Reakcia na: hefec #112447:
Na železnici je cestovné kilometrické pásmové, čiže je tabuľka, že na vzdialenosť od X km do Y km je cestovné Z Sk. Typicky býva progresívne znižované, čiže čím dlhšiu vzdialenosť cestuješ, tým menej zaplatíš za kilometer. Ak si však vyžiadaš lístok na takú trasu, že prechádzaš jedným miestom viac než raz, znamená to, že nejdeš do cieľa priamo, a vlastne si sa vrátil na miesto, kde si už bol. Aby sa zabránilo ľuďom na základe takejto možnosti kupovať si napr. 5000-kilometrový lístok BA-KE-BA-KE-BA-KE-... (ktorý by pri tejto dĺžke mal viacdňovú platnosť, takže by sa dal využiť), tak je stanovené, že pri ceste, v ktorej navštíviš jedno miesto dvakrát sa pri druhom dosiahnutí takého miesta nuluje počítadlo kilometrov na ktoré sa vydáva cestovné - uzatvorí sa jeden úsek cesty, a ďalšia časť cesty je na ďalší úsek. Tomu sa hovorí že sa cestovné lomí. Výsledné cestovné bude teda nie cestovné podľa tabuľky na celú dĺžku cesty, ale súčet cestovného pre jednotlivé úseky cesty. Čiže po slovensky, zaplatíš viac. 
Ako napríklad keď sme s ďalším kamošom cestovali z KE do BA 969 km - trasa Košice - Margecany - Poprad - Ružomberok - Vrútky - Žilina - Vrútky - Ružomberok - Poprad - Margecany - Gelnica - Červená Skala - Brezno - Banská Bystrica - Zvolen - Kremnica - Horná Štubňa - Martin - Vrútky - Žilina - Piešťany - Trenčín - Bratislava



qwix