Normálne si viem predstaviť, ako nejaká teta z Krásnej s úsmevom na perách sadne v Krásnej na bus, prevezie sa 4 zastávky na Važeckú, tam vystúpi a zbehne do podzemia na metro. Po chvíľke čakania (asi 10 minút po tom, čo vystúpila z L28) nastúpi na linku B. Prejde 4 stanice a na prestupnej stanici Aupark zbehne o poschodie nižšie, aby prestúpila na linku A smer KVP. Linkou A prejde 2 stanice a vystúpi pri Magistráte, kde prestúpi na bus X6, ktorý nahradil zrušené električky, aby sa po 45 minútovej ceste, po 3 prestupoch a prejdených niekoľko stoviek metrov po vlastných k prestupom, konečne dostala k Nemocnici... šak to by bol raj na Zemi
Začnem od konca: cestu električkou vo vzdialenosti (avšak električkovú trať po celej trase nie) Čaňa - Ťahanovce za 30 - 35 min predstaviť viem, samozrejme pri plnej segregácii a malej hustote zastávok.
"Častejšie spoje", resp. kratšie intervaly na električkových, trolejbusových a autobusových linkách si rozhodne viem predstaviť oveľa reálnejšie ako metro. Čas cesty vo vozidle to síce skôr neovplyvní, čas na prestup však môže veľmi výrazne. Priemernú rýchlosť jednotlivých trakcií MHD však výrazne dokážu ovplyvniť rôzne ďalšie veci - preferencia vozidiel MHD na svetelných križovatkách, segregácia električkových tratí (zhodou okolností u nás je jej miera dosť vysoká), vytváranie BUSpruhov,... Čas na prestup zase dokáže veľmi ovplyvniť vytvorenie vhodných prestupných "terminálov" - u nás by často stačilo integrovať vybrané električkové a autobusové/trolejbusové zastávky.
Údržba - Treba si uvedomiť, že metro nie je lacná záležitosť, ani čo sa týka výstavby, ani čo sa týka nákupu vozidiel, taktiež aj údržba je pekne drahá. Efektívna prepravná kapacita metra je 40 000 - 70 000 osôb za hodinu... Len pre porovnanie, podľa pentlogramu z roku 1970 za 20 hodín dňa (04:00 - 24:00) sa v najvyťaženejšom úseku prepravilo necelých 22 000 osôb ( viď http://imhd.sk/ke/galeria-media/1867/mapy/74384/Pocet-cestujucich-MHD-na-jednotlivych-trasach-v-roku-1970.html?&ref=ke%2Fgaleria%2F1867%2Fmapy.html%3F ). Odvtedy síce pribudli aj nové sídliská a aj obyvatelia (či už v KE alebo v okolí), ale nepredpokladám, že tak výrazne, aby sa to metro teraz alebo v blízkej budúcnosti oplatilo prevádzkovať...
"Častejšie spoje" teda určite nikdy nevyriešili rýchlosť presunu. "Častejšie spoje" zhustia dopravu a ešte ju spomalia. A "nepotrebnosť" ? Určite v budúcnosti bude potrebné riešiť odrezanosť sídliska Ťahanovce. Neustále kolóny a zápchy (a pri častejších spojoch ...?) v špičkách si o to budú žiadať. No, v každom prípade - metro je zaujímavá myšlienka, dobrá na pretras. Košice(a Bratislava ešte viac) maju veľa odľahlych sídlisk, či sú to Ťahanovce, KVP, Darg.Hrdinov(Furča) ktore nie su pešo dostupne. A sú na kopcoch,teda je kde robiť podzemnu dopravu.
Čo sa týka udrzby- veď o to ide, väčšina metra je pod zemou. Vo Viedni keď prídu najtuhšie mrazy a je mega giga kalamita všetci idu metrom lebo sa auta nevedia pohnut po meste- resp. idu veľmi pomaly a metrom je to rýchlejšie. Len pre rpíklad, keď už spomínam Viedeň- 1,6 mil obyvateľov, a do rozmerov menšia než Praha ale trocha väčšia než BA. Z južnejšej stanice U1 na Reumannplatz do najsevernejšej(tušim je to Hausfedstrasse) je to metrom 30-35 min. Autom v noci pri porušeni všetkých predpisov 1h. Viete si predstaviť Čaňa Tahanovce električkou za 30min? ?
Je to asi iba iniciatíva denníka košice:dnes (v snahe zviditeľniť sa) - myslím, že nikto reálne nad metrom v Košiciach (ak nerátame nákupy v tom ťahanovskom) neuvažuje... ?
Na chobotiny, to by ich bolo, ale aspoň udržiavať električkovú dopravu pri živote, tak to je problém. Najlepšie by bolo dať realizovať stavbu metra osvedčenej firme Dúha, s.r.o...
Hej no, to je pravda, obojsmerne by tam vedla seba nemohli velmi tocit. Tak uvidime ako to cele poriesia ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Alco