Ešte sa vraciam k navrhovanej trati cez Euroveu a k linkovému vedeniu. Nemôžem si pomôcť, ale mne sú tam dve linky - ako bolo avizované - málo. K avizovaným linkám Petržalka - Ružinov a Ružinov - Karlova Ves (prečo nie až Dúbravka - bol by to súvislý a atraktívny ťah, e-4 je možné skrátiť, lebo výhodnejšiu (rýchlejšiu) dopravu z Dúbravky do centra robí e-5) by mala ešte pribudnúť tretia, a to do centra! Veď Šafárikovo nám. je okraj centra. Naviac, električka v relácii Petržalka - Ružinov nahradí a-50 a a-68, bude to teda linka nie naviac, ale náhrada autobusov. Potom vychádzajú do Ružinova 3 linky. Je to síce +1 električková linka, ale -1 autobusová. A po dostavaní spojnice Račianska - Zátišie - Tomášikova tu bude aj úplne nové električkové spojenie, ktoré bude treba nejako obslúžiť. Mne to potom vychádza takto:
1 - Hlavná stanica - Petržalka
2 - Hlavná stanica - Žel.st. NM (a s perspektívou pokračovania po Tomášikovej do Ružinova)
3 - Rača - Petržalka
4 - KARLOVA VES - JESENSKÉHO (obojsmerne, spojenie na Šafko bude realizovať e-9) - Zlaté
Piesky
5 - Dúbravka - tunel - Rača
6 - Petržalka - Štúrova - nám. SNP - tunel - Karlova Ves (špičková linka)
7 - Pdšr Rača - centrum
- Pdšo Vinohrady - centrum
8 - Ružinov - Obchodná - nám. SNP - Štúrova - Eurovea - most Apollo (tu by bolo dobré mať
uprostred trate koľajovú spojku, na ktorej by e-8 s obojsmernými vozmi končila - vtedy už dúfam
v Petržalke obojsmerné vozy nebudú potrebné). A práve táto linka by sa predlžovala pri
postupnej výstavbe trasy do Slovnaftu a Pod. Biskupíc, v 1. fáze asi po Bajkalskú a záchytné
parkovisko (či už sa mesto rozhodne pre trať po Mlynských Nivách - čo ja osobne preferujem -
alebo po Prístavnej).
9 - Ružinov - Košická - Eurovea - obojmerne po Vajanského nábreží - Karlova Ves - Dúbravka
10 - Petržalka - Eurovea - Košická - Ružinov (s perspektívou vedenia po Tomášikovej k Žel.st. NM a
ďalej na Račiansku k Vinohradom)
Na jednolinkový variant mi to nijako nevychádza. A na druhej strane pri výraznom rozšírení električkových trás mi nárast o 1 linku, ktorá je okrem toho namiesto autobusov, vôbec nepripadá neprimeraný.
Čo sa e-7 týka, jej perspektíva závisí aj od nasadenia trojičiek/dlhých električiek na e-5 a aj od toho, či sa po zatrolejovaní Dlhých Dielov ponechá a-133. Podľa mňa je takýto dlhý súbeh autobusov s trolejbusmi i električkami nezmyselný. A kapacitne by ju mohli nahradiť jednak väčšie vozy na e-5 a v Pdšr aj predĺžená e-7, ktorá by s obojsmernými vozmi mohla končiť na spojke, čo bude na Molecovej: e-7: Pdšr Rača - Vinohrady - Obchodná - tunel - Molecova.
