Tiež dám otázku. A čo vaša otázka mení na skutočnosti, že tie autobusy sú tu, musia sa splácať a teda tieto peniaze sa nemôžu použiť na platy, že?
A keby sme úver nesplácali, z čím by sme jazdili? Z nejakými starými Ikarusmi? Karosami? Teda mali by sme na platy, ale jazdili by sme s starými šunkami?
Tiež sa opýtamotázku. Stojí CNG bus viac ako naftový?
Asi cenovo nie sú rovnocenné? Či? Okrem výhod započítavajte aj návratnosť? Či?
Budeme počítať len prevádzkové náklady?
Opýtam sa aj druhú otázku. Žiaľ realita je, že máme nafťáky. S tým už teraz najbližších pár rokov nič nenarobíme. Tomu sa hovoria "sunk cost", Utopené náklady, jednoducho teraz autobusy za plynové nevymeníme rýchlo za iné.
Obaja sme písali o prevádzkových peniazoch, nie jednorazových. Koľko km ročne spravia nafťáky? Ak by tretina z nich mala CNG motory, koľko EUR sa ušetrí? Aj pri hrubom prepočte mi vychádza násobne väčšie číslo ako tých 1,2 mil. Či nie?
(Ideálne by bolo, keby sem niekto napísal aktuálne náklady na vozkm nafťáku vs. CNG v KE.)
Pozrite, každý si hudie svoje.
Platy musia ísť z prevádzky. Modelovo som napísal, že pri 500 vodičoch a náraste +150 eur DPMK potrebuje 1 220 000 eur ročne. Nejde o jednorázové peniaze - každý rok potrebuje DPMK túto sumu. To som nepísal o zvyšovaní platov vodičov električiek atd.....Ani som nepísal o tom, či sa vodičom bude páčiť zvýšenie o cca 106,55 Netto (150 brutto) mesačne.
Na otázku sa tu vecne nedebatuje, tvrdí sa len, že ak by podnik hospodáril inak, tak by na platy mal.
Tvrdím, že aj keď nejaká optimalizácia nákladov môže usporiť náklady, nebude to vonkoncom postačovať na zvýšenie miezd. Čo je na tomto mojom názore zlé, dokonca tu niekto naznačuje niečo o Smere? Toto je realita, takisto ako je realita nekvalitné riadenie a rozhodnutia mesta ohľadom DPMK.
Nejde iba o nákupy, ako Vám napísali ostatní, ale o veci, ako napríklad podporovanie nesprávnych priorít, na čom sa strácajú peniaze. O koľko nižšie dokážu byť náklady na vozkm u CNG busov v porovnaní s nafťákmi? O 20-30%? U súkromných DP, kde si majiteľ všetko stráži sám, áno; u týchto našich DP nie. A tak sa zdôvodní, že CNG je blbosť a ďalej sa kupujú nafťáky. A tu sa strácajú obrovské peniaze len na každodenne prejazdenom palive. (Znovu pripomínam, že u osobného auta sa s CNG motorom jazdí za 50% kilometrových nákladov voči benzínovému motoru.)
Ak sa na týchto "štátnych majetkoch" zle hospodári a kradne, nie je to blúznenie. Samozrejme, ak sa zastávate SMER-u, blúznenie to je, lebo žiadny skutok sa NESTAL.
Eurofondy rastú na strome? sú to tiež peniaze, ktoré boli vybraté na daniach od občanov, akurát v tomto prípade z väčšej časti občanov inej krajiny EÚ. Ak sa ti nepáči príklad s Fondami, tak si stačí spomenúť, že nákup prvých 5 elektrobusov (spolu s ďalšími 122 busmi) išiel cez úver bez akýchkoľvek fondov. Nebyť tohoto úveru, hodnota, ktorá každoročne z podniku odíde ako splátka tohoto úveru, sa mohla využiť na platy, a vozy sa namiesto toho mali obstarávať už len cez fondy, keď je to tak výhodné.
Aké predovšetkým? Veď tam idú aj vlastné zdroje. Aj keby na ne dávali z vlastných prostriedkov len euro (čo teda ani zďaleka nie je pravda), tak by to bolo minimálne amorálne. Väčšia a predraženejšia zbytočnosť sa už totiž kúpiť nedala.
Rozhadzovanie na elektrobusy ide predovšetkým z EU fondov, však? Tak nemiešajte jablká z hruškami. Platy musí dopravný podnik platiť z prevádzkových výnosov (cestovné+dotácia mesta).
