zácvikári), ale to je niečo iné ako neplnenie predpisov. Ak už čokoľvek, z Arrivy mám skúsenosť že tí ukrajinskí vodiči sú aj ochotnejší, aj sa viac snažia robiť veci "by the book" (pri DPB sa to ťažko posudzuje, keďže človek netuší kto ho vezie).
a #249666
Akože neviem, ale mne príde normálne, že vodič vie poradiť cestujúcim, ako si kúpiť lístok alebo ako sa niekde dostať. Aj v potravinách vám predavači povedia, kde sa čo nachádza, príde mi to ako normálny prozákaznícky prístup.
Tak ale v MHD máme nastavený systém tak, že cestujúci nemá vodiča zdržiavať komunikáciou (dokonca je to zakázané) a na zastávke má nájsť vyvesené všetky potrebné info. Kým vodič odpovedá na "zložitejšie otázky", za chrbtom má desiatky ľudí, ktorí chceli ísť načas.
To je taký problém spýtať sa spolučakajúcich na zastávke? Spolucestujúcich vo vozidle?
To bola samozrejme irónia. Ak vozidlo nezastaví, stačí si počkať na ďalšie. Je predsa žiadúce, aby doprava nebola plynulá, ako to píše niekto nižšie. Čím menej ľudí DPB prepraví, tým menej ju budeme musieť dotovať. Odpadne aj problém s nedostatkom vodičov.
Vodič nie je povinný radiť cestujúcemu. Nevidím dôvod, prečo by to mali robiť.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
VladoPal86