1 - Hlavná stanica - Petržalka
2 - Hlavná stanica - Žel.st. NM (a s perspektívou pokračovania po Tomášikovej do Ružinova)
3 - Rača - Petržalka
4 - KARLOVA VES - JESENSKÉHO (obojsmerne, spojenie na Šafko bude realizovať e-9) - Zlaté
Piesky
5 - Dúbravka - tunel - Rača
6 - Petržalka - Štúrova - nám. SNP - tunel - Karlova Ves (špičková linka)
7 - Pdšr Rača - centrum
- Pdšo Vinohrady - centrum
8 - Ružinov - Obchodná - nám. SNP - Štúrova - Eurovea - most Apollo (tu by bolo dobré mať
uprostred trate koľajovú spojku, na ktorej by e-8 s obojsmernými vozmi končila - vtedy už dúfam
v Petržalke obojsmerné vozy nebudú potrebné). A práve táto linka by sa predlžovala pri
postupnej výstavbe trasy do Slovnaftu a Pod. Biskupíc, v 1. fáze asi po Bajkalskú a záchytné
parkovisko (či už sa mesto rozhodne pre trať po Mlynských Nivách - čo ja osobne preferujem -
alebo po Prístavnej).
9 - Ružinov - Košická - Eurovea - obojmerne po Vajanského nábreží - Karlova Ves - Dúbravka
10 - Petržalka - Eurovea - Košická - Ružinov (s perspektívou vedenia po Tomášikovej k Žel.st. NM a
ďalej na Račiansku k Vinohradom)
Na jednolinkový variant mi to nijako nevychádza. A na druhej strane pri výraznom rozšírení električkových trás mi nárast o 1 linku, ktorá je okrem toho namiesto autobusov, vôbec nepripadá neprimeraný.
Čo sa e-7 týka, jej perspektíva závisí aj od nasadenia trojičiek/dlhých električiek na e-5 a aj od toho, či sa po zatrolejovaní Dlhých Dielov ponechá a-133. Podľa mňa je takýto dlhý súbeh autobusov s trolejbusmi i električkami nezmyselný. A kapacitne by ju mohli nahradiť jednak väčšie vozy na e-5 a v Pdšr aj predĺžená e-7, ktorá by s obojsmernými vozmi mohla končiť na spojke, čo bude na Molecovej: e-7: Pdšr Rača - Vinohrady - Obchodná - tunel - Molecova.

. Ale bez urážky - na vysvetlenie popisovaných javov si musíš najprv naštudovať elementárnu fyziku.


Ike
V trolejbuse viac-menej rozumiem, jedným drôtom ide elektrický prúd do trolejbusu a druhým sa vracia ku zdroju. Predpokladám, že príkon trolejbusu závisí hlavne od polohy akcelerátora a nastavenia kúrenia. Chápem to tak, že trolejbus vlasné umožní prúdu "skrat" cez svoj motor, čím využíva energiu a prenáša ju na pohyb. Zvyšok energie (vďaka rezistorom?) zostáva v trakčnom vedení, ktorú môže čerpať ďalší trolejbus v poradí. Tiež prepdpokladám, že celkový odber v napájacom úseku je obmedzený a teda je (zrejme) obmedzený aj počet trolejbusov, resp. ich príkon v rámci nich. Preto musí v prípade kolóny trolejbusov, čakať nasledujúci na odjazd do doby, kým predchádzajúci nie je vo vzdialenosti 50 m.
Kadiaľ sa ale vracia spätný prúd v prípade vlaku/električky. Vraví sa a aj články na internete to potvrdzujú, že cez koľajnice. Ok, predpokladám, že tie sú uzemnené, teda prúd nejde cez koľajnice naspäť do meniarne, teda dotyk s koľajnicou nie je životu nebezpečný. Ako častu sú ale uzemné? Neznamená to, že hoci nie je nebezpečný dotyk človeka s koľajnicou, stále je nebezpečný dotyk človeka s napr. s kolesom? Nevšimol som si výstražné značky na podvozku. Na streche sú.
Ja som fyziku nikdy v škole nežral. Výučba spočívala vo výpočte a učení sa abstraktných rovníc, ktoré boli odpojené od reality. Záujem o fyziku som nadobudol asi pred dvoma rokmi. Preto mám zrejme hlúpe elementárne otázky, ale k tomuto som na internete nenašiel nič zrozumiteľne popísané.