Reakcia na: munww #218609:
Počítaš to dosť divne. Vypočítaj si, koľko autobusov potrebuješ na náhradnu dnešnej výpravy električiek:L1:
vozidlo 30T, kapacita 240 os., interval 8 min, počet vozov 6, doba obratu 6 * 8 = 48 min.
dnešná hodinová kapacita je 60 min / 8 min * 240 os = 1800 os/h
vozidlo SOR NB18, kapacita 130 os.
na zabezpečenie rovnakej hodinovej kapacity je potrebných 1800 / 130 = 13,84 vozidiel, tzn. interval 4,33 min.
potrebný počet vozidiel na linku 48 / 4,33 = 11,08
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +5
L2:
vozidlo K2S, kapacita 160 os., interval 8 min, počet vozov 7, doba obratu 7 * 8 = 56 min.
dnešná hodinová kapacita 1200 os/h
na zabezpečenie rovnakej hodinovej kapacity je potrebných 9,23 voz., tzn. interval 6,5 min.
potrebný počet vozidiel na linku 8,61
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +2
L3:
vozidlo 30T, kapacita 240 os., interval 8 min, počet vozov 11, doba obratu 11 * 8 = 88 min.
dnešná hodinová kapacita 1800 os/h
na zabezpečenie rovnakej hodinovej kapacity je potrebných 13,84 voz., tzn. interval 6,5 min.
potrebný počet vozidiel na linku 20,3
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +9
L4:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +14
L5:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +14
L6:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +5
L7:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +2
L8:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +8
L9:
navýšenie vozidiel/vodičov na službu +11
Vozidlá som zaokrúhľoval na celé čísla matematicky. Pri linke 8 som počítal s kapacitou 2xT (tzn. 240 ľudí).
Pri náhrade električiek kĺbovými autobusmi by bolo potrebné zvýšiť počet vozidiel do výpravy o 70, tzn. počet vodičov by bol nutne vyšší o 140. Dosť rozdiel oproti počtu 35.
Mhr1
2.1.1980 začala premávka električiek na Hlavnú stanicu po tzv. "priečnej osi". Presmerované električkové linky č. 2 a 3 (e-2,3), vytvorená nová e-10 rozdelením kapacity bývalej e-2. Račianska radiála riešená výrazným posilnením e-7 na úkor e-3, čo ale Račanom nevyhovovalo, keďže priamo do centra im zostala len riedka e-5 alebo prestup na e-7. Preto čoskoro (pokiaľ sa pamätám tak asi od marca 1980) bola e-7 vrátená na pôvodný interval a špičkovú prevádzku a vznikla nová e-11. Takže uvedené linkové vedenie je z roku 1980 po marci. V r. 1981 bola sprevádzkovaná Obchodná, až potom bola od začiatku prázdnin presmerovaná e-1 z Karlovej Vsi opäť na Hlavnú stanicu, keďže kapacitne nestačila, bola ešte do konca augusta posilnená novou e-13. No a presne vtedy došlo k prečíslovaniu t-13,14,15,17 a 18 na t-213,214,215,217 a 218. A ešte predtým, niekedy v priebehu r. 1981 došlo aj k rozdeleniu e-8 na e-8 a e-12 (v trase totožnej s neskoršou e-14/II; e-14/I jazdila z Hlavnej stanice na ŽSt.Nové Mesto = dnešná e-2). Takže to sedí presne na rok 1980.
Nezmyselnosť linkového vedenia a myslenia (za ktoré bol naozaj plne zodpovedný pán ing. Forgáč, neskorší chvíľkový riaditeľ, veď sme tomu posmešne hovorili "Forgáč takt") vidíte na Vajnorskej radiále:
Z Jurajovho dvora 3 linky 2, 4, 10: na stanicu, k divadlu i do Karlovej Vsi a k tomu sa ešte pridávali linky 1 a 6 zo ŽStNM do Karlovej Vsi a k divadlu. Dnes toto isté zvládnu linky dve! Intervaly? No predsa "Forgáč takt", t.j. v pracovné dni od nejakých 8 min. až po 22, rôzne nielen na rôznych linkách ale i v rámci jednej linky, jednoducho tak, ako práve vtedy vyšli prestávky! Ale pán ing. Forgáč sa chválil, že on má úsekový interval dajme tomu 3,7 min., čiže dostatočne hustý... A celé sa to začalo zlepšovať až po jeho odchode, dovtedy argumentoval nepriestrelným "Nedása!"