Síce neviem, či sú alebo nie sú peniaze. Len som predsa napísal, o akých sumách sa bavíme, keď hovoríme o zvyšovaní platov. Sú to len a len strohé fakty na zamyslenie. Pre každého, kto aspoň trochu reálne rozmýšľa a neblúzni len o kradnutí. Lebo nejde o fazuľky, ale o dosť veľký balík peňazí, ktorý len tak nenájdete ležať na ulici ?
Zvýšenie platu je logické riešenie. Len neviem, odkiaľ na to DPMK zoberie? Mesto bude musieť zvýšiť dotáciu. Nejde o malé peniaze. Zvýšenie hrubého platu o 150 eur pri 500 vodičoch znamená ročne minimálne 1 220 000 eur nákladov na mzdy+odvody naviac. Myslíte, že mesto je na to pripravené? Či pekne spinká?
Keby len jeden až dva spoje....v piatok zastávka Národné námestie od 16:19 do 17:04 vynechalo 5 spojov smer Ťahanovce, konkrétne dve 36ky (trhané) a tri 27ky....
Ako som napisal, plat a znizenie toho veku. Tiez nemyslim ze znizit by sa mal az na 18 rokov, neviem ako dlho trva kurz, resp. cas od ziaciatku az kym zacne jazdit na beznej linke, takze do zaciatku by to malo byt asi 1-2 roky maximalne, teda aby nebol prilis dlhy cas od skoncenia skoly, inak sa najde ina praca. Mozno ako kompenzacia by mohlo byt predlzenie kurzu, mlady vodic ziska viac skusenosti, bude jazdit bezpecejsie a skrati sa cas medzi koncom studia a zaciatkom kurzu.
Kazdopadne bez zvysenia platu to nepomoze, ak moze vodic jazdit v inych zamestnaniach SKOR, aj beznych autach, resp. bez cestujucich, bez nutnosti robit psychotesty, bez zvysenej zodpovednosti a to vsetko za rovnaky ci vyssi plat, na autobus sa da len par nadsencov a to stacit nebude.
Este k DPMK, ak je pocet vodicov pre aktualny CP nedostatocny a DPMK o tom vie, tak vazne by to mali riesit, taktiez som to spominal, zmenit CP alebo zverejnit niekde vynechane spoje vopred, to je nemyslitelne ze jeden den vynecha 1 spoj, dalsi den 2 spoje ZA SEBOU, toto je problem pre cestujucich aj pre vodicov, jednak su pretazeni a este musia znasat reakcie cestujucich, ktori v burke ci horucave dlho cakaju na spoj a nasledne si nemaju ani kde sadnut, kedze je spoj preplneny, taktiez sa nestihaju dostat na miesto vcas...
Vodičské oprávnenie na skupinu D je možné získať od 24. roku. Avšak nemyslím si, že je potrebné jeho zníženie až na úroveň 18 rokov, myslím si, že hranica 21 rokov je ideálna. Inak mali sme tu nedostatok vodičov už v roku 2008 a to bola tá hranica na získanie "Déčka" ešte na úrovni 21 rokov.
Ako si predstavuješ, že by mal DPMK riešiť tento nedostatok?
Vodici chybaju myslim kvoli dvom hlavnym problemom, 550€-ovy plat, ku ktoremu sa uz blizi minimalna mzda a tiez uz spominany problem, ze je minimalny vek viac ako 18 rokov (mozno az 23, opravte ma), takze potencionalni vodici si dovtedy najdu inu pracu, zvyknu si. Tusim to chceli menit, ale neviem ako to dopadlo.
Vedlajsie problemy su podmienky, v zime aj v lete to nie je idealne, potom dosledky nedostatku vodicov sposobuju nutne nadcasy a dosledok nezverejnovania vynechanych spojov zase sposobuje podrazdenost cestujucich, co je dalsi odstrasujuci faktor.
Pri tychto podmienkach sa aj cudujem ze vodicov nie je este menej.
staci si precitat komentare k clanku na FB- realnych pasazierov MHD-myslim ze to hovori za vsetko- ze niekto caka vyse pol hodiny na bus a nepride a ponahla sa urgentne k lekarovi myslim ze uz ozaj nie je normalne a hranici to s *** izmom ..za hviezdicky si doplnte co uznate za vhodne ? https://www.facebook.com/kosice.estranky/posts/1494817640577122
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
reparil