Reakcia na: si #232096:
Rozumiem tomu tak, že elektrický prúd, ktorý reguláciou pustí vodič do elektromotora električky je rovný tomu, ktorý potom ide cez podvozok a koľajnice do zeme. Ak vezmeme do úvahy, že škodovka má výkon 600 kW pri najväčšom odbere (info o príkone nemám, ale asi bude ešte vyšší) a napätie v sieti je 600 V, potom je veľkosť prúdu idúci z električky 1000 A, čo je fakt veľa ak vezmeme do úvahy, že už 0,06 A je považované za smrteľné množstvo. Tento prúd sa hneď pri jazde (aj keď to je hypotetická nereálne veľmi nehospodárna jazda) odvedie do zeme. Mňa ale zaujíma kde a ako často? Ak sú tie uzemňovacie body umiestnené v nejakých intervaloch, ktoré rozdeľujú trať, mal by byť úsek koľajnice medzi idúcou električkou a najbližším uzemnením pod napätím rovnako ako drát. To však nie je realita a ani hypotetická, lebo nikde som pri dráhe nevidel upozornenie, že dotýkať sa koľajnice je životu nebezpečné. Preto som začal túto tému.
Znamená to zároveň, že ak by ma električka zrazila a dostal by som sa do kontaktu kolies, dostanem zásah (za predpokladu, že vodič neobmedzí výkon)?
Ike
V trolejbuse viac-menej rozumiem, jedným drôtom ide elektrický prúd do trolejbusu a druhým sa vracia ku zdroju. Predpokladám, že príkon trolejbusu závisí hlavne od polohy akcelerátora a nastavenia kúrenia. Chápem to tak, že trolejbus vlasné umožní prúdu "skrat" cez svoj motor, čím využíva energiu a prenáša ju na pohyb. Zvyšok energie (vďaka rezistorom?) zostáva v trakčnom vedení, ktorú môže čerpať ďalší trolejbus v poradí. Tiež prepdpokladám, že celkový odber v napájacom úseku je obmedzený a teda je (zrejme) obmedzený aj počet trolejbusov, resp. ich príkon v rámci nich. Preto musí v prípade kolóny trolejbusov, čakať nasledujúci na odjazd do doby, kým predchádzajúci nie je vo vzdialenosti 50 m.
Kadiaľ sa ale vracia spätný prúd v prípade vlaku/električky. Vraví sa a aj články na internete to potvrdzujú, že cez koľajnice. Ok, predpokladám, že tie sú uzemnené, teda prúd nejde cez koľajnice naspäť do meniarne, teda dotyk s koľajnicou nie je životu nebezpečný. Ako častu sú ale uzemné? Neznamená to, že hoci nie je nebezpečný dotyk človeka s koľajnicou, stále je nebezpečný dotyk človeka s napr. s kolesom? Nevšimol som si výstražné značky na podvozku. Na streche sú.
Ja som fyziku nikdy v škole nežral. Výučba spočívala vo výpočte a učení sa abstraktných rovníc, ktoré boli odpojené od reality. Záujem o fyziku som nadobudol asi pred dvoma rokmi. Preto mám zrejme hlúpe elementárne otázky, ale k tomuto som na internete nenašiel nič zrozumiteľne popísané.